Gå til innhold

Kan de stenge SFO i juleferien?

Gjest Sint i dag...

Anbefalte innlegg

?

Er det for deg virkelig så ubegripelig at folk med barn må planlegge og porsjonere fridagene sine? Er ikke det en del av det å være en ansvarlig forelder da? For at det skal gå, forutsetter det en grad av forutsigbarhet hos andre instanser som også er en del av bildet. Som barnehage, skole og SFO.

Og når da SFO på mindre enn 2 måneders varsel gir beskjed om at de har stengt i julen, helt i slutten av ferieåret, så er det da ikke så vanskelig å forstå at det blir vanskelig for noen?

Vi har selv barn i barnehage som har stengt i romjulen. Null problemer, for vi vet om det hele tiden, og forholder oss deretter. Det er ikke det samme som å få det kastet over seg når feriedagene er fordelt.

''Det er ikke det samme som å få det kastet over seg når feriedagene er fordelt.''

Nemlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 187
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

30

• Mrs. Wallace

9

• Snikkersen

6

• BMS!

6

Ehh, rødmer litt. Overreagerte kanskje litt, ja... Men jeg blir så provosert av at alle sier at lærerne har jo mye fri så da kan jo lærervennene passe unger i juleferien. Som om vi ikke vasser i nok unger ellers. Både egne og andres. Og liker det. Stort sett er de fleste unger både små og "store" (vgs) forholdsvis greie og hyggelige. Blir bare så irritert over at alle ser feriene, og ikke alt det andre som faktisk følger med denne jobben. Og i feriene kan det faktisk være hyggelig å vie seg til kun sine egne, til en forandring. Og vel...jeg har passet venninners barn i juleferien. Hatt med meg naboens unge på hyttetur i vinterferien også, og en annen nabounge på sommerferie i Danmark.....Men jeg mener jo i utgangspunktet det jeg sa, at to måneder er godt varsel, og at det ikke er umulig å finne en løsning, uten å kaste seg over lærerne som yrkesgruppe, for de har jo så mye fri likevel.

*S*

Alt i orden - jeg kan til en viss grad kjenne igjen kommentarene. Ikke fordi jeg selv er lærer, men fordi jeg i perioder jobber kjempemye, for så i andre perioder å ha mer fri. Og tidligere jobbet jeg også redusert (80%).

Så jeg har også opplevd at folk synes jeg er "heldig" når jeg har fri, i motsetning til dem som ikke er like heldige, og da tenker de ikke på at jeg jo har enten

- jobbet inn fridagene ved å jobbe overtid tidligere, og/eller

- at den ekstra fritid jeg fikk pga redusert stilling faktisk kostet meg veldig mye penger! Ikke bare i form av at jeg gikk glipp av 20% av full lønn, men også fordi "full lønn" for en som jobber redusert ikke er så høy som den ville vært dersom jeg hadde jobbet 100% hele tiden.

''Men jeg mener jo i utgangspunktet det jeg sa, at to måneder er godt varsel, og at det ikke er umulig å finne en løsning, uten å kaste seg over lærerne som yrkesgruppe, for de har jo så mye fri likevel.''

Jeg er altså helt enig med deg i dette på generelt grunnlag, men tror altså ikke at dette var standpunktet i akkurat denne tråden. Men jeg skjønner jo at mye "angrep" på lærerne som gruppe lett kan gjøre at dere "hopper på" enhver som sier noe som kanskje kan tolkes som at man mener lærerne har ufortjent mye fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse kommentarene om å evt få noen lærervenner til å passe barna, har jeg forstått slik:

Trådstarter nevner at dersom de hadde hatt venner som var i samme båt, kunne de ha avtalt å passe hverandres barn noen dager - altså som gjenytelse til hverandre. Men hun sier at dette ikke går, da dem de kjenner ikke har behov for å være med på en slik ordning, fordi de likevel har fri (lærere eller folk i permisjon)

Hun vil derfor ikke bry dem med dette. Men noen svarer i tråden at hun kan spørre likevel, da dette er en spesiell situasjon, og at gjengjeldelsen kan gjelde noe annet på et annet tidspunkt, ettersom hun ikke får gjengjeldt dette i løpet av den samme romjulsuka.

