Gjest Fortvilet nå Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Hva gjør dere for at barna skal få i seg nok mat om de ikke vil spise? Hun spiser lite til alle måltid og er stort sett veldig matlei, men vil ikke smake noe nytt. Dette har vart lenge og nå står vi helt fast. Hvor henvender vi oss for å få hjelp av en ernærings ekspert. Kanskje vi kan ta en prat med han/hun isammen med datteren vår. Hun spiser helt klart for lite. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Er hun undervektig da? Dårlig form, allmenntilstand - slapp, blek, trøtt, smerter? De spiser som regel det de trenger, selv omd et for oss voksne ikke kan virke slik... Men hvis det virkelig er bekymringsverdig, er vel fastlegen første skritt? Ta noen blodprøver, sjekke om hun mangler noe i forhold til ernæring, og ta det videre derfra... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Hva spiser hun i løpet av en normal dag da? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fortvilet nå Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Er hun undervektig da? Dårlig form, allmenntilstand - slapp, blek, trøtt, smerter? De spiser som regel det de trenger, selv omd et for oss voksne ikke kan virke slik... Men hvis det virkelig er bekymringsverdig, er vel fastlegen første skritt? Ta noen blodprøver, sjekke om hun mangler noe i forhold til ernæring, og ta det videre derfra... Hun spiser 1 skive til frokost, lunsj og kvelds, det er forsåvidt greit nok, men det er alltid en kamp for å finne et pålegg hun kan ha på disse skivene. Har en gulerot med på skolen i tillegg. Middag er verre. Spiser snaut nok en 1/2 potet eller en bitte liten porsjon ris. 1 liten brokkolibit og litt gulerøtter. F.eks. 1 stk. sei biff, litte granne kylling eller noen få biter kjøtt. Saus vil hun ikke smake, har bestemt seg på forhånd at den er sterk uansett hva slags saus det er, Kjøttdeig vil hun ikke ha og svært skjeldent pølser. Litt frukt innimellom. Jenta er matlei til tusen, å spise virker som et ork for henne til tider. Prøver å forklare henne at hun blir matlei når hun aldri vil smake på noe. Lørdags kos betyr ikke noe for henne, hun liker ikke noe uansett, bortsett fra taco skjell og litt grønnt. Når det gjelder lege har vi fått høre at hun må spise mere,da hun er i tynneste laget. Folk rundt oss reagerer på hvor lite hun spiser og hvor vanskelig hun er i mat veien. I sommer ble det påvist jernmangel, men det er nå under kontroll etter en jernkur. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Jeg synes ikke det hørtes alarmerende lite ut, har selv barn som ikke spiser stort mere, ihvertfall i perioder. Jeg synes det høres ut som om dere har hengt dere mye opp i jentas matvaner, og dermed laget et problem av det. Unger sulter ikke ihjel frivillig, langt derifra. Hun er gammel nok til å bestemme selv når hun er sulten og hva hun skal spise. Det viktigste synes jeg er god atmosfære rundt måltidene. La henne ha tilgang til sunn og variert kost og ikke la det at hun spiser lite dominer praten rundt middagsbordet. Matlei og kresne blir unger som stadig blir tilbudt ditt og datt for å "få i seg noe i det hele tatt"..da blir noe ekstra godt belønningen for ikke å like det man i utgangspunktet fikk tilbud om. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kløverdame Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Min datter er veldig varierende når det gjelder matlyst. I lange perioder spiser hun nesten ingenting, syns jeg. Vi har aldri lagd noen kamp om maten, men har gått ut i fra at hun har fått i seg det hun trenger. Men vi følger selvsagt med. Hun er svært tynn, har bestandig vært det. Men almentilstanden er god, hun er aktiv, og sjelden syk. Men det skal sies at hun ikke er kresen på noen måte. Det er svært lite hun rynker på nesa av. Derimot er hun ikke særlig interessert i godterier, men det er vi bare glade for. Hun får lørdagsgodt, som de