Gå til innhold

Leselogg 3.klassinger..

Gjest liker ikke disse leselogg-periodene

Anbefalte innlegg

Gjest liker ikke disse leselogg-periodene

Er det flere her inne med 3.klassinger som har fått med seg leselogg hjem?

Synes det er så pes med denne registreringen og telliing av minutter.

Jenta mi leser bra og leser litt av egen vilje hver dag. Jeg ber henne ikke om å gjøre det.

Så er det denne loggen da, der vi skal avtale med eleven hvor mye de skal lese for å få et merke på loggen. Prøvde å avtale i dag, og der forsvant hele motivasjonen til jenta mi og det hele ble bare et pes.

Når det blir fokus på at hun MÅ, slik denne loggen er, så gidder hun ikke lese mer enn 5 minutter.

Leser hun av egen , fri, vilje så kan hun sitte 1 time.

What to do?

Må denne loggen leveres inn??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lesekvarten

har ikke leselogg, men lesekvarten, altså 3.klassingen får med seg bok hjem fra skolen, hvor de skal lese minst et kvarter hver dag

nå kommer denne perioden til å vare fra etter høstferien og fram til 1. desember, så starter den nok opp igjen etter vinterferien og kommer til å holde på fram til etter påske kanskje

helt grei ordning for oss alle her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Gjør den ferdig i kveld, sett på alle klistremerkene og legg den klar til den skal leveres inn. Ikke si noe til datteren din om det i det hele tatt hvis prosjektet virker mot sin hensikt på henne. Målet her er leseglede - enkelt og greit :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjent doler

Klassen min (3.klasse) har fått dem og de ligger i hyllene deres på skolen. De får skrive inn bøkene de leser på skolen (lesestund hver dag) og sette ring rundt fjesene.

Resten bryr vi oss ikke om da vi vet det blir pes for mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Jeg avtalte ingen ting med 3. klassingen jeg. Jeg skrev bare opp hva jeg trodde kunne passe som antall minutter. Så tok jeg fram arket når h*n hadde nådd nivå 1, og saks og lim, og så limte vi på bilde 1. I dag nådde vi nivå 2, og limte på bilde 2. Arket henger på kjøleskapet, og jeg har ikke gjort noe spesielt annet enn å la h*n selv lime opp bildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest klaymen

Min går i andre, men det er litt det samme her. Hvis jeg kommer og sier nå skal du, så setter han på piggene. Men hvis jeg bare finner frem en bok eller han selv finner en blir det masse lesing. Da pusher ikke vi leseloggen på ham. Vi bare følger med og noterer ca tider når han leser selv, vi noterer det pappan leser på senga, og den lydboka som står på når han legger seg. Han er langt over målene som læreren har satt for uka så vi maser ikke i det hele tatt. Men så er vi jo heldige som har en som leser så bra allerede da, det er verre for de som i tillegg har lesevegring vil jeg tro.....

Poenget er jo lese_lyst_, og da må det være greit å drive litt individuell tilpasning :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må'kke finne på å skrive det her inne - jeg fortalte om min datters motverge mot å bli "tvunget" til å lese, og jammen meg ble hun ikke diagnostisert med - hva var det....? ADHD, autisme og dysleksi:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må'kke finne på å skrive det her inne - jeg fortalte om min datters motverge mot å bli "tvunget" til å lese, og jammen meg ble hun ikke diagnostisert med - hva var det....? ADHD, autisme og dysleksi:-)

Du glemte fotsopp ;-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du glemte fotsopp ;-D

Nei, var bare slike "skumle" diagnoser, slik at jeg som mor skulle få lov til å føle meg skikkelig dårlig, liksom. Fotsopp var ikke alvorlig nok:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest klaymen

Haha

Ups, røpet meg nedenfor her jeg også da, min sjuåring har vel alt det der han også... Han vil nemlig ikke at mamma bestemmer at han skal lese han heller... ;-)

At han leste alle tre Kurt-bøkene helt selv i sommer når ingen av oss maste var vel bare en feiltagelse tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha

Ups, røpet meg nedenfor her jeg også da, min sjuåring har vel alt det der han også... Han vil nemlig ikke at mamma bestemmer at han skal lese han heller... ;-)

At han leste alle tre Kurt-bøkene helt selv i sommer når ingen av oss maste var vel bare en feiltagelse tenker jeg.

