Gå til innhold

Hvor mye tid bruker dere i hus og hage?

waxo

Anbefalte innlegg

Synes jeg bruker alt for mye tid og energi i huset, men skjønner ikke helt hvordan jeg skal få til å bruke mindre og samtidig ha det trivelig:-) Orker jo ikke ha et hus fullt av bøss og dritt heller...

Jeg vasker til helga på torsdag eller fredag etter som det passer, bruker ca 4-5 timer avhengig om jeg skifter på senger eller pusser vinduer.

På søndag vasker jeg igjen, men da en lettere utgave som tar et par timer. Tørker av støv der det er mest synlig, vasker do og badekar, kjøkken og gulv.

Tirsdag føler jeg gjerne for å vaske over gulv igjen for da begynner det å bli klissete synes jeg.

Dagene imellom støvsuger eller tørrmopper jeg gulvene.

Har hund og 3 unger, så det blir litt bøss, men jeg føler virkelig vi må være en av norges mest møkkete familie!!

Hører folk snakker om at de vasker annenhver uke bare, skjønner ikke hvordan det går jeg, da hadde ikke jeg orket å være her.

I hagen bruker jeg nok ca 5-6 timer pr uke, men det er jo egentlig bare deilig, passer på å sysle litt ute når unga er ute og leker så da koser vi oss egentlig veldig.

Hva gjør dere andre barnefamilier? Klarer dere å holde det hyggelig inne uten å jobbe dere ihjel?

Og hvis dere klarer det ønsker jeg oppskriften :-))))))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• waxo

11

• Lillemus

2

• pekkaline

2

• mariaflyfly

1

Mest aktive i denne tråden

Kvitt deg med bikkja så kan du halvere vaskingen. ;)

Vi drar over med støvsugeren 1-3 ganger i uka, avhengig av hvor mye ungene har spist i stua. Er vi strenge og holder maten på kjøkkenet er det ikke like ofte... Og avkledning og børsting av sokker skal skje i entreen, man tar ikke med seg sand og jord innover i rommene. Ja, også tørker vi ikke støv oftere enn til jul og nyttår, og skifter på senga sikkert etter dobbelt så lang tid som det de fleste andre gjør. Men vi er friske og trives. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi drar over med støvsugeren 1-3 ganger i uka, avhengig av hvor mye ungene har spist i stua. Er vi strenge og holder maten på kjøkkenet er det ikke like ofte... Og avkledning og børsting av sokker skal skje i entreen, man tar ikke med seg sand og jord innover i rommene. Ja, også tørker vi ikke støv oftere enn til jul og nyttår, og skifter på senga sikkert etter dobbelt så lang tid som det de fleste andre gjør. Men vi er friske og trives. ;)

He he, da beholder jeg heller hunden og vasker 3 ganger i uka :-)

Nå er ikke hunden så mye inne akkurat, men det er klart ho drar med seg litt dritt når ho først er inne :-)

Og jeg børster ho 1-2 ganger om dagen, for hundehår orker jeg ikke, får helt noja, men litt blir det de to periodene i året som ho slepper hele kåpa.

Men uansett føler jeg at det blir mer møkk her enn hos noen jeg kjenner selv om de også har hund, men jeg skjønner ikke helt hvorfor....kanskje det bor en nisse her som møkker :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aimabel

"Ja, også tørker vi ikke støv oftere enn til jul og nyttår, og skifter på senga sikkert etter dobbelt så lang tid som det de fleste andre gjør. Men vi er friske og trives. ;)"

Godt å høre! føler meg som et svin her i forhold til mange flinke husmødre. Jeg synes ikke folk skal vaske så mye, da legger de lista så høyt for oss andre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aimabel

Hagen begrenser seg til noen store potter som jeg har nok med å stelle med. Jeg styrer og gjør det fint når det er ny sesong, og så dør det sakte men sikkert ut, etterhvert som jeg mister intressen for å vanne og knipse.

