Gå til innhold

Hvor ofte vasker dere soverommene?

Anbefalte innlegg

Gjest litt sen vask ja
Skrevet

Vi har 3 etasjer i huset. Og 1. etasje med inngang og mellometasje med stue, bad og kjøkken prioriteres med rydding og vasking hver uke.

Men så blir det bare ikke tid til overs til å begynne på loftet med alle soverommene. Nå har jeg nettopp brukt en hel lørdag på rydding og vasking og bytting av sengetøy og når jeg regner etter så er det gått fort 6 uker siden sist dette ble gjort!

Hva prioriterer dere av rom for vasking ofte som har store hus?

(vaskehjelp ønsker vi ikke, liker ikke at fremmede mennesker snoker rundt i huset)

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

Har stort hus og vasker selv. Hele huset støvsuges minst en gang i uka. Sengetøy skiftes hver uke, men det hender det drøyes til søndag og ikke fredag og dermed kan det gå opp til ni dager.

Det ryddes unna det grøvste hver dag og ryddes skikkelig en gang i uka.

Derimot hender det at den ferdig vaskede klesvasken kan få ligge i et svært tårn på vaskerommet før den havner inn i skapene - etter at jeg er lei av å måtte fiske i den etter rent tøy.

Gjest høstløv
Skrevet

Det byttes sengetøy hvet 14. dag, og støvsuges hver litt hver uke, og noe grundigere ved sengetøy bytte.

Skrevet

Her varierer det veldig, men helt klart ikke ofte nok...

Skrevet

Jo lengre tid mellom hver vask, jo lengre tid tar det å vaske ;-)

Når det går to uker mellom hver gang vi vasker huset, så tar det mye lengre tid. Det er iallefall vår erfaring....

Vi vasker hele huset stort sett en gang i uka, men så har vi ikke så veldig stort hus heller da.. Det er 180 kvm (tror jeg?) fordelt på to etasjer. Vi vasker alle soverom (4 stk), loftsstue og bad på en time (stort sett jeg som gjør det alene). Deretter vasker vi alle rom nede på en time (mannen min og jeg). Vi unngår å gjøre dette i helga, så vanligvis er det torsdag kveld som brukes på slikt.

Nå skal det sies at jeg er en kløpper til å rydde på plass ting etterhvert, så det blir så og si ingen rydding før vaskingen tar til. Det sparer vi selvsagt mye tid på.

Skrevet

Når det går to uker mellom hver gang vi vasker huset, så tar det mye lengre tid. Det er iallefall vår erfaring....

Vi vasker hele huset stort sett en gang i uka, men så har vi ikke så veldig stort hus heller da.. Det er 180 kvm (tror jeg?) fordelt på to etasjer. Vi vasker alle soverom (4 stk), loftsstue og bad på en time (stort sett jeg som gjør det alene). Deretter vasker vi alle rom nede på en time (mannen min og jeg). Vi unngår å gjøre dette i helga, så vanligvis er det torsdag kveld som brukes på slikt.

Nå skal det sies at jeg er en kløpper til å rydde på plass ting etterhvert, så det blir så og si ingen rydding før vaskingen tar til. Det sparer vi selvsagt mye tid på.

Bare et lite spørsmål. :-)

Hva legger dere i ordet vasking av hele huset?

Gulv og karmer, eller blir det vegger og tak og full pakke liksom? :-)

Skrevet

Bare et lite spørsmål. :-)

Hva legger dere i ordet vasking av hele huset?

Gulv og karmer, eller blir det vegger og tak og full pakke liksom? :-)

Tak og vegger forsøker jeg å ta en gang i året (før jul). Når jeg vasker huset ellers, tørker jeg støv av vinduskarmer, bord etc, samt tørr- og våtmopper gulvene, evt støvsuger.

Gjest Aimabel
Skrevet

Ryddingen er jo største arbeidet med husvasken! Er alle i familien like flinke til smårydding/ legge ting på plass? Høres fantastisk ut. Da kunne jeg kanskje klart å moppe hver dag...

Gjest Aimabel
Skrevet

Vi har vel 120kvm ellerno så det skulle vel være overkommelig å vaske, men det som er et slit er å rydde. Vi er ikke flinke til å legge på plass ting etterhvert, så da blir det vel vasking en gang i uka. Skulle gjerne moppa hver dag men...Gjorde det før da vi hadde hund, må vel gjøre det når mini skal begynne å krabbe ellers blir han tørrmoppen vår.

