Gå til innhold

Må de ansatte være med på byen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Unnskyld at jeg sier dette.

Men den negative holdningen du/dere fremviser til å være sosial i ikke-kristne sammenhenger, er nettopp den som gir kristne et dårlig rykte for å være fordomsfulle, moraliserende og "kjedelige."

Selvom man har en kristen tro, og ønsker å leve etter den, er det ikke lurt å isolere seg fra omgang med "vanlige" mennesker, eller fordømme sosiale sammenkomster som ikke har "Jesus" i sentrum"

For dere er sikkert begge to nødt til å ha kontakt med ikke-kristne i deres jobber og sosiale liv forøvrig.

At dere ikke frivillig oppsøker sammenkomster der fest og fyll står i sentrum, har jeg full fortåelse for.

Men å uttrykke så sterk misnøye fordi man "må" spise middag, med sine kollegaer av og til, synes jeg vitner om en svært snever innstilling!

Selvom det drikkes alkohol ved disse middagene, er det jo ingen som tvinger ham til å gjøre det samme.

Og hvis han hadde hatt en litt annen innstilling til disse sammenkomstene, er det slett ikke umulig at han faktisk kunne ha hygget seg litt av og til han også!

Enig med deg.

Gjest Mix Master
Skrevet

Nei man mister vel ikke jobben, men slike ting blir arrangert for å ta vare på det sosiale i bedriften og dermed trivselen. Det er noe annet å møte sine kolleger utenom jobb enn på jobb, en blir kjent på en annen måte, og dette kan bedre miljøet på jobben.

Han kan ikke få sparken pga han ikke blir med, men kan hende han føler seg utenfor når de andre drar på dette og ikke han? Kan hende han blir pratet om bak ryggen og at han aldri blir med, men det må nå være valgfritt om en vil være med. Folk har jo et liv utenom jobben og.

Han trenger jo ikke drikke selv om han er med, han kan bli med på middag, så drar han hjem uten å bli med på byen etterpå, det kjenner jeg flere som gjør. Han får heller finne på en unnskyldning da, at dere får besøk eller noe.

Gjest man mister ikke jobben nei
Skrevet

Av og til er så mangt. Det kan være 2-3 ganger i året eller en gang i måneden. Det siste hadde ikke gått hos oss. Fritiden er dyrebar og familien kommer da først for oss.

De gangene vi er ute med jobben så drar vi hjem etter et godt måltid mat og lar resten feste videre hvis dem ønsker det. Det tar ca. 2-3 timer maks og det er jo ikke så ille.

Men dere bestemmer helt selv og ingen kan tvinge dere til noe dere ikke vil.

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

Men den negative holdningen du/dere fremviser til å være sosial i ikke-kristne sammenhenger, er nettopp den som gir kristne et dårlig rykte for å være fordomsfulle, moraliserende og "kjedelige."

Selvom man har en kristen tro, og ønsker å leve etter den, er det ikke lurt å isolere seg fra omgang med "vanlige" mennesker, eller fordømme sosiale sammenkomster som ikke har "Jesus" i sentrum"

For dere er sikkert begge to nødt til å ha kontakt med ikke-kristne i deres jobber og sosiale liv forøvrig.

At dere ikke frivillig oppsøker sammenkomster der fest og fyll står i sentrum, har jeg full fortåelse for.

Men å uttrykke så sterk misnøye fordi man "må" spise middag, med sine kollegaer av og til, synes jeg vitner om en svært snever innstilling!

Selvom det drikkes alkohol ved disse middagene, er det jo ingen som tvinger ham til å gjøre det samme.

Og hvis han hadde hatt en litt annen innstilling til disse sammenkomstene, er det slett ikke umulig at han faktisk kunne ha hygget seg litt av og til han også!

Signerer!

En bedre formulering av det jeg prøvde å si var dette. :-)

Gjest man mister ikke jobben
Skrevet

Nå er du fordomsfull her. Man må da akseptere at ikke alle mennesker er like glad i å bruke fritiden sammen med kollegaer fra jobben.

