Gjest GA Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Guttungen kom med sin første ironiske uttalelse i dag ang noen skrivelekser som "sikkert blir kjempegøy" (han hater stavskrift) Han er 9 år. Hvor gamle er de før de skjønner ironi fullt ut egentlig? Husker lillesøstra mi (10 år yngre enn meg) stadig spurte "var du ironisk nå GA?" da hun var liten... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Mora mi skjønner ikke ironi den dag i dag, men sønnen min på syv har veldig sansen :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mary Poppins Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Mine to tvillingkusiner er 10 år og de har skjønt ironi i ihvertfal i et par år nå.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Snuppen her er 5år, og har skjønt ironi siden han var tre... Men han er nok litt tidlig ute med språk generelt. Lille snuppa på to, sier lite. :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Datteren min på 5,5 år ville blitt veldig usikker om jeg brukte ironi, mens sønnen på 10 år har skjønt bruken av det i minst et par år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Mora mi skjønner ikke ironi den dag i dag, men sønnen min på syv har veldig sansen :-) *LOL* Men mora di er jo ikke rett på en flekk... Ironi er nok langt i overkant for den skapningen der *s* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1224792851' post='3994244] *LOL* Men mora di er jo ikke rett på en flekk... Ironi er nok langt i overkant for den skapningen der *s* Jeg syntes du var i overkant frekk til jeg kom på hvem du svarte 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Poden her er 10 år nå og har skjønt ironi ganske lenge, et par år kanskje? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Ifølge klassisk utviklingspsykologi skal vel ungene være nærmest på mellomtrinnet i skolen før de skjønner ironi. Men guttungen (8) her i huset har skjønt ironi en god stund, og han bruker det med ganske stor presisjon selv. Vi snakker mye om ordenes betydning og hvordan budskap kan oppfattes forskjellig, så det hjelper sikkert. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Jeg syntes du var i overkant frekk til jeg kom på hvem du svarte Jeg er helt enig med deg! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Gutten min på syv skjønner veldig åpenlys ironi, men (selvsagt) ikke ironi av den mer subtile typen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Guttungen min på 9 har skjønt det ihvertfall 3 år. Datra på 4,5 forstår noe, men ikke all. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Hvis barnet har autistiske trekk kan dette med ironi være underutviklet, kan hende forstår de alt bokstavelig. Jeg mente jo da et "normalt" barn uten bokstavdiagnoser eller autisme eller andre vansker. Har nå lest at normalen er 12 år for å forstå ironi fullt ut i følge utviklingspsykologer. Jeg jobber med unger i alderen 9-16 år, og er veldig forsiktig med bruk av ironi overfor de yngste. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest klaymen Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Sjuåringen min skjønner godt åpenlys ironi, og bruker det selv, som eksempelet du brukte. Men vi er forsiktige med å bruke ironi, og hvis en av oss har sagt noe som kan misforstås har vi tatt det og forklart med en gang. Og da lærer han vel også å oppdage ironi etterhvert. Det er veldig forskjell på ironi, tørrvittige overdrivelser sagt for moro skyld der alle er innforstått med det og det ikke går utover noen, og den innfule ironien som gjør narr av andre da, Det siste har ikke jeg sans for. Eller... Jeg liker jo ofte Nytt på Nytt, så jeg har vel ikke min sti helt ren. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Hva er "fullt ut"? Det er vel ingen grenser for hvor innfløkt ironi man kan finne. regner med at det er voksen-nivå. Men nå er det jo ikke alle voksne som forstår ironi heller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 regner med at det er voksen-nivå. Men nå er det jo ikke alle voksne som forstår ironi heller. Tenåringen bruker ekstremt mye ironi. Det må vel ligge til alderen tenker jeg. Alle andre er jo så håpløse ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Tenåringen bruker ekstremt mye ironi. Det må vel ligge til alderen tenker jeg. Alle andre er jo så håpløse ;o) Det er vel da de oppdager fullt ut hvordan det kan brukes til å oppnere skikkelig med kanskje! Litt mer uskyldig når de fremdeles går på barneskolen... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
double Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Vet ikke hvordan det ligger ann sånn normalt sett. Minsta mi har "alltid" forstått ironi, hvis jeg skriver hun var 3-4 år tar jeg ihvertfall ikke i. Alle sa at det var helt umulig, men vi nærmeste som kjenner henne godt visste med sikkerhet at hun forsto, og at det ikke var noen tilfeldigheter inne i bildet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Vet ikke hvordan det ligger ann sånn normalt sett. Minsta mi har "alltid" forstått ironi, hvis jeg skriver hun var 3-4 år tar jeg ihvertfall ikke i. Alle sa at det var helt umulig, men vi nærmeste som kjenner henne godt visste med sikkerhet at hun forsto, og at det ikke var noen tilfeldigheter inne i bildet. Slik var det med eldstemann her også :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest zilja Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Jeg har lært at barn ikke forstår ironi før de er 14 år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.