Gjest Elextra Skrevet 24. oktober 2008 Skrevet 24. oktober 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1224832733' post='3994391] Hva med en varmepumpe til 14.000 kr på Obs Bygg? Min venninne sier at det er som et nytt liv med den varmepumpa - jevn varme i hele huset. Oljefyring bli jeg kvalm av. Det er så tung luft i oljefyrte hus.. synes jeg. ''Oljefyring bli jeg kvalm av. Det er så tung luft i oljefyrte hus.. synes jeg.'' Aner du overhodet hva du snakker om? Med oljefyr i kjelleren og radioatorer med vann rundt i huset blir det helt suveren varme. Luften blir ikke tørr som når man fyrer med strøm. 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 24. oktober 2008 Skrevet 24. oktober 2008 ''Oljefyring bli jeg kvalm av. Det er så tung luft i oljefyrte hus.. synes jeg.'' Aner du overhodet hva du snakker om? Med oljefyr i kjelleren og radioatorer med vann rundt i huset blir det helt suveren varme. Luften blir ikke tørr som når man fyrer med strøm. Ja, men når tilstrekkelig ventilasjon mangler, eieren er grådig, og det ikke varmes med annet enn olje, og muligens litt ved, så blir lufta forferdelig tung. I hvertfall i nevnte hus. Det er helt jævlig. 0 Siter
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 24. oktober 2008 Skrevet 24. oktober 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1224835290' post='3994449] Ja, men når tilstrekkelig ventilasjon mangler, eieren er grådig, og det ikke varmes med annet enn olje, og muligens litt ved, så blir lufta forferdelig tung. I hvertfall i nevnte hus. Det er helt jævlig. Det er de som setter opp døren til fyrrommet sitt feks fordi det er varmt der og de vil spre den varmen. Da spiser fyren oksygen fra huset i stor stil :-) Men er de grådige så er det ikke genialt å fyre med olje for tiden da :-( 0 Siter
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 24. oktober 2008 Skrevet 24. oktober 2008 Kan legge til at huset mitt er fra 1964, med gammeldagse koblede vinduer, og en inngangsdør som definitivt ikke er tett (og som forårsaker mye kjefting for tiden, for ungene lukker den ikke ordentlig, og så glemmer de å lukke døren til vindfanget). Ut fra oljeprisene i sommer lønner det seg ikke for meg å bruke fyren i vinter - men det er kanskje lavere priser nå? Jeg synes oljeutgiftene dine var vanvittige. Glemte det med oljeprisene... Jo - det er satt ned en god del nå. Sjekket pris forrige uke på en liten fylling bare for å benytte sjansen mens det er "billig" og fikk tilbud på 8,40 nå - mot at jeg måtte sloss omtrent for å komme ned mot tieren i våres. 0 Siter
mrxx Skrevet 24. oktober 2008 Skrevet 24. oktober 2008 Det som drar opp kostnaden din er at du fyrer meg olje. Jeg har et hus på din størrelse og oppvarming og varmtvann er en god del lavere enn det du har. Vi fyrer med strøm, ved og litt parafin. Parafin er ikke mer enn ca. 200 liter pr. år. Det koster meg ca. 2.500,- pr. år. Strøm bruker jeg ca. 30 til 35.000 vil jeg anta, har ikke regnet skikkelig på det, men det er ikke så galt i alle fall. Men hos oss er det mange som dusjer så det går mye varmtvann og det vaskes klær daglig. Så spørs det da hvor varmt dere har det og om dere har på full varme over alt osv. Dere ha helt sikkert noe å hente på å senke varmen her og der på forskjellige tider av døgnet. Jeg vil tro at du ligger på ca. 20.000 mer i året enn hva jeg gjør. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 24. oktober 2008 Skrevet 24. oktober 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1224835290' post='3994449] Ja, men når tilstrekkelig ventilasjon mangler, eieren er grådig, og det ikke varmes med annet enn olje, og muligens litt ved, så blir lufta forferdelig tung. I hvertfall i nevnte hus. Det er helt jævlig. Ok, min erfaring med oljefyring er udelt positiv *S*. Og det har ikke vært mye lufting rundt selve fyren, men den har gjerne stått i kjelleren og avstengt fra resten av huset. 0 Siter
....AV Skrevet 24. oktober 2008 Skrevet 24. oktober 2008 Varmepumpe mot grunnvann er som regel veldig dyrt, da. Har du vurdert å bytte ut oljekjelen med pelletskjel? Det kan du spare på og det er mer miljøvennlig. http://www.minenergi.no/sitepageview.aspx?sitePageID=1026 Ellers kanskje du kan få en vurdering av huset ditt av noen energi-eksperter. Det høres ganske voldsomt ut hos deg. Vi har 200 kvadratmeter bolig og bruker vel ca. 15 000 i strøm og 6000 i ved + pellets i året. 0 Siter
