Gå til innhold

Kan de stenge SFO i juleferien?

Gjest Sint i dag...

Anbefalte innlegg

Gjest Sint i dag

Ta kontakt med sfo-leder og/eller rektor, sånn at de forstår problemet. Jeg synes absolutt de burde ordne noe. Gi dem dine forslag (bruke brakkene evnt samarbeid med naboskolen). Det burde vel la seg ordne?

Hvis de stenger må i det minste foreldrene betale mindre denne måneden!

Kriseløsning er å ta med barna på jobben den dagen. Det gjør jeg innimellom, og det fungerer ok, men så er det roligere på min jobb denne tiden, da. Og det blir kjedelig for ungene i lengden.

Evnt kan du kanskje betale noen for å være barnevakt?

Takk for litt støtte - har allerde gjort det men møter bare "beklager at dere får problemer"

Men kanskje jeg får noen flere svar til neste uke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 187
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

30

• Mrs. Wallace

9

• Snikkersen

6

• BMS!

6

Gjest Sint i dag

Ta kontakt med sfo-leder og/eller rektor, sånn at de forstår problemet. Jeg synes absolutt de burde ordne noe. Gi dem dine forslag (bruke brakkene evnt samarbeid med naboskolen). Det burde vel la seg ordne?

Hvis de stenger må i det minste foreldrene betale mindre denne måneden!

Kriseløsning er å ta med barna på jobben den dagen. Det gjør jeg innimellom, og det fungerer ok, men så er det roligere på min jobb denne tiden, da. Og det blir kjedelig for ungene i lengden.

Evnt kan du kanskje betale noen for å være barnevakt?

Tillegg - kan ikke ta med ungene på jobb - har utrolig mye å gjøre disse dagene - regner med at det blir 12 timers arbeidsdager på meg. Evt må jeg jobbe på helligdagene for å bli ferdig. Jeg må altså konsentrere meg og det går ikke med to unger der. (Har prøvd det før...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg blir fryktelig provosert over at barna ikke engang kan få juleferie jeg...

Det er vel lett for DEG å få fri da?

Jeg er selv leder i en liten avdeling, og her kan jeg ikke gi alle fri! Da stopper alt opp her....sånn fungerer det ikke på en arbeidsplass, faktisk!

Dessuten så FÅR faktisk ungene juleferie, det er mange helligdager.

I en ideell verden er det kanskje som du sier, at alle foreldre skal få fri i alle ungers ferier. Men forelsdre har 5 uker ferie. Hvor mange uker har barn? Det er et regnestykke som ikke går opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for litt støtte - har allerde gjort det men møter bare "beklager at dere får problemer"

Men kanskje jeg får noen flere svar til neste uke

Har du tatt kontakt med de som bestemmer enda høyere opp i systemet? Jeg menr: over rektor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn i tilfelle SFO skulle finne på å stenge mener du?

I fjor hadde mannen min ferie. Dermed er det ikke hans tur i år. Jeg kan ikke ta fri i romjulen pga at det (+ beg av januar) er den travleste tida på jobb for meg. Jobber som regel noen helligdager også for det er så mye som plutselig skal være ferdig på noen få dager.

I år tok vi fri begge to i høstferien. Hadde vi visst om dette tidligere så hadde det vært enklere - men som sagt så kom dette nå når alle feriedagene er bestemt for lenge siden. Det er ikke bare bare for mannen min å ta fri - han hadde jo fri i fjor.

Nettopp. Fri i jula går som regel på omgang i firmaer og bedrifter. Ingen kan regne med å ha fri hvert år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør lærervennene deres om barna kan være hos de når dere er på jobb. Jeg ville mer enn gjerne hjulpet dere:o) Det er enda lenge til jul så om dere starter planleggingen allerede nå så får dere det nok til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner jeg blir fryktelig provosert over at barna ikke engang kan få juleferie jeg...

.... Og vi andre, som lever i virkelighetens verden, må gjøre så godt vi kan med de fridagene vi har. Sånn er det bare.

Dessuten, juleferien er jo mange dager den, masse røde dager der, som er fri for (de fleste) voksne og barn. Så det er jo ikke snakk om å ikke få juleferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er drøyt å komme nå, 2 måneder før jul, med at det skal være stengt i juleferien. Hvis det ikke sto noe om det i skoleruta, og det vanligvis pleier å være åpent, så hadde jeg protestert kraftig. Da bør de kunne være villige til å få til en ordning.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Jeg har ikke peiling på hva SFO kan og ikke kan, men kom til å tenke på noe. Kan dere høre med barnas venner om de kan være med dem? Går de på SFO er de vel såpass store at det skulle kunne gå an og være hos venner en dag, en annen venn neste dag?

