Gå til innhold

leselyst, igjen


pekkaline

Anbefalte innlegg

Gjest Tatjana

Slik jeg har tolket leselystaksjonen så skal vi avtale med barna hvor mye som skal leses pr uke, ikke pr dag

Så i den forstand blir ikke 90 min på nivå tre så ille.. Regner man med femdages uke mandag -fredag blir 90 min på niva 3 omregnet til 18 min pr dag... Og det har jo allerede jenta di da forstår jeg.. regner man med helga i tillegg kommer man på litt over 12 min pr dag...

Jeg har satt 30-60-90 for min datter i første klasse.. Men ho er glad i høytlesning enda så det blir nok mest at ho hører på og jeg leser, Ho leser jo litt selv også da, men for ho er det nok med et par-tre minutter omgangen enda, så omho skulle lest kun selv ville jeg justert det ned veldig for ho som førsteklassing... Eldre barn kan nok ha som mål å lese en god del mer...

Ja, det er jo pr uke. Og jeg regner med leseleksene også i den tida. Så da har vi ca 40 minutter pr uke bare der. og så leser vi voksne hver kveld høyt i ca 10 minutter, det er 50 minutter hvis vi ikke regner med helgene... Så da har vi nivå 3 inne.

Men jeg syntes som sagt det var vanskelig å sette opp tidene, jeg. Jeg har aldri tenkt på det slik før, hvor mange minutter vi leser i uka og sånt. Jeg hadde syntes det hadde vært enklere om det hadde gått på antall bøker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 112
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • pekkaline

    20

  • PieLill

    8

  • Anonym 82

    6

  • puttelulle

    5

Mest aktive i denne tråden

Vi tenkte også 30 min om dagen på nivå 3. (5. klasse)

Men lydbøker gjelder også?

Har ei som hører på minst en cd med Harry Potter før leggetid (ca 45 min), i tillegg kommer leselekse og egenlesing av bøker.

Tenkte å sette opp en time om dagen jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Det tror jeg man kan. Lydbøker teller ihvertfall.

Da er det nok passe med 300 for oss, det når vi lett.

(Endelig noe jeg skal ordne med som er lett - jeg legger meg opp et lager med goodwill før skisesongen begynner og jeg - i år igjen - skal forklare at nei - mamma kan ikke gå på ski i år heller....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Da er det nok passe med 300 for oss, det når vi lett.

(Endelig noe jeg skal ordne med som er lett - jeg legger meg opp et lager med goodwill før skisesongen begynner og jeg - i år igjen - skal forklare at nei - mamma kan ikke gå på ski i år heller....)

''(Endelig noe jeg skal ordne med som er lett - jeg legger meg opp et lager med goodwill før skisesongen begynner og jeg - i år igjen - skal forklare at nei - mamma kan ikke gå på ski i år heller....)''

He-he, høres ut som du har forklaringen klar, ja. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi som går i tredjeklasse skal lese 100 minutter i uken på nivå 3. Det er kravet som sto på arket, hvertfall. Men hun kommer nok til å lese mye mer enn det. Hun sluker alt som er av bøker, og har derfor veldig god lesehastighet.

Gutten min vil streve mye mer med å klare nivå 3 på sitt trinn, derimot.

Det viktige her er å balansere det etter hva de kan mestre slik at de ikke går på en bom... Lykke til da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så utrolig imot det såkalte "leselyst"-prosjektet! Så snart barna føler de blir "tvunget" til et minimum av lesing, setter de det så i halsen at det er et ork å få dem igjennom de krevde minuttene per dag. Så fort prosjektet er avsluttet, slukes bøkene med stor iver igjen...

Forskjellen fra sist runde er at nå kan vi justere det etter hva barnet har lyst til å lese. Det viktigste er npok at de leser. Men ja, jeg ska linnrømme at jeg sukket da jeg så leselystlappen.... Men det går nok fint...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er så utrolig imot det såkalte "leselyst"-prosjektet! Så snart barna føler de blir "tvunget" til et minimum av lesing, setter de det så i halsen at det er et ork å få dem igjennom de krevde minuttene per dag. Så fort prosjektet er avsluttet, slukes bøkene med stor iver igjen...

Hos oss er det stikk motsatt!

