Gå til innhold

Vaksiner til Egypt

Anbefalte innlegg

Gjest Shira :o)
Skrevet

Jeg har time på helsestasjonen denne uka for å ta vaksiner til Egyptturen vår.

Dessverre hadde de liten peiling virket det som, så jeg spør her.

Skal oppdatere stivkrampe, det er jo uansett lurt. Har også tenkt og be om drikkevaksinen Dukoral. Har diskutert den med fastlegen min, og siden jeg har herpa tarmsystem, er det bedre og være føre var. Helsestasjonen derimot var ikke enig, den trengte jeg ikke mente de. Jeg kommer nok til å ta den uansett.

Har med meg guttungen til timen. Hvilke vaksiner bør vi ta? Hep A? Eller trenger vi ikke noe?

Skrevet

Har vært i Egypt flere ganger og har ikke tatt noen vaksiner. Veldig mange får forbigående magetrøbbel når de er i Egypt, med det finnes det noen veldig virkningsfulle tabletter for, som du får kjøpt i Egypt.

Vaksiner hjelper nok ikke mot det..:-)

Skrevet

Har vært i Egypt flere ganger og har ikke tatt noen vaksiner. Veldig mange får forbigående magetrøbbel når de er i Egypt, med det finnes det noen veldig virkningsfulle tabletter for, som du får kjøpt i Egypt.

Dukoralvaksiner hjelper mot noe, ikke alt. Jeg for min del tar den just in case, siden det har vist seg at de som blir syke allikevel blir raskere bedre med den vaksinen i systemet.

På apotek du kjøper de tablettene da eller?

Jeg hører flere reiser uten vaksiner, og flere med, så da blir jeg litt i tvil da :o)

Skrevet

Glemte og si at det ikke er bare magetrøbbel jeg tenkte på da, men på Hepatitt A. Ser reiseklinikken anbefaler den, men det virker som de færreste tar den.

Skrevet

Litt utenom tema, men er det sånn at du både har utlagt tarm og urinvei?

Skrevet

Litt utenom tema, men er det sånn at du både har utlagt tarm og urinvei?

Nei. Jeg har en kontinent urostomi.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1224483589' post='3990041]

Nei. Jeg har en kontinent urostomi.

Ok!

Gjest høstløv
Skrevet

Drikkevaksinen mot magetrøbbel er et must, hvis du skal til Egypt.

Kjenner noen som har dratt til Egypt flere ganger, de tar drikkevaksinen, og påfylnings doser før hver reise, det grår bra med de, de får ikke diare problemer.

Men jeg kjenner også noen, som ikke har tatt denne vaksinen og reist til Egypt, og de har vært skikkelig syke dernede, ligget i sengen med diare og oppkast i tre dager.

Skrevet

Drikkevaksinen mot magetrøbbel er et must, hvis du skal til Egypt.

Kjenner noen som har dratt til Egypt flere ganger, de tar drikkevaksinen, og påfylnings doser før hver reise, det grår bra med de, de får ikke diare problemer.

Men jeg kjenner også noen, som ikke har tatt denne vaksinen og reist til Egypt, og de har vært skikkelig syke dernede, ligget i sengen med diare og oppkast i tre dager.

Jeg skal ta drikkevaksinen ja, ingen tvil om det. Samme hva de sier her ute, det er jo jeg som betaler den, så jeg forstår ikke helt at de er så oppheng i at jeg ikke skal ta den.

Bør guttungen på 7 år ta den også?

Gjest høstløv
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1224485052' post='3990053]

Jeg skal ta drikkevaksinen ja, ingen tvil om det. Samme hva de sier her ute, det er jo jeg som betaler den, så jeg forstår ikke helt at de er så oppheng i at jeg ikke skal ta den.

Bør guttungen på 7 år ta den også?

Ja, han er jo utsatt for de samme bakterier som du, og bakteriene er i maten.

Jeg vet bare ikke hvordan vaksinen er for barn.

Skrevet

Ja, han er jo utsatt for de samme bakterier som du, og bakteriene er i maten.

Jeg vet bare ikke hvordan vaksinen er for barn.

Jeg håper og tror at helsesøsteren kan svare på det. Jeg tar han med meg til timen. Takk for svar :o)

Skrevet

Du bør ta som minimum:

- Hepatitt A (smitter gjennom forurenset mat og drikke og viruset er utbredt i Egypt)

- Polio, difteri, stivkrampe; dvs. påfyll av barnevaksinasjonen. Når du først har fylt på varer dette i 10 år, så det er en god forsikring.

