Gå til innhold

Enda mer om alkohol og holdninger :-)

Gjest Gulla Wiltersen

Anbefalte innlegg

Gjest Gulla Wiltersen

Jeg tilstår - jeg har mistet helt oversikten i tråden nedenfor :-)

Men jeg har mer på hjertet så jeg starter frekt opp en tråd til jeg :-)

Såvidt jeg kan skjønne reageres det på mange ting. Noen reagerer på de som ikke drikker kaffe. Noen reagerer på at man ikke spiser kake. Eller alt det andre også når det gjelder sånne mat-ekstremister som meg. Noen reagerer på at man ikke drikker alkohol.

Dette kan for de fleste ses på som rett og slett en overraskelse over at man har en avvikende adferd i forhold til en sosial konvensjon. Man tar seg jo en kaffekopp sammen, eller et stykke kake, eller et glass vin eller en pils. Det er liksom det man gjør.

For de fleste av oss som avstår fra en eller flere av disse så er det da ikke noe mer enn en tilbakemelding på at de man er sammen med overraskes over at man har en alternativ måte å omgås på sett ut fra det de fleste gjør.

Så har man da enkelte mennesker som ikke burde gått løse - det er de som insisterer på å sitte på fanget til en nylig tørrlagt alkoholiker, med svingende drink i hånden og insistere på at stakkaren skal ta bare eeeeen drink for å være hyggelig. Eller de som sitter og griner i fylle foran vettaskremte barn. Eller de som sloss når de får seg en slossbrus under vesten. Heldigvis tror jeg ikke disse er i flertall. Jeg tror de fleste som drikker alkohol ender opp med en hyggelig kveld med en lett beruselse, eller bare et glass vin fordi det satte en ekstra spiss på et måltid men uten noen opplevelse av tilstedeværende rus som plager hverken små eller store.

Sett ut fra tråden under her så ser det ut til at den gemene hop resten av oss inngår i, stort sett ikke er så fryktelig opptatt av hva alle andre gjør, men mer av å forsvare hva vi selv gjør.

Jeg tror at vi er opptatte av å forsvare oss fordi vi føler oss kritisert?

Og fordi vi kanskje føler at det ene vinglasset fem ganger i året gjør at vi skal sidestilles med de som drikker seg fra sans og samling og må hjelpes i seng av ungene sine.

Det er jo ikke sånn det foregår for de fleste av oss heldigvis.

Men noen har et problem med alkohol og må ligge helt unna - og skal selvsagt respekteres stort for det. Både ved at man ikke serverer alkohol i nærheten av dem og ved at man ikke på noe tidspunkt inntar en holdning som er nedlatende eller kritiserende til dem.

Man må også innse at for de aller fleste så er ikke alkohol noen stor, stygg ulv som ødelegger familien heller. Det er kort og godt et nytelsesmiddel som ikke har noen avgjørende rolle i livet men det er med som et lett krydder en gang iblant.

Selv er jeg som kjent avhengig av sukker. Det høres ikke så alvorlig ut, men jeg hadde såpass store plager av min sukkeravhengighet at jeg slet med å gå opp en trapp og ikke lå an til å passere femti år med særlig margin. Sukker formet dagene mine og jeg gikk med sterkt sug stort sett hele tiden. Derfor tør jeg å trekke en sammenligning til alkohol likevel.

Og nå spiser jeg da altså ikke sukker eller stivelse i noen form mer. For meg er det et valg jeg lever ganske ukomplisert med. Noen synes det er veldig rart, men jeg forklarer poenget og de fleste skjønner det ganske greit da.

Og nå - omsider - begynner vi å nærme oss det jeg ønsker å få frem med dette innlegget:

Hvis jeg hadde forklart hvorfor jeg ikke spiser potet, ris, paste, mel eller sukker på feil måte så ville alle rundt bordet følt at jeg kritiserte deres spisevaner. Da hadde jeg tatt fra dem gleden med å kose seg med et stykke kake som ikke vil ha noen effekt på deres helse eller utvikling på noe som helst vis.

Hvis jeg er nøye med hvordan jeg forklarer at jeg velger slik jeg gjør og ikke går ut og sier - selv om det er sant - hvordan kaken de sitter med i hånden gjør at de av de andre gjestene som kanskje er litt tyngre enn de burde være påvirker helsen deres negativt, så respekterer jeg deres valg med deres kosthold.

