Gå til innhold

Kaffe og te til barn?

Luska

Anbefalte innlegg

Gir dere kaffe og te til barn? Det er ikke det at jeg ser på det som så veldig farlig, men hva er poenget, liksom?

Snakker her om barn ned i 3-årsalderen. Datteren til noen jeg kjenner, begynte å få brune tenner i 3 - 4-årsalderen pga. te-drikking. De sluttet å gi henne te, da ble tenna fine igjen.

Noen andre jeg har reagert på, er foreldre som ble irritert hvis de kom på besøk til noen og det ikke var satt frem kaffekopp til sønnen også (han var vel en 8 - 10 år da). De gikk demonstrativt og hentet kopp til han også.

Det har ikke falt meg inn å gi kaffe eller te til jenta mi. Jeg forbinder det med "voksen-drikke". Det skal legges til at jeg selv ikke drikker kaffe heller, og te drikker jeg mest hvis jeg "må". :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 82
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Anonym 82

11

• candyqueen_83

7

• morsan

6

• Lillemus

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest ViViola

Kaffe - nei. Det har noe med koffeininnholdet for min del å gjøre.

Te - en gang i mellom, da halvblandet med melk. Det har også med koffininnholdet å gjøre.

Jeg tror nok jeg hadde blitt overrasket om noen hadde forventet kaffekopp til en 8-10-åring.

Men når jeg tenker meg om, så er jeg neimen ikke sikker på når man liksom begynner å drikke kaffe, jeg? Hm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine unger får tynn te med melk i, det fikk jeg også da jeg var liten. Begge synes det er godt, og drikker det en 2-3 ganger i uka

Kaffe får de ikke. -for det tror de ikke at de liker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snuppa på 9 synes enkelte tesorter er kjempegode, og drikker disse. Jeg har ikke engang tenkt over at ho ikke skal få lov til det.

Kakao deriomot drikker ho ikke. Det liker ho ikke. (Rar jente)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna våre får te en sjelden gang. Verken mannen min eller jeg er særlig glade i te, så i det daglige er det ingen som tenker på å lage te - men når vi er sammen med svigermor, får barna oftere te, fordi hun drikker det morgen og kveld. Synes det er helt ok, så lenge det ikke er ofte de får det.

Minstejenta vår på 4,5 synes kaffesmaken er god, og hun tar gjerne siste dråpen i min kaffekopp - men har aldri fått kaffe i egen kopp.

Husker at jeg var glad i å få en teskje kaffe oppi melka mi da jeg var barn - og likte den smaken - men jeg var vel 16-17 år før jeg begynte å drikke kaffe.

Jeg har aldri dekket på kaffekopper til barn - har faktisk ikke falt meg inn å spørre mine store nieser på 14 og 16 om de vil ha kaffe..... :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffe og te er voksen drikk. Det samme gjelder leskedrikker med koffein. Grøsser når jeg ser små barn i 2-3 års alderen får cola av sine foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh - nei. Mine er 8 og 10 år og drikker ingen av delene, bare iste.

Jeg hadde heller reagert om noen hadde satt frem kaffekopp til ungene, men det er nå så. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Te - en gang i mellom, da halvblandet med melk. Det har også med koffininnholdet å gjøre.

Jeg tror nok jeg hadde blitt overrasket om noen hadde forventet kaffekopp til en 8-10-åring.

Men når jeg tenker meg om, så er jeg neimen ikke sikker på når man liksom begynner å drikke kaffe, jeg? Hm...

''Men når jeg tenker meg om, så er jeg neimen ikke sikker på når man liksom begynner å drikke kaffe, jeg? Hm...''

Jeg er 40 år og drikker ikke kaffe, kjenner mange fra min alder og oppover som ikke drikker kaffe. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Sønnen min på 10 år liker en kopp te, men det er ikke ofte han drikker det. Kanskje fire ganger pr år. Han har spurt om å få begynne med kaffe, men jeg har sagt at han får vente noen år ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11-åringen kunne nok fått te en gang i blant dersom han hadde ønsket det, men det gjør han altså ikke.

Kaffe synes jeg ikke barn bør drikke, men hadde han mot formodning bedt om å få smake på, kunne han godt fått en liten sup.

Jeg hadde ikke satt fram kopp til en 8-10-åring, men ville foreldrene absolutt hente kaffekoipp til han, så værsågod for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men når jeg tenker meg om, så er jeg neimen ikke sikker på når man liksom begynner å drikke kaffe, jeg? Hm...''

Her er det vel store variasjoner.

Jeg husker jeg en gang så en film eller en tv-serie elle rnoe der foreldrene "markerte" datterens 15-årsdag ved å gi henne en kopp kaffe - "Nå er du voksen!" :-)

Husker ikke helt settingen i filmen/serien, men det var "gamle dager" og trolig også utenlandsk.

Selv hendte det seg vel at jeg helt sporadisk drakk litt kaffe de siste årene av tenårene, men det var først ved ca 20-årsalderen at jeg virkelig begynte å like det og drikke det fast. Omtrent samtidig med at jeg begynte å synes at øl smakte bedre, så det var vel kanskje noe med smaksløkenes modenhet å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna våre får te en sjelden gang. Verken mannen min eller jeg er særlig glade i te, så i det daglige er det ingen som tenker på å lage te - men når vi er sammen med svigermor, får barna oftere te, fordi hun drikker det morgen og kveld. Synes det er helt ok, så lenge det ikke er ofte de får det.

Minstejenta vår på 4,5 synes kaffesmaken er god, og hun tar gjerne siste dråpen i min kaffekopp - men har aldri fått kaffe i egen kopp.

Husker at jeg var glad i å få en teskje kaffe oppi melka mi da jeg var barn - og likte den smaken - men jeg var vel 16-17 år før jeg begynte å drikke kaffe.

Jeg har aldri dekket på kaffekopper til barn - har faktisk ikke falt meg inn å spørre mine store nieser på 14 og 16 om de vil ha kaffe..... :-D

Her er det vanlig å servere første kaffekopp i konfirmasjonen, til konfirmanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det vanlig å servere første kaffekopp i konfirmasjonen, til konfirmanten.

Stakkars konfirmant. Jeg er voksen, og har aldri maktet kaffe. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har ikke begynt å drikke te eller kaffe ennå. Selv drakk jeg te fra ca åtteårsalder, kaffe fra jeg var ca 15. Synes ikke barn under tenårene skal få kaffe daglig, på grunn av koffeininnholdet. En gang iblant er greit, hvis de har lyst på - det er jo ikke verre enn cola en gang iblant. Te inneholder mindre koffein, så det vil jeg være mindre restriktiv på. Her i huset drikker vi mye grønn te også. Jeg vil nok ikke tilby det til barna før de er åtte-ti år, men om de ber om det skal de få smake før det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1224575804' post='3991315]

Stakkars konfirmant. Jeg er voksen, og har aldri maktet kaffe. ;o)

De blir ikke tvunget;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste jeg kjenner begynte med kaffe på videregående, evt i studietiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...