Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1224792851' post='3994244] *LOL* Men mora di er jo ikke rett på en flekk... Ironi er nok langt i overkant for den skapningen der *s* Hhehe - og det sies at forståelse av ironi er et tegn på intelligens :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Vet ikke hvordan det ligger ann sånn normalt sett. Minsta mi har "alltid" forstått ironi, hvis jeg skriver hun var 3-4 år tar jeg ihvertfall ikke i. Alle sa at det var helt umulig, men vi nærmeste som kjenner henne godt visste med sikkerhet at hun forsto, og at det ikke var noen tilfeldigheter inne i bildet. Tidlig forståelse av ironi og en godt utviklet humor er faktisk et tegn på at ungen er smart - du skal ikke se bort fra at hun leser tidlig også :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Jeg har lært at barn ikke forstår ironi før de er 14 år. Da skal jeg tørre å si at du rett og slett har lært feil. _Så_ mange unormale unger kan vi ikke ha flyende i huset her. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest zilja Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Da skal jeg tørre å si at du rett og slett har lært feil. _Så_ mange unormale unger kan vi ikke ha flyende i huset her. Ikke umulig;) Syntes også det hørtes veldig sent ut. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Ikke umulig;) Syntes også det hørtes veldig sent ut. Ser at det er flere som har lært det samme her, men det er kanskje forskjellige nivåer av ironi. Jeg tror de fleste får tak i ironien fra de er ti ihvertfall. Kun basert ut fra de som flyr rundt her i huset da :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Synes det er forskjell på unger - og hvor verbale de er. En av ungene mine har hatt stor humoristisk sans fra han bitteliten - det samme gjelder for ironi... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
double Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Tidlig forståelse av ironi og en godt utviklet humor er faktisk et tegn på at ungen er smart - du skal ikke se bort fra at hun leser tidlig også :-) ''Tidlig forståelse av ironi og en godt utviklet humor er faktisk et tegn på at ungen er smart - du skal ikke se bort fra at hun leser tidlig også :-)'' Ja, jeg vet Hun er 8 år nå og vi er med i foreningen Lykkelige barn 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 ''Tidlig forståelse av ironi og en godt utviklet humor er faktisk et tegn på at ungen er smart - du skal ikke se bort fra at hun leser tidlig også :-)'' Ja, jeg vet Hun er 8 år nå og vi er med i foreningen Lykkelige barn Er den bra forresten? Vi er invitert inn, men har ikke meldt oss inn enda med ene barnet her. Har hatt så mye annet en stund nå. Men jeg tenker stadig på det, om det kunne vært nyttig for oss. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Sønnen min er mye mindre verbal enn storesøsteren. Men akkurat ironi har han taket på, muligens fordi han alltid har elsket å henge med eldre gutter og plukket opp mye derfra. Han er 9 år nå og har sikkert skjønt (enkel - på det nivået du antyder) ironi etpar år. Tror nok også det kommer an på settingen og hvem han snakker med - han forventer nok f.eks. mer ironi fra tenåringssøsteren enn fra læreren. Min eldste har vært suveren med ord og uttrykksformer av alle typer siden 6-årsalderen, og overgår mange voksne. Men som hun selv sier - det er hennes ene sterke side. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Jeg har lært at barn ikke forstår ironi før de er 14 år. Det finnes jo mange ulike nivåer av ironi, og en kan vel kanskje si at en ikke forstår den fullt ut før en er 14? Men det høres neste tidlig ut; noe ironi kan jo være skikkelig subtil og krever en viss erfaring og forståelse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Snuppa på 9 har forstått det kjempelenge. Flere år. Men noen ganger går ho "fem på". Ser at det er store forskjeller blandt vennegjengen hennes. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke signatur i dag Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Sønnen min er 30 og han skjønner ikke ironi enda. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Sønnen min er 30 og han skjønner ikke ironi enda. *LOL* Noen har tyngre for det, enn andre ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Min stedatter på 11,5 tar det ofte ikke enda! Noen ganger forstår hun det, hvis man med ansiktsuttrykk gjør det klart, men ellers henger hun ofte ikke med nei, og sitter som et spørsmålstegn:-) Men så er ikke hun så flink med ord heller da. Hun sliter ofte med å finne riktige ord på det hun vil fortelle, og det blir mye "også... også... så sa han da... øhh... han der som jeg sa i sta... øhh... ja... også..."! Og hun får sjelden med seg hva vi voksne snakker om oss imellom, da hun rett og slett ikke forstår ordene vi bruker. Men skriftlig er hun ganske flink! Tror det har en sammenheng med slikt jeg, når de forstår ironi. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Ser at det er flere som har lært det samme her, men det er kanskje forskjellige nivåer av ironi. Jeg tror de fleste får tak i ironien fra de er ti ihvertfall. Kun basert ut fra de som flyr rundt her i huset da :-) Min mor jobber på videregående, og påstår at det er skremmende få elever som skjønner ironiske tekster. Det er jo hakket mer avansert enn muntlig, så det kan jo hende det er det de mener som sier 12-14 år? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lærer på vgs Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Ironi skal man være forsiktig med. Som lærer på ungdomsskolen erfarte eg at elevene der ikke hadde grepet på det, noe som ga meg trøbbel... for å si sånn... Elever på vgs tåler mer, for å si det sånn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linnea78 Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Jeg har lært at barn ikke forstår ironi før de er 14 år. Det har jeg også lært. Jeg har lært at en hverken som mor eller pedagog skal bruke ironi overfor barn og unge. De kan gi uttrykk for at de forstår ironi, men gjør det egentlig ikke. Selvfølgelig er det forskjell på hvor dyp ironien er, men det er nok det beste å ikke bruke ironi til barn. http://re.kvasir.no/n/http://www.dagbladet.no/kultur/2001/08/28/277783.html 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest faktisk! Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Min mor jobber på videregående, og påstår at det er skremmende få elever som skjønner ironiske tekster. Det er jo hakket mer avansert enn muntlig, så det kan jo hende det er det de mener som sier 12-14 år? Jeg arbeider selv med barn i ungdomsskolealder. Jeg tror på at mange barn forstår ironi fra foreldre eller andre nære, men det er de færreste som takler ironi fra autoritetspersoner eller som forstår ironiske ytringer ellers. Det er min erfaring iallefall. Er veldig forsiktig med ironi blant elevene mine, rett og slett fordi det ikke fungerer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Jeg arbeider selv med barn i ungdomsskolealder. Jeg tror på at mange barn forstår ironi fra foreldre eller andre nære, men det er de færreste som takler ironi fra autoritetspersoner eller som forstår ironiske ytringer ellers. Det er min erfaring iallefall. Er veldig forsiktig med ironi blant elevene mine, rett og slett fordi det ikke fungerer. Det du sier synes jeg høres veldig sannsynslig ut. Jeg har også med eget barn erfart at det er flere "nivåer" av ironi-forståelse - fra å forstå veldig åpenbar ironi/tulling fra mor - sagt med påtatt fjes og stemme, til å ta mer "avansert" ironi. Så selv om jeg synes han har forstått ironi i mange år nå, har det jo vært en utvikling, og denne utviklingen kommer sikkert til å fortsette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhea Silvia Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Vet ikke hvordan det ligger ann sånn normalt sett. Minsta mi har "alltid" forstått ironi, hvis jeg skriver hun var 3-4 år tar jeg ihvertfall ikke i. Alle sa at det var helt umulig, men vi nærmeste som kjenner henne godt visste med sikkerhet at hun forsto, og at det ikke var noen tilfeldigheter inne i bildet. De ansatte i barnehagen sa at Lille Rosa forsto ironi da hun var tre år. Og det tror jeg de har rett i! Hun er en smart unge, og snakker nok over hodet på en del andre barn...- Men hun er også så smart at hun forstår det, og heldigvis veldgi sosialt anlagt slik at hun tilpasser seg de hun omgås. De to andre forsto nok også ironi tidlig, og heldigvis så forstår de også at de ikke alltid passer å bruke det! Tolvåringen skrev en tekst nylig som læreren nesten mistenke meg for å ha vert delaktig i, siden hun så tydelig brukte ironi. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.