Gå til innhold

Hvor liten gave er for liten bursdaggave?

Gjest Grådigpetra kanskje.

Anbefalte innlegg

Vet ikke om det finnes noen minimumsgrense her. Dersom det er noe som "treffer" veldig bra så tror jeg at det er bedre med en billiggave som treffer enn noe dyrt som ikke passer i det hele tatt.

Men så lenge jeg hadde hatt råd så ville jeg gitt barnet en gave (eller en opplevelse). I størrelsesorden 3-500 fra EN av foreldrene synes jeg er OK til en såpass stort barn.

Har du en som er skuffet hjemme nå?

Kjempeskuffet :-(

Jeg doblet min gave så det ble nok til det ungen sparte til ved denne bursdagen, så det ble greit til slutt da.

Men skuffelsen over den lille gaven som ble levert via skolen så alle så hvor lite det var svei godt ser det ut som.

Og kanskje er det ikke så bra at jeg kompenserer heller - det gjør jo bare forskjellen mellom oss foreldre enda større og er kanskje med på å ødelegge relasjonen det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

6

• tjohei

5

• morsan

3

• songbirdy

3

Mest aktive i denne tråden

Men en pakke lego til 39,- til et barn som ikke er opptatt av lego?

Jeg har ikke sagt med et pust hva jeg mener - jeg bare lurer på om jeg er gått helt av hektene i en materialistisk orgie eller om dette virkelig var litt tynt.

Jeg synes det var fornærmende lite faktisk... Vi gir jo for mer enn det til perifere klassekamerater av ungene.

Det kommer ikke en større gave seinere da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest tråden. Du er ikke på bærtur, men det er du vel klar over fra før?! *s*

Stakkars barn, det er vondt å ikke bli tatt på alvor. Særs når èn forelder kommer med en gave som han vet ikke fenger i det hele tatt. Det blir som å gi ei dukke til en bilinteressert gutt :(

Idiotisk å få gaven på _skolen_(?) også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeskuffet :-(

Jeg doblet min gave så det ble nok til det ungen sparte til ved denne bursdagen, så det ble greit til slutt da.

Men skuffelsen over den lille gaven som ble levert via skolen så alle så hvor lite det var svei godt ser det ut som.

Og kanskje er det ikke så bra at jeg kompenserer heller - det gjør jo bare forskjellen mellom oss foreldre enda større og er kanskje med på å ødelegge relasjonen det også.

Hadde det hjulpet å gi pappan beskjed om et beløp han kan gi til barnet? Du har lov til å si at du synes dette er dårlig gjort mot barnet, og antyde hva han burde gjøre.

Jeg ville fra en far som har god økonomi forventet 1000 kroner til bursdag og 1000 kroner til jul, så kan barnet kjøpe noe selv.

Farmor er enke og har ikke veldig god råd. Hun gir gaver eller penger totalt 500 kroner til barnebarn og svigerbarn. Til barn tror jeg hun gir 1000 kroner. Til både jul og bursdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det hjulpet å gi pappan beskjed om et beløp han kan gi til barnet? Du har lov til å si at du synes dette er dårlig gjort mot barnet, og antyde hva han burde gjøre.

Jeg ville fra en far som har god økonomi forventet 1000 kroner til bursdag og 1000 kroner til jul, så kan barnet kjøpe noe selv.

Farmor er enke og har ikke veldig god råd. Hun gir gaver eller penger totalt 500 kroner til barnebarn og svigerbarn. Til barn tror jeg hun gir 1000 kroner. Til både jul og bursdag.

Det var det beløpet jeg opprinnelig hadde tenkt å gi selv - fordi ungen sparer til noe som er sterkt ønsket, ikke fordi jeg mener man alltid må gi i den størrelsen. Men nå ble det altså doblet da for å komme i mål med spareprosjektet.

Dette er ikke en forelder det er den minste vits i å ta opp ting med dessverre. Ihvertfall ikke ting som handler om penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1224668849' post='3992563]

Jeg har lest tråden. Du er ikke på bærtur, men det er du vel klar over fra før?! *s*

Stakkars barn, det er vondt å ikke bli tatt på alvor. Særs når èn forelder kommer med en gave som han vet ikke fenger i det hele tatt. Det blir som å gi ei dukke til en bilinteressert gutt :(

Idiotisk å få gaven på _skolen_(?) også...

