Gå til innhold

Autist og vanlig skole


Anbefalte innlegg

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1224866162' post='3994874]

Jeg har ikke vært i kontakt med foreldrene, nei. Det er tydeligvis ikke PK å ringe andre foreldre i slike saker. Det er flere urolige barn dette gjelder. Og mitt barn er ingen enslig hoggestabbe.

De "plagsomme barna" denger løs uten forvarsel på den som måtte stå nærmest der og da. Det er hyling og munnbruk og fysiske angrep på både voksne og barn, daglig...

Skolen gjør sitt (påstår de), men gir uttrykk for at de kommer til kort. Foreldrene står på sitt, om full integrering i vanlig skole. Og der står saken(e), fram til skolen gir opp og krever barn(a) flyttet over i mer egnet tiltak, regner jeg med. Det er i hvert fall slik det har gått med saksgang på tidligere saker av samme art.

Jeg skjønner at det er fortvilet å være mor til en autist også. Heldigvis ser det ut til at dere får god hjelp, slik at det går bra med din sønn. Ståa er nok desverre høyst forskjellig fra kommune til kommune... :(

Dette handler i stor grad også om kompetanse og holdninger hos skoleledelse og lærere. Dersom de ønsker elevene vekk fra skolen, så kan det være fristende å ikke jobbe hardt nok med å finne løsninger, da de regner med at når de kan påvise at ting ikke fungerer, så må barna flyttes.

Jeg er ikke imponert over skoler som ikke klarer dette på en bedre måte enn det du beskriver. Andre skoler klarer å få til ok løsninger selv med barn med svært store og sammensatte problemer.

Fortsetter under...

Dette handler i stor grad også om kompetanse og holdninger hos skoleledelse og lærere. Dersom de ønsker elevene vekk fra skolen, så kan det være fristende å ikke jobbe hardt nok med å finne løsninger, da de regner med at når de kan påvise at ting ikke fungerer, så må barna flyttes.

Jeg er ikke imponert over skoler som ikke klarer dette på en bedre måte enn det du beskriver. Andre skoler klarer å få til ok løsninger selv med barn med svært store og sammensatte problemer.

Dette var da svært generaliserende...

Siden det ikke er flust av midler i kommunen, blir grunntimene (antall lærere pr time/trinn) satt på minimum og lavere enn det, mens det totale anntall årsverk pr trinn er ok, trekt opp av spesialkompetansen som jo er til stede (men de klarer ikke å avverge alle krumspring). Men det går utover den jevne læringen, men det vises ikke på papiret.

Det skal jo tydeligvis mye til for å ta en unge ut av vanlig skole, samma hvor fæl hverdagen er for alle de vanlige elevene :(

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1224868232' post='3994894]

Dette var da svært generaliserende...

Siden det ikke er flust av midler i kommunen, blir grunntimene (antall lærere pr time/trinn) satt på minimum og lavere enn det, mens det totale anntall årsverk pr trinn er ok, trekt opp av spesialkompetansen som jo er til stede (men de klarer ikke å avverge alle krumspring). Men det går utover den jevne læringen, men det vises ikke på papiret.

Det skal jo tydeligvis mye til for å ta en unge ut av vanlig skole, samma hvor fæl hverdagen er for alle de vanlige elevene :(

Barn med spesielle behov av en viss størrelse, vil få enkeltvedtak på ekstra ressurser enten i form av assistenttimer eller spesialpedagogisk hjelp. Dette tas ikke fra skolens øvrige ressurser, men tilføres ekstra.

Ulike løsninger er gode for ulike barn. Det er ikke på noen måte gitt at spesialskole er den beste løsningen for barn med spesielle behov, men i noen tilfeller kan det være bra. På mindre steder vil imidlertid dette kunne medføre svært lang reisevei for barna, samt gjøre det enda vanskeligere å bli integrert i lokalmiljøet.

