Gå til innhold

leselyst, igjen

pekkaline

Anbefalte innlegg

Puh, så er denne "lese-tvangsperioden" over oss igjen...

Vi begynte i går.

Jentene mine som går i 3. og 5. klasse har fått følgende mål:

-15 min daglig gir ett klistremerke

-20 min daglig gir to

-30 min daglig gir tre.

Alt basert på 5 dager lesing. Jeg vil at de skal ha helt fri fra "lesetvang" i helgene. Som oftest leser de en halvtime på senga uansett, så jeg regner med at det går greit å samle en del klistremerker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 112
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• pekkaline

20

• PieLill

8

• Anonym 82

6

• puttelulle

5

Mest aktive i denne tråden

Puh, så er denne "lese-tvangsperioden" over oss igjen...

Vi begynte i går.

Jentene mine som går i 3. og 5. klasse har fått følgende mål:

-15 min daglig gir ett klistremerke

-20 min daglig gir to

-30 min daglig gir tre.

Alt basert på 5 dager lesing. Jeg vil at de skal ha helt fri fra "lesetvang" i helgene. Som oftest leser de en halvtime på senga uansett, så jeg regner med at det går greit å samle en del klistremerker.

*lesetvangsperioden* Ja du kan så si :)

Det høres ut til å være en fin plan forresten. 30 min daglig tror jeg vi også prøver oss på den første uka. Regner med det går fint å justere etter behov....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Sønnen min går i 4. klasse.

Skolen har foreslått henholdsvis 40, 70 og 100 minutter for nivå 1, 2 og 3. Den vanlige leseleksa kan telles med.

Vi har fått anbefaling fra lærer om 15 min daglig. Og det blir 105 min i uka. Tror hun da mener det rekker til nivå 3.

Min går i 2. klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt uenig i innlegget her om at du må få henne utredet - ihvertfall om dette er det eneste trekket som trigger den tanken :-)

Noen liker ikke å lese selv før de blir større, men det kommer. Jeg tror det viktigste er at de ikke får lesingen i vrangstrupen. Det ene barnet mitt var aldri glad i å lese, og han har aldri lest spesielt godt. Men nå har han plutselig fått sansen og leser masse. Han har alltid likt at jeg leser, så han har fått interessen for bøker inn den veien.

Var det ingen som leste innlegget mitt slik jeg skrev det da? Hun kaster seg over bøkene igjen så snart "Leselyst"-prosjektet er over. Hun leser masse på egenhånd, men når det blir tvang, så er det ikke fullt så moro, og kommer i lekse-kategorien:-)

Og nei, jeg tror ikke jeg kommer til å løpe til legen for å få henne utredet altså;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Var det ingen som leste innlegget mitt slik jeg skrev det da? Hun kaster seg over bøkene igjen så snart "Leselyst"-prosjektet er over. Hun leser masse på egenhånd, men når det blir tvang, så er det ikke fullt så moro, og kommer i lekse-kategorien:-)

Og nei, jeg tror ikke jeg kommer til å løpe til legen for å få henne utredet altså;-)

Da synes jeg det høres veldig fornuftig ut for dere å droppe hele prosjektet jeg. For dere vil det ha motsatt effekt av den ønskede og dere har ikke behov for det. La henne lese det hun vil og tilpass loggen på søndag så det ble nivå 3, eller bare fyll ut hele greia med det samme og si at hun leser det hun ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Jepp - og absolutt null ambisjoner om å noen gang lære meg dette ski-greiene heller..... Jeg kan kjøre snowracer - det holder.

Eller.... Når jeg tenker meg om så har ungene blitt så store nå at de kjører så fort på snowracerene sine at jeg ikke tør det så mye lenger heller.

Er litt pinglete jeg.... Jeg tar det igjen på å lage pannekakerøra fra skrætsj......

Vi har alle våre sider - både gode og de vi kanskje ikke helst viser fram. :-)

(Jeg ELSKER å kjøre/gå på ski, men legg merke til - jeg spør deg ikke HVORFOR du ikke kan/vil.)

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ei jente som elsker lydbøker, men ikke lesing. Vi ble enige om 10 min på nivå 1, 20 min på nivå 2 og 30 på nivå 3.

Leser eleven mye ville jeg valgt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Vi har alle våre sider - både gode og de vi kanskje ikke helst viser fram. :-)

(Jeg ELSKER å kjøre/gå på ski, men legg merke til - jeg spør deg ikke HVORFOR du ikke kan/vil.)

;-)

Haha - du må gjerne spørre hvorfor.

Jeg har nemlig _prøvd_. Og satte utfor ett bratt heng på langrennski. (Onde tunger har omtalt henget som "slette" senere, men jeg mener _heng_). I bunnen av stupet var det en sving og ingen hadde fortalt meg hvordan man bremser eller svinger. Noen ropte at jeg skulle ploge - men det er lettere sagt enn gjort i kampens hete.

Så jeg endte med å slå meg halvt til døde i en fart laaaaangt over standard gangfart. Og ikke fikk jeg meg opp igjen heller for skiene satt jo fast i bena og gjorde ethvert forsøk på å stokke armer og bein komplett umulig.

Legg til ekstremt bakglatte ski i oppoverbakkene så har du bildet sånn ca.

Etter dette er jeg meget populær som venn i vintersesongene siden jeg alltid har ski å låne bort - de er aldri opptatt hvis noen spør. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Haha - du må gjerne spørre hvorfor.

Jeg har nemlig _prøvd_. Og satte utfor ett bratt heng på langrennski. (Onde tunger har omtalt henget som "slette" senere, men jeg mener _heng_). I bunnen av stupet var det en sving og ingen hadde fortalt meg hvordan man bremser eller svinger. Noen ropte at jeg skulle ploge - men det er lettere sagt enn gjort i kampens hete.