For min egen del så kan jeg gå med på noen få ganger, men julebord og div. aktiviteter som ellers jobben arrangerer er ikke høyt prioritert på min liste heller. Jeg sitter som regel på slike selskap og bare ønsker meg hjem til mine barn og kjære som jeg ser allfor lite til når man jobber i full jobb.

Jeg trives på jobb med mine kolleger, men når dagen er slutt vil jeg til min familie og mine private venner.

Og på mine forskjellige jobber har jeg aldri vært borti et middagsselskap med sjefen eller kolleger som ikke det tilbys alkohol på. Dessverre er det altfor mange som tar for mye av godsakene fordi det er gratis og da er det ikke mye gøy å være den som prøver å holde en ordentlig samtale i gang senere på kvelden. Kan godt forstå trådstartes argument her om å få slippe dette og heller prioritere det som de setter aller høyest. Det er ikke dermed sagt at de går rundt og preker om jesus til alle andre!

Skrevet

Det er kun én plass Jesus kan være "i sentrum", og det er hverken på et møte eller i kirken!

Det er godt mulig å bli med kollegaer på en fest og to, og likevel ha "Jesus i sentrum". Synes det er en merksnodig måte å distansere seg fra "de andre".

Men det er nå _min_ mening.

Gjest arbeidsgiveren
Skrevet

Joda, men det må jo være hvordan de passer inn i teamet _på jobb_, samarbeid og slike ting. En arbeidsgiver kan aldri kreve av en ansatt å være med på middager i arbeidstakers fritid, så lenge det ikke er definert i stillingsbeskrivelsen...

Neida, men det blir nok vektlagt litt om det blir nedbemanning, men evnen til å generere inntekter teller selvsagt mest.

Skrevet

Jeg bekjenner meg også som kristen, men skjønner ikke hva det har med å gå ut og spise sammen med kolleger å gjøre? Han kan jo gå hjem etter middag, trenger ikke gå ut og drikke seg drita. Selv om det å være avhold heller ikke _nødvendigvis_ må ha med et relgiøst valg å gjøre.

Men hvis han ikke har _lyst_ så er vel det helt greit det vel? man mister ikke jobben, men man mister kanskje en anledning til å bli bedre kjent med kollegene sine. Men ikke alle har det behovet :-)

Skrevet

Nå er du fordomsfull her. Man må da akseptere at ikke alle mennesker er like glad i å bruke fritiden sammen med kollegaer fra jobben.

For min egen del så kan jeg gå med på noen få ganger, men julebord og div. aktiviteter som ellers jobben arrangerer er ikke høyt prioritert på min liste heller. Jeg sitter som regel på slike selskap og bare ønsker meg hjem til mine barn og kjære som jeg ser allfor lite til når man jobber i full jobb.

Jeg trives på jobb med mine kolleger, men når dagen er slutt vil jeg til min familie og mine private venner.

Og på mine forskjellige jobber har jeg aldri vært borti et middagsselskap med sjefen eller kolleger som ikke det tilbys alkohol på. Dessverre er det altfor mange som tar for mye av godsakene fordi det er gratis og da er det ikke mye gøy å være den som prøver å holde en ordentlig samtale i gang senere på kvelden. Kan godt forstå trådstartes argument her om å få slippe dette og heller prioritere det som de setter aller høyest. Det er ikke dermed sagt at de går rundt og preker om jesus til alle andre!

Nei, jeg er ikke fordomsfull. Jeg har faktisk vanket litt i kriste miljøer selv i min ungdom, som "utenforstående involvert" hvis man kan si det sånn.

Jeg har / hadde mange venner og bekjente som var personlig kristne. Og kjenner godt igjen tendensen til å isolere seg blant sine "egne," og oppfatningen av at "verden utenfor" ikke helt gjelder for dem, og at de ikke-kristne`s aktiviteter som f.eks å drikke alkohol, er "synd"

Hvis du leser flere av innleggene til trådstarter, så kommer det tydelig frem at mannen hennes (og hun) misliker disse middagene hovedsaklig fordi det er en "ikke-kristen" setting rundt dem - ikke fordi de stjeler så mye tid fra privatlivet.

Det var det jeg baserte innlegget mitt på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...