Gå til innhold

Kan de stenge SFO i juleferien?

Gjest Sint i dag...

Anbefalte innlegg

Aliza1365380759

Som jeg sa i innlegget begge mine foreldre er i full jobb selv???

Så foreldrene dine er de eneste "godt voksne" naboene du har..? Det med mine foreldre trakk jeg inn som et eksempel på "godt voksne naboer" som bare hadde satt pris på å passe et par nabounger noen timer i jula. Beklager hvis det gjorde deg opprørt og forferdet, det var ikke meningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 187
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

30

• Mrs. Wallace

9

• Snikkersen

6

• BMS!

6

Det er utrolig hva man kan få til også. Hvis man bare vil....

Syns synd i disse ungene som har en mor som må jbbe 12 timer pr dag I JULA.

Insinuerer du at denne moren ikke egentlig VIL være sammen med ungene sine? Makan...

Det er faktisk ikke så lett som at det "må kunne gå an å få til", og det gjelder mange forskjellige typer arbeidssteder. Sykehus og politi f.eks, for å ta det som må stirre alle og enhver rett i trynet... Og det er mange andre bransjer også som har høysesong med haug på rundt jul.

Dessuten var saken her at dette ble opplyst nå, 2 måneder før jul, når alle årets feriedager allerede var porsjonert ut og brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sinna lærermor

Jasså ja - for vi har jo ALDRI fri utenom - ikke engang sommerferie har vi!!!!

Noen jobber er travle rundt årsskiftet - andre ellers i året. Alle kan ikke være lærere.

Halloooo!!!! Nå blir jeg provosert her. Er lærer og DU har tydeligvis IKKE PEILING på hvor mye vi jobber.

Jeg har alltid med jobb hjem etter endt arbeidsdag kl 15.30, da har jeg på jobb fra kl 8.00. Prøver å skjerme helgene men det går som regel ikke. I kveld skal jeg sette meg ned å forberede et totimers opplegg til en klasse norsk i videregående.

Ja vi har skoleferie samtidig med ungene. Mesteparten av våre ferier er AVSPASERING for lange og mentalt krevende arbeidsuker. Jeg jobber gjennomsnittelig 46 timer i uka. Samtidig må jeg ta imot telefonsamtaler fra psykologer for Kari som har rusproblemer og lage eget opplegg for Per som har diagnose lettere psykisk utviklingshemming. Osv, osv.....

Nei vet du hva! Greit å være irritert,men legg ansvaret der det skal være, og slutt å være misunnelig på oss som faktisk jobber vettet av oss for at DINE unger skal få en god utdannelse.

Og hvis du er så misunnelig på oss lærere kunne du vel tatt deg den utdannelsen så hadde du jo fått MASSE fri og slutte å jobbe tolv timers dager og få problemer med barnepass. Dessuten har du fått to måneders varsel, det må kunne gå an å få områdd seg på den tiden. Ta kontakt med en jente på vgs. De er sikkert kjempeglad for å kunne komme hejm til deg å være barnevakt og tjene noen ekstra kroner i høstferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig hva man kan få til også. Hvis man bare vil....

Syns synd i disse ungene som har en mor som må jbbe 12 timer pr dag I JULA.

Jula består av mange dager, ikke bare romjulsdagene. Det at hun har noen lange arbeidsdager betyr ikke at hun jobber _alle_ dagene. Det betyr heller ikke at barna er overlatt uten foreldre i 12 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Insinuerer du at denne moren ikke egentlig VIL være sammen med ungene sine? Makan...

Det er faktisk ikke så lett som at det "må kunne gå an å få til", og det gjelder mange forskjellige typer arbeidssteder. Sykehus og politi f.eks, for å ta det som må stirre alle og enhver rett i trynet... Og det er mange andre bransjer også som har høysesong med haug på rundt jul.

Dessuten var saken her at dette ble opplyst nå, 2 måneder før jul, når alle årets feriedager allerede var porsjonert ut og brukt.

''Sykehus og politi f.eks''

Ja, jeg kjenner ei som fødte på julaften for noen år siden. Jammen bra for henne og barnet at det fantes jordmødre som "ikke ville" være sammen med sine egne barn den dagen....;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halloooo!!!! Nå blir jeg provosert her. Er lærer og DU har tydeligvis IKKE PEILING på hvor mye vi jobber.

