Gå til innhold

Hvor mye tid bruker dere i hus og hage?

waxo

Anbefalte innlegg

Oi, du er et skikkelig husmoremne du. Jeg er atskillig latere og vasker maks en gang i uka. Det går vel helst litt lenger mellom vaskedagene også... Det hender at jeg støvsuger innimellom, men ellers går jeg bare over med jif-sprayen og tar bort de verste flekkene. Jeg synes det er drepende kjedelig å vaske, så jeg velger heller å ha det litt mindre strigla. Jeg er veldig snill mot plantene våre da. De får mye stell og kjærlighet:)

Jeg er ikke et husmoremne, jeg liker egentlig ikke så veldig godt å vaske, men klarer ikke sette meg ned til kvelden hvis huset ikke ser iorden ut :-)

Blir stresset av ting som skulle vært gjort, så da er det bedre å gjøre det..

Nå vasket jeg gulv i sta, var ferdig til barnetv. Gikk over med tørrmoppen nå og den ble skikkelig møkkete!!!!!!! Lurer jo på hvor møkket vi er her som klarer å møkke så raskt :-) Skjønner ikke hvordan folk klarer å få det til å se fint ut uten å vaske hele tiden jeg. Eller er det bare sånn at jeg ikke ser møkka hos andre, bare hos meg selv kanskje???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• waxo

11

• Lillemus

2

• pekkaline

2

• mariaflyfly

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest Melbilla

Eldstejenta på 17 år vasker og tørker støv i hele huset hver torsdag. Det er ikke alt hun ser så godt, så det blir til at jeg gjør en del jeg også. Doen f.eks. Den hæler hun ikke å vaske. Jeg går også over vaskene og badekaret med Jif.

Jeg støvsuger flere ganger i uka og vasker gjerne over kjøkkengulvet og yttergangen også, utenom hennes faste vaskedag.

Hvis jeg ser at det er støvete tar jeg det med en gang isteden for å vente til hennes vaskedag.

Jeg vedlikeholder altså, slik at det stort sett alltid ser tyddig og pent ut, men jeg vasker ikke like mye som det du gjør.

Jeg synes likevel jeg holder på med noe husarbeid stort sett hele tiden jeg. Det blir mye klær som skal vaskes med 5 personer i huset og på kjøkkenet synes jeg at jeg setter ut og inn av oppvaskmaskina hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstejenta på 17 år vasker og tørker støv i hele huset hver torsdag. Det er ikke alt hun ser så godt, så det blir til at jeg gjør en del jeg også. Doen f.eks. Den hæler hun ikke å vaske. Jeg går også over vaskene og badekaret med Jif.

Jeg støvsuger flere ganger i uka og vasker gjerne over kjøkkengulvet og yttergangen også, utenom hennes faste vaskedag.

Hvis jeg ser at det er støvete tar jeg det med en gang isteden for å vente til hennes vaskedag.

Jeg vedlikeholder altså, slik at det stort sett alltid ser tyddig og pent ut, men jeg vasker ikke like mye som det du gjør.

Jeg synes likevel jeg holder på med noe husarbeid stort sett hele tiden jeg. Det blir mye klær som skal vaskes med 5 personer i huset og på kjøkkenet synes jeg at jeg setter ut og inn av oppvaskmaskina hele tiden.

Ja, den vaskemaskina. Virker som om enkelte i huset tror det er lås på den :-)

til og med gubben setter oppvaska si i kummen selv om maskinen er tom!!!!! Og han blir alltid like flau hver gang jeg kommenterer det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angela26

Jeg har dager der jeg gàr ut i streik jeg. Her er det skittent samme dag som jeg har vaska og rydda, sà jeg tenker litt sànn " hva er vitsen med à vaske?"

