pusi Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Selvfølgelig må man legge på seg under et svangerskap, puppene vokser, morkaken veier noe, fosteret veier noe og man må spise. Jeg føler kanskje det er litt tidlig for deg å tenke på noe svangerskap, siden dette tydeligvis er et problem for deg. Du kan i hvert fall ikke tenke på noe slanking mens du er gravid... Det burde jo faktisk være lurt å tenke litt på hva man spiser selv om man er gravid. Mange har plutselig "lov" til å spise alt man har lyst på, og hiver innpå mye som ikke er godt for kroppen og barnet. Jeg vil tro at alle som har gått opp mer enn 25 kilo har spist for mye. Sånn er det bare. Kroppen trenger et visst antall kalorier. Inntar man flere enn dette blir man tykkere, inntar man færre blir man tynnere. Hvis man har hatt anoreksi vil jeg tro at man har fått grundig opplæring i hva kroppen trenger for å leve sunt og fornuftig. Om man da søker litt ekstra info fra dem som har erfaring med mat og svangerskap må det jo være bra. Jeg vil tro at trådstarter også vil snakke med legen sin om dette før hun blir gravid. Om man har et anstrengt forhold til kropp er det fint å vite hva man går til, slik at det ikke kommer som et sjokk. PS! Jeg er ikke slank selv... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Ok, litt må du regne med å gå opp - er vel 10-12 kilo som blir regnet som normalen. At man passer på hva man spiser underveis er jo helt greit, slik at man ikke legget på seg 30 kilo f.eks. Og man bør jo spise sunnest mulig med tanke på fosteret også... ''er vel 10-12 kilo som blir regnet som normalen. '' Er det virkelig det? Jeg la på meg 12-15, og omtrent alle mine venninner har lagt på seg mer. Enkelte over 20, men de har gjerne hatt problemer med ødem. Uansettt har de aller fleste gått ned det meste under permisjonen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tenker litt på vekta Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Ok, litt må du regne med å gå opp - er vel 10-12 kilo som blir regnet som normalen. At man passer på hva man spiser underveis er jo helt greit, slik at man ikke legget på seg 30 kilo f.eks. Og man bør jo spise sunnest mulig med tanke på fosteret også... Det er jo ikke så ille, med tanke på at alle sier man går ned igjen etterpå:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tenker litt på vekta Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Det burde jo faktisk være lurt å tenke litt på hva man spiser selv om man er gravid. Mange har plutselig "lov" til å spise alt man har lyst på, og hiver innpå mye som ikke er godt for kroppen og barnet. Jeg vil tro at alle som har gått opp mer enn 25 kilo har spist for mye. Sånn er det bare. Kroppen trenger et visst antall kalorier. Inntar man flere enn dette blir man tykkere, inntar man færre blir man tynnere. Hvis man har hatt anoreksi vil jeg tro at man har fått grundig opplæring i hva kroppen trenger for å leve sunt og fornuftig. Om man da søker litt ekstra info fra dem som har erfaring med mat og svangerskap må det jo være bra. Jeg vil tro at trådstarter også vil snakke med legen sin om dette før hun blir gravid. Om man har et anstrengt forhold til kropp er det fint å vite hva man går til, slik at det ikke kommer som et sjokk. PS! Jeg er ikke slank selv... Skal til legen i morgen for en prat;-) Ville bare høre personlige erfaringer før jeg skal snakke med legen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Det burde jo faktisk være lurt å tenke litt på hva man spiser selv om man er gravid. Mange har plutselig "lov" til å spise alt man har lyst på, og hiver innpå mye som ikke er godt for kroppen og barnet. Jeg vil tro at alle som har gått opp mer enn 25 kilo har spist for mye. Sånn er det bare. Kroppen trenger et visst antall kalorier. Inntar man flere enn dette blir man tykkere, inntar man færre blir man tynnere. Hvis man har hatt anoreksi vil jeg tro at man har fått grundig opplæring i hva kroppen trenger for å leve sunt og fornuftig. Om man da søker litt ekstra info fra dem som har erfaring med mat og svangerskap må det jo være bra. Jeg vil tro at trådstarter også vil snakke med legen sin om dette før hun blir gravid. Om man har et anstrengt forhold til kropp er det fint å vite hva man går til, slik at det ikke kommer som et sjokk. PS! Jeg er ikke slank selv... Ja, men nå er det stor forskjell på å spise fornuftig, og å bevisst gå inn for å slanke seg under et svangerskap da... Og jeg svarte også trådstarter et annet sted her, at det selvfølelig er smart å tenke på å spise sunt, også for fosteret sin del. Og legger man på seg 30 kilo under et svangerskap, har man selvfølgelig spist unødvendig