Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det jif tørrmopper som kan vaskes og brukes flere ganger? Jeg har bare sett de engangsmoppene av noe slags papir i butikken. Eller går det kanskje an å bruke den vanlige moppen uten vann? Hva gjør dere?

AneM1365380603
Skrevet

Jeg tror det ene moppeskaftet vårt er fra Jif, og til den bruker jeg vanlige mopper med borrelås. Det er mopper på 40 cm.

Jeg har også skaft til engangsmopper, men den liker jeg ikke. Skaftet jeg bruker mest er 60 cm og har borrelås. Jeg har et skaft der en trer moppene på. Pga latskap brukes den ikke.

AneM1365380603
Skrevet

Jeg har sjekket nå, og den på 40 cm heter Super mopp. Den er altså ikke fra Jif.

Skrevet

Jeg har kjøpt noen mikrofiberkluter (til gulv) på Rema som jeg bruker som tørrmopp. De selges i pakker på 2, tror jeg. De er blå. De er ganske store, så jeg har klippet dem i to eller tre. Disse fester jeg på jifstativet som de engangs papirklutene. Trykker dem altså ned i hulleme oppå. Funker som fjell!

Skrevet

Vi bruker de vanlige moppene uten vann når vi tørrmopper og med vann når vi våtmopper. Funker helt fint.

Gjest Aimabel
Skrevet

Den vanlige moppen uten vann fungerer ikke like bra. Tar ikke med alt støvet. Må kanskje ha noe sånn microfibergreier da, finnes det noe sånt? Jeg savner også noe som kan gjenbrukes, for galt å kaste sånt etter en gang synes jeg

Gjest Aimabel
Skrevet

Jeg har kjøpt noen mikrofiberkluter (til gulv) på Rema som jeg bruker som tørrmopp. De selges i pakker på 2, tror jeg. De er blå. De er ganske store, så jeg har klippet dem i to eller tre. Disse fester jeg på jifstativet som de engangs papirklutene. Trykker dem altså ned i hulleme oppå. Funker som fjell!

å, knall! Skal sjekke nesten gang jeg er på Rema

AneM1365380603
Skrevet

Den vanlige moppen uten vann fungerer ikke like bra. Tar ikke med alt støvet. Må kanskje ha noe sånn microfibergreier da, finnes det noe sånt? Jeg savner også noe som kan gjenbrukes, for galt å kaste sånt etter en gang synes jeg

Micromopper selges rimelig på Nille. De på 60 cm koster 60-70 kr. Ikke bruk skyllemiddel når du vasker dem, for da forsvinner evnen til å dra til seg støv. Det har jeg forresten selv glemt mange ganger :-/ Jeg synes likevel de drar med seg støvet.

Gjest Aimabel
Skrevet

Micromopper selges rimelig på Nille. De på 60 cm koster 60-70 kr. Ikke bruk skyllemiddel når du vasker dem, for da forsvinner evnen til å dra til seg støv. Det har jeg forresten selv glemt mange ganger :-/ Jeg synes likevel de drar med seg støvet.

Men er de til å stappe i hullene på moppen? For de borrelåsgreiene under funker jo ikke lenge.

AneM1365380603
Skrevet

Men er de til å stappe i hullene på moppen? For de borrelåsgreiene under funker jo ikke lenge.

Nei, sånt system er det ikke. Jeg vil nesten anbefale deg borrelåsmoppene. Det er ikke noe dilldall for å få på moppene. Du kaster moppen på gulvet og klasker skaftdelen på. Enkelt og greit ;)

Gjest Aimabel
Skrevet

Nei, sånt system er det ikke. Jeg vil nesten anbefale deg borrelåsmoppene. Det er ikke noe dilldall for å få på moppene. Du kaster moppen på gulvet og klasker skaftdelen på. Enkelt og greit ;)

jo, men borrelåseffekten svikter ganske fort. Blir full av lo og hår og sånt og så fester ikke kluten lenger

Skrevet

Men borrelåsen blir jo full av dritt etterhvert og så virker den ikke lenger. Hvordan få av dritten?

Det er ikke jeg som har brukt min da så ikke kjeft på meg da ;o)

Skrevet

jo, men borrelåseffekten svikter ganske fort. Blir full av lo og hår og sånt og så fester ikke kluten lenger

Nemlig, det skjer her også.

AneM1365380603
Skrevet

Det problemet har ikke jeg hatt i det hele tatt. Det går jo an å reingjøre den om så skulle skje.

Gjest Aimabel
Skrevet

Det problemet har ikke jeg hatt i det hele tatt. Det går jo an å reingjøre den om så skulle skje.

Det var ikke mulig å rengjøre denne her, så jeg gikk og kjøpte to nye striper på en stoffbutikk. Men det var jo ikke lenge det varte så var den også blitt dårlig.

AneM1365380603
Skrevet

Men borrelåsen blir jo full av dritt etterhvert og så virker den ikke lenger. Hvordan få av dritten?

Takk Dorthe :o) Nå har jeg fått rengjort begge moppeskaftene, he he. Jeg har faktisk aldri fjernet skitt på dem før, men så at det trengtes. Det lå jo en helt katt på gulvet etterpå. Borrelåsene har funket veldig fint, så jeg har ikke tenkt på det.

Først testa jeg klesrullen fra Cubus. Det var vel optimistisk, for den tok lite støv. Så henta jeg skrubben. En slik en med stive buster. Jeg børstet borrelåsen og reiv ut mesteparten med kammen. Jeg fikk ikke bort alt på denne tiden her, men jeg synes det gikk rimelig greit :)

Skrevet

Takk Dorthe :o) Nå har jeg fått rengjort begge moppeskaftene, he he. Jeg har faktisk aldri fjernet skitt på dem før, men så at det trengtes. Det lå jo en helt katt på gulvet etterpå. Borrelåsene har funket veldig fint, så jeg har ikke tenkt på det.

Først testa jeg klesrullen fra Cubus. Det var vel optimistisk, for den tok lite støv. Så henta jeg skrubben. En slik en med stive buster. Jeg børstet borrelåsen og reiv ut mesteparten med kammen. Jeg fikk ikke bort alt på denne tiden her, men jeg synes det gikk rimelig greit :)

da skal jeg forsøke det

AneM1365380603
Skrevet

Det var ikke mulig å rengjøre denne her, så jeg gikk og kjøpte to nye striper på en stoffbutikk. Men det var jo ikke lenge det varte så var den også blitt dårlig.

Så rart at de ikke varer lenger hos deg da. Kanskje du oppbevarer skaftet i en støvhaug, he he.

Kanskje du skal sjekke at baksiden av moppene ikke er så loete før du tar dem i bruk? Det er jo derfra skitten kommer, i hovedsak.

Skrevet

I velutstyrte hesteutstyrsbutikker får du kjøpt en liten børste som er beregnet til å rense borrelåser med, på dekken, bandasjer og slikt.

Skrevet

Har du vaskehjelp? Ønsker meg en russiskinspirert vaskehjelp jeg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...