Bruker minst mulig tid på husarbeid, kun såpass at det ser helt greit ut. Men da vi hadde hund måtte vi moppe hver dag. Veldig forskjell på hundene da, noen røyter jo ekstremt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Det var sannelig voldsomt til vasking!

Såpass føler jeg ikke at vi hadde hatt muligheter for, og ikke ser jeg behovet heller. Dog har vi ikke hund.

Vi er velsignet med vaskehjelp som er hos oss én gang i uken - 3-4 timer. Vi vasker lite utenom, men sveiver kanskje opp det aller verste fra kjøkkenet en gang i uka (gjort på to minutter).

Jeg synes det er er mer enn nok jobb med den daglige kjøkkenryddingen, for ikke å snakke om ryddingen ellers og klesvasken. I hagen tar vi en sveiv om vi er hjemme i helgen - men det blir ikke hver helg, og ikke mange timene. Litt oftere blir det jo på sommeren når plenen må klippes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Ja, også tørker vi ikke støv oftere enn til jul og nyttår, og skifter på senga sikkert etter dobbelt så lang tid som det de fleste andre gjør. Men vi er friske og trives. ;)"

Godt å høre! føler meg som et svin her i forhold til mange flinke husmødre. Jeg synes ikke folk skal vaske så mye, da legger de lista så høyt for oss andre :-)

He he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vaskekjerringa

Hver kveld før jeg slenger meg i godstolen, bruker jeg Enjo-moppen min, støvmoppen, soper sammen alt støvet som blir etter en dag, .... det er skremmende hvor mye det blir ....

To ganger i uken mopper jeg gulvene med vann, er gulvene flekkete og stygge i mellomtiden vasker jeg selvfølgelig.

Støvsugeren er vel framme to til tre ganger iløpet av en uke, slik at jeg får tatt teppene innimellom.

Hver fredag tørker jeg støv.

Skifter på sengene en gang i uken, tørker støv samtidig.

Hos meg så blir det ikke ordentlig jul før huset er vasket ned, denne vasken starter jeg med ca 1.oktober, så nå er jeg godt igang, målet er ett rom hver helg, denne helgen tok jeg alle tre soverommene og gangene, er egentlig veldig godt i rute dette året. Når en tar det en gang i året, så blir det ikke den store jobben :), og så er det såååå godt når det er gjort :).

Vinduene vasker jeg hver gang jeg skifter gardiner, har litt dilla på gardiner, så det blir ganske ofte :)

Når det gjelder utearbeidet i hagen, så er det somregel gemalen i huset som står for den, jeg slår plenen, planter blomster osv, men hovedstellet og hovedpasset er det han som står for. Er ikke noe spesielt glad i hager jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver kveld før jeg slenger meg i godstolen, bruker jeg Enjo-moppen min, støvmoppen, soper sammen alt støvet som blir etter en dag, .... det er skremmende hvor mye det blir ....

To ganger i uken mopper jeg gulvene med vann, er gulvene flekkete og stygge i mellomtiden vasker jeg selvfølgelig.

Støvsugeren er vel framme to til tre ganger iløpet av en uke, slik at jeg får tatt teppene innimellom.

Hos meg så blir det ikke ordentlig jul før huset er vasket ned, denne vasken starter jeg med ca 1.oktober, så nå er jeg godt igang, målet er ett rom hver helg, denne helgen tok jeg alle tre soverommene og gangene, er egentlig veldig godt i rute dette året. Når en tar det en gang i året, så blir det ikke den store jobben :), og så er det såååå godt når det er gjort :).

Vinduene vasker jeg hver gang jeg skifter gardiner, har litt dilla på gardiner, så det blir ganske ofte :)

Når det gjelder utearbeidet i hagen, så er det somregel gemalen i huset som står for den, jeg slår plenen, planter blomster osv, men hovedstellet og hovedpasset er det han som står for. Er ikke noe spesielt glad i hager jeg.

