Gå til innhold

Hjelpe barna med å få venner?

Zelda77

Anbefalte innlegg

Gutten min på 6 sliter litt med å få venner på skolen. Han er med de andre guttene i klassen når ha er på skolen men sjelden til aldri på fritiden. Jeg tenkte jeg skulle hjelpe han litt ved å invitere noen av guttene hjem her på kino (har lerret og prosjektor).

Det jeg lurer på er om det er "rett" av oss som foreldre å gjøre det på denne måten eller om det er noe ungene bør finne ut av selv.

Hvilke filmer vil dere anbefalle til 6 åringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Vi har da ofte bedt med andre barn hjem, nettopp for å hjelpe barnet vårt å bli bedre kjent med de andre i klassen. Min erfaring er at det er best å invitere en om gangen, da blir man mye bedre kjent enn om det er en flokk. Vi forsøker å unngå å se på TV når vi har besøk, da er det etter min mening bedre å finne på andre ting. Men insisterer de på Barne-TV eller film, hender det selvfølgelig de får lov til det.

Sikkert topp med film-kveld også, da. Finnes jo massevis av filmer en kan se - f.eks. diverse Disney, Nemo, Tsatsiki, Bie-filmen, Happy Feet, Linus-gjengen etc. etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes godt man kan hjelpe barna med å skaffe venner, be noen hjem til middag, etter skolen på en lørdag eller lignende. Det jeg ikke synes man skal "hjelpe" til med er å bestemme hvilke venner barna skal ha..det blir mislykka ofte men hvis det er noen man foretrekker kan man jo i det stille legge til rette for at vedkommende blir bedt mm men hvis ikke kjemien stemmer så er det ikke så greit. Tror det viktigste er å ikke kritisere vennene til barna selv om man ikke liker dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at unger selv må få velge sine egne venner, akkurat på samme måte som vi voksne kan det. Og man skal trå forsiktig i forbindelse med å organisere dette.

Men når det er sagt er det å invitere barn hjem, noe man aboslutt kan og bør gjøre. Da blir barna bedre kjent, og de finner ut om dette er en venn det er morsomt å være sammen med.

Jeg ville kanskje ha passet meg for å invitere mange om gangen, i begynnelsen i hvert fall. Hvis han allerede har få venner på skolen, kan han oppleve at de andre leker mer sammen hjemme hos ham også, og det kan bli sårt. Inviter en om gangen, og se hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar. I dag skal jeg kjøre han til en venn fra barnehagen. Det som er dumt er at de barna han gikk i barnehage med bor 20 min kjøring herfra, og det er ingen av dem han går på skole med. Grunne til at det er sånn er at vi flyttet mens han gikk i barnahegen og det var ikke så lett å få bytte barnehage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Klart dere kan invitere hjem :-)

Inviter en av gangen sånn at de blir kjent med ditt barn og kjør film og kos dere.

Vi har med gjestebarn på alt mellom himmel og jord her i huset - jeg har aldri tenkt over at det kan bli feil jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...