Hope Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Vår lille snupp er nå 4 mndr gammel. Siden tre uker etter fødsel har vi vært velsignet med at hun sover mellom 7-8 timer i strekk, hver natt. Det skal sies at jeg kun gir mme, og ammer ikke (kan ikke). Vi legger henne samtidig med oss, rundt kl 2300 - og hun sover da til 07.00. Hun sover alltid mellom hvert måltid/stell på dagen også. MEN vi ønsker i grunnen å legge henne tidligere nå, slik at vi får litt voksen-tid. Rundt 20 hadde vært fint....men da vi prøvde på det for et par dager siden, så funka det ikke særlig bra. Vi la henne kl 20, tok henne opp igjen 23 da vi la oss og ga henne mat,og hun sov videre til kl 0500!! Da var hun klar for dagen! HVA skal vi gjør for å få lagt henne tidligere og samtidig få henne til å sove til morgenkvisten? (ikke så tidlig som 0500!) Noen råd? Mulig jeg ber om for mye her, pose og sekk-tendens, men jeg vet jo om flere som får til dette...men da er kanskje barna eldre? Jeg husker ikke... Alle råd mottas med takk. Ps. Regner med noen vil foreslå grøt. Er lite interessert i det, da hun legger fint på seg av mme, samt at hun er litt liten enda syns jeg.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Hadde en periode med grytidlige morgener på den tiden ja... ) Jeg synes dere skal prise dere lykkelige over at hun faktisk sover fra 23-7 jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hope Skrevet 22. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2008 Hadde en periode med grytidlige morgener på den tiden ja... ) Jeg synes dere skal prise dere lykkelige over at hun faktisk sover fra 23-7 jeg. Ja er du gal, vi er super-heldige!! ) At en liten knøtt sover i 7-8 timer i strekk tilhører vel heller sjeldenheten Men likevel, vi skulle gjerne lagt henne tidligere. Men har lite lyst å stå opp melom 4 og 5 og begynne dagen. (Neste gang vi prøvd våknet hun nemlig 4),så inntil videre, før noen kommer opp med en god løsning, så legger vi henne som vanlig samtidig med oss Men jeg merker at andre småbarnsforeldre reagerer på at hun er så sent oppe! Er det virkelig så unormalt å ha henne oppe så sent? kanskje det er de som ammer som tenker slik? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Ja er du gal, vi er super-heldige!! ) At en liten knøtt sover i 7-8 timer i strekk tilhører vel heller sjeldenheten Men likevel, vi skulle gjerne lagt henne tidligere. Men har lite lyst å stå opp melom 4 og 5 og begynne dagen. (Neste gang vi prøvd våknet hun nemlig 4),så inntil videre, før noen kommer opp med en god løsning, så legger vi henne som vanlig samtidig med oss Men jeg merker at andre småbarnsforeldre reagerer på at hun er så sent oppe! Er det virkelig så unormalt å ha henne oppe så sent? kanskje det er de som ammer som tenker slik? Jeg mener å huske at Snuppa var i seng kl. 8 først når hun var 8-9-10 mnd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Når du ønsker å endre døgnrytmen, så må du, etter min erfaring, gå gradvis til verks. Med mine hadde vi et helt fast leggerituale, som så ble forskjøvet med ca 15 minutter sånn omtrent annenhver dag. På den måten flyttet vi leggetiden fra rundt 23 til rundt 19 på noen mnd. Tidlige morgener er en del av det å ha småbarn. Jentene mine hadde begge perioder da jeg var sjeleglad om jeg fikk sove til 06. Minsten var litt snillere med meg der, men sov sjelden til lenger enn 6.30 - 7.00. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Jeg justerte med 10-15 minutter med jevne mellomrom til vi hadde leggetid rundt 19-20. Tror ikke det er noe lurt å plutselig legge ungen 4 timer tidligere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Ja er du gal, vi er super-heldige!! ) At en liten knøtt sover i 7-8 timer i strekk tilhører vel heller sjeldenheten Men likevel, vi skulle gjerne lagt henne tidligere. Men har lite lyst å stå opp melom 4 og 5 og begynne dagen. (Neste gang vi prøvd våknet hun nemlig 4),så inntil videre, før noen kommer opp med en god løsning, så legger vi henne som vanlig samtidig med oss Men jeg merker at andre småbarnsforeldre reagerer på at hun er så sent oppe! Er det virkelig så unormalt å ha henne oppe så sent? kanskje det er de som ammer som tenker slik? Nei, jeg kjenner da mange så små babyer som hadde lange våken-perioder på kveldene. -inkludert mine egne :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest noen tips på vegen Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Det skjer ofte automatisk. vår baby også var sånn som din og sovnet i 23-tiden... Vi begynte med grøt da hun var 4 1/2 mnd pga hun maste om mer og mer pupp... og da skjedde den magiske forandringen. Plutselig hadde hun mer faste rutiner, hun sov faste lurer 2-3 