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 24. oktober 2008 Skrevet 24. oktober 2008 Varmepumpe mot grunnvann er som regel veldig dyrt, da. Har du vurdert å bytte ut oljekjelen med pelletskjel? Det kan du spare på og det er mer miljøvennlig. http://www.minenergi.no/sitepageview.aspx?sitePageID=1026 Ellers kanskje du kan få en vurdering av huset ditt av noen energi-eksperter. Det høres ganske voldsomt ut hos deg. Vi har 200 kvadratmeter bolig og bruker vel ca. 15 000 i strøm og 6000 i ved + pellets i året. Det er prisen, samt at jeg ikke finner noen store leverandører so virker seriøse som gjør at jeg venter foreløpig. Det betyr ofte at teknologien ikke er så ferdig som den burde være enda... Pellets sammen med vannbåren varme visste jeg ikke om, det skal jeg sjekke ut. Takk :-) 0 Siter
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 24. oktober 2008 Skrevet 24. oktober 2008 Varmepumpe mot grunnvann er som regel veldig dyrt, da. Har du vurdert å bytte ut oljekjelen med pelletskjel? Det kan du spare på og det er mer miljøvennlig. http://www.minenergi.no/sitepageview.aspx?sitePageID=1026 Ellers kanskje du kan få en vurdering av huset ditt av noen energi-eksperter. Det høres ganske voldsomt ut hos deg. Vi har 200 kvadratmeter bolig og bruker vel ca. 15 000 i strøm og 6000 i ved + pellets i året. Det var jo en pen innsparing på såpass stort energiforbruk også. Du vet ikke tilfeldigvis hva en sånn en koster omtrent siden du har sånn selv? Hvor ofte må man fylle på med pellets på den for at den ikke skal slokne, og hvor ofte må man tømme aske osv? 0 Siter
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 24. oktober 2008 Skrevet 24. oktober 2008 Det som drar opp kostnaden din er at du fyrer meg olje. Jeg har et hus på din størrelse og oppvarming og varmtvann er en god del lavere enn det du har. Vi fyrer med strøm, ved og litt parafin. Parafin er ikke mer enn ca. 200 liter pr. år. Det koster meg ca. 2.500,- pr. år. Strøm bruker jeg ca. 30 til 35.000 vil jeg anta, har ikke regnet skikkelig på det, men det er ikke så galt i alle fall. Men hos oss er det mange som dusjer så det går mye varmtvann og det vaskes klær daglig. Så spørs det da hvor varmt dere har det og om dere har på full varme over alt osv. Dere ha helt sikkert noe å hente på å senke varmen her og der på forskjellige tider av døgnet. Jeg vil tro at du ligger på ca. 20.000 mer i året enn hva jeg gjør. Jepp - olje er utrolig dyrt for tiden :-( (Husker da det kostet fire kroner literen - da var det kjekt med oljefyr :-)) Derfor jeg vurderer å bytte oljebrenneren med noe annet. Strøm er et dårlig alternativ siden jeg har vannbåret varmesystem og ikke panelovner. Det er heller ikke nok sikringskurser i huset til å fyre det med strøm, så da må store deler av det elektriske legges på nytt i hele huset - og det er ikke skjult anlegg her heller. Dermed er det best å forsøke å finne en løsning som går sammen med vannbåren løsning. 0 Siter
....AV Skrevet 24. oktober 2008 Skrevet 24. oktober 2008 Det var jo en pen innsparing på såpass stort energiforbruk også. Du vet ikke tilfeldigvis hva en sånn en koster omtrent siden du har sånn selv? Hvor ofte må man fylle på med pellets på den for at den ikke skal slokne, og hvor ofte må man tømme aske osv? Dessverre vet jeg ikke prisen, for vi har ikke en som er tilknyttet vannbåren varme, bare en frittstående en. Så vidt jeg vet, kan man ha en mateanordning slik at du bare fyller en stor tank og så mates pelletsen automatisk. Vår frittstående ovn må fylles ca. en gang i døgnet, men kan også få med stor tank og automatisk mating. Aske må tømmes 2-4 ganger i måneden. 0 Siter
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 24. oktober 2008 Skrevet 24. oktober 2008 Dessverre vet jeg ikke prisen, for vi har ikke en som er tilknyttet vannbåren varme, bare en frittstående en. Så vidt jeg vet, kan man ha en mateanordning slik at du bare fyller en stor tank og så mates pelletsen automatisk. Vår frittstående ovn må fylles ca. en gang i døgnet, men kan også få med stor tank og automatisk mating. Aske må tømmes 2-4 ganger i måneden. Hmmmm - meget interessant. Dette skal jeg forske litt på - takk skal du ha :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.