Gå til innhold

Kan de stenge SFO i juleferien?

Gjest Sint i dag...

Anbefalte innlegg

Hehe!.-0 Men- hvis det ikke er lærere generelt du mener, kan du ikke da bare si "En familie vi kjenner, og som har fri i jula"!? Neida, man må alltid presisere at det er _lærere_ !? Det finnes da folk i helsevesenet som har fri noen dager i jula, også?! Mot å jobbe neste jul, selvfølgelig.

God natt! Skål, forresten!

''Neida, man må alltid presisere at det er _lærere_ !? ''

Kanskje fordi at da vet man at de alltid har fri i jula, selv om det er to måneder igjen til jul? ;-)

Selv om mange har fri i jula, er det ikke så mange arbeidsplasser som stenger helt ned i jula, da. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 187
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

30

• Mrs. Wallace

9

• Snikkersen

6

• BMS!

6

''Neida, man må alltid presisere at det er _lærere_ !? ''

Kanskje fordi at da vet man at de alltid har fri i jula, selv om det er to måneder igjen til jul? ;-)

Selv om mange har fri i jula, er det ikke så mange arbeidsplasser som stenger helt ned i jula, da. ;-)

Nå kan det jo hende mange lærere må jobbe i jula også da? Jeg må lage et undervisningsopplegg over åtte uker i jula ;)

*vanskelig* ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier som noen andre her: Spør lærervennene deres om ungene kan være hos dem de dagene. Selv om dere ikke kan gjøre gjengjeld med en gang eller på samme måte, kan dere garantert gjøre dem en gjentjenteste en annen gang, på en eller annen måte.

Vi har juleferie, og jeg ville overhodet ikke hatt noe imot å ha noen av guttungens venner her en dag eller to. Det er jo bare koselig at de har noen å leke med. Unger som er i skolealder er det jo ikke akkurat noen stor jobb å passe.

Liker du å stå opp i 7 tiden når du har juleferie?

Det er jo i rundt den tiden kanskje foreldrene drar på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hos oss er sfo alltid stengt i juleferie og påskeferie.

Jeg er enig med deg i at å sende unger til naboer/venner i juleferien er dumt. Jeg hadde ikke tort å spørre en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele poenget er at dette varselet om stengning skjer med så kort varsel.

Hadde det skjedd med meg to måneder før en kritisk jobbeperiode, håper og tror jeg at vi kunne ha løst det ved hjelp av besteforeldre, tanter, våre venner og/eller foreldre til barnets venner.

Men jeg skjønner at det er veldig vanskelig når man ikke har et nettverk å støtte seg på.

Hva er rimelig varsel da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, før skolestart, kanskje? Har ikke tenkt så mye på det, men det er klart at det har noe med _årsaken_ til stengningen også.

Kommunen hadde/burde kanskje visst om dette med byggearbeidene i litt lengre tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, liker og liker - her er det småsøsken i huset, så jeg kan uansett ikke ligge så lenge jeg vil. Og skolebarn er såpass selvgående at jeg ser ikke på det som noe stort problem, nei - hvis det er sånn at jeg kan hjelpe noen ut av en knipe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melbilla

Ihvertfall ikke på tampen av året, når mange har brukt opp feriedagene sine for i år.

Det bør varsles før sommerferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he - det var jo en god ide. Får vurdere den. Men det er ikke så mange på vår alder som ER på facebook..

Er det ikke alle aldre på facebook da? Den eldste jeg har der inne er 61 år og den yngste 23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har da alltid vært slik at barnehager og sfo stenger hvis det er for få barn påmeldt, så det er vel noe man må regne med er en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sint i dag

Det har da alltid vært slik at barnehager og sfo stenger hvis det er for få barn påmeldt, så det er vel noe man må regne med er en mulighet.

Denne SFO har vært åpent de siste årene - det står i vedtektene og er utgangspunktet for vår planlegging. Da kan de ikke komme 2 måneder før og si at de skal stenge. uten engang å SJEKKE behovet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sint i dag

Nå kan det jo hende mange lærere må jobbe i jula også da? Jeg må lage et undervisningsopplegg over åtte uker i jula ;)

*vanskelig* ;-)

Hva gjør du da med barnepass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sint i dag

Er det ikke alle aldre på facebook da? Den eldste jeg har der inne er 61 år og den yngste 23

Jo - mange er jo det - men ikke så mange som jeg kjenner. Det er 4 fra klasse vår feks. Og ikke mange fra trinnet. Mens for ei venninne som er ca 5 år yngre er over halvparten i hennes klasse på Facebook.