Jeg har alltid med jobb hjem etter endt arbeidsdag kl 15.30, da har jeg på jobb fra kl 8.00. Prøver å skjerme helgene men det går som regel ikke. I kveld skal jeg sette meg ned å forberede et totimers opplegg til en klasse norsk i videregående.

Ja vi har skoleferie samtidig med ungene. Mesteparten av våre ferier er AVSPASERING for lange og mentalt krevende arbeidsuker. Jeg jobber gjennomsnittelig 46 timer i uka. Samtidig må jeg ta imot telefonsamtaler fra psykologer for Kari som har rusproblemer og lage eget opplegg for Per som har diagnose lettere psykisk utviklingshemming. Osv, osv.....

Nei vet du hva! Greit å være irritert,men legg ansvaret der det skal være, og slutt å være misunnelig på oss som faktisk jobber vettet av oss for at DINE unger skal få en god utdannelse.

Og hvis du er så misunnelig på oss lærere kunne du vel tatt deg den utdannelsen så hadde du jo fått MASSE fri og slutte å jobbe tolv timers dager og få problemer med barnepass. Dessuten har du fått to måneders varsel, det må kunne gå an å få områdd seg på den tiden. Ta kontakt med en jente på vgs. De er sikkert kjempeglad for å kunne komme hejm til deg å være barnevakt og tjene noen ekstra kroner i høstferien.

*S* Ta et rolig pust i magen, for trådstarter sa faktisk ikke at lærere jobber lite og ikke har fortjent avspassering i juleferien eller andre ferier! :-)

Hun sa jo bare at visse jobber har høysesong på den tiden slik at man ikke kan ta fri akkurat da, i motsetning til lærere, som jo alltid har fri i skolejuleferien - naturlig nok.

Det er vel lov å poengtere at lærerne de facto HAR fri i jula, uten å bli mistenkt for å ha generell mistro til lærernes arbeidsinnsats? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, det ante meg at denne måtte komme ;)

Jeg er selv lærer, så jeg er selvsagt helt enig med meg - men denne mammaen kritiserte jo egentlig ikke lærerne som arbeidsgruppe da ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det ante meg at denne måtte komme ;)

Jeg er selv lærer, så jeg er selvsagt helt enig med meg - men denne mammaen kritiserte jo egentlig ikke lærerne som arbeidsgruppe da ;-)

Det skulle selvsagt stå at jeg er enig med _deg_ ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle selvsagt stå at jeg er enig med _deg_ ;-)

Ro, ro til fiskeskjær....;-)

(forøvrig betryggende at du er enig med deg selv, da. Hadde vært litt skummelt dersom du hadde en krangel med deg selv*S*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest superanonymakkuratnå

Tillegg - kan ikke ta med ungene på jobb - har utrolig mye å gjøre disse dagene - regner med at det blir 12 timers arbeidsdager på meg. Evt må jeg jobbe på helligdagene for å bli ferdig. Jeg må altså konsentrere meg og det går ikke med to unger der. (Har prøvd det før...)

Da hadde jeg faktisk jobbet helligdagene, altså! Hvorfor skal alle andre ta ansvar for andres valg he ri livet!? Har du valgt en jobb som er så krevende, at du må jobbe 12 timer i strekk, og attpåtil har unger, bør du faktisk vurdere noen ting, spør du meg.

Jeg har valgt å bli lærer, men det betyr ikke at jeg vil være barnepike for folk som har valgt å jobbe livet av seg, altså. Ihvertfall ikke, når vedkommende kan jobbe på helligdager, og dermed ikke trenge barnepike.

Det at jeg er lærer, kan helt sikkert brukes mot meg; Dere har jo fri hver ferie osv. Men jeg jobber rævva av meg ellers, og jeg har faktisk en UTROLIG viktig jobb, jeg også. JEg jobber faktisk med ungene deres, og prøver å lære dem en smule folkeskikk i tillegg til kunnskap, noe som faktisk er veldig viktig for Norge som nasjon, så feriene mine, er MINE feriedager. Basta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ro, ro til fiskeskjær....;-)

(forøvrig betryggende at du er enig med deg selv, da. Hadde vært litt skummelt dersom du hadde en krangel med deg selv*S*)

