Gå til innhold

Formelen for å gange to paranteser

Anbefalte innlegg

Gjest Husker ikke
Skrevet

Hvordan er formelen når jeg skal gange to paranteser sammen? Eks (2-x)(2-x) takk for hjelp:-)

Skrevet

Du regner ut det inne i parentesene først og så ganger du de to tallene med hverandre.

Skrevet

(2-x)(2-x) =

2*2 - 2x - 2x + x*x = x*x - 4x + 4

(x*x er x i annen, men jeg får ikke skrevet det annerledes her)

Akkurat dette eksemplet er en standard kvadratsetning, men generelt ganger du "første tall til venstre" med begge tall i høyre parentes etter tur, og passer på at minus ganger minus gir pluss.

Det er lettere å se det hvis du ikke bruker like tall:

(2-x)(3-x) = 2*3 - 2x - 3x + x*x = x*x - 5x + 6

Hvis jeg har rotet i farten nå, kommer det sikkert 38 andre og retter det. Beklager i så fall...

Skrevet

Det er vel letter å huske hvis du husker hvordan man gjør det, fremfor å pugge en formel?

Hvert enkelt av tallene i den første parantesen skal ganges med hvert enkelt i den neste. Produktene skal så legges sammen:

(X-2)(X-2)= X*X-2X-2X+2*2=X^2-4X+4

Gjest Husker ikke
Skrevet

(2-x)(2-x) =

Akkurat dette eksemplet er en standard kvadratsetning, men generelt ganger du "første tall til venstre" med begge tall i høyre parentes etter tur, og passer på at minus ganger minus gir pluss.

Hvis jeg har rotet i farten nå, kommer det sikkert 38 andre og retter det. Beklager i så fall...

Tusen takk! Det ser kjent ut.

Skrevet

Tusen takk! Det ser kjent ut.

Etter å ha ganget inn "første tall til venstre", gjør du altså det samme med "andre tall til venstre". Det falt ut i mitt første svar, men var med i eksemplet.

Skrevet

(2-x)(2-x) =

Hæ? Skal man ikke bare regne ut parentesene for seg og deretter gange sammen tallet man får?

Det er muligens blitt en stund siden jeg gikk på skolen...

Skrevet

Hæ? Skal man ikke bare regne ut parentesene for seg og deretter gange sammen tallet man får?

Det kan man gjøre, hvis det går an.

Men i ligninger er det som regel ikke mulig. Da ønsker man å isolere x, og må følge labans metode.

Skrevet

Det kan man gjøre, hvis det går an.

Men i ligninger er det som regel ikke mulig. Da ønsker man å isolere x, og må følge labans metode.

Ah - når poenget er å finne X så blir det noe annet ja.. :o) Så forbi den X'en jeg tydeligvis.

Skrevet

Hvis du ser på eksemplet trådstarter bruker, kommer det jo fram at dette ikke handler om konstanter.

Du får bruk for kvadratsetningene om noen år, så les og lær :-))

Skrevet

Du har fått forklaringen under her ser jeg.

Lett å se at du får en annengradsligning og den kan også løses, så du får to verdier for x.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Regneregelen er:

Regn først ut parantesene.

Regn ut potenser.

(om det er potenser i stykket da såklart)

Gjør deretter multiplikasjon og divisjon.

Gjør tilslutt addisjon og subtrasjon.

Når parantesene står inntil hverandre slik, skal de ganges.

Skrevet

Oj, jeg var for kjapp gitt og gav deg feil regneregel *drukket for lite kaffe*

Jeg har i matteboka mi hvordan det skal gjøres, men stol heller på de andre dolerene ;o)

Parantesene skal i allefall ganges, det vet jeg, for det lærte dolerene meg.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1224499065' post='3990203]

Oj, jeg var for kjapp gitt og gav deg feil regneregel *drukket for lite kaffe*

Jeg har i matteboka mi hvordan det skal gjøres, men stol heller på de andre dolerene ;o)

Parantesene skal i allefall ganges, det vet jeg, for det lærte dolerene meg.

Svaret ditt er ikke feil, men det er svar på et annet spørsmål :-)

Skrevet

Svaret ditt er ikke feil, men det er svar på et annet spørsmål :-)

He he, ja jeg vet det. Sånn går det når jeg skal prate i telefonen, drikke kaffe og svare på spm på Dol.

Jeg bør vel sette meg ned med matteoppgava mi nå da kanskje, jeg har nemligom likninger ;o)

Skrevet

Hvis du ser på eksemplet trådstarter bruker, kommer det jo fram at dette ikke handler om konstanter.

Du får bruk for kvadratsetningene om noen år, så les og lær :-))

''Du får bruk for kvadratsetningene om noen år, så les og lær :-))''

*Blurg*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...