Gå til innhold

Hvor mye tid bruker dere i hus og hage?

waxo

Anbefalte innlegg

Endelig noen som er på mitt nivå!!! Begynte å føle meg som en skikkelig "lortpurke" her nå gitt....

Lortpurke :-P *s*

Uff, jeg er ikke noe husmoremne, nei, til svigermors store fortvilelse. Det er faktisk veldig deilig når hun er på besøk og golvene alltid er rene - men jeg orker ikke gjøre rent hver dag....

Det vi MÅ skjerpe oss på er ryddingen, og det gjelder først og fremst i gangen - når 5 personer slenger fra seg sekker, jakker, veskjer, gymbager, sko, luer osv i hytt og pine....

Og så er jeg blitt så utrolig glad i den lille håndstøvsugeren! Den er så lett å ta frem, og det ser utrolig mye renere ut når jeg har brukt den 3-4 minutter i trappa (hvitmalt) og i gangen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• waxo

11

• Lillemus

2

• pekkaline

2

• mariaflyfly

1

Mest aktive i denne tråden

Nå går jeg hjemme i barselpermisjon da, så jeg kan plukke litt hele dagen, og må ikke holde på i 5 timer i strekk for å rekke. Samtidig må det selvfølgelig vaskes/støvsuges mye oftere nå som vi har en baby som åler seg rundt i krok og krik og smaker på alt:-)

Jeg vasker, tromler, bretter og legger på plass minst to maskiner om dagen.

Oppvaskmaskinen går en runde, og ryddes ut og inn av. (Kjeler og panner er det stort sett samboeren som vasker, og det samme med resten av kjøkkenet.)

Første etg støvsuges to ganger i uka, og våtmoppes 1 - 2 ganger. Det kommer an på hvor sølete det er ute, da katta legger igjen leirespor over alt i dårlig vær! Da mener jeg alle gulver, bord, benker, bokhyller, skinnsofaen, babymatta, vasken på badet osv...

Andre etg har bare soverom og kontor. Senga vår blir skiftet på en gang i uken, da støvsuges også hele etg. Babyen sin seng skiftes på sjeldnere, da hun ligger på saueskinn og bruker nattpose. Men alt ristes et par ganger i uka da...

Barnerommet er det bare stedatteren som bruker annenhver helg, så det tar hun kanskje hver 4. gang hun er her.

Badet vaskes en gang i uken, og det tar bare 30 min.

Støvtørking er vi SKIKKELIG dårlige på begge to, og vi har ingen rutine der...

Vi bor i borettslag, så hagen steller vi ikke selv. Stell av blomsterkassene har jeg ikke tatt tiden på;-)

Rydding gjøres kontinuerlig, og jeg regner det egentlig ikke som husarbeide. Det er bare naturlig at man legger ting på sin rette plass når man har brukt det! (Har ikke store barn enda da)

Hmm, kan tenke meg jeg bruker 1 - 1,5 timer daglig jeg... Det er til å leve med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lortpurke :-P *s*

Uff, jeg er ikke noe husmoremne, nei, til svigermors store fortvilelse. Det er faktisk veldig deilig når hun er på besøk og golvene alltid er rene - men jeg orker ikke gjøre rent hver dag....

Det vi MÅ skjerpe oss på er ryddingen, og det gjelder først og fremst i gangen - når 5 personer slenger fra seg sekker, jakker, veskjer, gymbager, sko, luer osv i hytt og pine....

Og så er jeg blitt så utrolig glad i den lille håndstøvsugeren! Den er så lett å ta frem, og det ser utrolig mye renere ut når jeg har brukt den 3-4 minutter i trappa (hvitmalt) og i gangen :-)

En sånn liten støvsuger må visst jeg gå til anskaffelse av også. Har også hvitmalt trapp... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette med å rydde er det som har krevd energi i huset. Nå er heldigvis barna mine såpass store at lego og slikt ikke finnes overalt... Formen gjør at det flyter innimellom her på border og benker, men jeg har innsett at "sånn er det bare". Det blir ordnet minst en gang om dagen, av meg eller de andre.

Vasker klær så og si daglig opptil tre maskiner. Støvsuger annehver dag. Gulvene blir ikke skitne som da barna sølte saft og slikt overalt, så de vaskes vel en gang i mnd i stua men oftere i gangen,bad og kjøkken. Man tager det man klarer. Venner og familie forstår det.