Yes, men tenkte det kanskje kunne virke litt vel drøyt å presisere at jeg var innmari enig med meg sjøl ;-)

Forøvrig skjer det iblant her inne at jeg havner i en eller annen eldre tråd. Jeg leser nedover og glemmer å se på nicket. Merker at det er noen jeg er sååå enig med og tenker at dette omtrent var som om jeg skulle skrevet det selv! Jeg er skikkelig imponert over bidragsyterens holdninger - helt til jeg ser at det er jeg som har skrevet det *rødme*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg faktisk jobbet helligdagene, altså! Hvorfor skal alle andre ta ansvar for andres valg he ri livet!? Har du valgt en jobb som er så krevende, at du må jobbe 12 timer i strekk, og attpåtil har unger, bør du faktisk vurdere noen ting, spør du meg.

Jeg har valgt å bli lærer, men det betyr ikke at jeg vil være barnepike for folk som har valgt å jobbe livet av seg, altså. Ihvertfall ikke, når vedkommende kan jobbe på helligdager, og dermed ikke trenge barnepike.

Det at jeg er lærer, kan helt sikkert brukes mot meg; Dere har jo fri hver ferie osv. Men jeg jobber rævva av meg ellers, og jeg har faktisk en UTROLIG viktig jobb, jeg også. JEg jobber faktisk med ungene deres, og prøver å lære dem en smule folkeskikk i tillegg til kunnskap, noe som faktisk er veldig viktig for Norge som nasjon, så feriene mine, er MINE feriedager. Basta.

''Har du valgt en jobb som er så krevende, at du må jobbe 12 timer i strekk, og attpåtil har unger, bør du faktisk vurdere noen ting, spør du meg.''

Hmmmm interessant å lese at du mener en og annen lang arbeidsdag innebærer at man burde være diskvalifisert som forelder - uavhengig av hvor lite man evt jobber ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, men tenkte det kanskje kunne virke litt vel drøyt å presisere at jeg var innmari enig med meg sjøl ;-)

Forøvrig skjer det iblant her inne at jeg havner i en eller annen eldre tråd. Jeg leser nedover og glemmer å se på nicket. Merker at det er noen jeg er sååå enig med og tenker at dette omtrent var som om jeg skulle skrevet det selv! Jeg er skikkelig imponert over bidragsyterens holdninger - helt til jeg ser at det er jeg som har skrevet det *rødme*

*he he* Fort gjort:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jasså ja - for vi har jo ALDRI fri utenom - ikke engang sommerferie har vi!!!!

Noen jobber er travle rundt årsskiftet - andre ellers i året. Alle kan ikke være lærere.

NÅ tente du virkelig en gnist i meg, altså!:-0 SKal forsøke å ikke si noe mer i denne tråden, men det holder drithardt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*S* Ta et rolig pust i magen, for trådstarter sa faktisk ikke at lærere jobber lite og ikke har fortjent avspassering i juleferien eller andre ferier! :-)

Hun sa jo bare at visse jobber har høysesong på den tiden slik at man ikke kan ta fri akkurat da, i motsetning til lærere, som jo alltid har fri i skolejuleferien - naturlig nok.

Det er vel lov å poengtere at lærerne de facto HAR fri i jula, uten å bli mistenkt for å ha generell mistro til lærernes arbeidsinnsats? ;-)

Ok, men da har faktisk lærere høysesong fra august til juni. Bør vel kunne få fri i jula, da?! Uten å måtte være barnepike for folk som har hæysesong i 7 dager i nettopp jula!? Hm, spekulerer hardt nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest superanonymakkuratnå

''Har du valgt en jobb som er så krevende, at du må jobbe 12 timer i strekk, og attpåtil har unger, bør du faktisk vurdere noen ting, spør du meg.''

Hmmmm interessant å lese at du mener en og annen lang arbeidsdag innebærer at man burde være diskvalifisert som forelder - uavhengig av hvor lite man evt jobber ellers.

Jeg mener: Når verden raser sammen fordi SFO er stengt i JULA pga. RIVING og OPPUSSING,(faktisk til beste for ungene og familiene, skulle man tro!? På sikt altså!?) har man et problem man KUN kan laste seg selv for, og INGEN annen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener: Når verden raser sammen fordi SFO er stengt i JULA pga. RIVING og OPPUSSING,(faktisk til beste for ungene og familiene, skulle man tro!? På sikt altså!?) har man et problem man KUN kan laste seg selv for, og INGEN annen!