mye:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Det er jo ikke så ille, med tanke på at alle sier man går ned igjen etterpå:-) Jepp, hvis man bare legger på seg det man "må" er det ikke noe problem å bli kvitt dette igjen. Jeg veide det samme som før jeg ble gravid, den dagen jeg kom hjem fra sykehuset. I tillegg forbrennes masse under amming:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 ''er vel 10-12 kilo som blir regnet som normalen. '' Er det virkelig det? Jeg la på meg 12-15, og omtrent alle mine venninner har lagt på seg mer. Enkelte over 20, men de har gjerne hatt problemer med ødem. Uansettt har de aller fleste gått ned det meste under permisjonen. Det klart at "normalen" er relativt. Med mine 10-12 kilo mener jeg det man nesten MÅ legge på seg, med tanke på hva barnet, morkake, voksende bryster o.l. veier. Sliter man i tillegg med ødemer, vil vekta selvfølgelig øke... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Jeg spiser sunt, regelmessig og er symptomfri. Jeg kommer alltid til å være opptatt av kroppen min, anoreksien kommer alltid til å være der bak i hodet. Så jeg ser ikke at jeg bør vente lenger. Jeg er kommet så langt som jeg tror jeg kan komme. Jeg spiser sunt og trener regelmessig, men er ikke syk lenger på den måten som tidligere. Så lenge babyens behov kommer først - så ønsker jeg deg lykke til:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Jeg la på meg 18 kg da jeg var gravid.. 10 kg var borte to dager etter fødsel, for jeg var full av vann i hele kroppen. Etter fire uker veide jeg kun to kg mer enn det jeg gjorde før jeg ble gravid.. Magen var litt pløsete så klart, men den ble som normal igjen etter en stund med trening og turer. Ikke tenk på vekta under svangerskapet.. man skal ha ekstra fettlag på kroppen da, det trenger du også når du ammer etterpå. Du må for all del spise riktig så fosteret får den næringa det trenger.. Kanskje det er lurt å klare å IKKE å tenke på vekta før du prøver å bli gravid? Så du ikke får hetta når magen begynner å komme.. ? Skriver ikke det for å være slem mot deg altså.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tenker litt på vekta Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Så lenge babyens behov kommer først - så ønsker jeg deg lykke til:-) Selvfølgelig:-) Takk:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Tror det er ganske gjennomsnittlig å legge på seg 10-15 kg. Men noen legger på seg mer, andre mindre. ( Noen går også ned i vekt hvis man f.eks er mye dårlig under svangerskapet.) Vektendringen avhenger jo også av hvilket utgangspunkt man har når man blir gravid. En person som er naturlig tynn / slank, legger som regel mindre på seg en personer med tendens til overvekt. De går også lettere tilbake til normalvekt etter fødsel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mil1365380270 Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 La på meg 10-11 kg, og det er lite tror jeg. Alltid spist sunt, men i svangerskapet ble jeg fysen på usunne ting jeg normalt ikke liker. Kostholdet var likevel sunt da, det usunne var i tillegg, innimellom. Enda gikk jeg opp såpass lite. Var i aktivitet så lenge det var behagelig. Du må ikke tenke på mager kost, bl.a. babyhjernen trenger fett for å utvikle seg. Næringsrik mat er tingen. En graviditet er ikke et slankeprosjekt, det er et sunnhetsprosjekt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 10-14 kilo er det anbefalte. Dette går fort av igjen etter at barnet er født. Det er ikke mye av det som er fett, det er barn og fostervann og morkake og ekstra blod og vann og slikt, så jeg vil tippe at det ikke er snakk om mer enn 4-5 kilo fett kanskje? Noen legger på seg mye mer men det har som regel med matvaner, eller matuvaner å gjøre. Ta deg litt tid før du blir gravid sånn at du ikke får hetta når du ser at magen vokser kanskje? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
erin Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Jeg har ei venninne som la på seg bare 3 kg i sitt andre svangerskap. Dvs; selve hun gikk ned i vekt, mens alt det andre vokste som normalt og forventet. Babyen, blod og vann og slikt veier i gjennomsnitt 12 kg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spiky Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Jeg la på meg 8-9 kilo. Disse kiloene varnærmest bare «graviditet» så de var mer eller mindre forsvunnet i løpet av et par uker etter fødsel. Mange får ekstra apettitt under en graviditet, og det er vel derfor man lett kan legge på seg litt ekstra. Samtidig er det vel noen som benytter anledningen til å spise litt ekstra når de engang er gravide, og magen skal vokse likevel. Jeg