Gjest lizzzy Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Etter innsamlingsaksjonene i går er det vel ingen som kan være upåvirket. Selv har jeg og mine tre søsken vokst opp med rus,både alkohol og piller.Våre foreldre hadde ofte fester hjemme der ting ofte gikk litt av. Så mange av historiene som ble fortalt i går,kjente jeg meg igjen i. Det fantastiske er at vi søsken ikke har,eller har hatt et alkoholproblem,ei eller har vi havnet på den kriminelle løpebane.Etter statistikken skal det ikke stemme.Men sånn er det. Vi er småbarns og tenåringsforelder som jeg vil si er godt ressurssterke. For vår familie med sterkt rusede foreldre kom altså alle barna helskinna ut av barndommen og tenårene uten å ty til rus selv.Dette har vi søsken snakket om,og er veldig stolt av oss selv. Tre av oss hadde en ungdomstid med festing som svært mange andre,men festingen tok aldri overhånd. Arr på sjelen har vi,det er klart.Men vi søsken har snakket og snakket om det vi gikk gjennom og har sterke bånd til hverandre. Som prinsipp har vi(søsken) at våre barn ALDRI skal oppleve at foreldrene drikker seg fulle.eller at de skal oppleve at foreldrene forandrer seg p.g.a alkoholen. Og det prinsippet har vi holdt selv om ingen av oss er avholds.Ungene ser at vi drikker øl/vin til maten,men det er det. Drikker dere når ungene er til stede,eller venter dere til de har lagt seg? Jeg tar meg i å tenke at det kanskje ikke er nødvendig å drikke alkohol til lørdagsbiffen,og heller vente til ungene har lagt seg og heller ta et glass vin da. Hva mener dere? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Så bra at det har gått fint med dere! :-) Vi gjør som dere, og drikker litt vin eller øl til maten selv når barna er tilstede. Drikker ikke mye når de er der, selv om jeg ikke med hånden på hjertet kan si at de aldri har sett meg litt påvirket. Vi forsøker å gi barna et naturlig forhold til alkohol, og ikke gjøre alkohol til noe skummelt og/eller spesielt spennende som må nytes i skjul. Jeg vil neppe servere dem noe før de blir 18. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Jeg mener barna har godt av å se at foreldrene har et avslappet forhold til alkohol, og at det er greit å nyte vin eller øl til maten uten at man blir berusa. Jeg hadde for øvrig en veldig rolig ungdomstid med lite fyll og fest. Foreldra mine så jeg aldri beruset under oppveksten, men de drakk alkohol f.eks under vennemiddager og koste seg med det. Kan aldri huske at jeg syntes de forandret personlighet, eller at det var noe ubehagelig forbundet med det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Barn og alkohol= usant Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Til dags dato aldri så mye som smakt på alkohol foran unger, og planen er at det ikke skal skje heller. Jeg drikker og tar meg en skikkelig fest, men da er han ikke hjemme, og han slipper å se meg bakfull også. Jeg har selv vokst opp med foreldre som drakk, ikke alkoholiserte nei, men de hadde fest hjemme, bråkte da de kom hjem fra fest, var fyllesjuke og hadde kort lunte osv. Og jeg sverger jeg kunne se at min far hadde drukket etter to slurker øl. Jeg sa aldri noe om at jeg syntes det var ubehagelig, selv om det var det, men jeg skal ikke utsette mine egne unger å se meg bli blank i øynene og ekstra lykkelig, så det er to ting jeg ikke gjør, det er å drikke alkohol foran unger, uansett om det er mine egne eller ikke, og å drikke sammen med mine foreldre! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aimabel Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Jeg mener barna har godt av å se at foreldrene har et avslappet forhold til alkohol, og at det er greit å nyte vin eller øl til maten uten at man blir berusa. Jeg hadde for øvrig en veldig rolig ungdomstid med lite fyll og fest. Foreldra mine så jeg aldri beruset under oppveksten, men de drakk alkohol f.eks under vennemiddager og koste seg med det. Kan aldri huske at jeg syntes de forandret personlighet, eller at det var noe ubehagelig forbundet med det. Enig! Jeg synes det er helt greit at barn ser at man kan ta seg et par øl eller et glass vin. Å lære måtehold er bedre enn å lære avhold. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 ''Drikker dere når ungene er til stede,eller venter dere til de har lagt seg? Jeg tar meg i å tenke at det kanskje ikke er nødvendig å drikke alkohol til lørdagsbiffen,og heller vente til ungene har lagt seg og heller ta et glass vin da. Hva mener dere?'' Jeg kjenner en familie til som det har gått veldig bra med, ingen har tydd til alkohol eller rusmidler utover sigaretter. Når det gjelder dette med å drikke med barn til stede så mener jeg at de ikke har vondt av å se at det faktisk går an å nyte det. Eks som du sier til maten. De må få et naturlig forhold til alkohol. Misbruk kan vi verne dem for. Nei de har aldri sett meg full. Ei natt var eldstemann våken da vi kom hjem og da var min mann litt godt på snurren. Min manns gode humør er det som huskes, så jeg regner ikke med han tok skade av det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jepp, meg. Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Jeg har vokst opp med en alkoholiker. Jeg har vært gift med en også. Mine barn kan oppleve at det drikkes ett glass vin. Og da mener jeg _ett_ glass vin feks hvis vi har spesielt god middag på en lørdag. De opplever _aldri_ at noen rundt dem er beruset sålenge de er hos meg. Vi har snakket mye om alkohol i og med at de har en far med alokholproblemer. Det barna selv sier er at det er en forskjell på at faren skifter personlighet når han drikker alkohol og på at det hender det drikkes et glass hjemme. De hadde aldri tenkt over det sjeldne glasset hjemme siden det ikke medførte noen endring i oppførsel. Jeg har hatt mange runder med meg selv på om jeg bør avstå helt siden det for det første betyr svært lite for meg med dette glasset vin, og for det andre ungene har den ballasten de har. Men jeg har landet på at jeg tror at det er greit at de lærer en normal behandling av alkohol i hjemmet sitt. Ikke at det er et fy-stoff som saldri røres, men at det er noe som kan brukes en sjelden gang - omtrent som sjokoladekake. Det har sin anledning. Nå skal det legges til at dette er relativt store barn som reflekterer en del. Hadde de vært to år og hatt bakgrunn med alkoholmisbruk så hadde jeg nok valgt å unngå alt som kan gi lukt av alkohol også. Å drikke mer enn ett glass - og det skal være sjelden også - er jeg motstander av. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Trist oppvekst, men bra slutt da:-) Jeg har sett en del av dette på nært hold. Min manns familie har problemer. Så derfor har jeg tatt et hardt standpunkt om at snuppa skal slippe dette. Ho har sett oss drikke bittelitt. (Jen har nok som mest tatt en øl 1-2 ganger i året) Synes denne aksjonen var virkelig bra. Så jeg gav mer enn jeg pleier. Godt tiltak!!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spiky Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Hei Så flott at dere har klart dere så bra du og dine søsken! Når det gjelder alkohol og barn så har ikke min sønn sett meg full, men han har sett at jeg har tatt et glass vin til maten. Både jeg og pappaen hans har hatt det forholdet til alkohol/barn. Min nye samboer er helt imot at barn skal se voksne drikke alkohol, så når vi har barnehelger nå så drikker vi ingenting. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Så flott at det har gått bra med deg og dine søsken! Som du sier, rent statistisk er ikke det vanlig, så dere har trukket lykkeloddet. :-) Her i huset har vi et ganske så avslappet forhold til alkohol. Vi drikker f.eks. ikke alkohol (vin/øl) til maten som en vane, verken til hverdags eller på helg. Samtidig _har_ vi slikt stående, og vi kan godt ta et glass vin eller øl på lørdagskveldene rent prinsippielt - det skjer bare ikke. Vi glemmer det, tror jeg. Om sommeren, derimot, så kan vi godt ta en øl på terrassen på kvelden, både i uka og på helga. Men det blir da en boks/ei flaske, ikke noe mer. Når ungene har lagt seg kan det bli noe mer på riktig fine sommerkvelder, men det opplever ikke de. Flatfylla er ikke tilstede lenger, tror vi har blitt for gamle. :-) Jeg vil ikke at ungene mine skal tro at alkohol er fysj eller veldig spennende. Jeg vil at de skal vite hva det er, hva det gjør med oss og hvordan det (be)nyt(t)es. I feriene kan de forresten se øl/vin til maten, men det blir det ene glasset. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lizzzy Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Så bra at det har gått fint med dere! :-) Vi gjør som dere, og drikker litt vin eller øl til maten selv når barna er tilstede. Drikker ikke mye når de er der, selv om jeg ikke med hånden på hjertet kan si at de aldri har sett meg litt påvirket. Vi forsøker å gi barna et naturlig forhold til alkohol, og ikke gjøre alkohol til noe skummelt og/eller spesielt spennende som må nytes i skjul. Jeg vil neppe servere dem noe før de blir 18. Som en god venninne av meg sa da det ble diskutert hvorvidt man skulle gi ungene alkohol før de ble 18 år." Jeg bryter ikke loven ved å gi mine barn alkohol før de er 18 år" Så sant så sant. Det er faktisk en kriminell handling å servere/kjøpe alkohol til barn under 18 år. Ingen