Gå til innhold

Tennåring

Anbefalte innlegg

Gjest Rot på rommet
Skrevet

Jeg er ikke enig med de som mener at tenåringer kan bestemme dette selv. Får man inn gode rutiner som ung, så er jo sannynligheten stor for at det fortsetter. Jeg mener derfor at man som foreldre kan stille krav. Som at rommet skal være ryddig, og at han skal rydde opp daglig, slik at det ikke flyter over. Synes man kan hjelpe til når det flyter helt over, for å se om tenåringen har plass til tingene han liker, eller om dere må finne andre systemer.

Dersom dette blir kjempenegativt oppfattet hadde jeg kanskje droppet det. Men alle liker vel å ha det ryddig?? Og husk at ros er undervurdert.

Han har fått beskjed gang på gang om å rydde rommet men det blir ikke gjort,nå sier han at det er for mye rot,derfor har jeg tilbudt å hjelpe.

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ekte nick

4

• pekkaline

4

• thaimams

1

• Bookworm

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Forstår det men vil gjerne vaske rommet hans,og det er umulig når det flyter over med klær og poser og alt han samler på.

Har foreslå å hjelpe til men det vil han ikke ha noe av,ingen skal inn på hans rom. Så må eventuellt rydde når han er på skolen.

Hvorfor skal du vaske rommet hans? Det må han da gjøre selv. Høres ut som han er vant til at du syr puter under armene hans. Hvis han skal få sjans til å lære seg å ta ansvar, må du virkelig overlate ansvaret - og konsekvensene av rot - til ham.

Din oppgave blir å tåle at han roter for seg selv, og å sette grenser og konsekvenser for ham.

Skrevet

Slutt å gi ham lommepenger hvis han ikke rydder. Da jeg og mine søsken var ungdommer, fikk vi lommepenger kun hvis 1) vi ryddet rommet vårt selv, og 2) Laget middag og tok oppvasken 1 dag i uken.

Mitt barn på 5 år må rydde rommet sitt før vi spiser middag og før hun får se barne-TV. Hun får dermed inn gode vaner helt fra starten.

Gjest Rot på rommet
Skrevet

Slutt å gi ham lommepenger hvis han ikke rydder. Da jeg og mine søsken var ungdommer, fikk vi lommepenger kun hvis 1) vi ryddet rommet vårt selv, og 2) Laget middag og tok oppvasken 1 dag i uken.

Mitt barn på 5 år må rydde rommet sitt før vi spiser middag og før hun får se barne-TV. Hun får dermed inn gode vaner helt fra starten.

Han var faktisk flinkere når han var litet og opptatt av å ha det rent og pent rundt seg,nå gir han f..

Gjest Rot på rommet
Skrevet

Hvorfor skal du vaske rommet hans? Det må han da gjøre selv. Høres ut som han er vant til at du syr puter under armene hans. Hvis han skal få sjans til å lære seg å ta ansvar, må du virkelig overlate ansvaret - og konsekvensene av rot - til ham.

Din oppgave blir å tåle at han roter for seg selv, og å sette grenser og konsekvenser for ham.

Han er nok vant til at jeg vasker og bytter på sengetøyet hans,trodde det var vanlig jeg,men ryddinga kan han ta seg av selv.

Skrevet

Du setter fram en søppelsekk og sier at dersom han ikke rydder selv, så rydder du alt opp i søppelsekken og kaster det. Dette skjer innen klokka ......... imorgen - og du holder selvsagt det du lover!!

Gjest Rot på rommet
Skrevet

Du setter fram en søppelsekk og sier at dersom han ikke rydder selv, så rydder du alt opp i søppelsekken og kaster det. Dette skjer innen klokka ......... imorgen - og du holder selvsagt det du lover!!

Det var lurt.

Skrevet

Ja! Den virker bra :) Det satte fart i guttene da de var mindre. Livredde for at legoen skulle forsvinne i støvsugeren og i søpla :)

Skrevet

Jeg er ikke enig med de som mener at tenåringer kan bestemme dette selv. Får man inn gode rutiner som ung, så er jo sannynligheten stor for at det fortsetter. Jeg mener derfor at man som foreldre kan stille krav. Som at rommet skal være ryddig, og at han skal rydde opp daglig, slik at det ikke flyter over. Synes man kan hjelpe til når det flyter helt over, for å se om tenåringen har plass til tingene han liker, eller om dere må finne andre systemer.