Det handler altså om å innse at det er forskjell på å drikke ett glass vin og på å utsette barn for rus. Og det handler om at man kan hevde sitt standpunkt med eller uten respekt for at dette med det ene vinglasset er blant de små valgene i livet hvor forskjellige mennesker vil finne forskjellige løsninger - og hvor det ikke finnes en fasit som gjelder for alle.

Hvis jeg er på byen og drikker en kopp te istedenfor et glass vin så vil noen spørre om jeg kjører. Hvis jeg da ikke kjører så er det noen som vil si - jøss, skal du ikke ha et glass vin da? (Nå høres det nok ut som jeg er mer på byen enn tilfellet er, mn det får gå...)

Hvis jeg da sier "Nei, jeg har lyst på te i dag" så er saken ferdig debattert.

Men hvis jeg sier "Jeg synes ikke man skal trenge å drikke vin for å klare å omgås andre på en hyggelig måte" så vil jeg vel si at jeg har vært uhøflig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ViViola

Du har (selvfølgelig) rett i det du skriver. Men jeg har lyst til å legge til en liten ting:

Det reageres på at folk _spør_ hvorfor man takker nei til alkohol/mat/kaker osv. Det konkluderes med at spørrerne er ute etter å "ta" en, eller at spørreren opplever seg kritisert og dermed må forsvare seg.

Det finnes jo noen alternativer til.

Nysgjerrighet. Ikke sjarmerende, men dog tilstede i samfunnet. Bare se trådene om skattelister her inne, f.eks.. Folk er dønn nysgjerrige.

Det kan også være at folk spør om hvorfor for å være hyggelige, for å lære noe om personen de spør slik at det kan tas hensyn. _Om_ jeg var i selskap med en tørrlagt alkoholiker, og jeg fikk vite det, så ville jeg _ikke_ sitte på fanget og svinge drinken under øynene på vedkommende (ikke at det skjer så ofte eller heller, altså, men mer som et bilde). Det samme med mat. _Om_ jeg hadde selskap og ikke visste om din sukkeravhengighet - men fikk vite det - så hadde jeg ønsket å finne noe du kunne spise.

Poenget: Det er ikke nødvendigvis ondskap og elendighet som gjør at folk spør når noen avviker fra "normalen". Det _kan_ også være fordi man ønsker å oppføre seg i forhold til denne personen, alternativt servere noe som også den sistnevnte kan spise.

See?

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Du har (selvfølgelig) rett i det du skriver. Men jeg har lyst til å legge til en liten ting:

Det reageres på at folk _spør_ hvorfor man takker nei til alkohol/mat/kaker osv. Det konkluderes med at spørrerne er ute etter å "ta" en, eller at spørreren opplever seg kritisert og dermed må forsvare seg.

Det finnes jo noen alternativer til.

Nysgjerrighet. Ikke sjarmerende, men dog tilstede i samfunnet. Bare se trådene om skattelister her inne, f.eks.. Folk er dønn nysgjerrige.

Det kan også være at folk spør om hvorfor for å være hyggelige, for å lære noe om personen de spør slik at det kan tas hensyn. _Om_ jeg var i selskap med en tørrlagt alkoholiker, og jeg fikk vite det, så ville jeg _ikke_ sitte på fanget og svinge drinken under øynene på vedkommende (ikke at det skjer så ofte eller heller, altså, men mer som et bilde). Det samme med mat. _Om_ jeg hadde selskap og ikke visste om din sukkeravhengighet - men fikk vite det - så hadde jeg ønsket å finne noe du kunne spise.

Poenget: Det er ikke nødvendigvis ondskap og elendighet som gjør at folk spør når noen avviker fra "normalen". Det _kan_ også være fordi man ønsker å oppføre seg i forhold til denne personen, alternativt servere noe som også den sistnevnte kan spise.

See?

;-)

Er helt enig med deg - det kom ikke frem i innlegget mitt heller. Men de fleste som spør spør jo rett og slett fordi man gjør noe annerledes enn andre gjør - også spør man hvorfor.