Jeg har derfor ikke forstått det som at kommentarene går på at lærere genrelt skal passe andres barn fordi de likevel har fri i jula!

Jeg må legge til at selv om jeg ikke er lærer, så tar jeg av prinsipp alltid fri i jula, og jeg har heldigvis en jobb der det er mulig å legge ferie-/avspasseringsdager til jula.

Men akkurat som for dere lærere, så er ikke juleferien "gratisferie". Det er jo som oftest fri jeg har spart opp fra før, og jeg har dessuten også avspassert med trekk i lønn de årene jeg ikke har spart opp nok timer på forhånd.

Så jeg ville også blitt meget indignert dersom andre som jobber og ikke får trekk i lønn eller bruker av sin opptjente avspasseringstid hadde ment at jeg som er så "heldig" å ha fri burde "stille opp" for å passe deres barn!

Noe annet er at jeg gjerne kunne hatt en kompis av junior på besøk en romjulsdag - det har vi jo ofte selv om foreldrene deres har fri, så om moren til en kompis var i beit, kunne jeg trå til.

Vel talt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg faktisk jobbet helligdagene, altså! Hvorfor skal alle andre ta ansvar for andres valg he ri livet!? Har du valgt en jobb som er så krevende, at du må jobbe 12 timer i strekk, og attpåtil har unger, bør du faktisk vurdere noen ting, spør du meg.

Jeg har valgt å bli lærer, men det betyr ikke at jeg vil være barnepike for folk som har valgt å jobbe livet av seg, altså. Ihvertfall ikke, når vedkommende kan jobbe på helligdager, og dermed ikke trenge barnepike.

Det at jeg er lærer, kan helt sikkert brukes mot meg; Dere har jo fri hver ferie osv. Men jeg jobber rævva av meg ellers, og jeg har faktisk en UTROLIG viktig jobb, jeg også. JEg jobber faktisk med ungene deres, og prøver å lære dem en smule folkeskikk i tillegg til kunnskap, noe som faktisk er veldig viktig for Norge som nasjon, så feriene mine, er MINE feriedager. Basta.

Du verden, så sinna, da. Skulle tro at trådstarter fornærmer deg personlig med spørsmålet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Dette synes jeg faktisk var skikkelig dårlig.

Jeg synes du skal forlange tilsyn til dine barn ihht vedtektene hvis du ikke greier å finne noen annen løsning. Er ikke noe moro å be andre om tjenester med barnepass akkurat i romjulen heller.

Men hvis jeg hadde greid å ordnet det så ville jeg antagelig gjort det selvom kommunen her er over streken - fordi det å kreve gjennom en løsning tidvis gjør voksne mennesker så sure at det kan bli et problem senere dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Da hadde jeg faktisk jobbet helligdagene, altså! Hvorfor skal alle andre ta ansvar for andres valg he ri livet!? Har du valgt en jobb som er så krevende, at du må jobbe 12 timer i strekk, og attpåtil har unger, bør du faktisk vurdere noen ting, spør du meg.

Jeg har valgt å bli lærer, men det betyr ikke at jeg vil være barnepike for folk som har valgt å jobbe livet av seg, altså. Ihvertfall ikke, når vedkommende kan jobbe på helligdager, og dermed ikke trenge barnepike.

Det at jeg er lærer, kan helt sikkert brukes mot meg; Dere har jo fri hver ferie osv. Men jeg jobber rævva av meg ellers, og jeg har faktisk en UTROLIG viktig jobb, jeg også. JEg jobber faktisk med ungene deres, og prøver å lære dem en smule folkeskikk i tillegg til kunnskap, noe som faktisk er veldig viktig for Norge som nasjon, så feriene mine, er MINE feriedager. Basta.