Hver høst under leselyst-aksjonen har guttungen lest og lest og lest og lest. Han blir kjempeinspirert av å få klistremerker, diplom og ikke minst å se en liste over alt han har lest. Ellers i året dabber interessen litt av, da går det mest i Donald og Asterix.

Nå er jeg spent på om lillesøstra i 1.klasse også tenner på opplegget.

Så jeg synes det er kjempeflott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men lydbøker gjelder også?

Har ei som hører på minst en cd med Harry Potter før leggetid (ca 45 min), i tillegg kommer leselekse og egenlesing av bøker.

Tenkte å sette opp en time om dagen jeg...

Lydbøker gjelder også. Hvis din hører så mye, er det vel bare å sette opp en time om dagen. Jeg ser at min fikk godt over en time i går han også når vi teller med høytlesning og leseleksen, men det er ikke alle dager vi kommer til å ha så mye og jeg tenker det er bedre å sette et realistisk mål.

Målet er jo leselyst, og da bør det ikke være for mye press etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-og hva i all verden skal jeg skrive opp på 6-åringen som sovner til en lydbok hver kveld? Jeg aner jo ikke hvilket kapittel hun sovner i!

Må de være bevisste for at minuttene skal telle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer avdeling for dumme spørsmål fra en nykommer. Min datter som går i første klasse kom også hjem med dette leselystskjemaet i går. Og jeg må jo være helt teit, for jeg forstår rett og slett ikke hva det går i. ;-)

OK, snuppa skal lese, eller bli lest for. Og vi bestemmer selv hvor mye som skal leses forsto jeg. Men hva er poenget med de tre nivåene? Hvor lenge skal de være på ett nivå, og hvem bestemmer når ungen går fra det ene nivået til det andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

''(Endelig noe jeg skal ordne med som er lett - jeg legger meg opp et lager med goodwill før skisesongen begynner og jeg - i år igjen - skal forklare at nei - mamma kan ikke gå på ski i år heller....)''

He-he, høres ut som du har forklaringen klar, ja. :-)

Jepp - og absolutt null ambisjoner om å noen gang lære meg dette ski-greiene heller..... Jeg kan kjøre snowracer - det holder.

Eller.... Når jeg tenker meg om så har ungene blitt så store nå at de kjører så fort på snowracerene sine at jeg ikke tør det så mye lenger heller.

Er litt pinglete jeg.... Jeg tar det igjen på å lage pannekakerøra fra skrætsj......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så utrolig imot det såkalte "leselyst"-prosjektet! Så snart barna føler de blir "tvunget" til et minimum av lesing, setter de det så i halsen at det er et ork å få dem igjennom de krevde minuttene per dag. Så fort prosjektet er avsluttet, slukes bøkene med stor iver igjen...

Hos oss er det motsatt og jeg er veldig glad for at vi er med i prosjektet i år. Mine er egentlig glade i å lese bøker, men velger oftere minste motstands vei og leser donald. I disse periodene får de lest mye og får opp lesetempoet bra og får igjen opp øynene for hvor gøy det er å lese bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

-og hva i all verden skal jeg skrive opp på 6-åringen som sovner til en lydbok hver kveld? Jeg aner jo ikke hvilket kapittel hun sovner i!

Må de være bevisste for at minuttene skal telle?

Neida - det viktigste er at de får satt på alle klistremerkene og at de oppdager gleden ved bøker så langt det er mulig. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er så utrolig imot det såkalte "leselyst"-prosjektet! Så snart barna føler de blir "tvunget" til et minimum av lesing, setter de det så i halsen at det er et ork å få dem igjennom de krevde minuttene per dag. Så fort prosjektet er avsluttet, slukes bøkene med stor iver igjen...

Det gjelder nok ikke alle barn. Snuppa mi har ikke lest mye de siste mnd., så vi får håpe at leselystprosjektet starter her igjen. Det gir ho en ekstra spark i baken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

Her kommer avdeling for dumme spørsmål fra en nykommer. Min datter som går i første klasse kom også hjem med dette leselystskjemaet i går. Og jeg må jo være helt teit, for jeg forstår rett og slett ikke hva det går i. ;-)

OK, snuppa skal lese, eller bli lest for. Og vi bestemmer selv hvor mye som skal leses forsto jeg. Men hva er poenget med de tre nivåene? Hvor lenge skal de være på ett nivå, og hvem bestemmer når ungen går fra det ene nivået til det andre?

