Gå til innhold

Kan de stenge SFO i juleferien?

Gjest Sint i dag...

Anbefalte innlegg

Gjest Sint i dag...

Det står i kommunens vedtekter at SFO skal være åpent i juleferien dersom det er behov. Men nå sier de at i år skal det være stengt pga at de skal rive skolen og trenger tiden til å rydde - gjøre klart til det. (ungene skal få undervisning i brakker).

Det er helt umulig for oss begge å få fri i romjulen - jeg kan ikke pga jobben (travleste tid på året) - og mannen min har brukt opp alle feriedagene. Det er vanskelig å få fri uten det obligatoriske ihvertfall på slike populære dager. I så fall blir det jo også med trekk i lønn.

Jeg mener at de burde gjort mer her - hva med å bruke brakkene til SFO - de skal jo opp til 01.01 uansett? Hva med å samarbeide med naboskolene?

Har ikke kommunen et ansvar her?

Jeg har snakket med noen andre foreldre - og det er flere som har reagert men de fleste klarer nok å ordne seg på en eller annen måte. Men for oss så er det fryktelig vanskelig. Mine foreldre bor her men er i full jobb selv begge to. Farmor er gammel og bor langt borte. Hadde vi vært flere kjente i samme situasjon så kunne vi ha byttet på å være hjemme og passet hverandres unger - men de vi kjenner er enten lærere eller har permisjon. Da blir det ikke en gjensidig tjeneste og vi vil ikke spør dem i juleferien.

Det kan vel ikke være lov å gjøre dette? Hva er da vitsen med vedtekter? Det står ingenting i vedtektene at det kan gjøres unntak ettersom det passer????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 187
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

30

• Mrs. Wallace

9

• Snikkersen

6

• BMS!

6

Aliza1365380759

Er det ingen "godt voksne" naboer eller noe sånt som kan passe dem litt..? Hvis barna er så store at de går på sfo ville i alle fall mine foreldre bare syntes det var trivelig å ha "små" barn i huset noen timer i jula! :-) Særlig siden deres egne barnebarn er langt unna, og "minstebabyen" deres nærmer seg 24 år ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jepp slik er det

Har du ikke oppdaget det før at staten og kommunen kan gjøre akkurat som dem vil bestandig! Både med skole, helse og bygg og annlegg.

Ellers så får du gjøre som mange andre foreldre, nemlig å ha barna med på jobb. Det har jeg hatt mange ganger på planleggingsdager og høst/vinterferier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest be om hjelp tidlig

De får være med på jobb en dag, og avtale å være hos kamerater en dag, og så får mannen din ta en dag uten lønn. Da er dere kommet litt lenger..

Jobber begge foreldrene dine alle dagene i skolens juleferie? Hvis du snakker med dem nå, kan det vel tenkes en av dem kan ta en pepperkakedag med barnebarna mandag før julaften?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest be om hjelp tidlig

De får være med på jobb en dag, og avtale å være hos kamerater en dag, og så får mannen din ta en dag uten lønn. Da er dere kommet litt lenger..

Jobber begge foreldrene dine alle dagene i skolens juleferie? Hvis du snakker med dem nå, kan det vel tenkes en av dem kan ta en pepperkakedag med barnebarna mandag før julaften?

og jeg er ikke enig i det du skriver: venner kan man be om tjenester som ikke gjengjeldes samme uke. Lærervennene deres kan vel ta med deres store barn på en førjulsdag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sint i dag

Jeg kjenner jeg blir fryktelig provosert over at barna ikke engang kan få juleferie jeg...

Jasså ja - for vi har jo ALDRI fri utenom - ikke engang sommerferie har vi!!!!

Noen jobber er travle rundt årsskiftet - andre ellers i året. Alle kan ikke være lærere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sint i dag

Er det ingen "godt voksne" naboer eller noe sånt som kan passe dem litt..? Hvis barna er så store at de går på sfo ville i alle fall mine foreldre bare syntes det var trivelig å ha "små" barn i huset noen timer i jula! :-) Særlig siden deres egne barnebarn er langt unna, og "minstebabyen" deres nærmer seg 24 år ;-)

Som jeg sa i innlegget begge mine foreldre er i full jobb selv???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sint i dag

Har du ikke oppdaget det før at staten og kommunen kan gjøre akkurat som dem vil bestandig! Både med skole, helse og bygg og annlegg.

Ellers så får du gjøre som mange andre foreldre, nemlig å ha barna med på jobb. Det har jeg hatt mange ganger på planleggingsdager og høst/vinterferier.

Har også sett det på min jobb - men det er kjempestress på jobb de dagene så jeg er nødt til å konsentrere meg. Hvis jeg har begge to med meg så ville jeg nok brukt hele dagen på å aktivisere dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sint i dag

Hmmm, vi er vant til at SFO har stengt hver jul vi...