For at det skal se rent og pent ut, mà jeg egentlig vaske hver eneste dag, da er det gulvvask og tòrking av stòv. Vi har mòrke mòbler i stua, og de fàr et tynt gràtt lag med stòv bare etter én dag :-(

Gulvene er skitten konstant fòler jeg. Som regel koster eller stòvsuger jeg fòrste etasjen hver dag, og vasker det omtrent 3-7 dager i uka. Spòrs hvor ofte jeg orker. Andre etasjen holder seg litt bedre, men én gang i uka mà til, minst!

Sà er det badene da... Huff... Speilene ser ikke ut etter en omgang med tannpuss og vask. Ogsà dusjkabinettet fàr fullt med hvite flekker etter noen dager. Vannet her i Spania inneholder mye kalk, sà det er nok derfor det ser helt forferdelig ut om vi ikke tar det jevnlig.

Vinduene er et kapittel for seg....

Synes i det hele tatt at huset blir fort skittent, tror det mà vaere forferdelig mye flyvestòv her :-/

Rydding skjer hver dag, og vi er sànn passe flinke til à legge ting pà plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff...Det orker jeg ikke regne på engang.Går altfor mange timer til husarbeid... *ønsker meg en hushjelp*

Jeg støvsuger, vasker møblene og tørker litt støv hver dag.

Tørker av på badet hver dag også.

Soverommet tar jeg 1gang i uka ca.

Kjøkkenet tas som regel hver dag, men oppvasker hoper seg opp til tider...*ønsker meg oppvask maskin*

Klesvask tar Snaxy seg av, jeg henger det opp til tørk, og legger på plass i skapene.*ønske meg tørketrommel*

Garderobe, gang og ungenes rom tas etter behov.

Hagen..Har stor hage..Går noen timer der også, men litt periode preget da. Vår & sommer går det mye tid, nå på høsten skal det jo bare klippes ned, og legges på granbar. Men har endel å klippe.. *ønske meg en gartner*

Med fem katter, tre hunder og to unger blir det nok av gris her også :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fei1365380229

Nei, vasker overhodet ikke så ofte som deg. Skulle jeg gjort det måtte jeg gått over til 50 % jobb.

Det ser bomba ut her innimellom og ting blir aldri tatt fra bunnen av. De eldste gutta får ukepenger for å holde loftsstue, kjellerstue og rommene sine i orden (blir gjort på fredager) og det letter en del faktisk.

Ellers så drar jeg vel over med støvsugeren nesten hver dag (4 unger og en hund). Kjøkkenet prøver jeg å holde sånn noenlunde i orden, men ikke alltid det går heller med 4 unger/ungdommer som gjør sitt beste for å rote alt de kan.

Når ungene flytter hjemmefra om en del år - da skal jeg ha det ryddig da :-).

Hagen er det gjort fælt lite med de siste månedene. Gresset skulle vært klippet en siste gang og eplene skulle vært plukket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vaskehjelp hver 14 dag. Da er det ekstremrydding dagen før hun kommer. Alle senger skiftes på, all klesvask blir tatt, brettet, lagt på plass etc. Utenom det går jeg vel over badene en gang i uken, kjøkkengulvet og gangen en- to ganger i uken. En klesvask eller to hver dag, smårydding etc hver dag, kan tenke meg 45 min til sammen daglig. Hagen- 0 timer om vinteren, 5-6 timer i uken på våren og sommeren.

Har tre barn, en mann (roter mest) og to katter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Har vaskehjelp hver 14 dag. Da er det ekstremrydding dagen før hun kommer. Alle senger skiftes på, all klesvask blir tatt, brettet, lagt på plass etc. Utenom det går jeg vel over badene en gang i uken, kjøkkengulvet og gangen en- to ganger i uken. En klesvask eller to hver dag, smårydding etc hver dag, kan tenke meg 45 min til sammen daglig. Hagen- 0 timer om vinteren, 5-6 timer i uken på våren og sommeren.

Har tre barn, en mann (roter mest) og to katter.

