Gå til innhold

Kan de stenge SFO i juleferien?

Gjest Sint i dag...

Anbefalte innlegg

Hadde mine og dine barn vert venner (eller vi foreldre eller begge deler), så hadde jeg faktisk ikke nølt et sekund med å la dem være her et par dager. Trolig hadde det vert de dagene i jula jeg fikk slappa av mest, fordi barn med venner på besøk gir foreldrene mindre pes... :-) Og hadde ikke tenkt over om du skulle gjøre gjengjeld engang, for slikt jamner ut seg over tid.

Du kan spørre direkte, du kan hinte ( mer eller mindre kraftig), du kan henge opp en lapp på SFO, spørre familie/naboer/kjente osv om de kjenner en 15-18 åring som trenger noen kroner osv. Kan barna være aleine noen timer? Kan du invitere noen de kjenenr hjem til dere osv?

Dette er den virkeligheten jeg kjenner til også. Har ikke egne barn, men forholder meg mye til en del andre barn. Akkurat denne helgen er en nevø på besøk, og han har med seg en kamerat. Jeg merker jo knapt at de er her, da de hele tiden har et eller annet prosjekt gående.

Blir litt overrasket over hvor store forskjeller det er mht holdninger i forhold til å inkludere andre enn egne barn i hverdagslige aktiviteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 187
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

30

• Mrs. Wallace

9

• Snikkersen

6

• BMS!

6

Gjest Gulla Wiltersen

Dette er den virkeligheten jeg kjenner til også. Har ikke egne barn, men forholder meg mye til en del andre barn. Akkurat denne helgen er en nevø på besøk, og han har med seg en kamerat. Jeg merker jo knapt at de er her, da de hele tiden har et eller annet prosjekt gående.

Blir litt overrasket over hvor store forskjeller det er mht holdninger i forhold til å inkludere andre enn egne barn i hverdagslige aktiviteter.

Det er litt forskjell. Jeg har gjerne huset fullt. I øyeblikket er det for eksempel seks barn som flyr rundt her enda jeg er sikker på at jeg bare har to egne. Og sånn er det som regel alltid.

Jeg har ikke noe imot å gjøre andre en tjeneste heller - skal noen jobbe en lørdag og trenger hjelp så vil jeg svare ja.

Jeg vil antagelig svare ja i romjula også hvis det virkelig er krise, men det er ene og alene fordi jeg ikke har hjerte til å si nei. I jula er det ferie, jeg er alltid mentalt sliten av mangel på dagslys og bare tanken på å måtte opp syv i ferien og passe barn er helt vond å tenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sint i dag!

Skjønner godt frustrasjonen din, men om man skal belyse det fra en mer possitiv vinkel, er det jo ikke mange arb. denne julen her da. fredag 27/12, lørdag (men da ville jo SFO vært stengt uansett), mandag 29, tirsdag 30, Nyttåraften ville SFO uansett vært stengt.

Ja, så da er det tre dager her, dere må finne en løsning. Jeg skjønner ikke at ikke du kan spørre venner av dere, eller venner av barna selv om det er jul. Jeg har selv brukt venner i jula, og hatt deres barn, slik at barna hele julen har fått fri. Ikke syns jeg det gjør noe heller å ha besøk fra morningen av. SFO åpner ikke før 0730 vil jeg tro, og fått noen ekstra barn til frokost her ville jeg ikke hatt noe i mot.

Har du forresten hørt med moren å faren din om di jobber ALLE tre arbeidsdagene i romjulen? Og hvor langt unna bor svigerforeldrene dine? Om di kun bor noen timer, går det jo ann å kjøre barna ned der, søndag kveld og hente dem på tirsdagen. De syns sikkert det er hyggelig å møte barnebarna i Julen di også.

Ja, håper du finner en løsning.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sint i dag!

Skjønner godt frustrasjonen din, men om man skal belyse det fra en mer possitiv vinkel, er det jo ikke mange arb. denne julen her da. fredag 27/12, lørdag (men da ville jo SFO vært stengt uansett), mandag 29, tirsdag 30, Nyttåraften ville SFO uansett vært stengt.

Ja, så da er det tre dager her, dere må finne en løsning. Jeg skjønner ikke at ikke du kan spørre venner av dere, eller venner av barna selv om det er jul. Jeg har selv brukt venner i jula, og hatt deres barn, slik at barna hele julen har fått fri. Ikke syns jeg det gjør noe heller å ha besøk fra morningen av. SFO åpner ikke før 0730 vil jeg tro, og fått noen ekstra barn til frokost her ville jeg ikke hatt noe i mot.

Har du forresten hørt med moren å faren din om di jobber ALLE tre arbeidsdagene i romjulen? Og hvor langt unna bor svigerforeldrene dine? Om di kun bor noen timer, går det jo ann å kjøre barna ned der, søndag kveld og hente dem på tirsdagen. De syns sikkert det er hyggelig å møte barnebarna i Julen di også.

Ja, håper du finner en løsning.

Vennlig hilsen

''fredag 27/12, lørdag (men da ville jo SFO vært stengt uansett), mandag 29, tirsdag 30, Nyttåraften ville SFO uansett vært stengt.''

