Gå til innhold

Ansatt i staten?

Anbefalte innlegg

Gjest regler i staten
Skrevet

Har du peiling på lønnstrinn og lønnsrammer og hvordan man vurderes?

Under lønnsrammer står det ”alt.” Som betyr alternativer??

Hva baseres alternativene på?

For eksempel under LR43, ved ansiennitet 3 år, er det lønnstrinn fra 41 til lønnstrinn 48 for "alt. 1-8"

http://sph.dep.no/templates/Kapittel.aspx?id=2056

Hva bestemmer disse alternativene? Fins det regler for dette? Eller er det skjønnsmessig vurdering?

Gjest slik mener jeg det er
Skrevet

Jeg vet ikke dette sikkert men tror ikke jeg er helt på viddene når jeg svarer, for jeg synes å kjenne igjen systemet slik det var for noen år siden i kommunal sektor.

Hvis det ikke sår noe i en stillingsannonse om at stillingen lønnes høyere vil jeg anta at man avlønnes etter alternativ 1. Hvis man har en stilling som hører til samme lønnsramme, men har flere oppgaver eller mere krevende oppgaver kan man forhandle seg fram til en plassering i et annet alternativ og får da litt større uttelling lønnsmessig selv om man er i samme lønnsramme....

Gjest regler i staten
Skrevet

Jeg vet ikke dette sikkert men tror ikke jeg er helt på viddene når jeg svarer, for jeg synes å kjenne igjen systemet slik det var for noen år siden i kommunal sektor.

Hvis det ikke sår noe i en stillingsannonse om at stillingen lønnes høyere vil jeg anta at man avlønnes etter alternativ 1. Hvis man har en stilling som hører til samme lønnsramme, men har flere oppgaver eller mere krevende oppgaver kan man forhandle seg fram til en plassering i et annet alternativ og får da litt større uttelling lønnsmessig selv om man er i samme lønnsramme....

Men det er jo de som kjenner reglene. Hvordan fohandle seg frem da, når man ikke skjønner noe av det... Er de vanligvis greie, de som jobber på personalavdelinger i staten, eller strenge? Jeg mener, er de greiere enn i privat sektor, sånn vanligvis?

Skrevet

Jeg er ansatt i staten og personalavdelingen er vel hverken greie eller ikke greie, håper jeg. Vi får håpe det er litt mer retferdig enn som så :-)

Hvis lønnstrinnet f.eks er 43 og LR (lønnsrammen) går fra 1-8 vil du jo bli plassert der du "hører hjemme" med hensyn til ansnitet, erfaring osv. Du kan jo "forhandle" på lønn selv om du ikke kjenner systemet til punkt og prikke. Når du får vite lønn må du spørre om hvilket alternativ de har plassert deg på. Er du ikke fornøyd må du jo bare si det og høre om de kan noe høyere. I så fall må du argumentere for hvorfor du mener du skal høyere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...