fleste andre barn, spiser litt, men deler det meste ut til andre. Jeg er ikke bekymret. Mange mener hun er for tynn, men jeg tror det er normalt for henne. Så lenge hun spiser litt til 4 måltider om dagen, og rå grønnsaker innimellom, ser jeg ingen som helst grunn til bekymring. Siden hun er helt frisk har jeg ikke spurt legen hva han mener om det. Hvis datteren din er frisk, tror jeg ikke du heller behøver å bekymre deg. Hvis måltidene blir en evig kamp, tror jeg bare det forverrer situasjonen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Hun spiser 1 skive til frokost, lunsj og kvelds, det er forsåvidt greit nok, men det er alltid en kamp for å finne et pålegg hun kan ha på disse skivene. Har en gulerot med på skolen i tillegg. Middag er verre. Spiser snaut nok en 1/2 potet eller en bitte liten porsjon ris. 1 liten brokkolibit og litt gulerøtter. F.eks. 1 stk. sei biff, litte granne kylling eller noen få biter kjøtt. Saus vil hun ikke smake, har bestemt seg på forhånd at den er sterk uansett hva slags saus det er, Kjøttdeig vil hun ikke ha og svært skjeldent pølser. Litt frukt innimellom. Jenta er matlei til tusen, å spise virker som et ork for henne til tider. Prøver å forklare henne at hun blir matlei når hun aldri vil smake på noe. Lørdags kos betyr ikke noe for henne, hun liker ikke noe uansett, bortsett fra taco skjell og litt grønnt. Når det gjelder lege har vi fått høre at hun må spise mere,da hun er i tynneste laget. Folk rundt oss reagerer på hvor lite hun spiser og hvor vanskelig hun er i mat veien. I sommer ble det påvist jernmangel, men det er nå under kontroll etter en jernkur. Hun spiser omtrent det samme som sønnen min har gjort i perioder. Det at hun får i seg både frukt og grønt er jo kjempebra. Dere kan ikke tvinge henne til å spise, så prøv å ikke ha så mye fokus på det hun spiser. Nå spiser sønnen min langt mer enn tidligere. Får han noe han liker kjempegodt eier han ikke magemål. Jeg gir han syltetøy på skolenista, for jeg synes det er bedre at han spiser det enn at han ikke rører maten. Hjemme foretrekker han brødskive med ketchup, pizzakrydder og ost. Det har han i smørbrødgrillen. Alle er ikke like glad i mat, men jeg synes nå barnet ditt får i seg litt da Noen er slanke, sånn er det bare. Bare ikke si til henne at hun er tynn. En jente jeg kjenner var så lei seg pga at enkelte sa hun er så tynn, og en dame ville tvinge i henne mat. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Jeg tenker på at kanskje det er en god idè å ta henne med på kjøkkenet. La henne gjøre masse under matlaging. Lær henne teknikker og dine smarte triks og hemmeligheter. Da tror jeg kanskje interessen kommer tilbake og at matlysten stiger sakte men sikkert? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fortvilet nå Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Hun spiser omtrent det samme som sønnen min har gjort i perioder. Det at hun får i seg både frukt og grønt er jo kjempebra. Dere kan ikke tvinge henne til å spise, så prøv å ikke ha så mye fokus på det hun spiser. Nå spiser sønnen min langt mer enn tidligere. Får han noe han liker kjempegodt eier han ikke magemål. Jeg gir han syltetøy på skolenista, for jeg synes det er bedre at han spiser det enn at han ikke rører maten. Hjemme foretrekker han brødskive med ketchup, pizzakrydder og ost. Det har han i smørbrødgrillen. Alle er ikke like glad i mat, men jeg synes nå barnet ditt får i seg litt da Noen er slanke, sånn er det bare. Bare ikke si til henne at hun er tynn. En jente jeg kjenner var så lei seg pga at enkelte sa hun er så tynn, og en dame ville tvinge i henne mat. Jeg skjønner hva dere mener, men dette har pågått så lenge og faktisk bare blitt verre. Hun spiser mindre enn noen gang. Hun er ofte trett og slapp og legen mener hun bør spise mere. Hun er ikke unormalt tynn, men bør helst legge på seg litt iflg. legen. Men nå skal vi prøve å ikke mase om at hun må spise og spiser hun ikke så får hun la være. Skal prøve dette i noen dager og se hva hun får i seg på den måten. Takk for svar alle sammen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke unormalt. Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Det er ikke så mye mer enn min datter på 10 år spiser. Hun er også tynn og blir slapp fort hvis hun blir syk. Men jeg gjør motsatt av hva andre her inne sier. Jeg snakker mye om hvorfor vi spiser og hva maten gjør for henne. En 10 åring skjønner at hun må spise mer for ikke å bli syk og dårlig. Og jeg ser at hun virkelig prøver å spise mer til hvert måltid. (Vår 5 årige barn spiser dobbelt så mye mat i løpet av dagen i forhold.) Vi gjør det slik at vi serverer mye av den maten som vi vet hun setter pris på. Da blir det lettere for henne å spise. Ofte dypper hun middagsmaten i ketchup, da smaker det godt ifølge henne selv. Når det gjelder sauser så er det viktig og ikke lage dem sterke noen gang. Foreldre liker mer smak og fylde i en saus og lager den gjerne etter dette prinsippet. Ikke rart at barn får imot å spise saus, de fleste barn vil ha lite salt og pepper. La ditt barn få en youghurt eller banan eller gulrot mellom måltidene slik at du får i henne noe mer enn en skive til maten. Det kan jo faktisk styrke matlysten istedenfor. Jo mindre man spiser, jo mindre sulten er man. Kroppen regulerer seg ned. Liker hun smoothies? Lag noen smaker som hun kan like og bland i is så den blir tykk og deilig. Kanskje det blir lettere å få i seg frukt på den måten. Vi har i perioder servert både helmelk til drikke og fløte i spesialmat til vår datter slik at hun får litt kjøtt på beina sine. Server av og til chips til maten istedenfor poteter hvis hun spiser mer av dette. Eller potetmos. Noen barn klarer ikke spise en tørr potet som det fort blir uten saus. Kjøp event. noen bokser med vitamindrikk på apoteket som hun kanskje vil drikke av og til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Hun spiser 1 skive til frokost, lunsj og kvelds, det er forsåvidt greit nok, men det er alltid en kamp for å finne et pålegg hun kan ha på disse skivene. Har en gulerot med på skolen i tillegg. Middag er verre. Spiser snaut nok en 1/2 potet eller en bitte liten porsjon ris. 1 liten brokkolibit og litt gulerøtter. F.eks. 1 stk. sei biff, litte granne kylling eller noen få biter kjøtt. Saus vil hun ikke smake, har bestemt seg på forhånd at den er sterk uansett hva slags saus det er, Kjøttdeig vil hun ikke ha og svært skjeldent pølser. Litt frukt innimellom. Jenta er matlei til tusen, å spise virker som et ork for henne til tider. Prøver å forklare henne at hun blir matlei når hun aldri vil smake på noe. Lørdags kos betyr ikke noe for henne, hun liker ikke noe uansett, bortsett fra taco skjell og litt grønnt. Når det gjelder lege har vi fått høre at hun må spise mere,da hun er i tynneste laget. Folk rundt oss reagerer på hvor lite hun spiser og hvor vanskelig hun er i mat veien. I sommer ble det påvist jernmangel, men det er nå under kontroll etter en jernkur. Jeg har ei som til tider spiser lite. (9 år) En måte å motivere henne på er å ta henne med på matlagingen. Det er ofte stas. Da spiser ho definitivt mer. Ho trener også ganske mye. Da har ho forstått at ho MÅ spise. Ellers klarer ho ikke disse lange treningsøktene og blir helt matt og kjempelei. Så det har også fungert som motivasjon. Ho har blitt mye mer kresen i det siste. Så nå spiser ho bare kjøttboller og ketsjup på brødskivene. Men jeg gidder ikke å mase med henne. Så lenge ho spiser så er det greit. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Hun spiser 1 skive til frokost, lunsj og kvelds, det er forsåvidt greit nok, men det er alltid en kamp for å finne et pålegg hun kan ha på disse skivene. Har en gulerot med på skolen i tillegg. Middag er verre. Spiser snaut nok en 1/2 potet eller en bitte liten porsjon ris. 1 liten brokkolibit og litt gulerøtter. F.eks. 1 stk. sei biff, litte granne kylling eller noen få biter kjøtt. Saus vil hun ikke smake, har bestemt seg på forhånd at den er sterk uansett hva slags saus det er, Kjøttdeig vil hun ikke ha og svært skjeldent pølser. Litt frukt innimellom. Jenta er matlei til tusen, å spise virker som et ork for henne til tider. Prøver å forklare henne at hun blir matlei når hun aldri vil smake på noe. Lørdags kos betyr ikke noe for henne, hun liker ikke noe uansett, bortsett fra taco skjell og litt grønnt. Når det gjelder lege har vi fått høre at hun må spise mere,da hun er i tynneste laget. Folk rundt oss reagerer på hvor lite hun spiser og hvor vanskelig hun er i mat veien. I sommer ble det påvist jernmangel, men det er nå under kontroll etter en jernkur. Jeg har vært borti unger som har vært mye værre enn det der. Din unge spiser jo variert også selvom det er litt lite mengde. Kanskje det hjelper å gi henne ansvaret selv, slutte å mase? Lag en avtale med henne først. Sett fram pålegg på bordet og ikke foreslå noe for henne, ikke mas under middagen heller. Skryt av maten så hun overhører det. Ene fetteren min spista bare svartpølse, puffa ris og pannekaker da han var liten. Han overlevde merkelig nok på den dietten.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fortvilet nå Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Det er ikke så mye mer enn min datter på 10 år spiser. Hun er også tynn og blir slapp fort hvis hun blir syk. Men jeg gjør motsatt av hva andre her inne sier. Jeg snakker mye om hvorfor vi spiser og hva maten gjør for henne. En 10 åring skjønner at hun må spise mer for ikke å bli syk og dårlig. Og jeg ser at hun virkelig prøver å spise mer til hvert måltid. (Vår 5 årige barn spiser dobbelt så mye mat i løpet av dagen i forhold.) Vi gjør det slik at vi serverer mye av den maten som vi vet hun setter pris på. Da blir det lettere for henne å spise. Ofte dypper hun middagsmaten i ketchup, da smaker det godt ifølge henne selv. Når det gjelder sauser så er det viktig og ikke lage dem sterke noen gang. Foreldre liker mer smak og fylde i en saus og lager den gjerne etter dette prinsippet. Ikke rart at barn får imot å spise saus, de fleste barn vil ha lite salt og pepper. La ditt barn få en youghurt eller banan eller gulrot mellom måltidene slik at du får i henne noe mer enn en skive til maten. Det kan jo faktisk styrke matlysten istedenfor. Jo mindre man spiser, jo mindre sulten er man. Kroppen regulerer seg ned. Liker hun smoothies? Lag noen smaker som hun kan like og bland i is så den blir tykk og deilig. Kanskje det blir lettere å få i seg frukt på den måten. Vi har i perioder servert både helmelk til drikke og fløte i spesialmat til vår datter slik at hun får litt kjøtt på beina sine. Server av og til chips til maten istedenfor poteter hvis hun spiser mer av dette. Eller potetmos. Noen barn klarer ikke spise en tørr potet som det fort blir uten saus. Kjøp event. noen bokser med vitamindrikk på apoteket som hun kanskje vil drikke av og til. Det er vanskelig når du føler at ungen din ikke får i seg det hun skal. Vi sliter i tillegg med at hun ikke sovener før 22:30 og det er for sent for henne. Nå prøver vi oss frem her også og ser på hva vi kan gjøre. Vi har ikke villet gi henne så mye innimellom måltidene for at hun skal spise mere til hovedmåltidene, men jeg ser poenget til ikke unormalt. Det ordner seg nok - takk alle sammen:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mil1365380270 Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Dette kan jeg ikke noe om, altså. Min unge er småspist, men mye yngre enn din. Det som imidlertid slo meg, var noe jeg leste i en Wahlgren-bok; ungene spiser mer når de sover mer. Kan det være søvnen er riktig sted å starte? Som sagt ikke noe kunnskap om dette, bare en tanke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.