Gå til innhold

Hvor liten gave er for liten bursdaggave?

Gjest Grådigpetra kanskje.

Anbefalte innlegg

Et barn på ca ti år - fra en av foreldrene. Hva er minimum beløp å handle for i bursdaggave hvis man velge rå gi en leke og ikke heller en opplevelse eller noe annet. Ta som utgangspunkt at gaven er den eneste oppmerksomheten forelderen skal gi barnet på bursdagen.

Hender det at det er greit å droppe å gi barnet gave i det hele tatt?

Forelderen det er snakk om har ikke dårlig råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

6

• tjohei

5

• morsan

3

• songbirdy

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra

Jeg tenker svært sjelden på beløp når det gjelder gave, og kan ikke forstå at man skal operere med et minimum.

Selv ville jeg antakelig kjøpt gave til eget barn til mellom 200 og 2000 kr. - helt avhengig av hva jeg finner og h*n ønsker seg. Et barn kan jo bli mer glad for en pakke kule klistremerker til 50 kr. enn for en flott jakke til 1000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker svært sjelden på beløp når det gjelder gave, og kan ikke forstå at man skal operere med et minimum.

Selv ville jeg antakelig kjøpt gave til eget barn til mellom 200 og 2000 kr. - helt avhengig av hva jeg finner og h*n ønsker seg. Et barn kan jo bli mer glad for en pakke kule klistremerker til 50 kr. enn for en flott jakke til 1000.

Men en pakke lego til 39,- til et barn som ikke er opptatt av lego?

Jeg har ikke sagt med et pust hva jeg mener - jeg bare lurer på om jeg er gått helt av hektene i en materialistisk orgie eller om dette virkelig var litt tynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt med et pust hva jeg mener - jeg bare lurer på om jeg er gått helt av hektene i en materialistisk orgie eller om dette virkelig var litt tynt.

Tynt!

En foreldrepart ga gave til 39 som barnet ikke er interessert i?

Drøyt synes jeg!

(Men jeg fikk stearinlyst til 25årsdagen av forelder.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Enig i at det høres litt tynt ut. Men du bør fokusere på hvor gjennomtenkt gaven er, ikke på verdien av den, synes jeg.

Du sier du ikke sier hva du mener, men innlegget ditt var nok gjennomsyret av det ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det høres litt tynt ut. Men du bør fokusere på hvor gjennomtenkt gaven er, ikke på verdien av den, synes jeg.

Du sier du ikke sier hva du mener, men innlegget ditt var nok gjennomsyret av det ;).

Jeg mente at jeg ikke har sagt et pust i rl om hva jeg mente - bare at det var da koselig at det kom en presang.

Men jeg spør her inne isteden om jeg er i overkant negativ eller om det var litt stusselig.

Gaven var ikke gjennomtenkt sett fra mitt ståsted - ungen er ikke interessert i lego. Men det trenger ikke bety at den var lite gjennomtenkt fra den som ga den - det er jeg klar over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Jeg mente at jeg ikke har sagt et pust i rl om hva jeg mente - bare at det var da koselig at det kom en presang.

Men jeg spør her inne isteden om jeg er i overkant negativ eller om det var litt stusselig.

Gaven var ikke gjennomtenkt sett fra mitt ståsted - ungen er ikke interessert i lego. Men det trenger ikke bety at den var lite gjennomtenkt fra den som ga den - det er jeg klar over.

Det var litt tynt, synes jeg og, men det er jo andre ting som er viktigere enn hva slags bursdagsgave som gis (det er er du sikkert klar over også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynt!

En foreldrepart ga gave til 39 som barnet ikke er interessert i?

Drøyt synes jeg!

(Men jeg fikk stearinlyst til 25årsdagen av forelder.. ;)

Jeg synes også det var i underkant. Jeg vet hva akkurat de pakkene koster fordi jeg har sett dem mens jeg er ute og handler til bursdager barnet er invitert i, men kommet til at det blir litt smått selv ved de anledningene.

Men jeg ville sjekke med andre hva de synes - det kan jo hende det ikke er så uvanlig og at det er jeg som er altfor kritisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt tynt, synes jeg og, men det er jo andre ting som er viktigere enn hva slags bursdagsgave som gis (det er er du sikkert klar over også).