Men mange kommer jo til etterhvert da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør du da med barnepass?

Jeg er lærer ;-)

Mine søstre med menn får som regel fri hver sine dager i jula, men sånn ellers i feriene skjer det at jeg passer fem nieser og nevøer. Er egentlig bare hyggelig siden det er kjekt for mine tre barn å ha besøk av søskenbarna :) På den annen side må vi da bli værende hjemme pga at jeg ikke har stor nok bil til alle. Uansett er det ikke snakk om å passe dem mer enn et par dager i uka f.eks. i skoleferien.

Det er mange som har hatt problemer med barnepass på vår SFO, men som regel har det ordna seg med besteforeldre som f.eks. har joibba i redusert stilling, at foreldrene har tatt litt fri eller at man har "bytta" barn med andre som har hatt samme problem.

Uansett er det en grunn til at vi fikk skjært hjennom hos kommunestyret ifjor, så nå i år blir det bra for alle :)

Jeg er forøvrig sikker på at dersom vår kommune hadde måttet avvise elever til SFO pga riving etc., så hadde ungene blitt overført til naboskolens SFO eller evt til barnehagen som ligger like ved skolen. Jeg synes det er rart skolen ikke tar ansvar der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, liker og liker - her er det småsøsken i huset, så jeg kan uansett ikke ligge så lenge jeg vil. Og skolebarn er såpass selvgående at jeg ser ikke på det som noe stort problem, nei - hvis det er sånn at jeg kan hjelpe noen ut av en knipe.

Da er du kjempesnill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kommuner gjør som de vil

På vår grendeskole er SFO stengt i alle ferier. Vi får tilbud om å bruke andre SFO`er i kommunen, denne er åpen HVIS det er minst 6 barn påmeldt i ferier, hvis det er under dette antallet mister de som trenger SFO tilbudet.

Vet også at det er et fåtall av foreldre som vil sende (iallefall 1. og 2. klassinger) til en fremmed SFO, mange som prøver å ordne seg med annen barnepike i feriene.

Akkurat denne julen her er for deres del ikke den verste julen SFO holder stengt på, siden julaften er på onsdag, så har de fleste fri torsdag og fredag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å stå opp kl 7 en dag eller to i jula ville ikke ha vert noe stort problem. Tenk så mye en vill ha fått ut av dagen! Alternativet hadde jo vert å la barnet/barna overnatte, koselig for alle.

Her er det stort sett barn likevel, så om jeg hadde fått et spørsmål om å hjelpe i en slik siutasjon, hadde jeg ikke nølt med å si nei. Ikke fordi jeg er snill, men fordi det ikke hadde kostet meg en kalori å ha ett barn eller to på besøk. Og ungene hadde elsket det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sint i dag

På vår grendeskole er SFO stengt i alle ferier. Vi får tilbud om å bruke andre SFO`er i kommunen, denne er åpen HVIS det er minst 6 barn påmeldt i ferier, hvis det er under dette antallet mister de som trenger SFO tilbudet.

Vet også at det er et fåtall av foreldre som vil sende (iallefall 1. og 2. klassinger) til en fremmed SFO, mange som prøver å ordne seg med annen barnepike i feriene.

Akkurat denne julen her er for deres del ikke den verste julen SFO holder stengt på, siden julaften er på onsdag, så har de fleste fri torsdag og fredag.

Er klar over det - men det er akkurat derfor jeg har det ekstra travelt på jobb denne jula. Veldig få arbeidsdager å få gjort alt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde mine og dine barn vert venner (eller vi foreldre eller begge deler), så hadde jeg faktisk ikke nølt et sekund med å la dem være her et par dager. Trolig hadde det vert de dagene i jula jeg fikk slappa av mest, fordi barn med venner på besøk gir foreldrene mindre pes... :-) Og hadde ikke tenkt over om du skulle gjøre gjengjeld engang, for slikt jamner ut seg over tid.

Du kan spørre direkte, du kan hinte ( mer eller mindre kraftig), du kan henge opp en lapp på SFO, spørre familie/naboer/kjente osv om de kjenner en 15-18 åring som trenger noen kroner osv. Kan barna være aleine noen timer? Kan du invitere noen de kjenenr hjem til dere osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...