Nå var ikke dette et angrep på at lærere har fri i julen vel? Men et problem hvor sfo plutselig skal være stengt til tross for at vedtektene sier at det skal være åpent ved behov - og de har jo behov.

For alt du vet så kan det hende denne damen jobber halv stilling hele året men har høysesong i jula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gulla Wiltersen

Jeg synes dere skal ta en runde med dere selv og spørre dere: hva er viktigst her i livet, jobben eller barna?

Synes i utgangspunktet det høres horribelt ut at du planlegger å jobbe 12-timers dager i barnas juleferie.

Et barn er et barn med omsorgsbehov i toppen 12 år, og de årene er viktig. Jeg synes synd på barn som blir dratt ut av senga og på sfo i juleferien mens de fleste andre sitter hjemme og ser på donald duck som feirer jul eller baker peppekaker med mor og far.

Kanskje er det for sent den dagen en eller annen av dere går på en smell fordi dere ikke prioriterer å være sammen med barna i de viktige barneårene.

Og hva hvis du blir syk, går jobben konkurs?

Hva er verst, at du ikke strekker til på jobb eller et barn som føler seg forlatt av sine foreldre?

Ja, du blir nok sintere nå, men jeg håper du også tenker litt over det livet du lever med omsorg for små barn.

Dette blir jo helt useriøst. Det står ingen steder i tråden her at det er Tårnfrid som skriver.

For alt du vet kan det være kona til nissen som har problemet - og at hun er hjemmeværende hele året men tilfeldigvis jobber ræva av seg i jula - i noen få dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sint i dag

''Har du valgt en jobb som er så krevende, at du må jobbe 12 timer i strekk, og attpåtil har unger, bør du faktisk vurdere noen ting, spør du meg.''

Hmmmm interessant å lese at du mener en og annen lang arbeidsdag innebærer at man burde være diskvalifisert som forelder - uavhengig av hvor lite man evt jobber ellers.

Ja - men det med å være dårlige foreldre gjelder bare i ferier. Lærerene har jo 12 timers dager hele tiden ellers - (Det må de vel ha for å kunne avspasere så mye) men da gjelder det ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Det er utrolig hva man kan få til også. Hvis man bare vil....

Syns synd i disse ungene som har en mor som må jbbe 12 timer pr dag I JULA.

For å si det sånn - driver du butikk så kan du ikke påregne fri i jula - aldri.

Men du kan ha masse tid til å være en fantastisk mor resten av året.

Selv har jeg alltid fri i jula, men jeg synes ikke man er noen dårlig forelder om man ikke har det. Jeg er glad det finnes brannmenn, sykepleiere og mange, mange andre som jobber i jula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir jo helt useriøst. Det står ingen steder i tråden her at det er Tårnfrid som skriver.

For alt du vet kan det være kona til nissen som har problemet - og at hun er hjemmeværende hele året men tilfeldigvis jobber ræva av seg i jula - i noen få dager.

LOL!! Tårnfrid vs Nissemor!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sint i dag

Halloooo!!!! Nå blir jeg provosert her. Er lærer og DU har tydeligvis IKKE PEILING på hvor mye vi jobber.

Jeg har alltid med jobb hjem etter endt arbeidsdag kl 15.30, da har jeg på jobb fra kl 8.00. Prøver å skjerme helgene men det går som regel ikke. I kveld skal jeg sette meg ned å forberede et totimers opplegg til en klasse norsk i videregående.

Ja vi har skoleferie samtidig med ungene. Mesteparten av våre ferier er AVSPASERING for lange og mentalt krevende arbeidsuker. Jeg jobber gjennomsnittelig 46 timer i uka. Samtidig må jeg ta imot telefonsamtaler fra psykologer for Kari som har rusproblemer og lage eget opplegg for Per som har diagnose lettere psykisk utviklingshemming. Osv, osv.....

Nei vet du hva! Greit å være irritert,men legg ansvaret der det skal være, og slutt å være misunnelig på oss som faktisk jobber vettet av oss for at DINE unger skal få en god utdannelse.

