Gjest Husker ikke Skrevet 20. oktober 2008 Skrevet 20. oktober 2008 Hvordan er formelen når jeg skal gange to paranteser sammen? Eks (2-x)(2-x) takk for hjelp:-) 0 Siter
Lillemus Skrevet 20. oktober 2008 Skrevet 20. oktober 2008 Du regner ut det inne i parentesene først og så ganger du de to tallene med hverandre. 0 Siter
laban Skrevet 20. oktober 2008 Skrevet 20. oktober 2008 (2-x)(2-x) = 2*2 - 2x - 2x + x*x = x*x - 4x + 4 (x*x er x i annen, men jeg får ikke skrevet det annerledes her) Akkurat dette eksemplet er en standard kvadratsetning, men generelt ganger du "første tall til venstre" med begge tall i høyre parentes etter tur, og passer på at minus ganger minus gir pluss. Det er lettere å se det hvis du ikke bruker like tall: (2-x)(3-x) = 2*3 - 2x - 3x + x*x = x*x - 5x + 6 Hvis jeg har rotet i farten nå, kommer det sikkert 38 andre og retter det. Beklager i så fall... 0 Siter
Mirabell Skrevet 20. oktober 2008 Skrevet 20. oktober 2008 Det er vel letter å huske hvis du husker hvordan man gjør det, fremfor å pugge en formel? Hvert enkelt av tallene i den første parantesen skal ganges med hvert enkelt i den neste. Produktene skal så legges sammen: (X-2)(X-2)= X*X-2X-2X+2*2=X^2-4X+4 0 Siter
Gjest Husker ikke Skrevet 20. oktober 2008 Skrevet 20. oktober 2008 (2-x)(2-x) = 2*2 - 2x - 2x + x*x = x*x - 4x + 4 (x*x er x i annen, men jeg får ikke skrevet det annerledes her) Akkurat dette eksemplet er en standard kvadratsetning, men generelt ganger du "første tall til venstre" med begge tall i høyre parentes etter tur, og passer på at minus ganger minus gir pluss. Det er lettere å se det hvis du ikke bruker like tall: (2-x)(3-x) = 2*3 - 2x - 3x + x*x = x*x - 5x + 6 Hvis jeg har rotet i farten nå, kommer det sikkert 38 andre og retter det. Beklager i så fall... Tusen takk! Det ser kjent ut. 0 Siter
laban Skrevet 20. oktober 2008 Skrevet 20. oktober 2008 Tusen takk! Det ser kjent ut. Etter å ha ganget inn "første tall til venstre", gjør du altså det samme med "andre tall til venstre". Det falt ut i mitt første svar, men var med i eksemplet. 0 Siter
Lillemus Skrevet 20. oktober 2008 Skrevet 20. oktober 2008 (2-x)(2-x) = 2*2 - 2x - 2x + x*x = x*x - 4x + 4 (x*x er x i annen, men jeg får ikke skrevet det annerledes her) Akkurat dette eksemplet er en standard kvadratsetning, men generelt ganger du "første tall til venstre" med begge tall i høyre parentes etter tur, og passer på at minus ganger minus gir pluss. Det er lettere å se det hvis du ikke bruker like tall: (2-x)(3-x) = 2*3 - 2x - 3x + x*x = x*x - 5x + 6 Hvis jeg har rotet i farten nå, kommer det sikkert 38 andre og retter det. Beklager i så fall... Hæ? Skal man ikke bare regne ut parentesene for seg og deretter gange sammen tallet man får? Det er muligens blitt en stund siden jeg gikk på skolen... 0 Siter
Atene Skrevet 20. oktober 2008 Skrevet 20. oktober 2008 Hæ? Skal man ikke bare regne ut parentesene for seg og deretter gange sammen tallet man får? Det er muligens blitt en stund siden jeg gikk på skolen... Det kan man gjøre, hvis det går an. Men i ligninger er det som regel ikke mulig. Da ønsker man å isolere x, og må følge labans metode. 0 Siter
Lillemus Skrevet 20. oktober 2008 Skrevet 20. oktober 2008 Det kan man gjøre, hvis det går an. Men i ligninger er det som regel ikke mulig. Da ønsker man å isolere x, og må følge labans metode. Ah - når poenget er å finne X så blir det noe annet ja.. ) Så forbi den X'en jeg tydeligvis. 0 Siter
laban Skrevet 20. oktober 2008 Skrevet 20. oktober 2008 Hæ? Skal man ikke bare regne ut parentesene for seg og deretter gange sammen tallet man får? Det er muligens blitt en stund siden jeg gikk på skolen... Hvis du ser på eksemplet trådstarter bruker, kommer det jo fram at dette ikke handler om konstanter. Du får bruk for kvadratsetningene om noen år, så les og lær :-)) 0 Siter
mrxx Skrevet 20. oktober 2008 Skrevet 20. oktober 2008 Du har fått forklaringen under her ser jeg. Lett å se at du får en annengradsligning og den kan også løses, så du får to verdier for x. 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 20. oktober 2008 Skrevet 20. oktober 2008 Regneregelen er: Regn først ut parantesene. Regn ut potenser. (om det er potenser i stykket da såklart) Gjør deretter multiplikasjon og divisjon. Gjør tilslutt addisjon og subtrasjon. Når parantesene står inntil hverandre slik, skal de ganges. 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 20. oktober 2008 Skrevet 20. oktober 2008 Oj, jeg var for kjapp gitt og gav deg feil regneregel *drukket for lite kaffe* Jeg har i matteboka mi hvordan det skal gjøres, men stol heller på de andre dolerene ;o) Parantesene skal i allefall ganges, det vet jeg, for det lærte dolerene meg. 0 Siter
laban Skrevet 20. oktober 2008 Skrevet 20. oktober 2008 [quote name=Shira )' timestamp='1224499065' post='3990203] Oj, jeg var for kjapp gitt og gav deg feil regneregel *drukket for lite kaffe* Jeg har i matteboka mi hvordan det skal gjøres, men stol heller på de andre dolerene ;o) Parantesene skal i allefall ganges, det vet jeg, for det lærte dolerene meg. Svaret ditt er ikke feil, men det er svar på et annet spørsmål :-) 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 20. oktober 2008 Skrevet 20. oktober 2008 Svaret ditt er ikke feil, men det er svar på et annet spørsmål :-) He he, ja jeg vet det. Sånn går det når jeg skal prate i telefonen, drikke kaffe og svare på spm på Dol. Jeg bør vel sette meg ned med matteoppgava mi nå da kanskje, jeg har nemligom likninger ;o) 0 Siter
Lillemus Skrevet 20. oktober 2008 Skrevet 20. oktober 2008 Hvis du ser på eksemplet trådstarter bruker, kommer det jo fram at dette ikke handler om konstanter. Du får bruk for kvadratsetningene om noen år, så les og lær :-)) ''Du får bruk for kvadratsetningene om noen år, så les og lær :-))'' *Blurg* 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.