Det med skolen var nok ment som en demonstrasjon så læreren skulle se at her gis det pakke til barnet jah. Tror jeg ihvertfall - med forbehold om at det godt kan være jeg tar ting i verste mening uten at jeg har rett.

Jeg mener jo gaven er nesten verre enn om det ikke kom noenting, så kunne vi latet som om det ikke er alle som husker datoer, men at det sikkert hadde kommet noe kjempefint hvis det ble husket.

Men som sagt - jeg er var for at det hender jeg feiltolker ting til mye verre enn de kanskje er - dermed er det greit å få sjekket om det er noen som synes det er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være et tulleinnlegg.

Det er dessverre ikke det, men jeg tar det som et utrykk for at du synes det er et stykke utenfor det man bør kunne regne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres trasig ut å gi en gave som de burde vite barnet ikke interesserer seg for. De kunne like gjerne gitt pengene slik at han kunne kjøpe noe selv. Det trasige her er jo at de later til å ikke være engasjert i barnet sitt.

Jeg fikk en gang en nylonstrømpebukse i voksen str i bursdagsgave av et familiemedlem. Jeg var kanskje 7-8 år. Jeg var utrolig skuffet, for søsteren min hadde noen mnd før fått noe kjempefint. Hun hadde nok glemt bursdagen min, og da vi kom på besøk tok hun det hun hadde.

Uff - det er på linje med de gavene ungene våre fikk av noen gamle tanter for 2-3 år siden. De fikk hver sin pakke med Vestlandslefser!!!!

Husker ennå uttrykket i ansiktet til gutten min....

Må legge til at det bare er dette ene året at gavene har vært på dette nivået - de andre gangene har det fått penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff - det er på linje med de gavene ungene våre fikk av noen gamle tanter for 2-3 år siden. De fikk hver sin pakke med Vestlandslefser!!!!

Husker ennå uttrykket i ansiktet til gutten min....

Må legge til at det bare er dette ene året at gavene har vært på dette nivået - de andre gangene har det fått penger.

Vestlandslefser?? Den var original. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre ikke det, men jeg tar det som et utrykk for at du synes det er et stykke utenfor det man bør kunne regne med.

Syntes det hørtes litt gjerrig ut å spørre om det minste man kan gi og om man kan la være å gi noe i det hele tatt når man er forelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestlandslefser?? Den var original. :)

Ja, du vet de firkanta tørre, som man bløte opp. De er gode de, det synes jeg - men passer da ikke som bursdagspresang til barn på 2, 5 og 7 år....

:-(((((

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det hørtes litt gjerrig ut å spørre om det minste man kan gi og om man kan la være å gi noe i det hele tatt når man er forelder.

Det er ikke jeg som vil gi lite - det er jeg som lurer på om det er greit å gi noe til rundt førti kroner til sin egen unge eller ikke fordi jeg er usikker på om noen faktisk mener at det er greit og at jeg dermed har altfor høye standarder, eller om det er uholdbart å gi så lite.

Selv har jeg gitt rikelig. Først det jeg ønsket å gi og deretter en porsjon til for å kompensere for skuffelsen over at det ungen sparte til ikke ble nok likevel. Det viktigste for meg var at ungen ble glad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke jeg som vil gi lite - det er jeg som lurer på om det er greit å gi noe til rundt førti kroner til sin egen unge eller ikke fordi jeg er usikker på om noen faktisk mener at det er greit og at jeg dermed har altfor høye standarder, eller om det er uholdbart å gi så lite.

Selv har jeg gitt rikelig. Først det jeg ønsket å gi og deretter en porsjon til for å kompensere for skuffelsen over at det ungen sparte til ikke ble nok likevel. Det viktigste for meg var at ungen ble glad.

40 kr til eget barn synes jeg er for lite hvis man da ikke har veldig økonomiske problemer. Til eget barn ville jeg gitt minst 200 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 kr til eget barn synes jeg er for lite hvis man da ikke har veldig økonomiske problemer. Til eget barn ville jeg gitt minst 200 kr.

Det er ikke økonomiske problemer hos vedkommende.

Takk for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke økonomiske problemer hos vedkommende.

Takk for svar :-)

Det er jo variert hva man kan få kjøpt for 200 kr også, men man burde gi noe som barnet ønsker seg eller noe som kan gjøre barnet glad. Det er klart det finnes lavprisbutikker alla Max20 og Nille hvor man kanskje får mer ut av pengene, men en ordentlig gave bør man få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye mer her som jeg ikke går inn på såklart.