Nå har mine unger valgt å være mer enn bare litt åpne om sin far og alkohol rundt omkring, så de fleste som jeg treffer i barnesammenheng ser ut til å ha fått med seg hvorfor vi ikke bruker særlig alkohol her i huset etterhvert. Det merker jeg på at det er mange som _ikke_ spør :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melbilla

"Jeg synes ikke man skal trenge å drikke vin for å klare å omgås andre på en hyggelig måte" så vil jeg vel si at jeg har vært uhøflig"

Veldig bra og jeg tror det er derfor tråden ble så lang også, fordi den startet nettopp slik:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

"Jeg synes ikke man skal trenge å drikke vin for å klare å omgås andre på en hyggelig måte" så vil jeg vel si at jeg har vært uhøflig"

Veldig bra og jeg tror det er derfor tråden ble så lang også, fordi den startet nettopp slik:-)

Jepp. Etterhvert som jeg har jobbet meg gjennom den så har jeg fått mer og mer følelsen av å lese en tråd om holdninger til andre mennesker og respekt for andre valg enn en om alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp. Etterhvert som jeg har jobbet meg gjennom den så har jeg fått mer og mer følelsen av å lese en tråd om holdninger til andre mennesker og respekt for andre valg enn en om alkohol.

Jeg trodde det var den den handlet om från början, jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Jeg trodde det var den den handlet om från början, jeg:)

Kan hende jeg rett og slett er helt på jordet og har misforstått hele tråden - det er ikke første gangen jeg bommer for å si det sånn, hehe :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det er ikke første gangen jeg bommer heller, så det kan like gjerne være meg;)

PieLill kan det der med å få opp temperaturen. Allerede da jeg så overskriften og signaturen tankte jeg at her kommer fasiten på det gode liv. Jeg liker ikke at folk skal fortelle meg hvordan jeg skal leve, og jeg er visst ikke den eneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Hehe, det er ikke første gangen jeg bommer heller, så det kan like gjerne være meg;)

PieLill kan det der med å få opp temperaturen. Allerede da jeg så overskriften og signaturen tankte jeg at her kommer fasiten på det gode liv. Jeg liker ikke at folk skal fortelle meg hvordan jeg skal leve, og jeg er visst ikke den eneste.

Nei det er du definitivt ikke.

Det jeg synes er rart er at det skal være så vanskelig å oppdrive et glass vann hvor man nå ferdes. Jeg har aldri opplevd å ha problemer med å få et glass vann med eller uten vin ved siden av.

Om man drikker vin til maten så må man jo ha vann også - ellers ville ikke jeg hatt noe godt måltid ut av det hele :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er du definitivt ikke.

Det jeg synes er rart er at det skal være så vanskelig å oppdrive et glass vann hvor man nå ferdes. Jeg har aldri opplevd å ha problemer med å få et glass vann med eller uten vin ved siden av.

Om man drikker vin til maten så må man jo ha vann også - ellers ville ikke jeg hatt noe godt måltid ut av det hele :-)

Vann for tørsten, vin for å sette spiss på måltidet. Det er veldig enkelt, og ikke blir man full heller:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aimabel

Oi, det var langlesing. Men jeg tror i det store og hele dreide seg om at vi er forskjellige og at det er ok, så lenge man respekterer andres valg...? Man kan ytre sine meninger uten å rakke ned på andres. Alle er vel enige i at man ikke bør være beruset sammen med barna, hvordan man gjør det i forhold til alkohol da må vel være opp til hver enkelt, tror ikke det ene eller det andre er bedre enn det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Oi, det var langlesing. Men jeg tror i det store og hele dreide seg om at vi er forskjellige og at det er ok, så lenge man respekterer andres valg...? Man kan ytre sine meninger uten å rakke ned på andres. Alle er vel enige i at man ikke bør være beruset sammen med barna, hvordan man gjør det i forhold til alkohol da må vel være opp til hver enkelt, tror ikke det ene eller det andre er bedre enn det andre.

Der kan vi konstatere at du er en vesentlig mer effektiv kommunikator enn meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Aimabel

Der kan vi konstatere at du er en vesentlig mer effektiv kommunikator enn meg :-)

Åjanei det var ikke noe kritikk, jeg bare konstaterte at det ble mye for meg og så ville jeg forsikre meg om at jeg hadde fått med meg budskapet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Åjanei det var ikke noe kritikk, jeg bare konstaterte at det ble mye for meg og så ville jeg forsikre meg om at jeg hadde fått med meg budskapet :-)

Ble ikke tatt som det heller - jeg er rett og slett i en slem uvane med å bruke altfor mange ord på å få frem det jeg skal si. Det var en god oppsummering du ga :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aimabel

Ja, men det blir jo sånn, for man kan jo ikke diskutere om barn har godt av å se foreldre beruset eller ei, der er vi vel alle enige....Heldigvis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvis jeg da sier "Nei, jeg har lyst på te i dag" så er saken ferdig debattert.''