Hagen, den lever sitt eget liv på høsten, men om våren bruker jeg noen timer der ja. Sommeren, ja da lever den igjen for seg selv....... vi bor i campingvogn i skoleferien. Himla deilig å slippe alt som har med hus og hjem å gjøre. Er bare innom og klipper plenene innimellom. Så mitt tips blir: Skaff deg campingvogn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Kremt, jeg tror min/vår støvterskel er høyere enn din...

Vaskemaskina går ofte, ja, og klær som er tørre legges sammen og på plass fortløpende. Det går minst ei oppvaskmaskin daglig.

Gulvvask - her teller vi ganger i året, ikke i måneden... For ikke å snakke om vindusvask... Støvsugeren, derimot, er framme flere ganger i uka, og i tillegg går jeg rundt med ei fille og tar flekker når det er noen.

Støv tørkes på utsatte steder jevnlig, dvs., når jeg ser at det er støvete.

Rydding utføres daglig, målet er å ha det så OK at det kan ramle inn folk uten at det er pinlig. Jeg liker systemer, at ting har sine faste plasser, men jeg er nok sørgelig alene om å like dette i vår familie. Kan det se ut som, da. :-/

Når det så en gang kommer til det punktet at jeg synes gulvene må vaskes, så tar jeg for meg huset sånn skikkelig-skikkelig. Det skjer kanskje 3-4 ganger i året.

Synes allikevel ikke at vi har et skittent hus, vi går ikke med utesko inne og slik, så det er begrensa hvor mye dritt det blir liggende rundt omkring. Støvsugeren tar det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Kremt, jeg tror min/vår støvterskel er høyere enn din...

Vaskemaskina går ofte, ja, og klær som er tørre legges sammen og på plass fortløpende. Det går minst ei oppvaskmaskin daglig.

Gulvvask - her teller vi ganger i året, ikke i måneden... For ikke å snakke om vindusvask... Støvsugeren, derimot, er framme flere ganger i uka, og i tillegg går jeg rundt med ei fille og tar flekker når det er noen.

Støv tørkes på utsatte steder jevnlig, dvs., når jeg ser at det er støvete.

Rydding utføres daglig, målet er å ha det så OK at det kan ramle inn folk uten at det er pinlig. Jeg liker systemer, at ting har sine faste plasser, men jeg er nok sørgelig alene om å like dette i vår familie. Kan det se ut som, da. :-/

Når det så en gang kommer til det punktet at jeg synes gulvene må vaskes, så tar jeg for meg huset sånn skikkelig-skikkelig. Det skjer kanskje 3-4 ganger i året.

Synes allikevel ikke at vi har et skittent hus, vi går ikke med utesko inne og slik, så det er begrensa hvor mye dritt det blir liggende rundt omkring. Støvsugeren tar det meste.

Godt å høre at det er flere som er omtrent som oss når det gjelder vask og renhold i huset.

Og vi er for det meste friske alle sammen også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ViViola

Godt å høre at det er flere som er omtrent som oss når det gjelder vask og renhold i huset.

Og vi er for det meste friske alle sammen også. :)

Jeg er _helt_sikker_på_ at grønnsåpe og andre lignende preparater er skadelige i det lange løp.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Jeg er _helt_sikker_på_ at grønnsåpe og andre lignende preparater er skadelige i det lange løp.

;-)

Jepp, iallefall overdreven bruk av det.

Men det ser faktisk ikke møkkete ut hjemme hos oss da, selv om vi vasker gulvene veldig sjeldent. Men støvsuger de jo når det trengs. Og INGEN går inne med sko på bena. Men badene blir jo vasket så det er rent der da.

I går vasket jeg vinduene - er nok nesten et år siden sist.

Har jo så mye annet mer spennende å gjøre.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Jepp, iallefall overdreven bruk av det.

Men det ser faktisk ikke møkkete ut hjemme hos oss da, selv om vi vasker gulvene veldig sjeldent. Men støvsuger de jo når det trengs. Og INGEN går inne med sko på bena. Men badene blir jo vasket så det er rent der da.

I går vasket jeg vinduene - er nok nesten et år siden sist.

Har jo så mye annet mer spennende å gjøre.