Fredag i romjula er 26/12 og 2. juledag. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he - det var jo en god ide. Får vurdere den. Men det er ikke så mange på vår alder som ER på facebook..

Hvilken alder er det da?

Jeg syns stort sett at på facebook er det overaskende mange folk i alle aldere.

Mulig du tenker på nettby, som er ett sted for ungdommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''fredag 27/12, lørdag (men da ville jo SFO vært stengt uansett), mandag 29, tirsdag 30, Nyttåraften ville SFO uansett vært stengt.''

Fredag i romjula er 26/12 og 2. juledag. :o)

Ja, da er det snakk om to dager da :-D Enda bedre :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde mine og dine barn vert venner (eller vi foreldre eller begge deler), så hadde jeg faktisk ikke nølt et sekund med å la dem være her et par dager. Trolig hadde det vert de dagene i jula jeg fikk slappa av mest, fordi barn med venner på besøk gir foreldrene mindre pes... :-) Og hadde ikke tenkt over om du skulle gjøre gjengjeld engang, for slikt jamner ut seg over tid.

Du kan spørre direkte, du kan hinte ( mer eller mindre kraftig), du kan henge opp en lapp på SFO, spørre familie/naboer/kjente osv om de kjenner en 15-18 åring som trenger noen kroner osv. Kan barna være aleine noen timer? Kan du invitere noen de kjenenr hjem til dere osv?

''Trolig hadde det vert de dagene i jula jeg fikk slappa av mest, fordi barn med venner på besøk gir foreldrene mindre pes... :-) ''

Det er min erfaring også, men både jeg og junior ville nok ikke sett så veldig lyst på å være våkne klokka halv åtte i romjula - klare til å ta imot besøk;-)

Da hadde jeg heller ønsket:

1. at kompisen hadde overnattet, eller

2. at foreldrene i det minste avspasserte et par timer på morgenkvisten slik at ungen ikke kom før kl 9, eller

3. for litt større barn: at ungen kunne slappe av hjemme hos seg selv etter at foreldrene drar på jobb, og så komme tuslende utpå formiddagen.

Den siste varianten har vi benyttet oss av etterhvert som barna har blitt større, og det er deilig både for barm og foreldre i det huset som skal motta besøk. (Vi begynner m.a.o. å se litt tenåringsfakter på barna mht å stå opp på fridager...*S*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mandag og tirsdagen det er snakk om, jeg ville ikke vært i tvil ett sekund så langt ut i romjula og si ja til å ha barna dine her.

2 dager, ja det hadde jeg tatt på strak arm, og da er det i værste fall bare to familier du behøver å spørre.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da er det snakk om to dager da :-D Enda bedre :-D

Men skolens juleferie er jo ikke bare romjula. Hos oss er det skoleferie fra og med mandag 22/12, så da kommer jo den dagen pluss lille juleaften i tillegg til mandag og tirsdag i romjula, samt fredag 2. januar.

Så for vår del ville det vært fem "hverdager" som måtte fylles opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt forskjell. Jeg har gjerne huset fullt. I øyeblikket er det for eksempel seks barn som flyr rundt her enda jeg er sikker på at jeg bare har to egne. Og sånn er det som regel alltid.

Jeg har ikke noe imot å gjøre andre en tjeneste heller - skal noen jobbe en lørdag og trenger hjelp så vil jeg svare ja.

Jeg vil antagelig svare ja i romjula også hvis det virkelig er krise, men det er ene og alene fordi jeg ikke har hjerte til å si nei. I jula er det ferie, jeg er alltid mentalt sliten av mangel på dagslys og bare tanken på å måtte opp syv i ferien og passe barn er helt vond å tenke.

''Jeg vil antagelig svare ja i romjula også hvis det virkelig er krise, men det er ene og alene fordi jeg ikke har hjerte til å si nei. I jula er det ferie, jeg er alltid mentalt sliten av mangel på dagslys og bare tanken på å måtte opp syv i ferien og passe barn er helt vond å tenke.''

Ja, akkurat det der med å stå opp så tidlig ville nok både jeg og junior syntes var litt kjipt. Se ellers forslag til løsning på dette i svar til Rhea Silvia;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har da alltid vært slik at barnehager og sfo stenger hvis det er for få barn påmeldt, så det er vel noe man må regne med er en mulighet.

Jeg husker ikke hva det sto i vedtektene for vår sfo, men mener å huske at det ble garantert at det ville være åpent, men ikke nødvendigvis på vår skole, da noen skoler i området typisk slo seg sammen i juleferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er snakk om en gode venner, så vil det jo ofte kunne være en god løsning at de overnatter. Dermed trenger man ikke stå opp så tidlig.

Jeg mener ikke at man skal påta seg å ha andre barn på besøk dersom man synes det er ødeleggende for egen ferie, men er noe overrasket over hvor mange som synes det er slitsomt å skulle ha et ekstsra barn f.eks. en av romjulsdagene.