Dersom dette blir kjempenegativt oppfattet hadde jeg kanskje droppet det. Men alle liker vel å ha det ryddig?? Og husk at ros er undervurdert.

spørs helt hvor gammel tenåringen er det.. Syns det blir for dumt å tvinge en attenåring til å rydde rommet sitt..

Skrevet

Ja, det kjenner jeg andre som har gjort også. Ungdommene ble dritsure første gang det skjedde. Moren hadde bare satt hele søppelsekken i garasjen, og der måtte de ut og hente det. Moren hadde sagt at på slutten av uka ville hun kaste det i søppel-containeren.

Men etter dette skjønte de at de faktisk måtte rydde.

Skrevet

Han er nok vant til at jeg vasker og bytter på sengetøyet hans,trodde det var vanlig jeg,men ryddinga kan han ta seg av selv.

Du har nok vært altfor snill. Men tenk på hvilket problem sønnene våre får i et samliv senere, hvis de er vant til at mamma rydder opp for dem! Stakkars samboerne deres! Nei det er viktig å oppdra dem først som sist.

Skrevet

Lar det være. Hvis dere rydder rommet for ham kommer han aldri til å gidde å gjøre det selv. Noe ansvar må de ta selv i den alderen, å holde rommet ryddig er noe av det. Inndragelse av lommnepenger inntil rommet er ryddet?

Skrevet

Ja! Den virker bra :) Det satte fart i guttene da de var mindre. Livredde for at legoen skulle forsvinne i støvsugeren og i søpla :)

Noen ganger føler jeg meg som den hurpa som truer med å kaste lekene på dynga, så jeg håper bare ikke ungene tar skade av det ;-)

Skrevet

Ja, det kjenner jeg andre som har gjort også. Ungdommene ble dritsure første gang det skjedde. Moren hadde bare satt hele søppelsekken i garasjen, og der måtte de ut og hente det. Moren hadde sagt at på slutten av uka ville hun kaste det i søppel-containeren.

Men etter dette skjønte de at de faktisk måtte rydde.

Litt trasig første gangen, men så er problemet løst :)

AneM1365380603
Skrevet

Hun får beskjed om å rydde innen en viss tid. Blir det ikke gjort vet hun jeg tar det mens hun er på skolen, og jeg kaster langt mer enn hun ville gjort.

Vi tok rommet hennes sammen her en dag. Jeg tror hun ble overrasket selv over at skuffene hennes inneholdt to fulle bæreposer med søppel.

Jeg har gitt henne enkle tips for å holde mer orden der. F eks å bruke to minutter hver dag på system og orden, framfor et skikkelig skippertak en gang i uka.

Jeg har sluttet å hente skittentøyet hennes. Nå henter jeg henne slik at hun kan ta det i skittentøyskurven selv.

Skrevet

Noen ganger føler jeg meg som den hurpa som truer med å kaste lekene på dynga, så jeg håper bare ikke ungene tar skade av det ;-)

Hehe, det går nok bra. Og vær du sikker, den metoden kommer de også til å bruke en gang i tiden :)

Gjest ulle litu
Skrevet

Inndragning av lommepenger funker alltid! Rydd, ellers får du ikke penger. De må lære seg å gi og ta. Gjør ikke de sin avtalte del, så kan de ikke vente service fra foreldrene heller. Enten det gjelder kjøring og henting eller penger.

Gjest Aimabel
Skrevet

Haha, hjemme hos deg er det ikke greit å være rotehue skjønner jeg! :-)

Skrevet

Hehe, det går nok bra. Og vær du sikker, den metoden kommer de også til å bruke en gang i tiden :)

Elleveåringen har allerede kommentert at hun skal gjøre akkurat det samme med sine barn ;-P

Skrevet

Haha, hjemme hos deg er det ikke greit å være rotehue skjønner jeg! :-)

Det er det nok ikke ;-)

Det morsomme er at mannen min synes jeg er litt for nøye der, men hvem er det som blir i dårlig humør av rot - jo han ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...