:)

Ah, badene glemte jeg. De vaskes jo selvfølgelig ukentlig, det er jo strengt nødvendig.

Synes ikke det er ille her jeg heller, men jeg ser jo at vi ikke har det _strøkent_. Men det er greit, vi er friske og raske og har - som du sier - mye annet å finne på som er morsommere enn å gnikke og gnu.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aimabel

;-)

Ja, bare tenkt på hvor mye husmødrene har feiet med kost og redd senger pent. Og så er det bedre for helsa å la det være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette med å rydde er det som har krevd energi i huset. Nå er heldigvis barna mine såpass store at lego og slikt ikke finnes overalt... Formen gjør at det flyter innimellom her på border og benker, men jeg har innsett at "sånn er det bare". Det blir ordnet minst en gang om dagen, av meg eller de andre.

Vasker klær så og si daglig opptil tre maskiner. Støvsuger annehver dag. Gulvene blir ikke skitne som da barna sølte saft og slikt overalt, så de vaskes vel en gang i mnd i stua men oftere i gangen,bad og kjøkken. Man tager det man klarer. Venner og familie forstår det.

Hagen, den lever sitt eget liv på høsten, men om våren bruker jeg noen timer der ja. Sommeren, ja da lever den igjen for seg selv....... vi bor i campingvogn i skoleferien. Himla deilig å slippe alt som har med hus og hjem å gjøre. Er bare innom og klipper plenene innimellom. Så mitt tips blir: Skaff deg campingvogn ;)

Har hytte så her hos oss lever huset og hagen sitt eget liv om sommeren også :-) Deilig det, men jeg skulle ønske jeg klarte å bli mer avslappet eller i året også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker veldig lite tid på rengjøring - burde nok ha gjort litt mer....

Bytter sengetøy ca annenhver uke

Støvsuger og vasker golvene ca en gang pr uke - men jeg bruker en liten håndstøvsuger innimellom og fanger opp hybelkaninene. Det hender forresten at det går to uker mellom hver golvvask også....

Soverommene vaskes sjelden, men de blir støvsuget/tørrmoppet ca en gang i måneden. Her er det jo aldri skittent, bare støvete.

Vinduer vaskes ca en gang i året....

Toalettene og badegolvet skal tas en gang pr uke, men jeg vet vi slurver litt der også....

Klesvasken er jeg flink på!!!! Men ikke å stryke tøy...

Ellers har vi varm middag hver dag - og spiser alle måltider sammen, alle fem - hvis ikke det er noe helt spsielt som skjer.

Ellers har vi varm middag hver dag - og spiser alle måltider sammen, alle fem - hvis ikke det er noe helt spsielt som skjer.

Vi rekker det også altså :-) Det er viktigere enn rent hus selv for meg :-)

Huset blir mer sånn kveldssyssel etter unga har roet seg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Skjønner ikke hvordan folk klarer å få det til å se fint ut uten å vaske hele tiden jeg. Eller er det bare sånn at jeg ikke ser møkka hos andre, bare hos meg selv kanskje???''

Tror du er inne på noe der. Når du er hos andre ser du ikke etter om det er skittent (heldigvis). Og det gjør heller ikke folk hos deg.

Hmm, sikkert sant. Tror jeg skal begynne å øve, men vet liksom ikke helt hvordan jeg får det til.....Vil ikke at unga skal ha samme følelsen som jeg hadde da jeg var barn. Jeg ville ikke ha med unger på besøk hjem for det var så bøssete og rotete der. Var så flaut syntes jeg......

Og mora mi var helt normal altså, bare jeg som har vært sånn alltid tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hytte så her hos oss lever huset og hagen sitt eget liv om sommeren også :-) Deilig det, men jeg skulle ønske jeg klarte å bli mer avslappet eller i året også :-)

Yes! Hytte er bra :) Du må bare sette mindre krav til deg selv og huset. Du er en god mor og kone selv om du hopper over en støvtørking en dag, eller lar løvet fyke ivei vettu ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes! Hytte er bra :) Du må bare sette mindre krav til deg selv og huset. Du er en god mor og kone selv om du hopper over en støvtørking en dag, eller lar løvet fyke ivei vettu ;)

He he, det værste er egentlig at jeg aldri har vært så avslappet som nå.....var mye værre før. Da stresset jeg skikkelig med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...