Det vet jeg :-)

Men som sagt - dette var eneste oppmerksomhet ifbm bursdag. Og annet også. Forelderen er ikke av den mest engasjerte typen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt lite, men jeg reagerer mer på at en forelder kjøper noe som barnet ikke bryr seg om. Har de lite kontakt? Kjenner han ikke barnet sitt godt nok til å bry seg i særlig grad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Jeg synes det høres trasig ut å gi en gave som de burde vite barnet ikke interesserer seg for. De kunne like gjerne gitt pengene slik at han kunne kjøpe noe selv. Det trasige her er jo at de later til å ikke være engasjert i barnet sitt.

Jeg fikk en gang en nylonstrømpebukse i voksen str i bursdagsgave av et familiemedlem. Jeg var kanskje 7-8 år. Jeg var utrolig skuffet, for søsteren min hadde noen mnd før fått noe kjempefint. Hun hadde nok glemt bursdagen min, og da vi kom på besøk tok hun det hun hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt lite, men jeg reagerer mer på at en forelder kjøper noe som barnet ikke bryr seg om. Har de lite kontakt? Kjenner han ikke barnet sitt godt nok til å bry seg i særlig grad?

Ikke så mye kontakt, men nok til å vite at dette ikke var tingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det var i underkant. Jeg vet hva akkurat de pakkene koster fordi jeg har sett dem mens jeg er ute og handler til bursdager barnet er invitert i, men kommet til at det blir litt smått selv ved de anledningene.

Men jeg ville sjekke med andre hva de synes - det kan jo hende det ikke er så uvanlig og at det er jeg som er altfor kritisk.

Det er nok veldig uvanlig og jeg synes ikke du er for kritisk.

Vi gir vel gaver til bortimot tusenlappen til ungene til bursdagen, i år ble det en del mer også. Ser egentlig ikke så mye på prisen, mer på hva de trenger og ønsker seg, men om det ikke blir mange kronene så kjøper jeg noe i tillegg ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest handler vel om noe helt annet enn kroner og øre

Her skinner det vel gjennom at problemet er et helt annet / mye større. Hadde det vært en forelder som du opplevde som en som engasjerte seg maksimalt i barnet, samarbeidet godt med den andre forelderen, og virkelig ga av seg selv på alle måter til barnet sitt, så hadde vel pengeverdien på gaven vært utrolig lite relevant. Da kunne gaven godt vært et fint kort, som sa at han/hun tenkte på barnet sitt på dagen, og så visste man at de fant på noe hyggelig sammen ved neste gode anledning for det.

Hvis det allerede er problemer i samarbeidet mellom foreldrene eller i forholdet mellom denne forelderen og barnet sitt, så ville jeg ikke hengt meg opp i noe som egentlig betyr veldig lite. Det gjør det bare vondere for barnet.

Får barnet gaver som viser at de er valgt med omhu av den andre forelderen, og andre venner / familie, så kan det veie opp mye av akkurat skuffelsen over den "unteresserte" gaven. Skuffelsen over mangel på engasjement fra den andre forelderen er og blir stort nok allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skinner det vel gjennom at problemet er et helt annet / mye større. Hadde det vært en forelder som du opplevde som en som engasjerte seg maksimalt i barnet, samarbeidet godt med den andre forelderen, og virkelig ga av seg selv på alle måter til barnet sitt, så hadde vel pengeverdien på gaven vært utrolig lite relevant. Da kunne gaven godt vært et fint kort, som sa at han/hun tenkte på barnet sitt på dagen, og så visste man at de fant på noe hyggelig sammen ved neste gode anledning for det.

Hvis det allerede er problemer i samarbeidet mellom foreldrene eller i forholdet mellom denne forelderen og barnet sitt, så ville jeg ikke hengt meg opp i noe som egentlig betyr veldig lite. Det gjør det bare vondere for barnet.

Får barnet gaver som viser at de er valgt med omhu av den andre forelderen, og andre venner / familie, så kan det veie opp mye av akkurat skuffelsen over den "unteresserte" gaven. Skuffelsen over mangel på engasjement fra den andre forelderen er og blir stort nok allikevel.

Det er mye mer her som jeg ikke går inn på såklart.

