pekkaline Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Ny økt med leselystprosjektet er i gang. Jeg lurer på hvor mange minutter dere blir enige om på nivå1,2 og 3? Jenta mi snakker om 30 min på nivå 3, og det er vel noe lite? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Vi syntes det var vanskelig. hvor gammel er jenta di? Vi har en tredjeklassing og satte opp 30 min på nivå 1, 60 på nivå 2 og 90 på nivå 3. Mulig dette er noe ambisiøst... Jeg er fryktelig usikker, men tenkte at da kan jeg evt justere det til neste uke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aggathe Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Sitter å spekulerer på det samme nå, mens sønnen kverner i bakgrunnen. Jeg skjønte ikke helt greia her jeg, men skjønner at det er jeg som må bestemme hvor mye han skal lese, for det er nok han som kommer til å lese, han synes ikke høytlesing er spesielt kult lenger. Han selv sier han skal lese en time om dagen, men det bør vel bli på nivå 3 det da kanskje, og henholdsvis 20 og 40 minutt på nivå 1 og 2. Kjøpte en Rampete Robin bok for dette formålet i dag, men det blir vel flere bøker fremover, så kom gjerne med tips til en bok som er morro for en 8-åring! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Jeg tenkte vel 30 minutter om dagen på nivå 3, men hører gjerne andre meninger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2008 Vi syntes det var vanskelig. hvor gammel er jenta di? Vi har en tredjeklassing og satte opp 30 min på nivå 1, 60 på nivå 2 og 90 på nivå 3. Mulig dette er noe ambisiøst... Jeg er fryktelig usikker, men tenkte at da kan jeg evt justere det til neste uke. Jeg synes det høres veldig mye ut det du lurer på å sette opp. De har jo lekser også utenom.. Jenta mi er 5-klassing. Gjennom hele høsten har de hatt fast lesetid på 20min hver dag. Det synes jeg er ok, men veldig mye mere enn det blir tvang for jenta mi, ikke leselyst altså. Ikke lett dette, men vi skal vel vurdere selv hva de kan mestre. Alle bør være på nivå tre slik at de får alle bildene, det er nok kjipt å bare ha halve bildet ferdig..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2008 Sitter å spekulerer på det samme nå, mens sønnen kverner i bakgrunnen. Jeg skjønte ikke helt greia her jeg, men skjønner at det er jeg som må bestemme hvor mye han skal lese, for det er nok han som kommer til å lese, han synes ikke høytlesing er spesielt kult lenger. Han selv sier han skal lese en time om dagen, men det bør vel bli på nivå 3 det da kanskje, og henholdsvis 20 og 40 minutt på nivå 1 og 2. Kjøpte en Rampete Robin bok for dette formålet i dag, men det blir vel flere bøker fremover, så kom gjerne med tips til en bok som er morro for en 8-åring! Vi får vurdere individuelt kanskje. Det som er mye for noen er lite for noen andre. Blir nok ei prøveuke først, så får vi vurdere på nytt. Hun kom hjem med lånebok fra skolebiblioteket. Greit at en skal slippe å handle flere bøker i uken 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2008 Jeg tenkte vel 30 minutter om dagen på nivå 3, men hører gjerne andre meninger. 30Minutter er det min datter foreslår. Det blir vel å begynne med det, så vurdere det neste uke igjen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
plommeblomst Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Vi syntes det var vanskelig. hvor gammel er jenta di? Vi har en tredjeklassing og satte opp 30 min på nivå 1, 60 på nivå 2 og 90 på nivå 3. Mulig dette er noe ambisiøst... Jeg er fryktelig usikker, men tenkte at da kan jeg evt justere det til neste uke. Dette syns jeg høres veldig mye ut. Hadde tenkt 30 min på nivå 3 her i huset for jente 8 år. Skal jo rekke å gjøre litt andre ting på ettermiddagene også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brilleslangen Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Jeg synes det høres veldig mye ut det du lurer på å sette opp. De har jo lekser også utenom.. Jenta mi er 5-klassing. Gjennom hele høsten har de hatt fast lesetid på 20min hver dag. Det synes jeg er ok, men veldig mye mere enn det blir tvang for jenta mi, ikke leselyst altså. Ikke lett dette, men vi skal vel vurdere selv hva de kan mestre. Alle bør være på nivå tre slik at de får alle bildene, det er nok kjipt å bare ha halve bildet ferdig..... Slik jeg har tolket leselystaksjonen så skal vi avtale med barna hvor mye som skal leses pr uke, ikke pr dag Så i den forstand blir ikke 90 min på nivå tre så ille.. Regner man med femdages uke mandag -fredag blir 90 min på niva 3 omregnet til 18 min pr dag... Og det har jo allerede jenta di da forstår jeg.. regner man med helga i tillegg kommer man på litt over 12 min pr dag... Jeg har satt 30-60-90 for min datter i første klasse.. Men ho er glad i høytlesning enda så det blir nok mest at ho hører på og jeg leser, Ho leser jo litt selv også da, men for ho er det nok med et par-tre minutter omgangen enda, så omho skulle lest kun selv ville jeg justert det ned veldig for ho som førsteklassing... Eldre barn kan nok ha som mål å lese en god del mer... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Hmm, ang leselyst... Er ikke dette noe som gjennomføres i alle trinn på alle barneskoler? Husker stedatteren hadde noe slikt for et par år siden, men nå har hun ikke nevnt noe om det. Hun går i 6. nå. Er det bare for de lavere trinnene kanskje? Litt trist i så fall, for i den perioden de hadde dette sist, så fikk hun faktisk opp øynene for at lesing var noe det gikk an å gjøre. Men så dabbet det av igjen da, når det ikke blei fulgt opp hjemme. Samboeren og jeg leser mye, og har ofte snakket om hva hun faktisk går glipp av ved ikke å lære seg å lese bøker. Det er en verdi i livet, spør du meg! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Skolen vår er med i leselyst aksjonen, men vi har ikke fått noe info om noe nivå eller antall minutter, som jeg - etter å ha lest alle innleggene her - skjønner at dere alle er godt informert om. Hva går dette ut på? Regner med at nivå ikke er det samme som trinn - eller?? Datteren min i 3. er dessverre ikke glad i å lese, og vi sliter oss gjennom det faste kvarteret som vi til vanlig har å lese til hver dag. Jeg har vært inne på www.leselystaksjonen.no - men har ikke blitt noe klokere. Kan noen vennligst forklare? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2008 Slik jeg har tolket leselystaksjonen så skal vi avtale med barna hvor mye som skal leses pr uke, ikke pr dag Så i den forstand blir ikke 90 min på nivå tre så ille.. Regner man med femdages uke mandag -fredag blir 90 min på niva 3 omregnet til 18 min pr dag... Og det har jo allerede jenta di da forstår jeg.. regner man med helga i tillegg kommer man på litt over 12 min pr dag... Jeg har satt 30-60-90 for min datter i første klasse.. Men ho er glad i høytlesning enda så det blir nok mest at ho hører på og jeg leser, Ho leser jo litt selv også da, men for ho er det nok med et par-tre minutter omgangen enda, så omho skulle lest kun selv ville jeg justert det ned veldig for ho som førsteklassing... Eldre barn kan nok ha som mål å lese en god del mer... Jeg har kanskje misforstått hele greia... Får lese det igjen. Var midt i matlaging da hun kom med den lappen. Det er koselig å lese for dem når de går i første klasse da Nå i kveld lot jeg jenta mi lese engelsk leksen sin flere ganger. Etterpå gikk hun i dusjen, og skravlet ivei med seg selv, på englesk. Vittig. Vi finner nok en løsning på lesetidene. Ble egentlig ikke veldig fornøyd med oppgaven. Det ble så mye pes i forrige runde med lesing, hun ble veldig lei men er nå på normalt leselystnivå igjen. Lykke til med førsteklassingen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2008 Hmm, ang leselyst... Er ikke dette noe som gjennomføres i alle trinn på alle barneskoler? Husker stedatteren hadde noe slikt for et par år siden, men nå har hun ikke nevnt noe om det. Hun går i 6. nå. Er det bare for de lavere trinnene kanskje? Litt trist i så fall, for i den perioden de hadde dette sist, så fikk hun faktisk opp øynene for at lesing var noe det gikk an å gjøre. Men så dabbet det av igjen da, når det ikke blei fulgt opp hjemme. Samboeren og jeg leser mye, og har ofte snakket om hva hun faktisk går glipp av ved ikke å lære seg å lese bøker. Det er en verdi i livet, spør du meg! Det går helt til syvende trinn. Hun fikk lappen i dag, så du får nok høre om det igjen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Det går helt til syvende trinn. Hun fikk lappen i dag, så du får nok høre om det igjen. Ok, og det har alle skoler? De hadde konferansetime i dag, og det blei ikke nevnt nemlig... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2008 Skolen vår er med i leselyst aksjonen, men vi har ikke fått noe info om noe nivå eller antall minutter, som jeg - etter å ha lest alle innleggene her - skjønner at dere alle er godt informert om. Hva går dette ut på? Regner med at nivå ikke er det samme som trinn - eller?? Datteren min i 3. er dessverre ikke glad i å lese, og vi sliter oss gjennom det faste kvarteret som vi til vanlig har å lese til hver dag. Jeg har vært inne på www.leselystaksjonen.no - men har ikke blitt noe klokere. Kan noen vennligst forklare? Da har barnet ditt sikkert ikke fått med seg et ark hjem. Der står det om de tre nivåene, om bilder man kan lime på ruteark og få et fullt bilde til sist. Arket heter leselogg. Spør etter det på skolen dersom barnet har mistet det, eller så får de det kanskje i morgen? Man skal også skrive opp hvilke bøker som blir lest og hvordan man liker den. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Sønnen min går i 4. klasse. Skolen har foreslått henholdsvis 40, 70 og 100 minutter for nivå 1, 2 og 3. Den vanlige leseleksa kan telles med. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2008 Ok, og det har alle skoler? De hadde konferansetime i dag, og det blei ikke nevnt nemlig... Hm, det tør jeg ikke si. Trodde det ville gjelde alle som var med sist. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Hm, det tør jeg ikke si. Trodde det ville gjelde alle som var med sist. Hun har byttet skole siden sist... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2008 Sønnen min går i 4. klasse. Skolen har foreslått henholdsvis 40, 70 og 100 minutter for nivå 1, 2 og 3. Den vanlige leseleksa kan telles med. Mener du pr dag eller pr uke? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2008 Hun har byttet skole siden sist... Går det bra med henne forresten? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.