argumenter i verden kan forandre på det! Min datter på 8 år spør om hun kan få smake på vinen min,jeg sier nei og forklarer hvorfor. Men jeg fikk smake på hos....da jeg var på overnatting der!! Hm,den likte jeg dårlig. De er gode og reflekterte venner av oss som heller ikke drikker noe særlig,men at moren lot vår datter få smake likte jeg dårlig. Og det har jeg tenkt å ta opp ved en anledning! Jeg mener også at barna får et greit forhold til alkohol når de lærer hjemmefra måtehold. Så lenge vi ikke er avholdsfolk blir det ikke naturlig at alkoholen aldri er synlig i hjemmet vårt. Men beruselse,ALDRI!! Jeg er for mine barn en totalt forskjellig forelder enn det mine foreldre var for oss. Litt har nok med generasjonene å gjøre.At vi er flinkere til å snakke med ungene våre,og til å forklare rett og galt. Jeg grøsser inni meg når jeg ser på våre to deilige uskyldige barn,og tenker på min egen barndom,og tenker at så små var vi også! Bare ved å skrive dette får beskyttelsetrangen min ovenfor ungene mine til å nå uvante høyder:-) Kan ikke beskytte dem mot alt vondt,men det jeg kan,gjør jeg!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Så flott at det har gått så bra med dere da. ER forferdielig å høre om barn som må oppleve dette med drita fulle foreldre, og at de ikke tør ta med klassekameater hjem fordi vet ikke hvilken stand foreldrene er i. men jeg gjemmer ikke unna at jeg drikker for sønnen min, men drikker meg ikke full foran han heller. Vi kan begge ta en pils på fredagen til middag eller rødvin til middag på lørdag. Eller en pils ute f.eks. Men drikker meg ALDRI full foran sønnen.. Vi koser oss med alkohol, og bælmer ikke ikke. Har ikke med sønnen i lystige lag der folk blir berusa. Men synes det blir litt feil å skjule alt som har med alkohol å gjøre, når man har et normalt forhold til det. Tror ikke han har vondt av å se vi drikke en pils eller et glass vin. Vi kan dele en vin etter han har lagt seg. men drikker aldri mer enn at vi er i stand til å ta taxi til legevakta hvsi han skulle bli syk, kommer ikke berusa dit. Eller vil ikke være susete at vi ikke kan ta han opp hvis han f.eks har mareritt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MHC Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Vi tar oss gjerne en øl til maten eller et glass vin i helgene selv om ikke barna er i seng. Vi er også stadig sammen ved naboer på familiefester, der vi spiser hyggelig middag sammen barn og voksne. De voksne tar seg gjerne en øl eller vin til maten, men det blir med det. Mine foreldre var på samme måte, og jeg har aldri oppfattet det som galt. Mine barn lærer at alkohol er for voksne, bare litt er OK, det er farlig å drikke mye. Fanatisme tror jeg ikke på. Men, har en vannefamilie som mener at ingen barn skal se alkohol bli drukket. Det er ok. Når vi er sammen med dem går det i brus og kaffe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest greit syn på saken Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Så flott å lese om dere Har nemlig noen bekjente som drikker drikker ukedager og helg .... i helgene er det snakk om fyll og fest. Barna er enten hjemme aleine (11 år gamle ), mens foreldrene er på hytta (1/2 time bilkjøring unna), barna er også ofte med på hytta, eller at det er fyll og fest hjemme. Mange mange som har lyst til å gjøre noe, men gjør det ikke allikevel ........ Når jeg drikker, drikker jeg for å ut på fest, da er barna satt bort, koser meg aldri med en pils, vin drikker jeg ikke, bare for å kose meg. Papsen i huset kan ta seg en pils på kveldstid, gjemmer seg ikke bort om han gjør det. Syns det er greit at barna ser at det går an å drikke med måte, at vi kan ha et normalt forhold til alkohol. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Så flott at det har gått bra med deg og dine søsken! Som du sier, rent statistisk er ikke det vanlig, så dere har trukket lykkeloddet. :-) Her i huset har vi et ganske så avslappet forhold til alkohol. Vi drikker f.eks. ikke alkohol (vin/øl) til maten som en vane, verken til hverdags eller på helg. Samtidig _har_ vi slikt stående, og vi kan godt ta et glass vin eller øl på lørdagskveldene rent prinsippielt - det skjer bare ikke. Vi glemmer det, tror jeg. Om sommeren, derimot, så kan vi godt ta en øl på terrassen på kvelden, både i uka og på helga. Men det blir da en boks/ei flaske, ikke noe mer. Når ungene har lagt seg kan det bli noe mer på riktig fine sommerkvelder, men det opplever ikke de. Flatfylla er ikke tilstede lenger, tror vi har blitt for gamle. :-) Jeg vil ikke at ungene mine skal tro at alkohol er fysj eller veldig spennende. Jeg vil at de skal