Og ungen er begavet etter alle kunstens regler på den store dagen fra den "andre" siden av familien sin.

Men det var litt rart å prøve å se på den bittelille esken og si at "Det var kjempekoselig med presang. Den kan du bygge etterpå."

Ungen er jo ikke treg så jeg følte meg passe dum - jeg tenkte etterpå at jeg kanskje burde vært mer ærlig eller latt være å si noe som helst, men man vil jo så gjerne prøve å få alt til å se fint ut da. Også trengte jeg å sjekke med noen utenom situasjonen om det er jeg som er altfor kravstor eller om dette virkelig var helt håpløst. Det kunne jo hende at mange synes det er greit bare man husker dagen i det hele tatt eller at det ikke alltid er nødvendig å engasjere seg bare fordi det er bursdag.

Er glad for innspillene på en måte - greit å se at jeg ikke er alene om å mene at det var litt smått. Men på en måte ikke. Er jo trist å se at det er enda en bekreftelse på at barnet mitt ikke er så interessant for noen som burde vært interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

Hvor mye en forelder bør gi.... tja vanskelig å si... men jeg pleier å legge meg på 100-150kr når det gjelder tantebarn... og egne barn får iallfall mer enn tantebarna det er det ingen tvil om... akebrett, ski, duplo bondegård, stor brio togbane, dukkevogn er noe av det jeg har gitt , Og hvis jeg gir en hardpakke som ikke er så kostbar blir det gjerne mykpakke sammen med... Så mellom 400 og 1000 tror jeg jeg holder meg på til mine barn som nå er fire og seks år.

Så i utgangspunktet synes jeg det høres ut som om den foreldren du skriver om gir litt lite, men vi vet jo ikke om det evt blir noe mer senere da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye en forelder bør gi.... tja vanskelig å si... men jeg pleier å legge meg på 100-150kr når det gjelder tantebarn... og egne barn får iallfall mer enn tantebarna det er det ingen tvil om... akebrett, ski, duplo bondegård, stor brio togbane, dukkevogn er noe av det jeg har gitt , Og hvis jeg gir en hardpakke som ikke er så kostbar blir det gjerne mykpakke sammen med... Så mellom 400 og 1000 tror jeg jeg holder meg på til mine barn som nå er fire og seks år.

Så i utgangspunktet synes jeg det høres ut som om den foreldren du skriver om gir litt lite, men vi vet jo ikke om det evt blir noe mer senere da...

Nei det vet jeg jo ikke, men det er ikke så sannsynlig. Vil ikke gå i detalj på akkurat hvorfor ikke det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært meg at det beste er å overse dette og ikke synke ned på deres nivå.

Jeg har nemlig en søster som er sånn, og de er ofte både tankeløse i gavevalg og pris. Men så hender det at de slår til slik at man lurer på hva som har truffet dem,,,

De er meget spesielle, og hører aldri på hva andre sier uansett, så jeg har rett og slett gitt opp og lar dem få leve i sin egen lille verden der de ser ut til å ha det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært meg at det beste er å overse dette og ikke synke ned på deres nivå.

Jeg har nemlig en søster som er sånn, og de er ofte både tankeløse i gavevalg og pris. Men så hender det at de slår til slik at man lurer på hva som har truffet dem,,,

De er meget spesielle, og hører aldri på hva andre sier uansett, så jeg har rett og slett gitt opp og lar dem få leve i sin egen lille verden der de ser ut til å ha det bra.

Nei, å synke ned er ikke et aktuelt valg :-)

Det blir som regel heller til at jeg kompenserer så barnet ikke skal mangle noe. Men så kommer samvittigheten igjen da - for da bidrar jeg jo til å gjøre forskjellen mellom oss foreldre enda større, og det er kanskje ikke bra det heller.

Det er ikke så lett å vite alltid hva som er best for ungen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det finnes noen minimumsgrense her. Dersom det er noe som "treffer" veldig bra så tror jeg at det er bedre med en billiggave som treffer enn noe dyrt som ikke passer i det hele tatt.

Men så lenge jeg hadde hatt råd så ville jeg gitt barnet en gave (eller en opplevelse). I størrelsesorden 3-500 fra EN av foreldrene synes jeg er OK til en såpass stort barn.

Har du en som er skuffet hjemme nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...