Skrevet

Tak og vegger forsøker jeg å ta en gang i året (før jul). Når jeg vasker huset ellers, tørker jeg støv av vinduskarmer, bord etc, samt tørr- og våtmopper gulvene, evt støvsuger.

Takk. :-)

I grunnen det jeg og gjør, men lurte på om jeg gjorde for lite. :-)

Skrevet

Sikkert ikke ofte nok ifølge noen, men det blir tatt hver 14dag. Ungene ordner rommene selv. De støvsuger teppegulv og tørker støv, men må gjerne minne de to yngste på å dra av sengetøyet. Jeg hjelper tiåringen min.

Skrevet

Jeg skifter på senga med to/tre ukers mellomrom. Putevar hver uke. Må legge til at vi er kveldsdusjere så vi legger oss aldri svette og skitne. Ved sykdom medførende ekstra svette o.l. må man noen ganger skifte hver dag, men ellers tror jeg ingen "rene" mennesker tar skade av å ligge i samme sengetøy noen uker. Det finnes ting som er verrre ;-)

Skrevet

Ryddingen er jo største arbeidet med husvasken! Er alle i familien like flinke til smårydding/ legge ting på plass? Høres fantastisk ut. Da kunne jeg kanskje klart å moppe hver dag...

Vi har ganske godt system på rydding, så det hjelper veldig godt!

I 2.etasje har vi alle soverommene og de andre rommene er i 1.etasje. På morgenen står det ei balje på badet oppe. I denne legges alt skittent tøy. Balja bæres ned neste morgen og skittentøyet sorteres i kurver på vaskerommet. Når balja er tom settes den midt i trappa. Alle leker og andre ting ungene tar med ned i løpet av dagen, ryddes opp i balja før barnetv. Rommene ryddes også før barnetv (ungene rydder der selv). Dvs. at hele huset er ryddig før ungene legger seg.

Når mannen min og jeg går opp for å legge oss, tar vi med balja som er full av leker og ting og tang. Den tømmes på et bord på loftet. Når ungene står opp neste morgen har de ansvar for å vaske seg/dusje, kle på seg, re opp sengene sine (minsten på fire får selvsagt litt hjelp ;-)), rydde på plass alt som ligger på bordet. Det som ikke blir fjerna går i søpla, for da vet vi at ingen vil ha det ;-)

Balja inneholder nå skittentøy som taes med ned osv.....

Den balja er gull verdt *hehe*

Skrevet

Takk. :-)

I grunnen det jeg og gjør, men lurte på om jeg gjorde for lite. :-)

Hvis du hadde tatt tak og vegger hver uke, så tror jeg at jeg hadde lurt på om det hadde rabla for deg ;-)

Skrevet

I 2.etasje har vi alle soverommene og de andre rommene er i 1.etasje. På morgenen står det ei balje på badet oppe. I denne legges alt skittent tøy. Balja bæres ned neste morgen og skittentøyet sorteres i kurver på vaskerommet. Når balja er tom settes den midt i trappa. Alle leker og andre ting ungene tar med ned i løpet av dagen, ryddes opp i balja før barnetv. Rommene ryddes også før barnetv (ungene rydder der selv). Dvs. at hele huset er ryddig før ungene legger seg.

Når mannen min og jeg går opp for å legge oss, tar vi med balja som er full av leker og ting og tang. Den tømmes på et bord på loftet. Når ungene står opp neste morgen har de ansvar for å vaske seg/dusje, kle på seg, re opp sengene sine (minsten på fire får selvsagt litt hjelp ;-)), rydde på plass alt som ligger på bordet. Det som ikke blir fjerna går i søpla, for da vet vi at ingen vil ha det ;-)

Åhh, printe printe...! Genialt system! :-) Nå er jo mi 7,5 mnd foreløpig da, men det funker for gubben også det?

Gjest Elextra
Skrevet

Oi, for et imponerende system!

Skrevet

Vasker soverommet ca 1 gang i uka. da bytter vi på sengene også.

:0)

Gjest Aimabel
Skrevet

Så smart! Jeg gjør noe lignende med mannen sine klær og ting, hvis han ikke har ryddet når jeg skal vaske så hiver jeg alt oppi en eske. Bare at jeg kaster det ikke.....Nå gav du meg en god ide! :-)

Gjest Aimabel
Skrevet

Åhh, printe printe...! Genialt system! :-) Nå er jo mi 7,5 mnd foreløpig da, men det funker for gubben også det?

Å, du har også en som liker å dekke alle flater med dritt? ;-)

Skrevet

Å, du har også en som liker å dekke alle flater med dritt? ;-)

Det spørs hvem av oss du spør;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...