var som deg litt opptatt av å ikke bli kjempediger når jeg gikk gravid. Jeg tenkte ganske mye over hva jeg spiste, og jeg var i grunnen glad for det når jeg kunne hoppe inn i mine gamle bukser alt på sykehuset. Jeg har aldri hatt anoreksi , men jeg ville helst ha «kontroll over kroppen min» slik at den ikke ble større enn nødvendig. Når jeg hadde ammet i noen uker, raste flere kilo av og jeg ble faktisk tynnere enn før. Jeg tror ikke det er vanlig å gå opp 30 kilo. Jeg tror det er mer vanlig å gå opp 15. Det er greit å ikke stappe i seg alt man lyster fordi man er gravid, men spis deg mett og med vett. Det er ikke nødvendig å spise for to ihvertfall. Og hvis du trimmer litt også så blir det ikke så vanskelig å komme tilbake til vekten før fødsel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Jeg hadde nok noen kilo for mye før svangerskapet. Veide 65. Gikk opp til 73,5. Disse ekstra kiloene var borte da jeg gikk på vekte 14 dager etter fødsel. Dette er nok noe du kan styre veldig. Det er jo superviktig at du spiser ordentlig når du går gravid. Du har ansvar for et menneske til da. Men du trenger ikke masse ekstra mat. Vær nøye med å spise sundt og godt:-) I følge min lege var det vanlig å legge på seg ca. 12 kilo. Ettersom jeg hadde bekkenløsning så sa han at jeg burde passe vekta litt, og prioritere sunn mat for meg og den lille. Det du ikke kan styre er dersom du får mye vann i kroppen. Men dette "renner" jo fort av. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cizz Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Dette tror jeg er utrolig individuelt! Som mange andre her sier, det viktigste er å spise sunt og regelmessig, du trenger ikke veldig mye mer energi enn du gjør nå når du blir gravid. I mitt første svangerskap la jeg på meg ca 20 kg og gikk ned 14 av dem uten å løfte en finger etterpå. De siste seks ble "hengende" men jeg prøvde heller aldri å bli kvitt dem så. I mitt siste svangerskap la jeg på meg 9 kg, og da jeg kom hjem fra sykehuset hadde jeg tatt av meg 10 kg. Nå gikk jeg opp de 10 kg igjen i løpet av 3-4 mndr (amming er ingen slankekur når man samtidig rammes av tidenes søthunger), men hvis man er litt sånn sunt bevisst på hva man får i seg og at man beveger seg litt så tror jeg ikke vekta skal være veldig vanskelig å holde. Det jeg har merket mest til er at selv om vektnåla viser det samme så har kroppen forandret seg likevel, og jeg har ikke sjans å bruke samme bukser som før f.eks, rett og slett fordi noe er annerledes, ting har "flyttet" på seg uten at jeg av den grunn syns at det er verre, det er bare annerledes. For ordens skyld, jeg er litt overvektig og har vært det hele mitt voksne liv. Jeg tror ikke det er spesielt vanlig å legge på seg 30 kg, 10-15 er nok mer gjennomsnittlig (jeg ligger på gjennomsnittet hvis jeg ser mine to svangerskap under ett, mens lå jo utenfor gjennomsnittet i begge to sett hver for seg). Lykke til med familieplanleggingen, håper dere får god hjelp og støtte underveis! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aimabel Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Jeg tror du må prøve tenke mindre på vekt, det er ikke noe å bekymre seg over så lenge du spiser normale porsjoner sunn mat. Du bør fortelle om anoreksien til lege og jordmor, så får du forhåpentligvis forståelse og oppfølging. Jeg misliker all denne veiingen på kontroll. Synes det skal respekteres om man ikke ønsker det. Det er vanlig å legge på seg og tallet blir høyt når det nærmer seg fødsel, men det meste går av ved fødslen og resten får du av i løpet av permisjonen, med sunt kosthold, mosjon og amming. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fredrikka Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Jeg la på meg 20 kilo uten å spise mye eller usunt eller fett, de bare kom.Helt normalt sa legen min, og de forsvant som dugg for solen, ca 14 kilo på sykehuset, og de seks siste forduftet av seg selv innen to måneder. Hvis du er veldig tynn kan det hende du går relativt mer opp enn en normavektig eller tykk person. Det er jo fordi kroppen trenger den ekstra vekten i forbindelse med graviditet. Tykke personer tærer noen ganger på det de har fra før. Mye av vekta man går opp er vann, blod osv. Det forsvinner. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Må man legge på seg? Legger man på seg fordi man spiser mer, eller fordi det er vann, fostervann, barnet osv som gjør utslag? Ja, man må legge på seg. Men dersom man legger normalt på seg, er det som regel greit å bli kvitt det senere. http://www.kvinneguiden.no/magasin/graviditet/9_slanke_maaneder/50086 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.