Det er sikkert slik flere plasser - men her har de altså bestemt at SFO skal være åpent i juleferien. Det står i kommunens vedtekter og er dermed bakgrunn for vår planlegging. (Men de har stengt hele juli altså.)

Hadde vi visst det tidligere kunne mannen min sikkert lagt inn noen feriedager da. Det hadde han i fjor. Men det kommer nå når alle feriedager er bestemt. Vi hadde bla fri en hel uke i høstferien både jeg og han da vi var på ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå unntakstilstand i.o.m. at skolen skal rives, da. Det er ikke vanskeligere enn å ringe rektor å spørre om de har mulighet til å samarbeide med en naboskole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sint i dag

Jeg kjenner jeg blir fryktelig provosert over at barna ikke engang kan få juleferie jeg...

Og en ting til - prøver å ikke bli provosert - men klarer det nesten ikke. Du vet ingenting om hvor stressede mine barn er. De har korte SFO dager (halv plass) fordi vi jobber fleksibelt. Det er ikke hverdagene som er vårt problem. Kunne sikkert klart oss uten SFO i det hele tatt. Men siden jeg jobber med det jeg gjør så kan jeg ikke ta fri i romjulen. Er de dagene mer "høyverdige" enn andre dager i året? Blir barna mer stresset av å være på SFO de dagene enn å feks ha fri hele høstferien?

Nei spør litt mer etter før du uttaler deg!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sint i dag

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1224921381' post='3995107]

Det er nå unntakstilstand i.o.m. at skolen skal rives, da. Det er ikke vanskeligere enn å ringe rektor å spørre om de har mulighet til å samarbeide med en naboskole.

Jeg har sendt mailer til SFO og kommunen - og bla nevnt dette. Problemet "mitt" er vel at de fleste andre bare ordner seg med foreldre, venner etc. Eller bruker feriedager. Men som sagt så går ikke dette for oss. Jeg mener at vi bør protestere - men da er jeg jo nødt til å få flere med meg. Jeg mener at de ikke har rett til å gjøre dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sendt mailer til SFO og kommunen - og bla nevnt dette. Problemet "mitt" er vel at de fleste andre bare ordner seg med foreldre, venner etc. Eller bruker feriedager. Men som sagt så går ikke dette for oss. Jeg mener at vi bør protestere - men da er jeg jo nødt til å få flere med meg. Jeg mener at de ikke har rett til å gjøre dette.

Begge parter bør vise smidighet. Dette ville jo ikke ha skjedd om det ikke var oppussing på gang.

Har du fått svar på mailene, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest la ungene få julefri!

Ikke det du spør om, men jeg passer alltid på å ha noen avspaseringstimer og feriedager stående, man vet aldri når man trenger dem... Mine unger har alltid fått juleferie og sluppet å gå i barnehage/ SFO i jula.

Bare et tips til neste år, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke det du spør om, men jeg passer alltid på å ha noen avspaseringstimer og feriedager stående, man vet aldri når man trenger dem... Mine unger har alltid fått juleferie og sluppet å gå i barnehage/ SFO i jula.

Ikke lett for alle å få fri i jula!

Selv er jeg leder i en liten avdeling, og sliter med å holde dørene åpne for publikum. Jeg må selv jobbe for å få gitt fri noen FÅ av mine ansatte.

Det er ikke meg du skrev til, men jeg vil bare minne deg på at det ikke er så lett for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med sfo-leder og/eller rektor, sånn at de forstår problemet. Jeg synes absolutt de burde ordne noe. Gi dem dine forslag (bruke brakkene evnt samarbeid med naboskolen). Det burde vel la seg ordne?

Hvis de stenger må i det minste foreldrene betale mindre denne måneden!

Kriseløsning er å ta med barna på jobben den dagen. Det gjør jeg innimellom, og det fungerer ok, men så er det roligere på min jobb denne tiden, da. Og det blir kjedelig for ungene i lengden.

Evnt kan du kanskje betale noen for å være barnevakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sint i dag

Sånn i tilfelle SFO skulle finne på å stenge mener du?

I fjor hadde mannen min ferie. Dermed er det ikke hans tur i år. Jeg kan ikke ta fri i romjulen pga at det (+ beg av januar) er den travleste tida på jobb for meg. Jobber som regel noen helligdager også for det er så mye som plutselig skal være ferdig på noen få dager.

I år tok vi fri begge to i høstferien. Hadde vi visst om dette tidligere så hadde det vært enklere - men som sagt så kom dette nå når alle feriedagene er bestemt for lenge siden. Det er ikke bare bare for mannen min å ta fri - han hadde jo fri i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, vi er vant til at SFO har stengt hver jul vi...

Det er jo utrolig dumt å stenge sfo. noe av poenget med sfo er jo å hjelpe barn og foreldre i ferier, sånn at ungene slipper å være hjemme alene. Det er faktisk ikke alle som kan få fri i julen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...