Hele poenget er at dette varselet om stengning skjer med så kort varsel.

Hadde det skjedd med meg to måneder før en kritisk jobbeperiode, håper og tror jeg at vi kunne ha løst det ved hjelp av besteforeldre, tanter, våre venner og/eller foreldre til barnets venner.

Men jeg skjønner at det er veldig vanskelig når man ikke har et nettverk å støtte seg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sinna lærermor

Ehh, rødmer litt. Overreagerte kanskje litt, ja... Men jeg blir så provosert av at alle sier at lærerne har jo mye fri så da kan jo lærervennene passe unger i juleferien. Som om vi ikke vasser i nok unger ellers. Både egne og andres. Og liker det. Stort sett er de fleste unger både små og "store" (vgs) forholdsvis greie og hyggelige. Blir bare så irritert over at alle ser feriene, og ikke alt det andre som faktisk følger med denne jobben. Og i feriene kan det faktisk være hyggelig å vie seg til kun sine egne, til en forandring. Og vel...jeg har passet venninners barn i juleferien. Hatt med meg naboens unge på hyttetur i vinterferien også, og en annen nabounge på sommerferie i Danmark.....Men jeg mener jo i utgangspunktet det jeg sa, at to måneder er godt varsel, og at det ikke er umulig å finne en løsning, uten å kaste seg over lærerne som yrkesgruppe, for de har jo så mye fri likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?

Er det for deg virkelig så ubegripelig at folk med barn må planlegge og porsjonere fridagene sine? Er ikke det en del av det å være en ansvarlig forelder da? For at det skal gå, forutsetter det en grad av forutsigbarhet hos andre instanser som også er en del av bildet. Som barnehage, skole og SFO.

Og når da SFO på mindre enn 2 måneders varsel gir beskjed om at de har stengt i julen, helt i slutten av ferieåret, så er det da ikke så vanskelig å forstå at det blir vanskelig for noen?

Vi har selv barn i barnehage som har stengt i romjulen. Null problemer, for vi vet om det hele tiden, og forholder oss deretter. Det er ikke det samme som å få det kastet over seg når feriedagene er fordelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men da har faktisk lærere høysesong fra august til juni. Bør vel kunne få fri i jula, da?! Uten å måtte være barnepike for folk som har hæysesong i 7 dager i nettopp jula!? Hm, spekulerer hardt nå...

Disse kommentarene om å evt få noen lærervenner til å passe barna, har jeg forstått slik:

Trådstarter nevner at dersom de hadde hatt venner som var i samme båt, kunne de ha avtalt å passe hverandres barn noen dager - altså som gjenytelse til hverandre. Men hun sier at dette ikke går, da dem de kjenner ikke har behov for å være med på en slik ordning, fordi de likevel har fri (lærere eller folk i permisjon)

Hun vil derfor ikke bry dem med dette. Men noen svarer i tråden at hun kan spørre likevel, da dette er en spesiell situasjon, og at gjengjeldelsen kan gjelde noe annet på et annet tidspunkt, ettersom hun ikke får gjengjeldt dette i løpet av den samme romjulsuka.

Jeg har derfor ikke forstått det som at kommentarene går på at lærere genrelt skal passe andres barn fordi de likevel har fri i jula!

Jeg må legge til at selv om jeg ikke er lærer, så tar jeg av prinsipp alltid fri i jula, og jeg har heldigvis en jobb der det er mulig å legge ferie-/avspasseringsdager til jula.

Men akkurat som for dere lærere, så er ikke juleferien "gratisferie". Det er jo som oftest fri jeg har spart opp fra før, og jeg har dessuten også avspassert med trekk i lønn de årene jeg ikke har spart opp nok timer på forhånd.

Så jeg ville også blitt meget indignert dersom andre som jobber og ikke får trekk i lønn eller bruker av sin opptjente avspasseringstid hadde ment at jeg som er så "heldig" å ha fri burde "stille opp" for å passe deres barn!

Noe annet er at jeg gjerne kunne hatt en kompis av junior på besøk en romjulsdag - det har vi jo ofte selv om foreldrene deres har fri, så om moren til en kompis var i beit, kunne jeg trå til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...