''At han leste alle tre Kurt-bøkene helt selv i sommer når ingen av oss maste var vel bare en feiltagelse tenker jeg.''

Ups, kjempetabbe:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha

Enig m du i det m leselogg ja..

8 åringen hos oss har fått dilla på Otto monsterbøkene for tida.

Kurt bøkene - hva er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei i 4. klasse. Der var det læreren som sa at de ikke skulle bruke denne loggen. I stedet lagde ho et enkelt ark men notering av minutter på skolen og hjemme. Tittel på boka + signatur av en voksen.

Enkelt og greit. Så ho har nå begynt å lese mer igjen. Så prosjektet fungerer hos oss.

Det viktige her er jo at det blir lest. Det er målet. Hva med å gi henne en stoppeklokke som ho kan bruke mens ho leser? Blås i avtaler osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest klaymen

Enig m du i det m leselogg ja..

8 åringen hos oss har fått dilla på Otto monsterbøkene for tida.

Kurt bøkene - hva er det?

Truckfører Kurt, skrevet av Erlend Loe. Kurt og Fisken, Kurst blir Grusom og Kurt quo vadis?

Morsomme. Litt spesiell humor :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truckfører Kurt, skrevet av Erlend Loe. Kurt og Fisken, Kurst blir Grusom og Kurt quo vadis?

Morsomme. Litt spesiell humor :-)

Og nå også Kurtby. Har ikke lest den, men den handler om at Kurt roter seg bort i en kristen sekt eller noe sånt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest klaymen

Og nå også Kurtby. Har ikke lest den, men den handler om at Kurt roter seg bort i en kristen sekt eller noe sånt....

Heh, ja jeg så den. Tenkte å lese den selv, den er sikkert morsom, men jeg vet ikke helt om jeg gir den til syvåringen, vil lese den selv først i hvertfall ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Noen som skjønner hva nivå 1, 2 og 3 er? Skal man finne ut av det selv?

Ja. Ideelt sett skal du avtale med barnet hvor mange minutter som skal leses pr uke for å komme opp på nivå 1, 2 og 3. Når barnet har lest X minutter og kommet til nivå 1 så klipper dere ut bilde 1 og limer opp i rutenettet. Det er jo da et poeng at barnet kommer til nivå 3 hver uke, ellers vil det aldri få sett hele bildet...

Her i huset tok jeg en sjefsavgjørelse og satte opp hhv 30, 60 og 90 minutter for nivå 1, 2 og 3. Så det eneste 3. klassingen har fått med seg er oppklistringen av bilder.

Å bli lest høyt for og høre på lydbok teller også med i minuttene. Og jeg teller med lesing av leselekser også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Ideelt sett skal du avtale med barnet hvor mange minutter som skal leses pr uke for å komme opp på nivå 1, 2 og 3. Når barnet har lest X minutter og kommet til nivå 1 så klipper dere ut bilde 1 og limer opp i rutenettet. Det er jo da et poeng at barnet kommer til nivå 3 hver uke, ellers vil det aldri få sett hele bildet...

Her i huset tok jeg en sjefsavgjørelse og satte opp hhv 30, 60 og 90 minutter for nivå 1, 2 og 3. Så det eneste 3. klassingen har fått med seg er oppklistringen av bilder.

Å bli lest høyt for og høre på lydbok teller også med i minuttene. Og jeg teller med lesing av leselekser også.

30, 60 og 90 min per dag? Det er jo ganske mye, da! Vi har satt opp 20, 30 og 40 minutter, han klarer det med god margin, men tror han ville slitt med halvannen time per dag. Han har jo andre lekser, fritidsaktiviteter og venner også, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

30, 60 og 90 min per dag? Det er jo ganske mye, da! Vi har satt opp 20, 30 og 40 minutter, han klarer det med god margin, men tror han ville slitt med halvannen time per dag. Han har jo andre lekser, fritidsaktiviteter og venner også, da.

Nei nei nei! Pr _uke_! 90 minutter pr uke, det er 18 minutter pr hverdag det :-). Leseleksa tar mellom fem og ti minutter, så det er ikke så mye strev faktisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...