Og hvis du er så misunnelig på oss lærere kunne du vel tatt deg den utdannelsen så hadde du jo fått MASSE fri og slutte å jobbe tolv timers dager og få problemer med barnepass. Dessuten har du fått to måneders varsel, det må kunne gå an å få områdd seg på den tiden. Ta kontakt med en jente på vgs. De er sikkert kjempeglad for å kunne komme hejm til deg å være barnevakt og tjene noen ekstra kroner i høstferien.

Når jeg sa at "alle kan ikke være lærere" så mente jeg selvfølgelig at alt er lagt opp for lærerne - og ingen kommer på at alle faktisk ikke kan ta fri i juleferien, påskeferien etc.

men dere er jo lette å terge da tydeligvis ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Når jeg sa at "alle kan ikke være lærere" så mente jeg selvfølgelig at alt er lagt opp for lærerne - og ingen kommer på at alle faktisk ikke kan ta fri i juleferien, påskeferien etc.

men dere er jo lette å terge da tydeligvis ;-)

Akkurat som noen er lette å erte opp med at "ungene fortjener fri i jula, så det skulle man tenkt på før man fikk unger" så er gjerne lærere lette å erte opp md at man kan si at de har mer ferie enn andre.

Det betyr ikke at hverken de som må jobbe i jula eller er lærere automatisk vinner prisen for "beste yrke kombinert med barn" i min verden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sint i dag

Disse kommentarene om å evt få noen lærervenner til å passe barna, har jeg forstått slik:

Trådstarter nevner at dersom de hadde hatt venner som var i samme båt, kunne de ha avtalt å passe hverandres barn noen dager - altså som gjenytelse til hverandre. Men hun sier at dette ikke går, da dem de kjenner ikke har behov for å være med på en slik ordning, fordi de likevel har fri (lærere eller folk i permisjon)

Hun vil derfor ikke bry dem med dette. Men noen svarer i tråden at hun kan spørre likevel, da dette er en spesiell situasjon, og at gjengjeldelsen kan gjelde noe annet på et annet tidspunkt, ettersom hun ikke får gjengjeldt dette i løpet av den samme romjulsuka.

Jeg har derfor ikke forstått det som at kommentarene går på at lærere genrelt skal passe andres barn fordi de likevel har fri i jula!

Jeg må legge til at selv om jeg ikke er lærer, så tar jeg av prinsipp alltid fri i jula, og jeg har heldigvis en jobb der det er mulig å legge ferie-/avspasseringsdager til jula.

Men akkurat som for dere lærere, så er ikke juleferien "gratisferie". Det er jo som oftest fri jeg har spart opp fra før, og jeg har dessuten også avspassert med trekk i lønn de årene jeg ikke har spart opp nok timer på forhånd.

Så jeg ville også blitt meget indignert dersom andre som jobber og ikke får trekk i lønn eller bruker av sin opptjente avspasseringstid hadde ment at jeg som er så "heldig" å ha fri burde "stille opp" for å passe deres barn!

Noe annet er at jeg gjerne kunne hatt en kompis av junior på besøk en romjulsdag - det har vi jo ofte selv om foreldrene deres har fri, så om moren til en kompis var i beit, kunne jeg trå til.

Du har helt rett - jeg har ikke lyst til å "bry" andre venner med å passe våres barn - men dersom vi hadde vært to likestilte familier så kunne vi ha delt på det.

Har ikke sagt noe negativt om lærere i det hele tatt jeg??? Bortsett fra at det visst er veldig lett å provosere dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sint i dag

Hva som er lov eller ikke lov, vet jeg ikke her.. Synes uansett det er lovlig seint å komme med dette nå!

Ta det opp med skolesjefen i kommunen din (med mindre du bor i en storby? ;-)) Jeg innbiller meg at terskelen for å kontakte skolesjefen/oppvekstsjefen er lavere i en liten kommune...

