Gå til innhold

Barn og alkohol!

Gjest lizzzy

Anbefalte innlegg

Som en god venninne av meg sa da det ble diskutert hvorvidt man skulle gi ungene alkohol før de ble 18 år." Jeg bryter ikke loven ved å gi mine barn alkohol før de er 18 år" Så sant så sant. Det er faktisk en kriminell handling å servere/kjøpe alkohol til barn under 18 år. Ingen argumenter i verden kan forandre på det!

Min datter på 8 år spør om hun kan få smake på vinen min,jeg sier nei og forklarer hvorfor. Men jeg fikk smake på hos....da jeg var på overnatting der!! Hm,den likte jeg dårlig. De er gode og reflekterte venner av oss som heller ikke drikker noe særlig,men at moren lot vår datter få smake likte jeg dårlig. Og det har jeg tenkt å ta opp ved en anledning!

Jeg mener også at barna får et greit forhold til alkohol når de lærer hjemmefra måtehold. Så lenge vi ikke er avholdsfolk blir det ikke naturlig at alkoholen aldri er synlig i hjemmet vårt.

Men beruselse,ALDRI!! Jeg er for mine barn en totalt forskjellig forelder enn det mine foreldre var for oss. Litt har nok med generasjonene å gjøre.At vi er flinkere til å snakke med ungene våre,og til å forklare rett og galt.

Jeg grøsser inni meg når jeg ser på våre to deilige uskyldige barn,og tenker på min egen barndom,og tenker at så små var vi også! Bare ved å skrive dette får beskyttelsetrangen min ovenfor ungene mine til å nå uvante høyder:-) Kan ikke beskytte dem mot alt vondt,men det jeg kan,gjør jeg!!

Jeg hadde heller ikke likt det om mine barn fikk smake alkohol på besøk hos sine venner.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor dømmer du mine valg? Jeg har ikke sagt hva andre bør gjøre. Kun hva vi gjør.

Jeg har absolutt ingen trang eller lyst til å drikke vin med mine barn til stedet. Så hvorfor i hele vide verden skulle jeg gjøre det?

Dessuten har mine barn best av å se at jeg utmerket godt klarer å kose meg uten alkohol.

Om jeg anså det å være til mine barns beste, hadde jeg blitt totalavholds på dagen.

Tenåringer er forresten ofte ute på kveldene og trenger å hentes med bil for å komme seg trygt hjem. Da er det jo mest praktisk å ikke ha promille.

Du kan for øvrig se den nye tråden jeg startet.

mvh

Mente overhode ikke å dømme noen ! (sorry)

Og jeg vet alt om tenåringer som skal hentes - og avstår mer enn gjerne fra vinglasset når noen av mine er ute.

Poenget mitt var vel mer at jeg ikke ser noen grunn til å vente til barna er lagt med å nyte et glass vin.

Det blir ikke noe mer eller mindre greit å ta et glass vin etter at barna er lagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente overhode ikke å dømme noen ! (sorry)

Og jeg vet alt om tenåringer som skal hentes - og avstår mer enn gjerne fra vinglasset når noen av mine er ute.

Poenget mitt var vel mer at jeg ikke ser noen grunn til å vente til barna er lagt med å nyte et glass vin.

Det blir ikke noe mer eller mindre greit å ta et glass vin etter at barna er lagt.

_For_meg_ er det mer greit å vente til barna har lagt seg.

Jeg liker best å vite at jeg er helt edru når jeg har med barna å gjøre. Den viktigste verdien for meg å formidle til mine barn er at jeg kan kose meg, spøke, tulle og ha det herlig helt uten alkohol.

Dessuten nyter jeg vinen best i fred og ro. Et glass vin med ville unger rundt seg, er som en helikoptertur i Geiranger i grauttjukk tåke. Eller en tur på superdyr og eksklusiv resturant med kranglete treåringer som kaster mat på hverandre....

;-)

Kan hende at jeg når de blir tenåringer tar meg et glass vin med barna i samme rom. Men mine valg i dag er hverken et offer eller en begrensning for meg. Det er mitt førstevalg.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi drikker av og til øl til maten i helgene, da er det snakk om ett glass hver. I tillegg hender det at vi tar en whisky eller likør etter at ungene er i seng.

Vi er begge vokst opp med foreldre som hadde en tendens til å tylle i seg litt i overkant enkelte ganger. (langt fra skrekkeksemplene vi ble fortalt i går, men dog)

Kommentar fra guttungen ang foreldre som "gjemmer flasker med alkohol rundt i huset":

- Det er jo lett her hos oss, for jeg vet i hvilket skap flaskene deres står i. -men jeg tror kanskje noen av dem snart går ut på dato, altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dustedama

_For_meg_ er det mer greit å vente til barna har lagt seg.

Jeg liker best å vite at jeg er helt edru når jeg har med barna å gjøre. Den viktigste verdien for meg å formidle til mine barn er at jeg kan kose meg, spøke, tulle og ha det herlig helt uten alkohol.

Dessuten nyter jeg vinen best i fred og ro. Et glass vin med ville unger rundt seg, er som en helikoptertur i Geiranger i grauttjukk tåke. Eller en tur på superdyr og eksklusiv resturant med kranglete treåringer som kaster mat på hverandre....

;-)

Kan hende at jeg når de blir tenåringer tar meg et glass vin med barna i samme rom. Men mine valg i dag er hverken et offer eller en begrensning for meg. Det er mitt førstevalg.

mvh

Du er akkurat min kopp te :D

Jeg er så å si enig i alt du har skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...