Gå til innhold

Også litt om mat og holdninger....

Gjest Gulla Wiltersen

Anbefalte innlegg

Gjest Gulla Wiltersen

Jeg har omsider kommet meg gjennom mesteparten av tråden til PieLill :-)

Og siden jeg er en skravlesyk mare på dol så er jeg freidig nok til å ta opp enda en ting - bær over med meg....

Det gjelder dette med at overvektige serverer kake og nøder en til å forsyne seg. Dette er det mange som ser ut til å føle at de har anledning til å svare i overkant ufint på - for ikke å snakke om at man omtaler dette ganske krasst. Jeg tar sjansen på at en såpass hjerteløs omtale sier noe om at her er det noen holdninger ute og går og vil gjerne presentere hvordan det ser ut fra andre siden når en overvektig serverer kake til en som er slank.

En som er overvektig er jo gjerne det fordi kaloriinntak ikke står i stil til forbruk.

Og tro det eller ei - men de færreste av oss ønsker egentlig å være overvektige. Det er bare det at noen har et sug etter dette som de vet at ikke er bra for dem som er _betydelig_ mer vanskelig å stå imot enn det jeg tror en som ikke har følt det selv kan forstå.

Jeg pleier å si at det skal faktisk litt viljestyrke tuil for å komme godt over fedme3 på bmi skalaen når jeg forsøker å utrykke matavhengighet med en smule humor.

En som er overvektig plages altså gjerne av et sug etter mer mat enn det vedkommende trenger. Og som regel er ikke suget overdrevent sterkt etter kinakål - de fleste foretrekker kake. Man tanker mer på kake enn folk flest for å si det sånn.

Så når det komme besøk så serverer man altså gjestene sine det beste man kan tenke seg å by dem fordi man er glad i dem og unner dem dette fantastiske som man selv føler at kake er.

Når gjesten ikke vil ha eller er forsynt nøder man kanskje vedkommende til å ta mer - fordi man unner gjesten sin så mye kake denne bare kan orke og skulle ønske - virkelig - at man kunne unne seg selv mer kake enn man kan også. Det ser så flott ut å være slank og kunne slenge innpå det man har lyst til av kake når man sitter i den enden av skalaen hvor man ikke kan det.

Dermed er det ikke fordi man ønsker å ta fra gjestene sine helsen at man nøder på dem et kakestykke til - det er et kanskje mislykket forsøk - men likevel et forsøk på omsorg og vennlighet.

Jeg synes at å møte dette med krasse kommentarer eller å vise holdninger som de jeg så nedi her er ganske lite hyggelig. Det kan man jaggu la være.

Og kanskje bør man ta en runde med seg selv på om man har den nødvendige respekt for andre mennesker også hvis man tillater seg å se ned på en med vektproblemer på den måten.

Man godtar at noen kan ha problemer med alkohol og at dette kan ødelegge et liv og at det bør tas hensyn til. De er mennesker de som sliter med vekta også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 89
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Anonym 82

15

• PieLill

10

• Lillemus

4

• cathlin

3

Mest aktive i denne tråden

Dette synes jeg du sa på en veldig fin og forklarende måte. :o) For det man selv synes er det aller beste i hele verden vil man jo så klart dele med andre, spesielt med dem man er glad i. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, når du skriver dette, tenker jeg på hva enkelte troende noen ganger har sagt til meg...

Jeg er absolutt ikke kristen selv, og liker dårlig at noen mennesker ser det som sin livsoppgave å omvende meg!

Men... På jobb har jeg med mange forskjellige mennesker å gjøre, og det har skjedd et par ganger at noen - i det de skal gå - har snudd seg til meg og sagt "Gud velsigne deg". Det rører meg dypt! For velsignelsens del gjør det jo ikke noe fra eller til for meg, men det at denne personen som tror på gud ønsker meg hans velsignelse - det er å gi det flotteste de veit om!

Jeg tenker at når noen ønsker å gi en noe, skal man kanskje ikke se mest på hva det betyr for en selv, men hva det betyr for den som gir...!

Kanskje ikke helt ditt poeng, men jeg måtte bare få sagt det;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Vet du, når du skriver dette, tenker jeg på hva enkelte troende noen ganger har sagt til meg...

Jeg er absolutt ikke kristen selv, og liker dårlig at noen mennesker ser det som sin livsoppgave å omvende meg!