Har du facebook? Sett statusen din til: "Hjelp!! Er det noen som kan passe barna mine en dag i juleferien?" e.l. Da slipper du å spørre vennene dine selv, og så kan du bare håpe på at noen forbarmer seg over dere.... Hadde jeg fått en slik melding på Facebook, så hadde jeg nok sett om jeg fikk tid til å ha et par ekstra unger en dag eller to :)

He he - det var jo en god ide. Får vurdere den. Men det er ikke så mange på vår alder som ER på facebook..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sint i dag

Om de ikke greier å orden noe så må dere kreve avslag i pris.

Ja det burde vi absolutt fått! Som sagt så er det pga ferier at vi har SFO i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sint i dag

Jeg syns det er drøyt å komme nå, 2 måneder før jul, med at det skal være stengt i juleferien. Hvis det ikke sto noe om det i skoleruta, og det vanligvis pleier å være åpent, så hadde jeg protestert kraftig. Da bør de kunne være villige til å få til en ordning.

Lykke til!

Ja jeg protesterer kjempekraftig. Men har ikke funnet noen andre som har samme problem ennå. Da hadde vi stått sterkere. Kunne jo godt til media også men har ikke så veldig lyst til det pga ungene.

De fleste som jeg kjenner har permisjon/er lærere (dette er vel ikke negativt om lærere???) og jeg vil ikke bry dem i juleferien. Hadde det vært to familier så kunne vi ha hjulpet hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sint i dag

[quote name=Shira :o)' timestamp='1224924055' post='3995141]

Jeg har ikke peiling på hva SFO kan og ikke kan, men kom til å tenke på noe. Kan dere høre med barnas venner om de kan være med dem? Går de på SFO er de vel såpass store at det skulle kunne gå an og være hos venner en dag, en annen venn neste dag?

Så kan dere ta disse vennene en dag senere? Kanskje lage en vennefest eller noe som takk for hjelpa?

Og har dere spurt deres egne venner?

Hadde dere ring meg, enten som min venn, eller at barna var guttungens venn, og sagt det som det var, hadde jeg gladelig hatt besøk her jeg i romjula. Så kunne jeg fått igjen en tjeneste med at guttungen min var med dere en dag senere. Dette er jo en knipe dere uforskyldt er kommet opp i, så da hadde jeg såklart stilt opp.

Bare ett forslag. Når det gjelder SFO vet jeg faktisk ikke om den er åpen her hos oss. Har du vært klar på at dette gir dere store problem? Jeg ville kanskje troppet opp personlig jeg og snakket med dem, slik at de skjønte at dette får store konsekvenser. Spurt om muligheter for naboskolen sin SFO?

Håper dere finner en løsning, det er ikke alle som kan ta fri i romjula, så hev deg over dem som ikke skjønner det. Jeg har vokst opp med ferier utover de tradisjonelle, og jeg har hatt en fin oppvekst :o)

Tidligere har vi delt på pass av og til med andre familier - men nå har disse permisjon og er hjemme uansett. Har mange lærervenner. Men har ikke lyst til å bry dem med dette i juleferien når vi nå ikke kan gjøre gjengjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sint i dag

Jeg synes dere skal ta en runde med dere selv og spørre dere: hva er viktigst her i livet, jobben eller barna?

Synes i utgangspunktet det høres horribelt ut at du planlegger å jobbe 12-timers dager i barnas juleferie.

Et barn er et barn med omsorgsbehov i toppen 12 år, og de årene er viktig. Jeg synes synd på barn som blir dratt ut av senga og på sfo i juleferien mens de fleste andre sitter hjemme og ser på donald duck som feirer jul eller baker peppekaker med mor og far.

Kanskje er det for sent den dagen en eller annen av dere går på en smell fordi dere ikke prioriterer å være sammen med barna i de viktige barneårene.

Og hva hvis du blir syk, går jobben konkurs?

Hva er verst, at du ikke strekker til på jobb eller et barn som føler seg forlatt av sine foreldre?

Ja, du blir nok sintere nå, men jeg håper du også tenker litt over det livet du lever med omsorg for små barn.

Hallo - les de andre svarene mine...

Blir helt oppgitt - du aner jo ingenting om mitt liv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...