ganger på dagtid og sovnet for natta i 20-tiden, våknet kanskje for en attpåtår i 23 eller 01 -tiden - alt ettersom hvor mett hun var sikkert, og sov til 6-tiden om morgenen, fikk mer pupp og sov et par timer til, noe som var veldig fint for meg som ikke liker å stå opp kl 6 om morgenen før jeg må ;-) Men når det nærmer seg barnehagestart får vi vel bare venne oss til det. Så har hun en fast lur i 10-11-tiden og en i 13-14 tiden, lurene varer fra 1-3 timer, sover hun bare 1 time trenger hun ofte en lur til på ettermiddagen, men helst ikke etter kl 18 da vi legger henne i 20 tiden. Da får hun grøt til kvelds kl 19, vi ser Hotell Cæsar og legger henne rett etter det Eneste tips jeg kan gi deg er å prøve å være konsekvent på rutiner. Er hun vanskelig å få til å sove på dagtid, amm henne og gå trilletur til hun sovner til faste tider hver dag, etterhvert blir dette så innøvd at hun blir trett av seg selv til den tiden, og søvn avler søvn... Amm henne så ofte hun trenger det, for jo mer hun spiser på dagtid jo lenger vil hun sove på natta. Ha det mørkt og kjølig på soverommet, 18 grader er best, la henne sove på ullskinn - det er veldig lunt og godt og ikke la henne fryse - så en god pyjamas og dyne over er bra. Ha gjerne et lite nattlys på rommet, så ser du litt om du må amme på natta. Ikke skift bleier på natta, bleieskift og pysjamas kl 20, så lalletid. Ha dempet belysning der du skifter, skift evnt i senga, men skift kun om babyen bæsjer seg ut. Hvis babyen våkner og det kun er 1 time siden du ammet - så prøv om babyen bare vil ha trøst, ikke løft opp, men stryk over håret, snakk beroligende, evnt syng... gi smokk.... ofte sovner de da av seg selv. Har det gått 3 timer og babyen våkner og det ikke hjelper med smokk, prøv med pupp, mange babyer er sultne på natta og vil ha attpåtår og det er helt greit når de er så små. Før leggetid er det viktig å trappe ned aktiviteter. Når klokka nærmer seg 19, la det ikke skje for mye, kos med barnet og unngå høy musikk, lyd på tv osv. Gi barnet grøt om babyen har begynt med det (det har vel ikke din), så da kan du heller gi pupp, så når klokka nærmer seg 20 skifter du bleie og til pysjamas, evnt. bader om du ønsker å ha det som fast kveldsrutine... da skjønner barnet at nå er det lalletid. Ha en fast rutine, faste ting du sier.... f.eks. nå skal du lalle for nå er det natta. Sove i gode deilige senga di... da føler barnet seg trygt og skjønner. Så gir du mer pupp om barnet vil ha og legger det i senga, gir det smokken, stryk over hodet, evnt syng en liten vuggesang.... ikke ta opp barnet med en gang det grynter eller griner, se om barnet finner søvnen selv. Ikke venn det til den uvanen at du må bysse det i søvn hver gang. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hope Skrevet 22. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2008 Jeg justerte med 10-15 minutter med jevne mellomrom til vi hadde leggetid rundt 19-20. Tror ikke det er noe lurt å plutselig legge ungen 4 timer tidligere. GA: Dette var da supersmart! At jeg ikke kom på den idèen selv Takker! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hope Skrevet 22. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2008 Det skjer ofte automatisk. vår baby også var sånn som din og sovnet i 23-tiden... Vi begynte med grøt da hun var 4 1/2 mnd pga hun maste om mer og mer pupp... og da skjedde den magiske forandringen. Plutselig hadde hun mer faste rutiner, hun sov faste lurer 2-3 ganger på dagtid og sovnet for natta i 20-tiden, våknet kanskje for en attpåtår i 23 eller 01 -tiden - alt ettersom hvor mett hun var sikkert, og sov til 6-tiden om morgenen, fikk mer pupp og sov et par timer til, noe som var veldig fint for meg som ikke liker å stå opp kl 6 om morgenen før jeg må ;-) Men når det nærmer seg barnehagestart får vi vel bare venne oss til det. Så har hun en fast lur i 10-11-tiden og en i 13-14 tiden, lurene varer fra 1-3 timer, sover hun bare 1 time trenger hun ofte en lur til på ettermiddagen, men helst ikke etter kl 18 da vi legger henne i 20 tiden. Da får hun grøt til kvelds kl 19, vi ser Hotell Cæsar og legger henne rett etter det Eneste tips jeg kan gi deg er å prøve å være konsekvent på rutiner. Er hun vanskelig å få til å sove på dagtid, amm henne og gå trilletur til hun sovner til faste tider hver dag, etterhvert blir dette så innøvd at hun blir trett av seg selv til den tiden, og søvn avler søvn... Amm henne så ofte hun trenger det, for jo mer hun spiser på dagtid jo lenger vil hun sove på natta. Ha det mørkt og kjølig på soverommet, 18 grader er best, la henne sove på ullskinn - det er veldig lunt og godt og ikke la henne fryse - så en god pyjamas og dyne over er bra. Ha gjerne