Hvis sønnen din følger vaksinasjon på helsestasjon trenger han bare hepatitt A vaksine. Gis kun til barn over ett år.

Dukoral kan være en god forsikring, men den beskytter kun mot ufarlig (dog ubehagelig) diare. Beskyttelsen er ca 60% så husk å ta vanlige forholdsregler i tillegg.

Skrevet

Du bør ta som minimum:

- Hepatitt A (smitter gjennom forurenset mat og drikke og viruset er utbredt i Egypt)

- Polio, difteri, stivkrampe; dvs. påfyll av barnevaksinasjonen. Når du først har fylt på varer dette i 10 år, så det er en god forsikring.

Hvis sønnen din følger vaksinasjon på helsestasjon trenger han bare hepatitt A vaksine. Gis kun til barn over ett år.

Dukoral kan være en god forsikring, men den beskytter kun mot ufarlig (dog ubehagelig) diare. Beskyttelsen er ca 60% så husk å ta vanlige forholdsregler i tillegg.

Takk for svar :o)

Han følger barnevaksinasjonsprogrammet.

Da tar både jeg og han Hep A. Og jeg fyller på mine barnevaksinasjoner, det er vel i utgangspunktet uansett en lur ting å gjøre.

Og jeg som har sprøyteskrekk da ;o)

Gjest Aimabel
Skrevet

Ja, ta det dere kan av vaksiner og tabletter osv for å unngå magetrøbbel! Kjipt om det skal ødelegge turen for dere. Og husk våtservietter, finnes det ikke noen desinfiserende?

Skrevet

Ja, ta det dere kan av vaksiner og tabletter osv for å unngå magetrøbbel! Kjipt om det skal ødelegge turen for dere. Og husk våtservietter, finnes det ikke noen desinfiserende?

Drikkevaksinen for magen skal vi ta, men det var de andre jeg lurte på, som Hep A.

Antibakterielle våtservietter finnes, og spray og gele, jeg har det meste i veska mi fra før ;o) (skal ha sterile hender når jeg er borti stomien min på steder hvor det ikke er helt rent)

Gjest Aimabel
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1224488018' post='3990084]

Drikkevaksinen for magen skal vi ta, men det var de andre jeg lurte på, som Hep A.

Antibakterielle våtservietter finnes, og spray og gele, jeg har det meste i veska mi fra før ;o) (skal ha sterile hender når jeg er borti stomien min på steder hvor det ikke er helt rent)

Da får dere sikkert en fin ferie. Så deilig å reise ned til sol og sommer på denne tiden da, god tur!

Skrevet

Da får dere sikkert en fin ferie. Så deilig å reise ned til sol og sommer på denne tiden da, god tur!

Vi reiser om en drøy måned. Vi gleder oss veldig denne gangen, siden vi egentlig skulle dra i mars, men måtte avbestille.

Godt med avbrekk noen ganger, jeg har som plan og bare ta livet med ro, planlegge minst mulig, men ta tingene som de faller seg.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1224486592' post='3990072]

Takk for svar :o)

Han følger barnevaksinasjonsprogrammet.

Da tar både jeg og han Hep A. Og jeg fyller på mine barnevaksinasjoner, det er vel i utgangspunktet uansett en lur ting å gjøre.

Og jeg som har sprøyteskrekk da ;o)

Du kan få disse i kombinasjonsvaksiner, så du slipper unna med to stikk totalt. Og husk at minnene fra ungdomsåra om vaksiner som regel er litt overdrevne :-)

Dukoral er en drikkevaksine som du tar selv hjemme..... :-)

Smaker bringebærsaft.

Skrevet

Du kan få disse i kombinasjonsvaksiner, så du slipper unna med to stikk totalt. Og husk at minnene fra ungdomsåra om vaksiner som regel er litt overdrevne :-)

Dukoral er en drikkevaksine som du tar selv hjemme..... :-)

Smaker bringebærsaft.

To stikk er levelig. Det er ikke barnedommens minner, selv om der skremte vi hverandre godt opp gitt ;o) Det er mer dagens mange sprøyter jeg må ta på sykehus, som jeg ikke klarer og venne meg til. Jeg er pingle på dette området.

Heldigvis så vet jeg at det er verdt 2 stikk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...