Men... På jobb har jeg med mange forskjellige mennesker å gjøre, og det har skjedd et par ganger at noen - i det de skal gå - har snudd seg til meg og sagt "Gud velsigne deg". Det rører meg dypt! For velsignelsens del gjør det jo ikke noe fra eller til for meg, men det at denne personen som tror på gud ønsker meg hans velsignelse - det er å gi det flotteste de veit om!

Jeg tenker at når noen ønsker å gi en noe, skal man kanskje ikke se mest på hva det betyr for en selv, men hva det betyr for den som gir...!

Kanskje ikke helt ditt poeng, men jeg måtte bare få sagt det;-)

Jo - det var så midt i poenget som det kan få blitt. Man gir noe man selv synes er fint. Det man gir kan se ganske rart ut i mottagerens øye, men man må se tanken bak gaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Dette synes jeg du sa på en veldig fin og forklarende måte. :o) For det man selv synes er det aller beste i hele verden vil man jo så klart dele med andre, spesielt med dem man er glad i. :o)

Jepp :-)

Og når man har forsøkt å lage det beste man selv vet - så er det ikke mye hyggelig å få en syrlig kommentar i retur da. Spesielt ikke en med en mer eller mindre innpakket hentydning om at verten heller ikke burde spise kake.

Man må se motivet bak det folk gjør - ikke bare stirre på det de faktisk gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp :-)

Og når man har forsøkt å lage det beste man selv vet - så er det ikke mye hyggelig å få en syrlig kommentar i retur da. Spesielt ikke en med en mer eller mindre innpakket hentydning om at verten heller ikke burde spise kake.

Man må se motivet bak det folk gjør - ikke bare stirre på det de faktisk gjør.

Jeg har ikke for vane å komme med slike kommentarer når jeg blir tilbudt kake da, jeg forsyner meg gjerne flere ganger jeg. :o)

Men jeg er helt enig altså - negativt gruff kan man spare seg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gulla Wiltersen

Jeg har ikke for vane å komme med slike kommentarer når jeg blir tilbudt kake da, jeg forsyner meg gjerne flere ganger jeg. :o)

Men jeg er helt enig altså - negativt gruff kan man spare seg for.

Jeg har nok veldig vondt for å forestille meg at det kan bli ukoselig å servere kake til deg ja :-)

Var mer en diskusjon hvor overvektige som serverer kake ble tillagt kallenavn og det ble beskrevet hvordan noen syntes det var greit å reagere på sånt i alkoholtråden som gjorde at jeg fikk lyst til å skrive hva jeg mente om det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melbilla

Hva mener du om denne da?

Dette er langt tilbake i tid og min tidligere sjef var vel rundt 150 kilo, tenker jeg. Hvis ikke mer. Som du kanskje har fått med deg er jeg tynn og jeg var ikke akkurat noe feitere før i tiden heller.

Når du er ung og usikker er det ikke hyggelig å få kommentarer om vekten hver eneste lunspause fra sjefen sin.

- Har du tenkt å spise ALT det der?, etterfulgt av latter.

- Du holder deg til Cola light, ser jeg.

- Har du ambisjoner om å bli * navn på bedriften* supermodell?

Den dama var motbydelig spydig.

Jeg kunne ha slengt spydigheter tilbake og hadde veldig lyst til å gjøre det også, men hun var jo sjefen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Dette er langt tilbake i tid og min tidligere sjef var vel rundt 150 kilo, tenker jeg. Hvis ikke mer. Som du kanskje har fått med deg er jeg tynn og jeg var ikke akkurat noe feitere før i tiden heller.

Når du er ung og usikker er det ikke hyggelig å få kommentarer om vekten hver eneste lunspause fra sjefen sin.

Jeg kunne ha slengt spydigheter tilbake og hadde veldig lyst til å gjøre det også, men hun var jo sjefen min.

Den er ikke akseptabel.

Fy flate for en oppførsel!

Man skal møte vennlighet med vennlighet - og kjenne igjen vennlighet når man ser den men det der var ikke vennlighet.

Det var mer... antagelig mer selvforsvar i form av frontalangrep ala forsvarspolitikken til usa - som utøves på andres territorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du er slank selv, og har følt slike uttalelser på kroppen... Kan du være så snill å fortelle meg hvordan du ville ha reagert i situasjonen jeg nå skal legge frem?

