Gå til innhold

Angående faddere i dåp

Gjest Venter barn

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Venter barn

Ja.

Har en katolsk far og en katolsk fadder til mitt barn som ble døpt i Den norske kirke.

Min katolske bestefar bar meg til dåp!

:o)

Det var bra.Mannen min har ei søster i paris som er katolikk som han har tenkt å spørre om å være fadder.Hvordan blir det angående språket da?.Kan vi ta sermonien på engelsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekrefter bare det som andre allerede har sagt. Min datter har en katolsk fadder :)

Tviler på om presten vil bruke annet enn norsk (men dette vet jeg egentlig ingenting om).

Dåpen er jo en del av en gudstjeneste som foregår på norsk. Men innholdet i dåpen er jo den sammen på alle språk så om en ikke akkurat _forstår_ hva som sies, så _vet_ en jo hva som blir sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bra.Mannen min har ei søster i paris som er katolikk som han har tenkt å spørre om å være fadder.Hvordan blir det angående språket da?.Kan vi ta sermonien på engelsk?

Språk må du ta opp med presten. Vi tok det på norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ang. språk, vi har vært i dåp der selve tekstlesningen ble tatt både på norsk og et annet språk, men da leste en fra det aktuelle dåpsfølget teksten (på gresk). Et dåpsbarn hadde gresk familie. Hør med presten, et par bibelord på engelsk er sikkert helt greit, selv om liturgien og dåpshandlingen blir på norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...