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1224866162' post='3994874]

Jeg har ikke vært i kontakt med foreldrene, nei. Det er tydeligvis ikke PK å ringe andre foreldre i slike saker. Det er flere urolige barn dette gjelder. Og mitt barn er ingen enslig hoggestabbe.

De "plagsomme barna" denger løs uten forvarsel på den som måtte stå nærmest der og da. Det er hyling og munnbruk og fysiske angrep på både voksne og barn, daglig...

Skolen gjør sitt (påstår de), men gir uttrykk for at de kommer til kort. Foreldrene står på sitt, om full integrering i vanlig skole. Og der står saken(e), fram til skolen gir opp og krever barn(a) flyttet over i mer egnet tiltak, regner jeg med. Det er i hvert fall slik det har gått med saksgang på tidligere saker av samme art.

Jeg skjønner at det er fortvilet å være mor til en autist også. Heldigvis ser det ut til at dere får god hjelp, slik at det går bra med din sønn. Ståa er nok desverre høyst forskjellig fra kommune til kommune... :(

Jeg forstår det slik at der du er nå ser du eneste løsning å flytte barnet med autisme til annen skole, mens foresatte til dette barnet mener barnet skal integreres. Vil tro at det også er fagpersonale inne på dette barnet.

Å flytte et barn til en annen skole skal nok mye til, og spørs om det egentlig løser problemet, da et barn med autisme som har utagerende adferd ofte kommer av at barnet misforstår eller blir misforstått - det er her fagpersonalet skal komme inn. Forstår det slik at det ikke er satt inn nok ressurser i forhold til dette barnet.

Mulig vi er heldige, men vi hadde nok vært i samme situasjon som dette barnet du viser til, dersom ikke vårt barn hadde fulle ressurser på seg - vi har 2 pedagoger (som veksler) og 2 assistenter (som veksler) gjennom et heldagsskoletilbud. Det er også gitt svært, svært stor grad av kompetanseheving blant personalet - generelt og særdeles til teamet rundt han. Alt går ikke på skinner, og vi har jobbet hardt for å komme dit vi er i dag.

Skolens ansvar ER å kunne ivareta undervisning til alle elever i kretsen, og jeg forstår det slik at deres skole ikke har klart det til nå. Vil tro at foreldrene til barnet med autisme heller ikke er fornøyd.

Her har skolen mye jobbing å gjøre, og jeg ser det slik at man som foreldre kan gjøre en ting: legge press på skolen for å finne løsninger - ikke for å sende barn vekk fra skolen, men løsninger for at alle barn får det undervisningsopplegget de trenger.

Når det gjelder ressurser er det slik i vår kommune at timene til vårt barn ikke går av trinnets/skolens tildelte timer, men av en spesialpott for tungt funksjonshemmede barn. Og ja - på mange måter er jeg "glad" for at han er i den kategorien, fordi det er mange barn med mindre problemer, lærevansker, adferdsvansker m.m., der man må bruke av trinnets tildelte timer, og de strekker ofte ikke til til alle....

Men overskriften din om autisme og vanlig skole - ja der er jeg temmelig klar: dersom foresatte ønsker det SKAL skolen tilrettelegge slik at barnet (og de andre barna) får et godt undervisningstilbud. Dog er jeg usikker på om, dersom det fantes en skole for barn med autisme i nærheten her jeg bor, om vi ville ha valgt det eller ei. Ville på mange måter vært greit å komme i et system der kompetansen allerede var der når gutten vår begynte + + - men det er en annen diskusjon.

Barn med spesielle behov av en viss størrelse, vil få enkeltvedtak på ekstra ressurser enten i form av assistenttimer eller spesialpedagogisk hjelp. Dette tas ikke fra skolens øvrige ressurser, men tilføres ekstra.