et lite nattlys på rommet, så ser du litt om du må amme på natta. Ikke skift bleier på natta, bleieskift og pysjamas kl 20, så lalletid. Ha dempet belysning der du skifter, skift evnt i senga, men skift kun om babyen bæsjer seg ut. Hvis babyen våkner og det kun er 1 time siden du ammet - så prøv om babyen bare vil ha trøst, ikke løft opp, men stryk over håret, snakk beroligende, evnt syng... gi smokk.... ofte sovner de da av seg selv. Har det gått 3 timer og babyen våkner og det ikke hjelper med smokk, prøv med pupp, mange babyer er sultne på natta og vil ha attpåtår og det er helt greit når de er så små. Før leggetid er det viktig å trappe ned aktiviteter. Når klokka nærmer seg 19, la det ikke skje for mye, kos med barnet og unngå høy musikk, lyd på tv osv. Gi barnet grøt om babyen har begynt med det (det har vel ikke din), så da kan du heller gi pupp, så når klokka nærmer seg 20 skifter du bleie og til pysjamas, evnt. bader om du ønsker å ha det som fast kveldsrutine... da skjønner barnet at nå er det lalletid. Ha en fast rutine, faste ting du sier.... f.eks. nå skal du lalle for nå er det natta. Sove i gode deilige senga di... da føler barnet seg trygt og skjønner. Så gir du mer pupp om barnet vil ha og legger det i senga, gir det smokken, stryk over hodet, evnt syng en liten vuggesang.... ikke ta opp barnet med en gang det grynter eller griner, se om barnet finner søvnen selv. Ikke venn det til den uvanen at du må bysse det i søvn hver gang. Tusen takk for alle tips og råd. Mye smart her, ja! Det der med å llage tydelige rutiner er vi gode på, så det går fint. Du skriver en hel del om amming, noe jeg altså ikke gjør. Her går det i mme...men jeg skjønner pontet ditt Igjen, takk skal du ha for lang og kjekk melding!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest noen tips på vegen Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Ja er du gal, vi er super-heldige!! ) At en liten knøtt sover i 7-8 timer i strekk tilhører vel heller sjeldenheten Men likevel, vi skulle gjerne lagt henne tidligere. Men har lite lyst å stå opp melom 4 og 5 og begynne dagen. (Neste gang vi prøvd våknet hun nemlig 4),så inntil videre, før noen kommer opp med en god løsning, så legger vi henne som vanlig samtidig med oss Men jeg merker at andre småbarnsforeldre reagerer på at hun er så sent oppe! Er det virkelig så unormalt å ha henne oppe så sent? kanskje det er de som ammer som tenker slik? NÅr de er så små er det ikke uvanlig å ha dem oppe så sent, det er bare noen få babyer som tidlig klarer å legge seg i 20 tiden. De har sin egen rytme fra magen. Dette er noe som går seg til etterhvert. Jeg synd nedtrappingsplanen er smart, å legge et kvarter tidligere og enda et kvarter tidligere osv. Min baby sovnet ikke for natten før i 23-tiden selv, men jeg syntes det var bra, for tidligere sovnet hun kanskje ikke før i ett-tiden, og før det da hun var plaget med magesmerter sovnet hun kanskje ikke før i 3-tiden etter å ha holdt et rabalder i flere timer... vet ikke om det var kolikk eller hva, men ble plutselig bedre etter 6 uker. Men fra 4 mnd begynte hun plutselig å sovne for natta i 20-tiden, våknet dog for nattapupp i 23-tiden, men sov så til morgenen - deilig Før dette så la jeg ikke henne til faste tider egentlig, hun sov kanskje hver time hun, fikk pupp, sovnet, våknet etter en time og ville ha mer pupp, slik holdt hun på til 23-tiden - og da sov hun hele natten. Jeg ser at du gir babyen til mme, du får bare tenke på at babyen må være mett for å klare å sove hele natta. Moren min ammet meg og broren min til vi bare var 1 mnd, da fikk vi mme. Søsteren min fikk mm til hun var 9 mnd. Forskjellen var at jeg og broren min sov hele natta, mens søstra mi våknet flere ganger og skreik... Så ang. morsmelk og morsmelkerstatning så er det vel så som så om de sover hele natta. Jeg hadde en teori om at de som fikk morsmelk ble mer avhengig av kosen og våknet pga det.... og at de som fikk mme ble mer mett og klarte derfor sove hele natta. Du får prøve gi mer mme før leggetid 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aimabel Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Jeg tror det er litt tidlig å forvente at babyen skal sove så lenge. Jeg har en som er to uker yngre og han sovner for natta klokka åtte. Det begynte med ti og så har han blitt trøttere og trøttere tidligere. Men han er også våken og klar for en ny dag klokken fem :-) Da han var to måneder begynte vi med kveldsrutine. Vi begynte litt før han pleide å sovne. Så har vi begynt å ta kveldsrutinen tidligere og da legger han seg også tidligere. Pass på at babyen ikke sover lenge på ettermiddagen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.