''Har tre barn, en mann (roter mest) og to katter''

Oi, glad det ikke er slik hos oss. Hadde mannen min rotet mer enn meg hadde vi vært ille ute ;). Har en ryddig mann som nok tar brorparten av ryddingen i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aimabel

Av hensyn til egen mental trivsel hopper jeg glatt over alle diskusjoner om sengetøyskift, vask av diverse rom, supermopper, støvsuging, middagstråder osv. Men denne handla om hage, så da ble jeg litt nysgjerrig.

Jeg har forlengst innsett at husmortalent er jeg _ikke_. Barna har det reint nok til å trives, og skittent nok til å bli eksponert for diverse ting som gir dem rikelig med antistoffer til å møte den store, skumle verden.

Gulv er til å gå på, senger til å sove i, vinduene tror jeg er ganske selvrensende, selv om vårsola pisker meg i gang med vann og nal av og til. Og så deler jeg gjerne tipset om Magic Eraser på dusjveggene. Men jeg kommer aldri til å kaste meg inn i konkurransen om å være en god husmor, eller avsløre hvor dårlig det står til. Det er jo så mye annet man kan være god til ;)

Du har kanskje litt større barn? Jeg blir veldig bekymret når det kommer småbarn som kryper rundt på gulvet her, redd bodyen skal se ut som en godt brukt mopp etter et besøk her :-) Men vet jeg at de kommer så feier jeg over først selvfølgelig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Ja, den vaskemaskina. Virker som om enkelte i huset tror det er lås på den :-)

til og med gubben setter oppvaska si i kummen selv om maskinen er tom!!!!! Og han blir alltid like flau hver gang jeg kommenterer det :-)

''til og med gubben setter oppvaska si i kummen selv om maskinen er tom!!!!! Og han blir alltid like flau hver gang jeg kommenterer det :-)''

Oi, det hadde jeg ikke orket. Er ikke så flink til å ha med barna på alle oppgaver i huset, men selv femåringen vet heldigvis at han skal sette brukte glass i oppvaskmaskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kanskje litt større barn? Jeg blir veldig bekymret når det kommer småbarn som kryper rundt på gulvet her, redd bodyen skal se ut som en godt brukt mopp etter et besøk her :-) Men vet jeg at de kommer så feier jeg over først selvfølgelig :-)

Større barn, ja. Men jeg husker vi lekte med tanken på at det hadde vært veldig greit å få sydd mikrofiberdrakter til ungene, så hadde de fått med seg alt under sofaen og sånt når de ålte seg omkring... Tror nok jeg var hyppigere med moppen i krypealderen i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aimabel

Større barn, ja. Men jeg husker vi lekte med tanken på at det hadde vært veldig greit å få sydd mikrofiberdrakter til ungene, så hadde de fått med seg alt under sofaen og sånt når de ålte seg omkring... Tror nok jeg var hyppigere med moppen i krypealderen i hvert fall.

:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker ikke på langt nær så mye som det der. Så da flyter det nok av dritt og lort hjemme hos oss ;-)

Drar over gulvene et par ganger i uka med støvsuger eller tørrmopp, ellers tar vi det når det trengs...

Hagen tar vi også når det trengs, men ikke så mye som 5-6 timer i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi, oi, hos deg var det mye vasking, du må bli utslitt!! Husk at hybelkaniner ikke biter ;-)

Vi er to voksne og to barn + en katt. Jeg støvsuger max 1. gang i uken (hvis ikke vi får gjester, da blir det en kjapp runde med støvsuger'n på stua, i gangen og på kjøkkenet). Feier opp sand og grus i gangen etter behov, tar 1-2 minutter. Pusser vinduer en gang i året (om våren). Vasker ganske sjelden gulvet, bortsett fra bad, WC og kjøkken.

Hagearbeid blir det mest av om våren, kanskje 5 timer i uken. Om sommeren blir det mindre, litt luking og gressklipping, og om vinteren blir det kun snømåking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn gjør vi det hos oss:

* Støvsuging 2-3 ganger i uka

* Vask av badet 1 gang i uka

* Vask av kjøkkengolv 1 gang i uka

* Vask av huset 1-2 ganger i mnd.

