Gå til innhold

Middag i dag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Den 20. oktober 2008 at 18.47, mariaflyfly skrev:

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1224520642' post='3990616]

Stua tyttebær, dah? Glemt det, eller, hehe! Det er jo en doltrend ;o)

Og en persillekvast. Ikke glem den.

Har stua tyttebær gått av moten?

Anonymkode: cb223...02b

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/316686-middag-i-dag/page/3/#findComment-3706295
Del på andre sider

Fortsetter under...

Madelenemie

Hei!

Jeg ser det tulles med tyttebær, men man serverer verken kjøttkaker eller annen tradisjonsrik mat der tyttebær, rørt som syltetøy skal serveres ved siden av, man bør ikke slurve verken med alvoret i smaker eller enda mer alvorlig og meget viktig,  tradisjoner!

Man serverer ikke tequila fordi man vil det med sjokoladeplater, eller dry martini uten oliven! Det fins noen regler man bør respektere!

Selv valgte jeg vegetarburgere i dag, kjøpte burgerbrød på Xtra, tidligere Rimi, fordi jeg har depresjon, jeg kaller det depresjons-burger-brød, det er for de som prøver la være å henge seg, og aioli jeg kjapt lagde, finkuttet løk, skråkuttet tomat og aggurk, finkuttet rød lollo salat, den gode solide ruccola, raspet parmesan og raspet lagret cheddar og hjemmelaget ketcup, men den var laget før jeg ble deprimert.

Resten av kvelden / natten, skal jeg bryte reglene om sovetid, jeg skal sy meg ihjel, da jeg er ganske fortvilt, jeg tenker ikke bryte mine egne avtaler med meg selv, så jeg skal sy til jeg ser at jeg kommer i havn.

Ellers i helgene, før jeg fikk depresjon, lagde jeg tradisjonsrike middager ofte, disse er uten unntak avrundet med en tradisjonsrik dessert, sagopudding, semulepudding, polentapudding osv... med en rik og fruktig rørt bærsaus, 

Mange barn som kommer til oss har aldri smakt denne tradisjonsrike norske maten, da jeg minner dem om vår norske tradisjon, og vår plikt til å bære tradisjonen videre, virker det som de spiser med mer andektighet, de liker alltid maten.

Men det overrrasker meg at knapt et barn kommet inn i vårt hjem kjenner komplettheten av tradisjon rundt de ulike mattradisjoner i Norge. Jeg har merket dette, da alt fra tyttebær, til surkål, til gomme m.m. er ofte fremmed ord, selv for etniske norske barn! ?

Når det kommer barn fra andre kulturer, reagerer jeg ikke sånn, da forklarer jeg, og ber dem gjerne fortelle om sin matkultur, dvs jeg åpner opp for å lytte til det de har å dele, det er ofte lærerrikt.

De etnisk norske barna liker maten når de spiser den, men jeg lurer jo på hva de ellers spiser? Når de er så fraværende og intetanende om så mye grunnleggende innenfor det norske kjøkken.

Det jeg hører er ofte ord som pasta, gjerne uten saus, med ketchup:o eller pizza eller taco eller i beste fall kommer sushi.

Det er mye god mat, og mange gode kjøkken å glede seg over, men det norske kjøkken, der må tradisjonen bæres videre, det blir for meg som med nasjonaldagen, den respekterer jeg høyt, og kanskje derfor respekterer jeg også rørt tyttebærsyltetøy som jeg gjør.

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/316686-middag-i-dag/page/3/#findComment-3706303
Del på andre sider

Norsk tradisjonsmat er ofte ganske smakløst. I alle fall ting som lapskaus, medisterkaker - og hva er så godt med duppe, det er jo bare meljevning. :rolleyes: De pudding-dessertene kan noen andre få, hva er hensikten med å spise så mye usunt når det ikke smaker noe som helst. Jeg er mest glad i sterk asiatisk mat, og til dessert tar jeg melkesjokolade. I steinalderen glefset de vel i seg alt de kom over, det betyr ikke at vi trenger å ivareta den tradisjonen. Men hver sin lyst.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/316686-middag-i-dag/page/3/#findComment-3706309
Del på andre sider

Gjest Gargamel
5 minutter siden, Wretch skrev:

Norsk tradisjonsmat er ofte ganske smakløst. I alle fall ting som lapskaus, medisterkaker - og hva er så godt med duppe, det er jo bare meljevning. :rolleyes: De pudding-dessertene kan noen andre få, hva er hensikten med å spise så mye usunt når det ikke smaker noe som helst. Jeg er mest glad i sterk asiatisk mat, og til dessert tar jeg melkesjokolade. I steinalderen glefset de vel i seg alt de kom over, det betyr ikke at vi trenger å ivareta den tradisjonen. Men hver sin lyst.

Norsk mat har enkel smak, og avhenger av at det er skikkelige råvarer og laget uten juks. Hvis man f.eks har råvarer av topp kvalitet er det litt synd å drukne det i saus og krydder.

Jeg liker forresten medisterkaker sammen med tradisjonelt tilbehør, og kan godt få de pudding-dessertene du ikke vil ha. Jeg er enig i at mye tradisjonsmat er litt vel mektig. Jeg regner med folk var mer glad i feit mat når alle var fiskere, bønder og tømmerhuggere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/316686-middag-i-dag/page/3/#findComment-3706311
Del på andre sider

Madelenemie
19 minutter siden, Wretch skrev:

Norsk tradisjonsmat er i så fall laget feil og slurvete.