Du høres akkurat ut som meg, minus gardinene ;-)

Og eh... hagen.... hmmm..., jeg tror ikke jeg skal skryte på meg at gubben er så flink der han heller, men klippe gresset gjør han iallefall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh, vaske til jul har jeg gledet meg til siden i sommer, men nå er jeg så ødelagt i skuldrene at jeg vet ikke om det blir noe vask i år........synd for det er så koselig.

Jeg skal være ferdig til første helga i advent, for i adventstia koser vi oss bare og det er så deilig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av hensyn til egen mental trivsel hopper jeg glatt over alle diskusjoner om sengetøyskift, vask av diverse rom, supermopper, støvsuging, middagstråder osv. Men denne handla om hage, så da ble jeg litt nysgjerrig.

Jeg har forlengst innsett at husmortalent er jeg _ikke_. Barna har det reint nok til å trives, og skittent nok til å bli eksponert for diverse ting som gir dem rikelig med antistoffer til å møte den store, skumle verden.

Gulv er til å gå på, senger til å sove i, vinduene tror jeg er ganske selvrensende, selv om vårsola pisker meg i gang med vann og nal av og til. Og så deler jeg gjerne tipset om Magic Eraser på dusjveggene. Men jeg kommer aldri til å kaste meg inn i konkurransen om å være en god husmor, eller avsløre hvor dårlig det står til. Det er jo så mye annet man kan være god til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, du er et skikkelig husmoremne du. Jeg er atskillig latere og vasker maks en gang i uka. Det går vel helst litt lenger mellom vaskedagene også... Det hender at jeg støvsuger innimellom, men ellers går jeg bare over med jif-sprayen og tar bort de verste flekkene. Jeg synes det er drepende kjedelig å vaske, så jeg velger heller å ha det litt mindre strigla. Jeg er veldig snill mot plantene våre da. De får mye stell og kjærlighet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Åhh, vaske til jul har jeg gledet meg til siden i sommer, men nå er jeg så ødelagt i skuldrene at jeg vet ikke om det blir noe vask i år........synd for det er så koselig.

Jeg skal være ferdig til første helga i advent, for i adventstia koser vi oss bare og det er så deilig :-)

*gosh*

Tror vi lever på ulike planeter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest vaskekjerringa

Her i huset skal også alt det "slitsomme" være ferdig til første helgen i advent :))))) Den helgen kommer de første nissene fram i huset også, tar ikke fram alle, men kjøkkenet får ordentlig julestemning :)))))) Så koooooser vi oss resten av desember med litt julegaveinnkjøp, bake kaker, brygge øl osv osv :)))))) bare kos og kos og kos og kos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dustedama

Det var sannelig voldsomt til vasking!

Såpass føler jeg ikke at vi hadde hatt muligheter for, og ikke ser jeg behovet heller. Dog har vi ikke hund.

Vi er velsignet med vaskehjelp som er hos oss én gang i uken - 3-4 timer. Vi vasker lite utenom, men sveiver kanskje opp det aller verste fra kjøkkenet en gang i uka (gjort på to minutter).

Jeg synes det er er mer enn nok jobb med den daglige kjøkkenryddingen, for ikke å snakke om ryddingen ellers og klesvasken. I hagen tar vi en sveiv om vi er hjemme i helgen - men det blir ikke hver helg, og ikke mange timene. Litt oftere blir det jo på sommeren når plenen må klippes.

Takk og pris at jeg ikke er alene om å ta det litt mer easy. *s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av hensyn til egen mental trivsel hopper jeg glatt over alle diskusjoner om sengetøyskift, vask av diverse rom, supermopper, støvsuging, middagstråder osv. Men denne handla om hage, så da ble jeg litt nysgjerrig.