Så kan dere ta disse vennene en dag senere? Kanskje lage en vennefest eller noe som takk for hjelpa?

Og har dere spurt deres egne venner?

Hadde dere ring meg, enten som min venn, eller at barna var guttungens venn, og sagt det som det var, hadde jeg gladelig hatt besøk her jeg i romjula. Så kunne jeg fått igjen en tjeneste med at guttungen min var med dere en dag senere. Dette er jo en knipe dere uforskyldt er kommet opp i, så da hadde jeg såklart stilt opp.

Bare ett forslag. Når det gjelder SFO vet jeg faktisk ikke om den er åpen her hos oss. Har du vært klar på at dette gir dere store problem? Jeg ville kanskje troppet opp personlig jeg og snakket med dem, slik at de skjønte at dette får store konsekvenser. Spurt om muligheter for naboskolen sin SFO?

Håper dere finner en løsning, det er ikke alle som kan ta fri i romjula, så hev deg over dem som ikke skjønner det. Jeg har vokst opp med ferier utover de tradisjonelle, og jeg har hatt en fin oppvekst :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke det du spør om, men jeg passer alltid på å ha noen avspaseringstimer og feriedager stående, man vet aldri når man trenger dem... Mine unger har alltid fått juleferie og sluppet å gå i barnehage/ SFO i jula.

Bare et tips til neste år, kanskje?

Hehe, dream on baby.

Jeg har også alltid timer til gode, men det er lettere å vinne i lotto enn å få bruke dem i travle perioder. Som trådstarter tydeligvis er midt oppi i romjulen. Det er ikke sånn at alle arbeidstagere kan velge og vrake i når de ønsker å ta ut fridager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, vi er vant til at SFO har stengt hver jul vi...

Slik har det alltid vært hos oss også, helt fram til dette skoleåret. I fjor protesterte vi mot stengninger i alle skoleferier og det ble tilslutt tatt opp i kommunsetyret. Nå velger man om man vil betale ekstra hver mnd for å ha helårs-SFO eller om man vil ha samme tilbud som før (uten SFO i skoleferiene).

Før ble det sendt ut skriv til alle foreldre før feriene. Her kunne vi melde behov for SFO i ferien og hvis det var minst 6 som takket ja, så ble det åpent. Det var aldri så mange som takket ja, siden det kostet 250 kr dagen ekstra å ha et barn der. De fleste ordna seg på andre vis, men det skapte selvsagt problemer for de som ikke hadde andre til å stille opp....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke det du spør om, men jeg passer alltid på å ha noen avspaseringstimer og feriedager stående, man vet aldri når man trenger dem... Mine unger har alltid fått juleferie og sluppet å gå i barnehage/ SFO i jula.

I mange bedrifter er det helt umulig å få fri i jula pga at jula er den travleste tida i året. Sånn ellers, dersom det er mulig, så tenker jeg at man bør kunne prøve å få fri. Desverre er det ikke alltid det går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva som er lov eller ikke lov, vet jeg ikke her.. Synes uansett det er lovlig seint å komme med dette nå!

Ta det opp med skolesjefen i kommunen din (med mindre du bor i en storby? ;-)) Jeg innbiller meg at terskelen for å kontakte skolesjefen/oppvekstsjefen er lavere i en liten kommune...

Har du facebook? Sett statusen din til: "Hjelp!! Er det noen som kan passe barna mine en dag i juleferien?" e.l. Da slipper du å spørre vennene dine selv, og så kan du bare håpe på at noen forbarmer seg over dere.... Hadde jeg fått en slik melding på Facebook, så hadde jeg nok sett om jeg fikk tid til å ha et par ekstra unger en dag eller to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mener jeg ja

Tillegg - kan ikke ta med ungene på jobb - har utrolig mye å gjøre disse dagene - regner med at det blir 12 timers arbeidsdager på meg. Evt må jeg jobbe på helligdagene for å bli ferdig. Jeg må altså konsentrere meg og det går ikke med to unger der. (Har prøvd det før...)

Jeg synes dere skal ta en runde med dere selv og spørre dere: hva er viktigst her i livet, jobben eller barna?

