Gå til innhold

legge på seg under svangerskap

Gjest tenker litt på vekta

Anbefalte innlegg

Hvor vanlig er det å legge mye på seg under et svangerskap?

Jeg er nettopp blitt bedre fra anoreksi og ønsker nå i nærmeste fremtid å få barn med min mann. Men mange legger på seg mange kilo og det skremmer meg litt. Hvor vanlig er det å legge på seg 20-30 kilo under et svangerskap?

Hvor mange kilo "må" man legge på seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Bookworm

8

• pusi

2

• Anonym 82

2

• Speak

1

Mest aktive i denne tråden

Jeg la på meg 23 kilo første gang, 20 kilo andre gang og 17 kilo tredje gang.

Dette var langt over snittet - tror at det vanlige er 12-14 kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la på meg under 10 kg. Men jeg er ikke så veldig stor heller, på det meste i svangerskapet tror jeg jeg veide rundt 70 kg og jeg er 156 høy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror alt fra 8-15 kg er bra. :)

Første gangen la jeg på meg 20, andre gangen 14.

Må man legge på seg? Legger man på seg fordi man spiser mer, eller fordi det er vann, fostervann, barnet osv som gjør utslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror at barnet, morkake og fostervann er ca. 8 kilo til sammen.

Da jeg fikk mitt første barn la jeg ikke på meg noe, og jeg var 8 kilo lettere da jeg kom hjem fra føden enn da jeg dro.

Jeg var konstant kvalm i dette svangerskapet og spiste for lite. Jeg var også veldig trett og sliten, spesielt mot slutten, da barnet tok all næringen.

De to siste svangerskapene la jeg på meg 8-12 kilo. Jeg tror dette er mer normalt enn de 25-30 du er redd for. Jeg spiste jevnlig og var i mye bedre form enn da jeg gikk med nummer en. Dette selv om jeg hadde småbarn hjemme.

Så rådet fra meg er: Spis normalt (du kan sikkert mye om dette), så går det bra.

Lykke til :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Må man legge på seg? Legger man på seg fordi man spiser mer, eller fordi det er vann, fostervann, barnet osv som gjør utslag?

I begynnelsen av svangerskapet lagrer kroppen gjerne fett for å ha litt å tære på senere. For de aller fleste går dette ganske greit av igjen - for mange forsvinner det til og med i løpet av svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at forventet vektoppgang var 12 kg... Men det er veldig forskjellig selvsagt!

Men husk uansett at dersom du ammer er det sannsynlig at du går fort ned igjen. For det første er mange av kiloene baby, fostervann, livmor osv. En del av det er også vann i kroppen, og det går ut i løpet av et par uker etter fødslen faktisk. Så er det litt ekstra fett da, som gjerne går raskt av hvis du ammer som sagt.

Jeg gikk opp presis 20 kg under graviditeten, uten at jeg spiste noe særlig usunt (bortsett fra i jula da). 2,5 mnd etterpå hadde jeg gått ned 21 kg...

Men... Jeg vil sterkt anbefale deg å vente med graviditet til du føler du er klar for å spise sunt og regelmessig - for babyens skyld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig må man legge på seg under et svangerskap, puppene vokser, morkaken veier noe, fosteret veier noe og man må spise.

Jeg føler kanskje det er litt tidlig for deg å tenke på noe svangerskap, siden dette tydeligvis er et problem for deg. Du kan i hvert fall ikke tenke på noe slanking mens du er gravid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg la på meg 12-15 kg. i begge mine svangerskapa, og det er mindre enn de fleste jeg kjenner.

Jeg la på meg veldig mye første delen av svangerskapet, mindre i siste. Fikk et spekklag rundt hele kroppen lenge før magen var synlig. Ikke lekkert, men det er kroppens måte å forberede seg på, og det forsvant greit etterhvert.

Mener å ha hørt at baby + fostervann etc. veier 8 kg., men det er helt vanlig å legge på seg en god del mer.

Mine kilo forsvant greit i ammeperioden, og jeg tror ikke du skal bekymre deg så fælt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen prøver vel gjerne å spare opp litt så den har noe å gå på til ammeperioden. + baby, fostervann, morkake og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest hoooost

Selvfølgelig må man legge på seg under et svangerskap, puppene vokser, morkaken veier noe, fosteret veier noe og man må spise.

Jeg føler kanskje det er litt tidlig for deg å tenke på noe svangerskap, siden dette tydeligvis er et problem for deg. Du kan i hvert fall ikke tenke på noe slanking mens du er gravid...

Ja, du svarer jo akkurat på det hun spør om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at forventet vektoppgang var 12 kg... Men det er veldig forskjellig selvsagt!

Men husk uansett at dersom du ammer er det sannsynlig at du går fort ned igjen. For det første er mange av kiloene baby, fostervann, livmor osv. En del av det er også vann i kroppen, og det går ut i løpet av et par uker etter fødslen faktisk. Så er det litt ekstra fett da, som gjerne går raskt av hvis du ammer som sagt.

Jeg gikk opp presis 20 kg under graviditeten, uten at jeg spiste noe særlig usunt (bortsett fra i jula da). 2,5 mnd etterpå hadde jeg gått ned 21 kg...

Men... Jeg vil sterkt anbefale deg å vente med graviditet til du føler du er klar for å spise sunt og regelmessig - for babyens skyld!

Jeg spiser sunt, regelmessig og er symptomfri. Jeg kommer alltid til å være opptatt av kroppen min, anoreksien kommer alltid til å være der bak i hodet. Så jeg ser ikke at jeg bør vente lenger. Jeg er kommet så langt som jeg tror jeg kan komme. Jeg spiser sunt og trener regelmessig, men er ikke syk lenger på den måten som tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så svar henne du da, hvis du vet det så mye bedre....

Jeg lar være å svare om jeg ikke vet!

Og jeg synes det er drøyt å "føle" om andre burde tenke på å bli gravide!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tenkt å slanke meg under svangerskapet, jeg har bare ikke lyst å gå mye opp i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar være å svare om jeg ikke vet!

Og jeg synes det er drøyt å "føle" om andre burde tenke på å bli gravide!

Synse har alle lov til, og skriver man inn på forum på internett, får man svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tenkt å slanke meg under svangerskapet, jeg har bare ikke lyst å gå mye opp i vekt.

Ok, litt må du regne med å gå opp - er vel 10-12 kilo som blir regnet som normalen. At man passer på hva man spiser underveis er jo helt greit, slik at man ikke legget på seg 30 kilo f.eks. Og man bør jo spise sunnest mulig med tanke på fosteret også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...