Ulike løsninger er gode for ulike barn. Det er ikke på noen måte gitt at spesialskole er den beste løsningen for barn med spesielle behov, men i noen tilfeller kan det være bra. På mindre steder vil imidlertid dette kunne medføre svært lang reisevei for barna, samt gjøre det enda vanskeligere å bli integrert i lokalmiljøet.

Ja, jeg er klar over reglene, men reglene følges ikke alltid. Dette gjør hverdagen slitsom for både lærere og elever.

I dette tilfellet er det heller ikke lang reisevei som er problemet. Det er heller ikke autisme som er diagnosen på alle barna. ADHD på to av dem. Uansett, når de vanlige elevene gruer seg til skoledagen pga av noen få elever som er ut av kontroll, så er det uholdbart, synes jeg.

Annonse

Jeg forstår det slik at der du er nå ser du eneste løsning å flytte barnet med autisme til annen skole, mens foresatte til dette barnet mener barnet skal integreres. Vil tro at det også er fagpersonale inne på dette barnet.

Å flytte et barn til en annen skole skal nok mye til, og spørs om det egentlig løser problemet, da et barn med autisme som har utagerende adferd ofte kommer av at barnet misforstår eller blir misforstått - det er her fagpersonalet skal komme inn. Forstår det slik at det ikke er satt inn nok ressurser i forhold til dette barnet.

Mulig vi er heldige, men vi hadde nok vært i samme situasjon som dette barnet du viser til, dersom ikke vårt barn hadde fulle ressurser på seg - vi har 2 pedagoger (som veksler) og 2 assistenter (som veksler) gjennom et heldagsskoletilbud. Det er også gitt svært, svært stor grad av kompetanseheving blant personalet - generelt og særdeles til teamet rundt han. Alt går ikke på skinner, og vi har jobbet hardt for å komme dit vi er i dag.

Skolens ansvar ER å kunne ivareta undervisning til alle elever i kretsen, og jeg forstår det slik at deres skole ikke har klart det til nå. Vil tro at foreldrene til barnet med autisme heller ikke er fornøyd.

Her har skolen mye jobbing å gjøre, og jeg ser det slik at man som foreldre kan gjøre en ting: legge press på skolen for å finne løsninger - ikke for å sende barn vekk fra skolen, men løsninger for at alle barn får det undervisningsopplegget de trenger.

Når det gjelder ressurser er det slik i vår kommune at timene til vårt barn ikke går av trinnets/skolens tildelte timer, men av en spesialpott for tungt funksjonshemmede barn. Og ja - på mange måter er jeg "glad" for at han er i den kategorien, fordi det er mange barn med mindre problemer, lærevansker, adferdsvansker m.m., der man må bruke av trinnets tildelte timer, og de strekker ofte ikke til til alle....

Men overskriften din om autisme og vanlig skole - ja der er jeg temmelig klar: dersom foresatte ønsker det SKAL skolen tilrettelegge slik at barnet (og de andre barna) får et godt undervisningstilbud. Dog er jeg usikker på om, dersom det fantes en skole for barn med autisme i nærheten her jeg bor, om vi ville ha valgt det eller ei. Ville på mange måter vært greit å komme i et system der kompetansen allerede var der når gutten vår begynte + + - men det er en annen diskusjon.

Poenget mitt er at ALLE barn skal ha det trygt og godt på skolen.

Jeg er IKKE trådstarter, bra engasjert i samme problemstilling.

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1224871421' post='3994925]

Ja, jeg er klar over reglene, men reglene følges ikke alltid. Dette gjør hverdagen slitsom for både lærere og elever.

I dette tilfellet er det heller ikke lang reisevei som er problemet. Det er heller ikke autisme som er diagnosen på alle barna. ADHD på to av dem. Uansett, når de vanlige elevene gruer seg til skoledagen pga av noen få elever som er ut av kontroll, så er det uholdbart, synes jeg.

Enig i at det er uholdbart, men det er skolen - og ikke foreldrene - som bør være i stand til å forbedre denne situasjonen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...