Gjest klaymen Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Guttungen på sju kjeder seg på skolen, for han kan alle bokstavene. Så når klassen skal sitte og øve på en og en bokstav klarer han ikke å konsentrere seg. Men her om dagen fant han et gammelt aktivitetshefte fra bokklubben som han ville skrive i, og da satt han lenge og skrev masse ord med små bokstaver og greier, helt frivillig. Noen som har tips til sånne bøker/hefter som passer til en gutt på 7 som kan mye og som leser godt, men som trenger den motriske skrivetreningen? Skolen skulle forresten hatt lærebøker med Spider man, Lego-figurer, Star Wars, Hot Wheels og superhelter, vulkaner, dinosaurer og romskip istedet for niser og roser og is og sol og mus med sløyfe i håret... Tror mange gutter hadde hatt større motivasjon da gitt ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 De har endel i bokhandelen. Har de ikke noe på skolen han kunne få? Guttungen min fikk noen ekstrahefter i 1.klasse som han raste igjennom med glupende appetitt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest klaymen Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 De har endel i bokhandelen. Har de ikke noe på skolen han kunne få? Guttungen min fikk noen ekstrahefter i 1.klasse som han raste igjennom med glupende appetitt. Har sendt en mail til læreren også. Har ikke kommet noen ennå, selv om han har kjedet seg en stund for å si det sånn... Hadde vært fint om de hadde noe der også ja! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Jeg har ikke svar på det du spør om, men lurer på noe likevel. Sønnen din går vel i andre klasse når han er 7 år? Driver de enda og øver på enkle bokstaver da? Da er det i tilfelle ikke rart det blir kjedelig. Datteren vår går i første klasse, og de er nå iallefall halvferdig med alfabetet og har begynt å lese på ordentlig, Håper da virkelig ikke de skal drive med det samme et helt år til.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest klaymen Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Jeg har ikke svar på det du spør om, men lurer på noe likevel. Sønnen din går vel i andre klasse når han er 7 år? Driver de enda og øver på enkle bokstaver da? Da er det i tilfelle ikke rart det blir kjedelig. Datteren vår går i første klasse, og de er nå iallefall halvferdig med alfabetet og har begynt å lese på ordentlig, Håper da virkelig ikke de skal drive med det samme et helt år til.. Ja ikke vet jeg, men jeg syns det er helt utrolig at de ikke er kommet lenger.... Gutten min kunne lese sommeren før skolen startet, og da de begynte med de samme bokstavarkene som de hadde lekt med i barnehagen i fjor syns han det var kjedelig allerede da. Og i høst holder de jammen meg på med enkeltbokstaver _ennå_ Han er helt oppgitt ;-) og det skjønner jeg _så_ godt. Vet ikke om det er noe spesielt med denne klassen, eller om de bare må ta det om igjen så alle henger med. De øver på å skrive tallene fra 1-9, og "ukas ord" som de skal øve og øve på den uka de står på ukeplanen er feks "og", "som" og "om"... Det er fortsatt ganske mange som ennå ikke trekker sammen ord og har knekt lesekoden, men akkurat det er vel ikke så uvanlig i andre klasse kanskje? *sukk* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lizzzy Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 http://www.gyldendal.no/multi/ Har dere vært her inne og sett? Vår 8-åring elsker oppgavene der:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 ... Det gjør førsteklassingen vår også. Men er det ikke helst matematikk som er der da? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lizzzy Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 ... Det gjør førsteklassingen vår også. Men er det ikke helst matematikk som er der da? http://www.gyldendal.no/grunnskole/ Her kan ungene kose seg:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 http://www.gyldendal.no/grunnskole/ Her kan ungene kose seg:-) Åååå, strålende, takk skal du ha for linken! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Sjekk i bokhandelen. Jeg ba læreren om ekstra oppgaver til han, og det fikk han med stort hell. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 http://www.gyldendal.no/multi/ Har dere vært her inne og sett? Vår 8-åring elsker oppgavene der:-) *legger i favoritter* ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Ja ikke vet jeg, men jeg syns det er helt utrolig at de ikke er kommet lenger.... Gutten min kunne lese sommeren før skolen startet, og da de begynte med de samme bokstavarkene som de hadde lekt med i barnehagen i fjor syns han det var kjedelig allerede da. Og i høst holder de jammen meg på med enkeltbokstaver _ennå_ Han er helt oppgitt ;-) og det skjønner jeg _så_ godt. Vet ikke om det er noe spesielt med denne klassen, eller om de bare må ta det om igjen så alle henger med. De øver på å skrive tallene fra 1-9, og "ukas ord" som de skal øve og øve på den uka de står på ukeplanen er feks "og", "som" og "om"... Det er fortsatt ganske mange som ennå ikke trekker sammen ord og har knekt lesekoden, men akkurat det er vel ikke så uvanlig i andre klasse kanskje? *sukk* Det er nok helt vanlig at mange fortsatt ikke leser på høsten i 2.klasse ja. Ofte starter de med store bokstaver i 1.klassse og tar små i 2.klasse. Er likevel enig i at dette kan bli kjedelig for barn som har kunnet dette lenge, men den motoriske treningen er det likevel mange av dem som trenger, spes gutter. Min seksåirng som er førsteklassing knekte lesekoden for et par år siden, men har likevel ikke lest noe særlig på egenhånd. Han har foreløpig ikke sagt noe om at det er kjedelig på skolen så jeg tror han synes det er helt greitt, selv om det ikke akkurat er noen utfordringer for han. Han har hatt noen supre hobbybøker som vi kjøpte i bokhandelen for et par år siden. Disse kommer med klistremerker som man kan sette inn når siden er ferdig løst.Tror serien heter "Gullstjerne" eller noe sånt,og her finnes bøker både i norsk, matematikk og engelsk på ulike nivåer. Ellers er det også helt greitt å be læreren om andre oppgaver til han, eller oppgaver han kan gjøre i tillegg. Selv om det er kjedelig så kan han ikke hoppe over skrive-biten selv om han leser greitt. Det er en viktig bit av norskfaget å lære seg å skrive bokstavene på riktig måte... sier en som aldri helt lærte det selv:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Hvis han ligger langt foran de andre og dermed ikke er motivert bør du ta en prat med læreren og be om at han får et bedre tilpasset opplegg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsolsol Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Her er det slik at de som ikke kan alle bokstavene gjør bokstavark, og de som kan bokstavene jobber med ord/lesing. Gruppen er differensiert i undervisningen og mht lekser. Dette var fortsatt noe enkelt så vi samtalet med læreren om noe mer utfordringer - og det fikk hun. Mitt råd: Snakk med læreren. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 http://www.gyldendal.no/multi/ Har dere vært her inne og sett? Vår 8-åring elsker oppgavene der:-) Denne vil smågirlsa like 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Jeg har slike aktivitetsbøker til ene datteren min. Den ene er fra 5-8 år. Hver side har et tema i akkurat den boka. F eks ting på badet, ting i klasserommet, høst, sommer, på lekeplassen osv. Alle ordene skal skrives, så kan barnet fargelegge etterpå. Datteren min elsker disse bøkene. Hun er 5,5 år, så det kan jo bli litt kjedelig for en på 7 år? Jeg tror serien heter Mine første bokstaver, Mine første tall og Mine første ord. Den siste er fra 5-8 år. Jeg kjøpte bøkene på Europris. Vi har noen bøker fra Lek og Lær også, men jeg husker ikke hvor langt de går i alder. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhea Silvia Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Datteren min på 6 synes aktivitetsbøkene er kjedelige og foretrekker å skrive "fritt". I matte øver vi på hoderekning. Hva med å la han skrive "brev", til tanter, onkler, besteforeldre,venner etc etc. Mye mer motiverende. Epost også. Og kanske på MSN med nær slekt? Det finnes også lettlesbøker som har spørsmål i etterkant. De er også fine. Skolen har sikkert noen å låne ut. Det finnes en serie med bøker, tror den heter Elle Melle? Den skal ha gode oppgaver. Jenta mi koser seg heldigvis på skolen.Nå er hun ivrig opptatt med å pugge dikt, helt frivillig! Men jeg tror ikke hun har evnen til å kjede seg heller da. Høres ut som om det går litt seint fremover i klassen til din gutt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest klaymen Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Takk for mange tips! Snakket med læreren, og hun har funnet frem en ekstrabok til norskbøkene som han skal få holde på med, og hun var også positiv til at han kan ha med andre hefter hjemmefra som de kan bytte på med litt så det ikke blir kjedelig. Det som er morsomt er at han syns det var veldig stas med den ekstraboka, og han virker mye mer motivert bare ved tanken på å slippe de bokstavarkene :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.