Vi hadde barseltreff, og ei av jentene - som er veldig lang og tynn - fortalte om sin tøffe fødsel. Hun fortalte at hodeomkretsen til gutten var 39 cm! Jeg skar grimaser mens jeg så det for meg, og så presterte jeg å utbryte: "også du som er så smal da!".......

Hun tittet rart på meg, og jeg hadde mest lyst til å reise meg og gå! Noen ganger blir det bare værre hvis man begynner å ro, så jeg sa ikke mer.

Mente jo selvfølgelig ikke noe galt med det jeg sa - det var mer tanken på at hun antagelig ikke har et enormt bekken heller, når hun er så spedt bygd.

Ville du blitt fornærmet, eller forstått at dette kom ut veldig feil? Mener du jeg burde sagt noe mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Siden du er slank selv, og har følt slike uttalelser på kroppen... Kan du være så snill å fortelle meg hvordan du ville ha reagert i situasjonen jeg nå skal legge frem?

Vi hadde barseltreff, og ei av jentene - som er veldig lang og tynn - fortalte om sin tøffe fødsel. Hun fortalte at hodeomkretsen til gutten var 39 cm! Jeg skar grimaser mens jeg så det for meg, og så presterte jeg å utbryte: "også du som er så smal da!".......

Hun tittet rart på meg, og jeg hadde mest lyst til å reise meg og gå! Noen ganger blir det bare værre hvis man begynner å ro, så jeg sa ikke mer.

Mente jo selvfølgelig ikke noe galt med det jeg sa - det var mer tanken på at hun antagelig ikke har et enormt bekken heller, når hun er så spedt bygd.

Ville du blitt fornærmet, eller forstått at dette kom ut veldig feil? Mener du jeg burde sagt noe mer?

Jeg ville ha skjønt den der om den hadde motsatt fortegn. Mine barn hadde også store hoder da de ble født og da ble det tidvis en diskusjon rundt bredde på hofter og sammenheng med åpning i bekkenet - og jeg ble ikke sår av det ihvertfall.

Dessuten så kan et barn med 39 cm stort hode ha et hode som egner seg godt for komprimering under fødsel mens et barn som har mindre hode kan ha dårligere fjæring når det skal ut. Og et smalt bekken kan tøyes langt noen ganger mens andre bekken som er bredere kan ikke tøyes like langt.

Det vil si - det var det jordmora sa til meg ihvertfall - men det kan hende hun prøvde å avdramatisere for meg da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha skjønt den der om den hadde motsatt fortegn. Mine barn hadde også store hoder da de ble født og da ble det tidvis en diskusjon rundt bredde på hofter og sammenheng med åpning i bekkenet - og jeg ble ikke sår av det ihvertfall.

Dessuten så kan et barn med 39 cm stort hode ha et hode som egner seg godt for komprimering under fødsel mens et barn som har mindre hode kan ha dårligere fjæring når det skal ut. Og et smalt bekken kan tøyes langt noen ganger mens andre bekken som er bredere kan ikke tøyes like langt.

Det vil si - det var det jordmora sa til meg ihvertfall - men det kan hende hun prøvde å avdramatisere for meg da :-)

Det er nok helt sikkert sant det, men det er ikke slik det ser ut blandt min gamle venninnegjeng.

To av jentene er små og spedbygde - begges fødsler endte i keisersnitt på grunn av trangt bekken. (Ingen av dem fikk heller til ammingen - hvilket jeg i mitt hode knytter til keisersnittet, selv om det helt sikkert ikke er riktig.)

Ei annen venninne er slank og spedbygd ellers, men har ordentlige hofter. Hun måtte settes igang etter vannavgang uten at det skjedde noe mer. (Hun ammet noen mnd)

Den siste venninnen og jeg selv har alltid hatt litt ekstra på kroppen - uten å være digre. Hun har født to store barn og jeg mitt ene, uten videre trøbbel. (Begge har ammet)

Så at det har NOE med kroppsfasong å gjøre - det er jeg overbevist om! Min jordmor sa heller ikke noe om hvor farlig mitt skyhøye blodtrykk var, det har jeg funnet ut i ettertid. Så de gjør nok sitt for å stresse ned den fødende ja, når ingenting kan gjøres fra eller til likevel. Men det nok ikke direkte løgn...