Jeg er også ny i gamet.. Men jeg har tolket det dithen at man settter seg mål for uka, feks lese 30 min på nivå 1, 60 min nivå 2 og 90 min på nivå 3. Hvor mange minutter bestemmer man jo selv, dette var bare et forslag, men samtidig bør jo det man setter opp være realistisk også.. Både høytlesning, det ungen evt leser selv og lydbok teller med. Hvis man da tar utgangspunkt i de tidene jeg har satt opp her, og leser ei bok ene dagen og ei anna bok neste dag, tilsammen 30 min så har barnet fylt nivå en og får lime på bilde nr en på plansjen, etter de neste 30 minutter får bilde nr to på plass og greier man målet om å lese 90 min i løpet av uka så får barnet sette på bilde nr tre. Man bør jo sette realistiske mål slik at barnet får fullført bildet sitt da...

Håper det du lurte på ble noe klarere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

Jeg er også ny i gamet.. Men jeg har tolket det dithen at man settter seg mål for uka, feks lese 30 min på nivå 1, 60 min nivå 2 og 90 min på nivå 3. Hvor mange minutter bestemmer man jo selv, dette var bare et forslag, men samtidig bør jo det man setter opp være realistisk også.. Både høytlesning, det ungen evt leser selv og lydbok teller med. Hvis man da tar utgangspunkt i de tidene jeg har satt opp her, og leser ei bok ene dagen og ei anna bok neste dag, tilsammen 30 min så har barnet fylt nivå en og får lime på bilde nr en på plansjen, etter de neste 30 minutter får bilde nr to på plass og greier man målet om å lese 90 min i løpet av uka så får barnet sette på bilde nr tre. Man bør jo sette realistiske mål slik at barnet får fullført bildet sitt da...

Håper det du lurte på ble noe klarere...

Og hvis man ser etter første uka at man enten kunne satt målene høyere, eller kanskje burde satt dem lavere, så har man mulighet til å regulere for målene skal settes ukesvis... Vet man feks at uka blir travel og man får lite tid til å lese så kan man jo regulere målene for den uka etter det. Så det blir jo dere foreldre som må finne ut hvor mye dere tror det er mulig å få lest for barnet evt hvor mye barnet hører på lydbok ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke du lese for dem da? Det gjør jeg med mine. Da blir det litt kos ut av det også.

Lese for henne gjøres hver kveld, så det er nok ikke der problemet ligger. Så det er klart hun får de krevde minuttene, men jeg prøver da å motivere henne til å lese selv jeg da, siden hun allerede blir lest for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Lese for henne gjøres hver kveld, så det er nok ikke der problemet ligger. Så det er klart hun får de krevde minuttene, men jeg prøver da å motivere henne til å lese selv jeg da, siden hun allerede blir lest for.

Jeg er helt uenig i innlegget her om at du må få henne utredet - ihvertfall om dette er det eneste trekket som trigger den tanken :-)

Noen liker ikke å lese selv før de blir større, men det kommer. Jeg tror det viktigste er at de ikke får lesingen i vrangstrupen. Det ene barnet mitt var aldri glad i å lese, og han har aldri lest spesielt godt. Men nå har han plutselig fått sansen og leser masse. Han har alltid likt at jeg leser, så han har fått interessen for bøker inn den veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også ny i gamet.. Men jeg har tolket det dithen at man settter seg mål for uka, feks lese 30 min på nivå 1, 60 min nivå 2 og 90 min på nivå 3. Hvor mange minutter bestemmer man jo selv, dette var bare et forslag, men samtidig bør jo det man setter opp være realistisk også.. Både høytlesning, det ungen evt leser selv og lydbok teller med. Hvis man da tar utgangspunkt i de tidene jeg har satt opp her, og leser ei bok ene dagen og ei anna bok neste dag, tilsammen 30 min så har barnet fylt nivå en og får lime på bilde nr en på plansjen, etter de neste 30 minutter får bilde nr to på plass og greier man målet om å lese 90 min i løpet av uka så får barnet sette på bilde nr tre. Man bør jo sette realistiske mål slik at barnet får fullført bildet sitt da...

Håper det du lurte på ble noe klarere...

Ok, så man skal sette seg mål for alle 3 nivåene altså, og så se hvor langt man kommer? OK, da tror jeg det ble klarere. ;-)

Det er jammen ikke lite en stakkars førstegangsskolebarnsmor skal forholde seg til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...