Min, ikke-norske mann, fra et land, med veldig sterkt krydret mat, noe jeg selv liker, falt raskt for smalahovud, for ikke si, ribbe, er vel hans soleklare favoritt, gjerne med godt stekte medisterkaker til, og surkål og brun saus, videre lammefrikasse, risengrynsgrøt, polentapudding, m.m. På sett og vis har vel han gjort meg veldig stolt av min norske mattradisjon, og ikke minst har møte med hans familie, vist meg at:

Godt lagd mat, er godt. Ikke en har ikke likt, brunost, røkelaks, surkål, risengrynsgrøt, og paralellene til deres eget kjøkken er forbløffende og mange, så mulig har det vært en ganske stort kulturutveksling som har gjort våre mattradisjoner så like.;)

Jeg trodde norsk mat var for krydderløst, for min svigerfamilie,  men slett ikke, når pepperkorn, og krydderurter, kjærlig salting og rene smaker får komme til, så smiler de fra hjertet, sånn som mat bare kan få en til å gjøre på en spesiell og fornøyd måte. Men så glemmer man tullete ting selvsagt,  som at fett ikke er sunt, fett er sunt, og det setter smak, så god norsk og tradisjonsmat, er smaksrik og flott og meget sunn.

Men som man også gjør i Asia, man fjerner ikke bein på kjøtt når man koker curry, beinet og margen gir sausen smak, man fjerner ikke fett fra kjøttet og steker det fettfritt og smaksløst og tørt videre, i mange av mattradisjonene fra feks Asia lever vår egen tradisjon videre, smak og fett henger sammen, så kanskje må det norske kjøkken frigjøres fra sunnhetspoliti og ernæringsfysiologer,

Norsk tradisjonsmat er i sin enkelhet meget vakker og smakrik, og det er noe av det min mann har lært meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/316686-middag-i-dag/page/3/#findComment-3706316
Del på andre sider

Annonse

Madelenemie
32 minutter siden, Wretch skrev:

Norsk tradisjonsmat er i så fall laget feil og slurvete.

Min, ikke-norske mann, fra et land, med veldig sterkt krydret mat, noe jeg selv liker, falt raskt for smalahovud, for ikke si, ribbe, er vel hans soleklare favoritt, gjerne med godt stekte medisterkaker til, og surkål og brun saus, videre lammefrikasse, risengrynsgrøt, polentapudding, m.m. På sett og vis har vel han gjort meg veldig stolt av min norske mattradisjon, og ikke minst har møte med hans familie, vist meg at:

Godt lagd mat, er godt. Ikke en har ikke likt, brunost, røkelaks, surkål, risengrynsgrøt, og paralellene til deres eget kjøkken er forbløffende og mange, så mulig har det vært en ganske stort kulturutveksling som har gjort våre mattradisjoner så like.

Jeg trodde norsk mat var for krydderløst, for min svigerfamilie,  men slett ikke, når pepperkorn, og krydderurter, kjærlig salting og rene smaker får komme til, så smiler de fra hjertet, sånn som mat bare kan få en til å gjøre på en spesiell og fornøyd måte. Men så glemmer man tullete ting selvsagt,  som at fett ikke er sunt, fett er sunt, og det setter smak, så god norsk og fettrik tradisjonsmat, er smaksrik og flott og meget sunn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/316686-middag-i-dag/page/3/#findComment-3706331
Del på andre sider

Madelenemie
2 minutter siden, tonie skrev:

Jeg er gal etter bønner, linser og kikerter for tida. Jeg har sikkert mangel på noe, for jeg bare  ha det. Syntes ikke jeg kunne spise bare det selv om jeg hadde lyst, så jeg puttet i litt kylling og noen grønnsaker for at det skulle se mer ut som middag. 

:-)

Jeg har også mangler:-)

Men gi etter for lysten, om du har det som meg, jeg kan få så lyst på bønner og kikerter, at jeg åpner en hel boks, og spiser den opp, og det smaker godt:-)

Det eneste med bønner og kikerter er at man promper mye:-), så da er det fint med eget rom:D

Jeg tror ikke noe på at kvinner promper mer enn menn, om de gjør det tror jeg det er fordi de feks spiser flere boller, 

Men for å reduserer luftutslippet kan du skylle kikertene og bønnene flere ganger før du spiser dem, for min del går det med bønner og kikerter og belgvekster helt fint, 

det som ikke går fint er kake:o

Jeg baker kaker, men jeg holder meg unna å spise dem, jeg er ikke glad i søtsaker, så på den måten er jeg heldig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/316686-middag-i-dag/page/3/#findComment-3706332
Del på andre sider

48 minutes ago, Madelenemie said:

:-)

Jeg har også mangler:-)

Men gi etter for lysten, om du har det som meg, jeg kan få så lyst på bønner og kikerter, at jeg åpner en hel boks, og spiser den opp, og det smaker godt:-)

Det eneste med bønner og kikerter er at man promper mye:-), så da er det fint med eget rom:D

Jeg tror ikke noe på at kvinner promper mer enn menn, om de gjør det tror jeg det er fordi de feks spiser flere boller, 

Men for å reduserer luftutslippet kan du skylle kikertene og bønnene flere ganger før du spiser dem, for min del går det med bønner og kikerter og belgvekster helt fint, 

det som ikke går fint er kake:o

Jeg baker kaker, men jeg holder meg unna å spise dem, jeg er ikke glad i søtsaker, så på den måten er jeg heldig.

Da er vi like på det punktet. Jeg spiser også sjelden søtsaker. Vi er heldige vi som må ha sunne ting når vi først må ha noe :) 

Jeg skyller alltid bønnene og kikertene godt. Og så hjelper det veldig å tygge dem før man svelger! Jeg tror mange som plages med luft i magen slurver litt der. 

Godt er det nå uansett. Og proteinrikt. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/316686-middag-i-dag/page/3/#findComment-3706346
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...