Imidlertid viser vel denne tråden, at det å stenge SFO i juleferien på to måneders varsel er en dårlig løsning for de foreldrene som ikke har et nettverk hvor man ofte har hverandres barn på besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Trolig hadde det vert de dagene i jula jeg fikk slappa av mest, fordi barn med venner på besøk gir foreldrene mindre pes... :-) ''

Det er min erfaring også, men både jeg og junior ville nok ikke sett så veldig lyst på å være våkne klokka halv åtte i romjula - klare til å ta imot besøk;-)

Da hadde jeg heller ønsket:

1. at kompisen hadde overnattet, eller

2. at foreldrene i det minste avspasserte et par timer på morgenkvisten slik at ungen ikke kom før kl 9, eller

3. for litt større barn: at ungen kunne slappe av hjemme hos seg selv etter at foreldrene drar på jobb, og så komme tuslende utpå formiddagen.

Den siste varianten har vi benyttet oss av etterhvert som barna har blitt større, og det er deilig både for barm og foreldre i det huset som skal motta besøk. (Vi begynner m.a.o. å se litt tenåringsfakter på barna mht å stå opp på fridager...*S*)

Overnatting er løsningen vi ordner oss med i slike tilfelle. Men det er heller ikke noe stort problem å stå opp. Jeg kan jo gå å legge meg igjen..

Mine egne klarer seg også fint et par timer alene. :-)

Deilig med barn som begynner å bli meir sjølvgående!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Overnatting er løsningen vi ordner oss med i slike tilfelle. Men det er heller ikke noe stort problem å stå opp. Jeg kan jo gå å legge meg igjen..

Mine egne klarer seg også fint et par timer alene. :-)

Deilig med barn som begynner å bli meir sjølvgående!

Ja, men min unge ville helst sovet mye lenger enn til sju-halv åtte, så det er ikke bare meg som ville tuslet tilbake til senga...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått masse - mer eller mindre gjennmførbare - tips nedover i tråden her om hvordan du kan ordne deg i romjula, så det gidder jeg ikke gå inn på, jeg vil bare si at jeg skjønner deg veldig godt. Jeg hadde også blitt irritert i samme situasjon. I min jobb måtte jeg komme med fri-ønsker for jula i august, tror jeg det var, og beskjed om stengt sfo på senere tidspunkt ville skapt problemer.

Her jeg bor er for øvrig sfo stengt i hele juli samt fem planleggingsdager i løpet av året (kan være vrient nok det, for vanlige folk med fem ukers ferie). Jeg ser også at det er mange som ordner seg på annen måte selv om sfo er åpen i romjula og i påska, men mine barn er som regel der (ikke noe problem for dem).

Det ser ut til at det er vanskelig for folk å forstå at det er uforutsigbarheten som er problemet her. Og det faktum at man ikke kan velge og vrake i jobber etter hva som passer best i forhold til jula akkurat dette året.

Lykke til med å finne en løsning, og igjen, jeg skjønner deg godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men min unge ville helst sovet mye lenger enn til sju-halv åtte, så det er ikke bare meg som ville tuslet tilbake til senga...;-)

Jeg lever i håpet om en forandring i mine barn i så henseende. her er det tidlige morgener uansett, særlig på jentene. Takk og lov for at de klarer seg selv etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever i håpet om en forandring i mine barn i så henseende. her er det tidlige morgener uansett, særlig på jentene. Takk og lov for at de klarer seg selv etterhvert!

*S*

Vi aner en kraftig kime til b-menneske hos junior;-) Det har bare ikke slått ut i full blomst ennå;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melbilla

Samme her. Jeg står ikke opp kl.7 i juleferien. Ellers har jeg ikke noe i mot å ha ekstra unger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sint i dag

Du har fått masse - mer eller mindre gjennmførbare - tips nedover i tråden her om hvordan du kan ordne deg i romjula, så det gidder jeg ikke gå inn på, jeg vil bare si at jeg skjønner deg veldig godt. Jeg hadde også blitt irritert i samme situasjon. I min jobb måtte jeg komme med fri-ønsker for jula i august, tror jeg det var, og beskjed om stengt sfo på senere tidspunkt ville skapt problemer.

Her jeg bor er for øvrig sfo stengt i hele juli samt fem planleggingsdager i løpet av året (kan være vrient nok det, for vanlige folk med fem ukers ferie). Jeg ser også at det er mange som ordner seg på annen måte selv om sfo er åpen i romjula og i påska, men mine barn er som regel der (ikke noe problem for dem).

Det ser ut til at det er vanskelig for folk å forstå at det er uforutsigbarheten som er problemet her. Og det faktum at man ikke kan velge og vrake i jobber etter hva som passer best i forhold til jula akkurat dette året.

Lykke til med å finne en løsning, og igjen, jeg skjønner deg godt.

Takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sint i dag

Hvilken alder er det da?

Jeg syns stort sett at på facebook er det overaskende mange folk i alle aldere.

Mulig du tenker på nettby, som er ett sted for ungdommer?

Nei da - vet da godt hva Facebook er - har vært der en god stund selv!

Snakker om alder 36 +-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...