Og ang spørsmålet mitt... Hadde du ikke reagert dersom du sa at dine fødsler hadde gått så greit, og jeg hadde buset ut: "Ja det er jo ikke så rart, så brei som du er!"? Jeg kunne like gjerne sagt det på den måten - sånn skammer jeg meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok helt sikkert sant det, men det er ikke slik det ser ut blandt min gamle venninnegjeng.

To av jentene er små og spedbygde - begges fødsler endte i keisersnitt på grunn av trangt bekken. (Ingen av dem fikk heller til ammingen - hvilket jeg i mitt hode knytter til keisersnittet, selv om det helt sikkert ikke er riktig.)

Ei annen venninne er slank og spedbygd ellers, men har ordentlige hofter. Hun måtte settes igang etter vannavgang uten at det skjedde noe mer. (Hun ammet noen mnd)

Den siste venninnen og jeg selv har alltid hatt litt ekstra på kroppen - uten å være digre. Hun har født to store barn og jeg mitt ene, uten videre trøbbel. (Begge har ammet)

Så at det har NOE med kroppsfasong å gjøre - det er jeg overbevist om! Min jordmor sa heller ikke noe om hvor farlig mitt skyhøye blodtrykk var, det har jeg funnet ut i ettertid. Så de gjør nok sitt for å stresse ned den fødende ja, når ingenting kan gjøres fra eller til likevel. Men det nok ikke direkte løgn...

Og ang spørsmålet mitt... Hadde du ikke reagert dersom du sa at dine fødsler hadde gått så greit, og jeg hadde buset ut: "Ja det er jo ikke så rart, så brei som du er!"? Jeg kunne like gjerne sagt det på den måten - sånn skammer jeg meg!

Skjønner at du synes du trampet i klaveret, men gjort er gjort!

Mht til dette med kroppsfasong, så har jeg middels store hofter, ikke noe tilsa at jeg skulle ha trøbbel i fødsel - men førstemann kom ut med et nødskrik (satt fast), andremann satt så fast at hun ble tatt med akutt keisersnitt, og tredjemann kom med planlagt keisersnitt (fordi legen ikke ville ta sjansen på vaginal fødsel).

Legene sa til meg at det trolig var fasongen inni mitt bekken som gjorde at barna satt fast (de fikk ikke rotert helt rundt).

Jeg har altså hatt to keisersnitt, men har ikke hatt trøbbel med å amme - ammet hhv 14 mnd, 17 mnd og 20 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gulla Wiltersen

Grunnen til at det ble diskutert en del i barselperioden var nettopp fordi det ikke gikk greit til tross for mine brede hofter :-)

Det kommer nok litt an på hvordan det sies og av hvem - som med alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at det ble diskutert en del i barselperioden var nettopp fordi det ikke gikk greit til tross for mine brede hofter :-)

Det kommer nok litt an på hvordan det sies og av hvem - som med alt annet.

Det er så! Så får jeg bare håpe at hun forstod at det ikke var så ille ment som det var sagt:-) Hun kjenner meg jo ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Det er så! Så får jeg bare håpe at hun forstod at det ikke var så ille ment som det var sagt:-) Hun kjenner meg jo ikke...

Det gikk jo frem av sammenhengen at du ikke mente å disse kroppen hennes, men derimot å anerkjenne at det må være en hard fødsel med smale hofter og et såpass stort barn. Ble hun fornærmet så er hun vel litt lett-snurtet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mil1365380270

Lest to ganger, skjønner ikke hva som er feil med det du sa. Og jeg er tynn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Jeg ville ikke blitt fornærmet. Skjønte ikke helt hva hun skulle blitt fornærmet for egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk jo frem av sammenhengen at du ikke mente å disse kroppen hennes, men derimot å anerkjenne at det må være en hard fødsel med smale hofter og et såpass stort barn. Ble hun fornærmet så er hun vel litt lett-snurtet :-)

Noen blir selvsagt fornærmet for alt mulig - uansett hvordan det var ment. Men slikt gidder jeg stort sett ikke å bry meg om. Jeg er ikke så opptatt av at ingen skal bli sint eller sur på meg, men at jeg ikke skal ha gjort/sagt noe som er direkte sårende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...