Gå til innhold

Kan de stenge SFO i juleferien?

Gjest Sint i dag...

Anbefalte innlegg

Gjest Sint i dag

Hvis det er snakk om en gode venner, så vil det jo ofte kunne være en god løsning at de overnatter. Dermed trenger man ikke stå opp så tidlig.

Jeg mener ikke at man skal påta seg å ha andre barn på besøk dersom man synes det er ødeleggende for egen ferie, men er noe overrasket over hvor mange som synes det er slitsomt å skulle ha et ekstsra barn f.eks. en av romjulsdagene.

Imidlertid viser vel denne tråden, at det å stenge SFO i juleferien på to måneders varsel er en dårlig løsning for de foreldrene som ikke har et nettverk hvor man ofte har hverandres barn på besøk.

Vi har ofte barn på besøk - nå er det feks 5 unger her. Men foreldrene har permisjon eller er lærere :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 187
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

30

• Mrs. Wallace

9

• Snikkersen

6

• BMS!

6

Gjest Sint i dag

Det er mandag og tirsdagen det er snakk om, jeg ville ikke vært i tvil ett sekund så langt ut i romjula og si ja til å ha barna dine her.

2 dager, ja det hadde jeg tatt på strak arm, og da er det i værste fall bare to familier du behøver å spørre.

Vennlig hilsen

Det er den 23 + de to dagene i romjulen det er snakk om. Ikke så mange dager nei - men det er nettopp grunnen til at jeg får det ekstra travelt denne julen. pga at det er så få arbeidsdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kommuner gjør som de vil

Er klar over det - men det er akkurat derfor jeg har det ekstra travelt på jobb denne jula. Veldig få arbeidsdager å få gjort alt på.

Ingen mulighet til å jobbe hjemmefra ?

Ingen mulighet til å få tatt ting unna nå når du vet dette å lenge i forkant ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Hvis det er snakk om en gode venner, så vil det jo ofte kunne være en god løsning at de overnatter. Dermed trenger man ikke stå opp så tidlig.

Jeg mener ikke at man skal påta seg å ha andre barn på besøk dersom man synes det er ødeleggende for egen ferie, men er noe overrasket over hvor mange som synes det er slitsomt å skulle ha et ekstsra barn f.eks. en av romjulsdagene.

Imidlertid viser vel denne tråden, at det å stenge SFO i juleferien på to måneders varsel er en dårlig løsning for de foreldrene som ikke har et nettverk hvor man ofte har hverandres barn på besøk.

Overnatting blir mer slitsomt da :-)

For meg er det viktig en gang iblant å bare ha mine egne rundt meg. Morgener og kvelder i jula mer enn ellers fordi jul er viktig for meg, og fordi jeg sliter voldsomt med mangel på dagslys. Dermed er en liten ekstra innsats som jeg gjør i ett kjør hele sommeren et stort tungt løft i jula. Da trenger jeg virkelig å ha ro. Men å ha besøk noen timer på dagen feks ville ikke vært noe problem.

Jeg har som regel - hver eneste dag hele året - minst dobbelt så mange barn hos meg som jeg eier selv så jeg synes ikke jeg er kjip eller sær hvis jeg har en grense på at akkurat noen få dager i året - som for meg er i jula - vil ha fred til etter at jeg har stått opp og startet dagen langsomt - samt fred fra middagstid og ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sint i dag

Ingen mulighet til å jobbe hjemmefra ?

Ingen mulighet til å få tatt ting unna nå når du vet dette å lenge i forkant ?

Nei - jeg kan ikke begynne på ting før noe annet er ferdig. (som andre gjør). Så skal jeg være ferdig med mitt på veldig korte frister.

Jeg jobber hjemmefra av og til - men i den perioden så er det mye som skal skrives ut og dokumenteres - legges i permer. Dessuten er jeg leder for en avdeling og det er vanskelig å kommunisere skikkelig med dem hvis jeg skulle være hjemme den viktige perioden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å stå opp kl 7 en dag eller to i jula ville ikke ha vert noe stort problem. Tenk så mye en vill ha fått ut av dagen! Alternativet hadde jo vert å la barnet/barna overnatte, koselig for alle.