Synes i utgangspunktet det høres horribelt ut at du planlegger å jobbe 12-timers dager i barnas juleferie.

Et barn er et barn med omsorgsbehov i toppen 12 år, og de årene er viktig. Jeg synes synd på barn som blir dratt ut av senga og på sfo i juleferien mens de fleste andre sitter hjemme og ser på donald duck som feirer jul eller baker peppekaker med mor og far.

Kanskje er det for sent den dagen en eller annen av dere går på en smell fordi dere ikke prioriterer å være sammen med barna i de viktige barneårene.

Og hva hvis du blir syk, går jobben konkurs?

Hva er verst, at du ikke strekker til på jobb eller et barn som føler seg forlatt av sine foreldre?

Ja, du blir nok sintere nå, men jeg håper du også tenker litt over det livet du lever med omsorg for små barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mener jeg ja

Det er sikkert slik flere plasser - men her har de altså bestemt at SFO skal være åpent i juleferien. Det står i kommunens vedtekter og er dermed bakgrunn for vår planlegging. (Men de har stengt hele juli altså.)

Hadde vi visst det tidligere kunne mannen min sikkert lagt inn noen feriedager da. Det hadde han i fjor. Men det kommer nå når alle feriedager er bestemt. Vi hadde bla fri en hel uke i høstferien både jeg og han da vi var på ferie.

Ferieloven gir anledning til å avvikle 2009-ferie i 2008.

Paragraf 7, punkt 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig fjernt å tro at det i alle jobber går helt greit å ha fri i romjula!

Selv er jeg heldig, og kan ta fri hver eneste jul - sist jeg jobbet i romjula var i 1992.

Men alle arbeidsplasser er ikke slik, da. Man kan ikke alltid erstatte alle ansatte med ymse skoleelever som vikar i jula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere skal ta en runde med dere selv og spørre dere: hva er viktigst her i livet, jobben eller barna?

Synes i utgangspunktet det høres horribelt ut at du planlegger å jobbe 12-timers dager i barnas juleferie.

Et barn er et barn med omsorgsbehov i toppen 12 år, og de årene er viktig. Jeg synes synd på barn som blir dratt ut av senga og på sfo i juleferien mens de fleste andre sitter hjemme og ser på donald duck som feirer jul eller baker peppekaker med mor og far.

Kanskje er det for sent den dagen en eller annen av dere går på en smell fordi dere ikke prioriterer å være sammen med barna i de viktige barneårene.

Og hva hvis du blir syk, går jobben konkurs?

Hva er verst, at du ikke strekker til på jobb eller et barn som føler seg forlatt av sine foreldre?

Ja, du blir nok sintere nå, men jeg håper du også tenker litt over det livet du lever med omsorg for små barn.

Men du vet jo ingenting om hvor mye fri denne moren (og faren) har på andre tider i året!

For alt vi vet, kan det hende hun/de har fri 8 uker om sommeren, hele påska, hele vinterferien, hele påskeferien samt kommer hjem samtidig med skolebarna 3 dager i uka!

Ok, sikkert en liten overdrivelse på alt det der, men det blir for lettvint å henge seg opp i at en person har en jobb som gjør at man må jobbe ekstra mye når andre har fri og si at akkurat DEN personen er den som prioriterer barna mindre enn andre.

(For ordens skyld understreker jeg at jeg her kun forsvarer trådstarter og ikke meg selv, for jeg kan alltid ha fri hele jula i min jobb.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier som noen andre her: Spør lærervennene deres om ungene kan være hos dem de dagene. Selv om dere ikke kan gjøre gjengjeld med en gang eller på samme måte, kan dere garantert gjøre dem en gjentjenteste en annen gang, på en eller annen måte.

Vi har juleferie, og jeg ville overhodet ikke hatt noe imot å ha noen av guttungens venner her en dag eller to. Det er jo bare koselig at de har noen å leke med. Unger som er i skolealder er det jo ikke akkurat noen stor jobb å passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig fjernt å tro at det i alle jobber går helt greit å ha fri i romjula!

Selv er jeg heldig, og kan ta fri hver eneste jul - sist jeg jobbet i romjula var i 1992.

Men alle arbeidsplasser er ikke slik, da. Man kan ikke alltid erstatte alle ansatte med ymse skoleelever som vikar i jula.

Det er utrolig hva man kan få til også. Hvis man bare vil....

Syns synd i disse ungene som har en mor som må jbbe 12 timer pr dag I JULA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...