Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal handle noen hvitevarer, blant annet et lite fryseskap eller en fryseboks.

På energiklasse A+ står det 208kwt pr år

På energiklasse C står det 280 kwt pr år.

Den i energiklasse A+ koster 2990,- (fryseskap)

Den i energiklasse C koster 2250,-

Den i energiklasse A er dyrere, men forskjellen i energibruk er så liten at det vil ta ca 10 år før det lønner seg å kjøpe den dyreste. Har jeg tenkt og regnet riktig?

Begge er gode merker, men antagelig litt bedre kvalitet på den dyreste.

Hva ville dere ha kjøpt?

Aliza1365380759
Skrevet

Dyreste. Det er jo bare noen hundrelapper i forskjell, og min samvittighet ville vært myyye bedre ved å kjøpe energiklasse A :-)

Skrevet

Dyreste. Det er jo bare noen hundrelapper i forskjell, og min samvittighet ville vært myyye bedre ved å kjøpe energiklasse A :-)

Ja, jeg tenker også litt sånn at "mange bekker små" hjelper. Men det er så sykt lite det er snakk om i forskjell på energiforbruk. Selv om det bare er hundrelapper i forskjell, så vil det gå 10 år før det lønner seg økonomisk å kjøpe den dyreste.

Men samvittigheten vil jo bli litt bedre, det har du jo rett i :-)

Skrevet

Det hadde nok kommet ganske mye an på hvordan jeg likte skapene ellers, utseende og innredning i dem. Men A-klasseskapet hadde nok fristet en del mer antar jeg, som Aliza sier så har det med samvittigheten å gjøre spesielt i disse miljøtider.

Aliza1365380759
Skrevet

Ja, jeg tenker også litt sånn at "mange bekker små" hjelper. Men det er så sykt lite det er snakk om i forskjell på energiforbruk. Selv om det bare er hundrelapper i forskjell, så vil det gå 10 år før det lønner seg økonomisk å kjøpe den dyreste.

Men samvittigheten vil jo bli litt bedre, det har du jo rett i :-)

Ja, og hvis du konsekvent velger å spare 500 kr på alle hvitevarene når du veier A vs. C i energiklasse, så vil du jo ha et unødvendig høyt strømforbruk etterhvert, selv om det tar noen år før det lønner seg økonomisk. Hvis det er 80 kvt i forskjell på kjøleskapet, oppvaskmaskinen, fryseren, vaskemaskinen, tørketrommelen, komfyren osv, så blir det en del kvt i løpet av et år samlet sett! Og utseendet, innredning og sånt, som Lillemus trekker frem, hadde nok også blitt tatt med i betraktningen. Vil jo ikke ha et upraktisk og stygt fryseskap heller! ;-)

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

Dyreste. Mest miljøvennlig og den vil ikke stå og kjøre så ofte så du slipper å høre så mye at den går.

Skrevet

Hvor skal dette stå? Dersom det står i et rom som er oppvarmet sparer du nesten ikke strøm (ingenting når du ellers får varme fra ovner e.l.). Det fryseren bruker mindre i strøm må en ovn bruke mer. Du sparer mellomlegget på sommeren eller dersom den står i et rom som ikke er oppvarmet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...