Gå til innhold

Å lage baby/barnegrøt selv

Linnea78

Anbefalte innlegg

Jeg har fundert litt på om jeg skal begynne å lage det selv. Har funnet ei side med oppskrifter også (www.barnemat.com). Det jeg lurer på er om det egentlig er penger å spare på det. Dersom en likevel må kjøpe morsmelkstillegg. Havregryn er jo billig, men så bør en vel egentlig regne med strøm også, for det må en jo ha når en skal koke det i noen min. Har dere regnet på det? Og er det noen av dere som anbefaler det sterkt? Storesøster har alltid vært kresen i matveien og jeg vet ikke om lillebror egentlig er så mye bedre. Men han er glad i kjøpt havregrøt (med banan og fersken?) og risgrøt (med banan og aprikos?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror havregryn ikke er et fullverdig alternativ til babygrøten fordi den er jernberiket, mener å ha lest det et sted..

Okay. Selv om en har i MME altså? Det betyr vel egentlig at det ikke er mulig å lage grøt selv da, en får jo ikke kjøpt rismel heller som er jernberiket.... Altså blir det kun hirsegrøt en kan lage selv, som ut fra reklama er rik på jern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aimabel

Okay. Selv om en har i MME altså? Det betyr vel egentlig at det ikke er mulig å lage grøt selv da, en får jo ikke kjøpt rismel heller som er jernberiket.... Altså blir det kun hirsegrøt en kan lage selv, som ut fra reklama er rik på jern.

Har en brosjyre her fra helsedirektoratet. Der står det at om man lager grøt selv så må man passe på at den er så jernrik som muligved å velge jernberiiket mel, eller mel av jernrike kornslag (havregryn har jo mye jern..) For å få best jernopptak i tarmen bør melet bløtlegges før koking, og servere c-vitamin (bær/juice) ved siden av. Morsmelken/mme bør tilsettes når grøten er litt avkjølt for å beholde næringsstoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg laget middager selv til babyene, men ikek grøt. Følte det var litt tungvint med bløtlegging, og var litt redd for at den ikke skulle inneholde nok næring.

Men hvis du bruker gryn/mel som er tilpasset babyer, skal det sikkert vært safe.

Strøm må du jo ha uansett, for å varme opp vann til grøten, men den ferdiggkjøpte trenger jo ikke å koke. Likevel vil jeg tro det blir villigere å lage selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg laget middager selv til babyene, men ikek grøt. Følte det var litt tungvint med bløtlegging, og var litt redd for at den ikke skulle inneholde nok næring.

Men hvis du bruker gryn/mel som er tilpasset babyer, skal det sikkert vært safe.

Strøm må du jo ha uansett, for å varme opp vann til grøten, men den ferdiggkjøpte trenger jo ikke å koke. Likevel vil jeg tro det blir villigere å lage selv.

Jeg lager middager selv jeg også. Mulig jeg ikke gidder å lage grøt, er jo som du sier kjedelig hvis en ikke får nok næring. Kjøpte grøt til storesøster, men hun var småspist sammenligna med lillebror. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Morsmelktillegget er jo veldig drøyt da, det blir nok mye dyrere å kjøpe ferdige grøter som blandes med vann. Og den strømmen du bruker på å koke havregrøt hadde jeg ikke giddet ta med i regnskapet nei, det kan ikke dreie seg om mange kronestykkene på ett år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde innlegget handlet om å lage baby, jeg, og var veldig interessert, helt til jeg så det handlet om grøt :/.

Så det selv altså da jeg hadde postet innlegget. Men jeg vet hvordan man lager baby altså. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...