Og ungen er begavet etter alle kunstens regler på den store dagen fra den "andre" siden av familien sin.

Men det var litt rart å prøve å se på den bittelille esken og si at "Det var kjempekoselig med presang. Den kan du bygge etterpå."

Ungen er jo ikke treg så jeg følte meg passe dum - jeg tenkte etterpå at jeg kanskje burde vært mer ærlig eller latt være å si noe som helst, men man vil jo så gjerne prøve å få alt til å se fint ut da. Også trengte jeg å sjekke med noen utenom situasjonen om det er jeg som er altfor kravstor eller om dette virkelig var helt håpløst. Det kunne jo hende at mange synes det er greit bare man husker dagen i det hele tatt eller at det ikke alltid er nødvendig å engasjere seg bare fordi det er bursdag.

Er glad for innspillene på en måte - greit å se at jeg ikke er alene om å mene at det var litt smått. Men på en måte ikke. Er jo trist å se at det er enda en bekreftelse på at barnet mitt ikke er så interessant for noen som burde vært interessert.

"Burde, skulle, kunne...." Vi mødre er så opptatt av hva vi burde/skulle/kunne gjort annerledes! Reaksjonen din var god nok den, sett ut fra at det var en skuffende, overraskende og DÅRLIG gave fra far! Far ER jo den som BURDE/SKULLE være den som setter like mye pris på barnet som deg! Han BURDE/SKULLE være en som kjente barnet såpass at han kjøpte en gave som falt i smak.

Jeg er så INDERLIG lei av udugelige fedre som Driter en lang marsj i ungen. Eller en halv marsj. Hvorfor gjøre det 100% når du kan slippe unna med 50 eller mindre? Mor stiller jo (selvsagt) alltid opp, så hvorfor gidde? Har inntrykk av at mange inntar denne dårlige holdningen, eller enda værre; en likegyldig en. Nok om det!

Jeg kjenner meg så godt igjen i det du beskriver.. Selv fikk sønnen min en grilldress til jul, minst 3 nr. for liten. Han er tenåring. Du kan tenke deg. Det blir den ultimate bekreftelsen på at far hverken kjenner han (Hva liker han?, Hvilke klær går han med? Hva har han behov for?), Har sett har på en stund (og vet ca størrelsen) eller gidder å ta seg bryet med å ringe for å høre hva som kunne falle i smak.

En må bare prøve så godt en kan å plastre på såret, men det vil dessverre blø likevel. Ikke så mye vi kan gjøre med det annet enn å være der som en støtte i såre stunder...

klem til deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo variert hva man kan få kjøpt for 200 kr også, men man burde gi noe som barnet ønsker seg eller noe som kan gjøre barnet glad. Det er klart det finnes lavprisbutikker alla Max20 og Nille hvor man kanskje får mer ut av pengene, men en ordentlig gave bør man få til.

Barnet er ikke så bortskjemt - 200 kroner i en konvolutt hadde nok gitt en fin glede bare det. Det var jo noe det ble spart til som da ville fått et fint bidrag.

Men at alle i klassen så at det pakket opp den bittelille esken etter bursdagen sin - det var ikke noe stas skjønte jeg. Noen sa at det var en liten ting og barnet ble stående midt mellom å skamme seg over forelderen sin og å forsvare denne med at det var en kjempefin gave. Er ikke så greit å være liten og skuffet og lojal på samme tid alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet er ikke så bortskjemt - 200 kroner i en konvolutt hadde nok gitt en fin glede bare det. Det var jo noe det ble spart til som da ville fått et fint bidrag.

Men at alle i klassen så at det pakket opp den bittelille esken etter bursdagen sin - det var ikke noe stas skjønte jeg. Noen sa at det var en liten ting og barnet ble stående midt mellom å skamme seg over forelderen sin og å forsvare denne med at det var en kjempefin gave. Er ikke så greit å være liten og skuffet og lojal på samme tid alltid.

Uff, jeg får helt vondt i hjertet!

Stakkars unge! Kanskje dere kan snakke litt om det når han blir litt større/ting kommer på avstand?

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke stas å få pengegave alla 200 kr når alle vennene ser det. Man burde isåfall ha en liten gave ved siden av hvis det er noe en sparer til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...