Jeg har forlengst innsett at husmortalent er jeg _ikke_. Barna har det reint nok til å trives, og skittent nok til å bli eksponert for diverse ting som gir dem rikelig med antistoffer til å møte den store, skumle verden.

Gulv er til å gå på, senger til å sove i, vinduene tror jeg er ganske selvrensende, selv om vårsola pisker meg i gang med vann og nal av og til. Og så deler jeg gjerne tipset om Magic Eraser på dusjveggene. Men jeg kommer aldri til å kaste meg inn i konkurransen om å være en god husmor, eller avsløre hvor dårlig det står til. Det er jo så mye annet man kan være god til ;)

Slenger meg på her. Jeg trodde faktisk jeg var ganske ryddig og renslig, men når jeg ser hvordan folk holder på her føler jeg omtrent at jeg hører møkka gro her.... Vi har vaskehjelp en gang 2. hver uke som tar det meste. De fleste gulv vaskes ikke, men støvsuges. Parketten skal helst ikke vaskes så mye, men vi er nøye på ikke å gå inn med sko på da. Jeg vasker ikke sengetøy mer enn 3. hver uke, og nå føler jeg meg virkelig som et svin. MEN, begge barna sover jo i full pysj, og min mann og jeg sover i nattkjole - boxer/t-shirt. Hvor møkkete kan det da bli liksom? Ikke svetter vi veldig mye om natten heller... Jeg bruker dog en god del tid på rydding, og hagen vår (ca 1. mål tomt) er faksik ganske striglet. Men vi liker hagearbeid da :-) Tar man litt hele tiden er det ikke så mye jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dustedama

Enda ei som er som meg. Jippii! *s*

Og INGEN i familien har noen form for allergier eller annet. Tror vi har blitt naturlig immune. He He.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på her. Jeg trodde faktisk jeg var ganske ryddig og renslig, men når jeg ser hvordan folk holder på her føler jeg omtrent at jeg hører møkka gro her.... Vi har vaskehjelp en gang 2. hver uke som tar det meste. De fleste gulv vaskes ikke, men støvsuges. Parketten skal helst ikke vaskes så mye, men vi er nøye på ikke å gå inn med sko på da. Jeg vasker ikke sengetøy mer enn 3. hver uke, og nå føler jeg meg virkelig som et svin. MEN, begge barna sover jo i full pysj, og min mann og jeg sover i nattkjole - boxer/t-shirt. Hvor møkkete kan det da bli liksom? Ikke svetter vi veldig mye om natten heller... Jeg bruker dog en god del tid på rydding, og hagen vår (ca 1. mål tomt) er faksik ganske striglet. Men vi liker hagearbeid da :-) Tar man litt hele tiden er det ikke så mye jobb.

Jeg synes ikke det er grisete å la det gå mer enn to-tre uker før man bytter sengetøy. Det er bare så utrolig deilig å legge seg i nyvaska sengetøy, så derfor blir det en gang i uka på oss ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dustedama

Og enda ei dame som er etter min smak ;) Applaus for oss "sjusker"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vaskekjerringa

Enda ei som er som meg. Jippii! *s*

Og INGEN i familien har noen form for allergier eller annet. Tror vi har blitt naturlig immune. He He.

Hovedsaken er at vi trives, enten en vasker hver dag eller en gang i året :)

Jeg har god tid på ettermiddagene / kveldene (har slutta å røyke, og har fått kjempegod tiiiiid), så den ekstra tiden min brukes nok mest opp til husarbeid. Koser meg med vaskefilla, hadde jeg ikke gjort det hadde jeg heller ikke vaska som jeg gjør.

Vask av sengetøy hver uke , gjorde ikke det før .... vi hadde lus for noen år siden, etter det har jeg blitt "hysterisk", selv om jeg veit at lus ikke kommer av urenslighet idag ..... allikevel, jeg må bare, så har vi katt, og føler at han er et lite loppesirkus, han får ikke ligge i sengene, men ungene lurer han med seg innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...