Gå til innhold

Kan de stenge SFO i juleferien?

Gjest Sint i dag...

Anbefalte innlegg

Gjest Sint i dag

Syns du har noen gode og balanserte svar i denne tråden, morsan :-).

''Hun vil derfor ikke bry dem med dette. Men noen svarer i tråden at hun kan spørre likevel, da dette er en spesiell situasjon, og at gjengjeldelsen kan gjelde noe annet på et annet tidspunkt, ettersom hun ikke får gjengjeldt dette i løpet av den samme romjulsuka.''

Hvis jeg hadde fri i jula, og en venninne kom og fortalte meg om en slik krise som trådstarter her beskriver, da hadde jeg gladelig stilt opp. Spesielt siden det gjelder bare _to_ arbeidsdager. jeg hadde latt ungen(e) overnatte hos oss, for at jeg skulle slippe å stå opp klokka sju og ta i mot dem.

Gjengjeldelse er ikke alltid så viktig mellom venner. Jeg har passet andres unger av mange grunner, og jeg er så heldig at mine venners barn går godt sammen med mine. Jeg har også venner som har passet mine barn innimellom. På sikt jevner det seg ut.

Til trådstarter: I en krise kan man alltid spørre. Legg fram spørsmålet ditt på en åpen og ærlig måte. Syns du det er leit at du ikke får gjort gjengjeld, så kan du evt tilby deg å betale dagmammalønn, invitere med deg vennenes barn på karneval eller kino eller badeland, eller kjøpe en diger blomst. Det aller verste som kan skje, er at de sier nei, og da er du tilbake til start. Kanskje de sier ja, og problemet ditt er løst.

Lykke til.

Takk for tips - men jeg gjør bare ikke det. Vet ikke hvem jeg skulle ha spurt heller. Kan ikke spørre noen med en nyfødt baby - og det er de som hadde vært mest aktuelle. Jeg arbeider heller natt enn å bry noen liksom...

Noe helt annet hvis det hadde kommet opp naturlig gjennom feks en foreldrekontakt som hadde organisert noe - derfor har jeg jo forsøkt å finne ut om det er andre som får problemer. Kanskje jeg vil finne ut av dette - men de fleste klarer vel å ordne seg på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 187
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

30

• Mrs. Wallace

9

• Snikkersen

6

• BMS!

6

Gjest Shira :o)

Jeg kjenner ingen av foreldrene (bortsett fra de jeg allerede har nevnt som har permisjon - er lærere) så godt at jeg kan spørre om det. Da ordner vi oss heller selv selv om det blir fryktelig stress.

Gjør det noe da? Jeg kjenner ikke så veldig godt foreldrene til guttungens kompiser, men om han hadde spurt om den eller den kunne være her, og en av foreldrene hadde sendt en SMS og forklart, så hadde det vært i orden.

Men du må jo gjøre som du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sint i dag

Her hos oss er sfo alltid stengt i juleferie og påskeferie.

Jeg er enig med deg i at å sende unger til naboer/venner i juleferien er dumt. Jeg hadde ikke tort å spørre en gang.

Nei - jeg får meg heller ikke til å spørre om dette. Eller - vi får jo se om det dukker opp en mulighet.

Det er nok vanligere at SFO er stengt på mindre steder. Vi bor i en storby og jeg ville tro at det er mange foreldre som har to jobber og derfor trenger at det er åpent i ferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noen forslag

Mannen din kan kanskje snakke med noen av sine kolleger og forklare situasjonen, så kanskje han kan få seg en fridag eller to? (av neste års ferie). Så skaffer dere barnevakt til 1-2 dager, og så er det i boks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sint i dag

Mannen din kan kanskje snakke med noen av sine kolleger og forklare situasjonen, så kanskje han kan få seg en fridag eller to? (av neste års ferie). Så skaffer dere barnevakt til 1-2 dager, og så er det i boks.

Takk for forslag - vi har tenkt på det meste selv. Det jeg egentlig lurte på var om hva som er lov og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forslag - vi har tenkt på det meste selv. Det jeg egentlig lurte på var om hva som er lov og ikke.

Jeg har tenkt på at dette ble en tråd hvor du liten grad fikk svar på det du spurte om og i stedet en mengde råd om hvordan gjennomføre juleferien.

Jeg vet ikke hvorvidt kommunen har anledning til å stenge eller ikke formelt sett. Det er mange "gråsoner" i forhold til hvor strengt deres virksomhet er regulert, og det er også vanskelig å fullt ut orientere seg i de bestemmelser som måtte gjelde.

Jeg har ved et par anledninger tatt opp "kampen" mot store organisasjoner, og det har vært uhyre energikrevende . Det er ikke gitt at de anerkjenner at du har rett, selv om de skulle mene at du forsåvidt har det. Derfor ville jeg neppe ha valgt å fronte en aksjon for å få dem til å holde åpent, hvis jeg var deg. Det som derimot ikke er altfor slitsomt, er å skrive et brev hvor du påpeker behov for løsninger for de foreldre som hadde basert seg på at sfo var åpent slik det har vært vanlig. Mest sannsynlig får du et svadasvar som ikke hjelper deg noe, men det er vel greit nok å synliggjøre at deres beslutninger skaper problemer når det gjøres på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ViViola

''Det står i kommunens vedtekter at SFO skal være åpent i juleferien dersom det er behov.''

Der har du egentlig svaret ditt.

Ring til kommunen, snakk med den som er ansvarlig rent administrativt for SFO-ordningen. Får du svadasvar, så ringer du til kommunestyret. Fortsatt svadasvar, så ringer du rådmannen.

De må hoste opp et alternativ, slik jeg har forstått dette med SFO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sint i dag

Jeg har tenkt på at dette ble en tråd hvor du liten grad fikk svar på det du spurte om og i stedet en mengde råd om hvordan gjennomføre juleferien.

Jeg vet ikke hvorvidt kommunen har anledning til å stenge eller ikke formelt sett. Det er mange "gråsoner" i forhold til hvor strengt deres virksomhet er regulert, og det er også vanskelig å fullt ut orientere seg i de bestemmelser som måtte gjelde.

Jeg har ved et par anledninger tatt opp "kampen" mot store organisasjoner, og det har vært uhyre energikrevende . Det er ikke gitt at de anerkjenner at du har rett, selv om de skulle mene at du forsåvidt har det. Derfor ville jeg neppe ha valgt å fronte en aksjon for å få dem til å holde åpent, hvis jeg var deg. Det som derimot ikke er altfor slitsomt, er å skrive et brev hvor du påpeker behov for løsninger for de foreldre som hadde basert seg på at sfo var åpent slik det har vært vanlig. Mest sannsynlig får du et svadasvar som ikke hjelper deg noe, men det er vel greit nok å synliggjøre at deres beslutninger skaper problemer når det gjøres på denne måten.

Takk for at du så det du også ;-)

Nei - jeg har ikke lyst til å fronte en aksjon mer enn jeg allerede har gjort. Jeg har sendt mail til SFO og kommunen for spørre dem om de har lov. Jeg Men de har ikke svart konkret på akkurat det... har også spurt Fylkesmannen - har ikke fått svar ennå. Jeg har også spurt foreldrekontaktene og FAU. De skulle ta opp saken med skolen.

Enig i at dette tar mye energi - og er enormt frustrerende å tenke på. Derfor tror jeg ikke jeg gidder å tenke så mye mer på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...