Det er her mine erfaringer skiller seg vesentlig fra dine. Det er svært avhengig av personen man møter om saken er ferdig debattert. I mange tilfeller vil diskusjonen være slutt med dette. Men man kan også risikere å bruke store deler av tiden ved tekoppen for å forklare seg om sitt besynderlige valg.

Enkelte mennesker tviholder nemlig på retten til å overprøve andres valg, ikke minst i forhold til alkohol. De er fulle av motargumenter for hva du enn kommer med. Og de vil sitte å gnage til du kommer med en begrunnelse som de kan godkjenne, eller til du bryter dem av. Og da blir de sure. For dette har de krav på å få vite hver smitt og smule om, synes de.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om du la merke til at i den aller første tråden om barn og vin, var jeg den eneste som sa jeg ventet med vinen til etter at barna hadde lagt seg og den eneste som ble fortalt at jeg burde gjøre det på en annen måte...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intensjonen med min tråd var ikke å diskutere vin før eller etter barna har lagt seg. Det er en detalj. Jeg ønsket å sette fokuset på drikkepress, manglende aksept for ikke-drikking, fordommer mot personer som ikke drikker og mangelen på alkoholfrie alternativer / alkoholfrie soner. Og det har jeg vel til dels lyktes med.

Jeg har vel også lært litt om respekten for andres erfaringer når de ikke samsvarer med det man helst vil tro.

Fordi jeg forteller jeg har negative erfaringer med folks respons på at jeg som regel ikke drikker alkohol har jeg fått høre at:

- Jeg er for sensitiv og lett påvirkelig.

- Jeg legger feil tolkninger i det folk sier.

- Har merkelige venner.

- Sier nei takk til alkohol på en skrekkelig uhøflig måte slik at jeg bare får som fortjent. Slik du også insinuerer her.

- Det virker også som enkelte nokså konsekvent leser 'noen' som alle og 'jeg har opplevd at' blir lest som 'slik er det alltid'.

- Hvor mye jeg drikker bedømt ut fra tidspunktet på dagen jeg evt. drikker.

- At mine barn ikke får vite noe som helst om alkohol.

- At jeg er sær fordi jeg liker tyttebærsaft.

- At jeg må bo på landet fordi jeg liker tomtebrygg???

- At å si nei takk til alkohol er å sammenligne med å si nei takk til all maten man blir bydd med untak av brød.

- At voksne ikke drikker brus. Ante ikke at man kunne vite så mye om et menneske bare ut fra hva man velger å helle i glasset.

- Det har vært mange utsang som jeg forstår slik at etter som XX ikke har erfart det samme som meg, blir mine erfaringer lite relevante og kanskje ikke en gang sanne. Dette er jo min tolkning, så om det var en annen grunn til at det var så fryktelig viktig å understreke at "Dette har jeg aldri opplevd", vil jeg gjerne vite det.

Fra min kant av denne diskusjonen kan det virke som noen er veldig raske til å ta alt i verste mening og føle seg personlig kritisert om man tar opp sider ved alkoholfinkulturen som ikke alltid er like koselige. En slags fordom om at om man kritiserer noen sider ved alkoholkurturen, har man dømt alt og alle som svinger et glass iblant nord og ned.

Det er lov å si at jeg velger det aller dyreste barnesetet fordi det synes jeg er det tryggeste selv om andre seter kan være omtrent like trygge. Men om jeg sier at jeg oppfatter å ikke drikke foran barna som det aller tryggeste for oss, og derfor velger det, er det visst ingen ende på min dømmesyke.

Det er mange hellige fjell og tabuer når det gjelder alkohol. Og man skal være meget velformulert og ydmyk i om man sier nei til det man bys. Men det visste jeg når jeg var 10 år også.

Det er helt stuerent å begrunne sine valg i forhold til alkohol ut i fra at man gjør det mest "naturlige". Men himmelen faller ned om man sier man synes det man velger er best eller aller tryggest. Det virker som man med disse ordene har kallt alle andre alternativer dårlige og utrygge, og fraskrevet seg en hver rett til bruk av nyanser som omtrent like bra, best for oss etc.

Selv ser jeg ikke den store forskjellen på å påberobe seg monopol på det naturlige eller det beste. Ordet naturlig blir jo ofte brukt synnonym med best, riktigst, mest nyansert og avbalansert. Men det er jo tydelig hva som er politisk korrekt.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...