* Vask av vindu, ute 2 ganger i året

* Vask av vindu, inne 3-4 ganger i året (når jeg bytter gardiner)

* Vask/støvsuging av soverom samtidig som jeg skifter på sengene - hver 3dje uke omtrent.

* Hage/utearbeid: ved behov (mye vår og sommer), ellers lite.

Jepp!

Akkurat rent nok til å beholde helsa - og akkurat skittent nok til å beholde lykken :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''til og med gubben setter oppvaska si i kummen selv om maskinen er tom!!!!! Og han blir alltid like flau hver gang jeg kommenterer det :-)''

Oi, det hadde jeg ikke orket. Er ikke så flink til å ha med barna på alle oppgaver i huset, men selv femåringen vet heldigvis at han skal sette brukte glass i oppvaskmaskinen.

Jeg setter ikke inn for han altså :-) Det får han klare selv!!!!!!! Men jeg må minne han på det da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg er ikke et husmoremne, jeg liker egentlig ikke så veldig godt å vaske, men klarer ikke sette meg ned til kvelden hvis huset ikke ser iorden ut :-)

Blir stresset av ting som skulle vært gjort, så da er det bedre å gjøre det..

Nå vasket jeg gulv i sta, var ferdig til barnetv. Gikk over med tørrmoppen nå og den ble skikkelig møkkete!!!!!!! Lurer jo på hvor møkket vi er her som klarer å møkke så raskt :-) Skjønner ikke hvordan folk klarer å få det til å se fint ut uten å vaske hele tiden jeg. Eller er det bare sånn at jeg ikke ser møkka hos andre, bare hos meg selv kanskje???

''Skjønner ikke hvordan folk klarer å få det til å se fint ut uten å vaske hele tiden jeg. Eller er det bare sånn at jeg ikke ser møkka hos andre, bare hos meg selv kanskje???''

Tror du er inne på noe der. Når du er hos andre ser du ikke etter om det er skittent (heldigvis). Og det gjør heller ikke folk hos deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser jo mye ryddigere ut bare man drar over golvene med støvsugeren, holder salongbord og spisebord ryddige og prøver å holde kjøkkenbenken ryddig. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker veldig lite tid på rengjøring - burde nok ha gjort litt mer....

Bytter sengetøy ca annenhver uke

Støvsuger og vasker golvene ca en gang pr uke - men jeg bruker en liten håndstøvsuger innimellom og fanger opp hybelkaninene. Det hender forresten at det går to uker mellom hver golvvask også....

Soverommene vaskes sjelden, men de blir støvsuget/tørrmoppet ca en gang i måneden. Her er det jo aldri skittent, bare støvete.

Vinduer vaskes ca en gang i året....

Toalettene og badegolvet skal tas en gang pr uke, men jeg vet vi slurver litt der også....

Klesvasken er jeg flink på!!!! Men ikke å stryke tøy...

Ellers har vi varm middag hver dag - og spiser alle måltider sammen, alle fem - hvis ikke det er noe helt spsielt som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker veldig lite tid på rengjøring - burde nok ha gjort litt mer....

Bytter sengetøy ca annenhver uke

Støvsuger og vasker golvene ca en gang pr uke - men jeg bruker en liten håndstøvsuger innimellom og fanger opp hybelkaninene. Det hender forresten at det går to uker mellom hver golvvask også....

Soverommene vaskes sjelden, men de blir støvsuget/tørrmoppet ca en gang i måneden. Her er det jo aldri skittent, bare støvete.

Vinduer vaskes ca en gang i året....

Toalettene og badegolvet skal tas en gang pr uke, men jeg vet vi slurver litt der også....

Klesvasken er jeg flink på!!!! Men ikke å stryke tøy...

Ellers har vi varm middag hver dag - og spiser alle måltider sammen, alle fem - hvis ikke det er noe helt spsielt som skjer.

Endelig noen som er på mitt nivå!!! Begynte å føle meg som en skikkelig "lortpurke" her nå gitt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...