vite hva det er, hva det gjør med oss og hvordan det (be)nyt(t)es. I feriene kan de forresten se øl/vin til maten, men det blir det ene glasset. Som jeg skulle skrevet det selv! Omtrent akkurat slik fungerer det hos oss også. Og de stadig sjeldnere gangene en av oss evt. drikker seg "synlig beruset" (Maks 2-4 ganger i året - tilsammen.) så skjer det isåfall på "voksen-fester" der barn ikke er tilstede. Tror ikke barn har vondt av å se voksne ta en øl eller et glass vin av og til, sålenge de ikke har erfart noe negativt i forbindelse med dette. Da får de et naturlig forhold til at alkohol eksisterer, og erfarer at det hverken er spesiellt spennede eller "farlig" når det brukes "normalt og fornuftig" Hvis man derimot tabu-legger og skjuler all alkohol(bruk) for barna, formidler man indirekte at dette er noe "forbudt og spennende" Et budskap som virker som en magnet på ungdom i den rette alderen... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Vi drikker ikke alkohol med barna til stedet. Kosen med et vinglass kan fint vente til de er i seng. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jepp, meg. Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Som en god venninne av meg sa da det ble diskutert hvorvidt man skulle gi ungene alkohol før de ble 18 år." Jeg bryter ikke loven ved å gi mine barn alkohol før de er 18 år" Så sant så sant. Det er faktisk en kriminell handling å servere/kjøpe alkohol til barn under 18 år. Ingen argumenter i verden kan forandre på det! Min datter på 8 år spør om hun kan få smake på vinen min,jeg sier nei og forklarer hvorfor. Men jeg fikk smake på hos....da jeg var på overnatting der!! Hm,den likte jeg dårlig. De er gode og reflekterte venner av oss som heller ikke drikker noe særlig,men at moren lot vår datter få smake likte jeg dårlig. Og det har jeg tenkt å ta opp ved en anledning! Jeg mener også at barna får et greit forhold til alkohol når de lærer hjemmefra måtehold. Så lenge vi ikke er avholdsfolk blir det ikke naturlig at alkoholen aldri er synlig i hjemmet vårt. Men beruselse,ALDRI!! Jeg er for mine barn en totalt forskjellig forelder enn det mine foreldre var for oss. Litt har nok med generasjonene å gjøre.At vi er flinkere til å snakke med ungene våre,og til å forklare rett og galt. Jeg grøsser inni meg når jeg ser på våre to deilige uskyldige barn,og tenker på min egen barndom,og tenker at så små var vi også! Bare ved å skrive dette får beskyttelsetrangen min ovenfor ungene mine til å nå uvante høyder:-) Kan ikke beskytte dem mot alt vondt,men det jeg kan,gjør jeg!! Hadde min åtteåring kommet hjem etter overnatting sagt at han fikk smake vin - uansett om det bare var en dråpe så hadde jeg blitt passe sur ja... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
malu Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Vi drikker ikke alkohol med barna til stedet. Kosen med et vinglass kan fint vente til de er i seng. mvh Og om noen år - når de blir tenåringer.... Slutter du helt å drikke da ?? Da kan du ikke vente til de er i seng. Nei - jeg tror ikke barn (hverken små eller store) har vondt av at foreldrene nyter et glass nå og da. Fulle foreldre synes jeg ikke barn skal oppleve - hverken som små eller større. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Nei, jeg drikker aldri alkohol med ungene. Jeg drikker ikke alkohol i det hele tatt når jeg har ansvaret for ungene. Ikke fordi jeg tror de tar så skade av det, men det er prinsipp for meg. Flott å høre dere har klart dere! Det er ikke alle barn av alkoholikere som går samme veien. Det er helller ikke alle barn av alkoholikere som har en trist oppvekst. :0) :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Og om noen år - når de blir tenåringer.... Slutter du helt å drikke da ?? Da kan du ikke vente til de er i seng. Nei - jeg tror ikke barn (hverken små eller store) har vondt av at foreldrene nyter et glass nå og da. Fulle foreldre synes jeg ikke barn skal oppleve - hverken som små eller større. :-) Hvorfor dømmer du mine valg? Jeg har ikke sagt hva andre bør gjøre. Kun hva vi gjør. Jeg har absolutt ingen trang eller lyst til å drikke vin med mine barn til stedet. Så hvorfor i hele vide verden skulle jeg gjøre det? Dessuten har mine barn best av å se at jeg utmerket godt klarer å kose meg uten alkohol. Om jeg anså det å være til mine barns beste, hadde jeg blitt totalavholds på dagen. Tenåringer er forresten ofte ute på kveldene og trenger å hentes med bil for å komme seg trygt hjem. Da er det jo mest praktisk å ikke ha promille. Du kan for øvrig se den nye tråden jeg startet. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.