Så jeg endte med å slå meg halvt til døde i en fart laaaaangt over standard gangfart. Og ikke fikk jeg meg opp igjen heller for skiene satt jo fast i bena og gjorde ethvert forsøk på å stokke armer og bein komplett umulig.

Legg til ekstremt bakglatte ski i oppoverbakkene så har du bildet sånn ca.

Etter dette er jeg meget populær som venn i vintersesongene siden jeg alltid har ski å låne bort - de er aldri opptatt hvis noen spør. :-)

Huff og huff, det der hørtes avskrekkende nok ut, ja!

Men husk bare det, da, at noen må holde fyr i hytta, noen må lage mat osv., det er jo veldig greit at ikke alle skal boltre seg ute i dette isødet vi kaller vinterlandskap. :-)

Som du selv sier - det hadde ikke vart så mye lenger heller, at ungene vil ha deg med ut på ski. De vil kjøre fra deg/gå fra deg allikevel. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei jente som elsker lydbøker, men ikke lesing. Vi ble enige om 10 min på nivå 1, 20 min på nivå 2 og 30 på nivå 3.

Leser eleven mye ville jeg valgt mer.

Lydbøker er en fin oppfinnelse :) En halv time på max tror jeg er mere enn nok på jenta mi daglig. Ikke så veldig tent på lesing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Huff og huff, det der hørtes avskrekkende nok ut, ja!

Men husk bare det, da, at noen må holde fyr i hytta, noen må lage mat osv., det er jo veldig greit at ikke alle skal boltre seg ute i dette isødet vi kaller vinterlandskap. :-)

Som du selv sier - det hadde ikke vart så mye lenger heller, at ungene vil ha deg med ut på ski. De vil kjøre fra deg/gå fra deg allikevel. :-)

Jepp. Så jeg sykler fra dem om sommeren og holder kakoen varm om vinteren :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Jepp. Så jeg sykler fra dem om sommeren og holder kakoen varm om vinteren :-)

He-he, nyt det mens du kan (det med syklinga, altså)! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

He-he, nyt det mens du kan (det med syklinga, altså)! :-)

Det varer nok en stund enda - de har ikke på langt nær så kule sykler. Og det er jo jeg som kjøper sykler til dem så det er en stund til de får det også B-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ViViola

Det varer nok en stund enda - de har ikke på langt nær så kule sykler. Og det er jo jeg som kjøper sykler til dem så det er en stund til de får det også B-)

Her _aner_ jeg en smule konkurranseinstinkt hos mor?! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Her _aner_ jeg en smule konkurranseinstinkt hos mor?! :-)

Konkurranseinstinkt....? Nei det har vi _ikke_ sett :-)

Joa - jeg er nok dessverre satt opp med et visst konkurranseinstinkt på enkelte områder. Men heldigvis ikke på sport :-) Og heldigvis ikke ift ungene - ikke enda ihvertfall. Jeg får se om det fortsetter like idyllisk når de drar hjem en uspiselig svigerdatter som tjener mer enn meg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mye, men hun er vel kommet dithen at hun kan lese før de andre tenker jeg. Bra når de liker det :) Lykke til forresten.

Neida, hun har så langt ifra knekt lesekoden. Men det står jo at de kan lese selv, eller bli lest for.

Så jeg skriver bare det vi leser til vanlig, så uansett:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Konkurranseinstinkt....? Nei det har vi _ikke_ sett :-)

Joa - jeg er nok dessverre satt opp med et visst konkurranseinstinkt på enkelte områder. Men heldigvis ikke på sport :-) Og heldigvis ikke ift ungene - ikke enda ihvertfall. Jeg får se om det fortsetter like idyllisk når de drar hjem en uspiselig svigerdatter som tjener mer enn meg ;-)

Nei guri, jeg mente det ikke slik, altså. :-)

Svigerdøtre? Hm... Siden jeg har jenter, så er vel sjansen noe mindre - men for all del; om fremtiden kan ingen spå. Kjekke, staute og ikke minst handymanaktige svigersønner - DET kan jeg lett se for meg.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Nei guri, jeg mente det ikke slik, altså. :-)

Svigerdøtre? Hm... Siden jeg har jenter, så er vel sjansen noe mindre - men for all del; om fremtiden kan ingen spå. Kjekke, staute og ikke minst handymanaktige svigersønner - DET kan jeg lett se for meg.

:-)

Håhå - og hva tror du disse kjekke svigersønnene kommer drassende med??? Dine døtres svigermødre... Med andre ord sånne som meg som sitter og tar alt i verste mening og forlanger å få holde barnebarnet først osv :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Håhå - og hva tror du disse kjekke svigersønnene kommer drassende med??? Dine døtres svigermødre... Med andre ord sånne som meg som sitter og tar alt i verste mening og forlanger å få holde barnebarnet først osv :-D

Jeg har utviklet særdeles spisse albuer opp gjennom et hårdt og stridt liv, så vær så god - bare PRØV å holde barnebarnet først. BARE PRØV!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Jeg har utviklet særdeles spisse albuer opp gjennom et hårdt og stridt liv, så vær så god - bare PRØV å holde barnebarnet først. BARE PRØV!!!!!!

Hehe - jeg lar deg gjerne holde først jeg - for da trenger jeg ikke levere videre så fort når det blir min tur :-)

Gudbedre - jeg håper virkelig jeg blir ei noenlunde dugandes svigermor som greier å holde avvikende meninger og velmente råd for meg selv til jeg blir spurt når den tiden kommer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...