Her er det stort sett barn likevel, så om jeg hadde fått et spørsmål om å hjelpe i en slik siutasjon, hadde jeg ikke nølt med å si nei. Ikke fordi jeg er snill, men fordi det ikke hadde kostet meg en kalori å ha ett barn eller to på besøk. Og ungene hadde elsket det!

Overnatting er en lur løsning, ja. Og tenk så koselig for ungene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er du kjempesnill!

Tja, snill og snill - det er jo ikke noe offer for meg, akkurat. Og heldigvis er jeg vant til å kunne spørre venner om tjenester, og til at de spør meg om hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da - vet da godt hva Facebook er - har vært der en god stund selv!

Snakker om alder 36 +-

Jeg er på den alderen, og _veldig_ mange av mine venner er på Facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Men skolens juleferie er jo ikke bare romjula. Hos oss er det skoleferie fra og med mandag 22/12, så da kommer jo den dagen pluss lille juleaften i tillegg til mandag og tirsdag i romjula, samt fredag 2. januar.

Så for vår del ville det vært fem "hverdager" som måtte fylles opp.

Men det kan jo hende SFO er oppe dagene før jul og etter nyttår, selv om det er stengt i romulen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Tidligere har vi delt på pass av og til med andre familier - men nå har disse permisjon og er hjemme uansett. Har mange lærervenner. Men har ikke lyst til å bry dem med dette i juleferien når vi nå ikke kan gjøre gjengjeld.

Jeg skjønner at du ikke vil bry dem, men hvis du ikke har noe valg? Du forklarer jo at dette er krise, gode venner forstår slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Enig i at det går an å spørre om en vennetjeneste selv om man ikke kan gjengjelde med en gang. Men å spørre om flere dager i romjulen synest jeg blir litt drøyt. En dag er helt greitt, men de fleste liker jo å kunne slappe av og gjøre litt ekstra disse feriedagene. Blir man spurt om å ha andres barn 2-3 dager (som jeg regner med at dette kan dreie seg om) så hadde jeg følt at ferien ble delvis ødelagt. Ikke fordi det er ille å ha andres unger på besøk men man må jo begrense hva man kan finne på om man blir for mange til å kjøre bil etc.

Så jeg ville nok hørt med flere av kompisene til ungene og spurt de om en dag hver. Det burde vært overkommelig for de fleste:-)

Enig med deg, helt greit å spørre venner om å passe barn én dag, om jeg vet de er hjemme, men mer ville jeg aldri bedt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det kan jo hende SFO er oppe dagene før jul og etter nyttår, selv om det er stengt i romulen.

Ja, det kan hende. Det går ikke klart fram av hovedinnlegget, der hun bruker "romula" i teksten men det mer generelle "juleferien" i overskfiten.

Uansett - jeg tar fri alle de nevnte dagene, så her blir det 16 dagers sammenhengende ferie:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Ja, det kan hende. Det går ikke klart fram av hovedinnlegget, der hun bruker "romula" i teksten men det mer generelle "juleferien" i overskfiten.

Uansett - jeg tar fri alle de nevnte dagene, så her blir det 16 dagers sammenhengende ferie:-D

Herlig!

Jeg og! Men ikke si det til noen.... ;) (kfr. denne diskusjonen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herlig!

Jeg og! Men ikke si det til noen.... ;) (kfr. denne diskusjonen)

*knis*

Jeg kjenner uansett ingen som ville ha troppet opp på døra mi halv åtte og levert barn;-) De ville enten drøyd jobbstart til 9 ellers så er vel barna såpass store nå at de kan bli igjen hjemme når foreldrene drar og så heller tusle bort til en kompis utpå dagen.

Da består min jobb stort sett i å servere lunsj...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Tror ikke det finnes noen lov mot dette, akkurat.

Har hørt om mange SFO'er som er stengt i romjulen, men da har foreldrene visst det hele året, og innretter seg deretter. Fryktelig irriterende om man får høre midt på høsten, når man som du ikke har flere feriedater igjen, at de plutselig skal stenge - enig i at det ikke går an.

Men nå ville jeg aldri brukt absolutt alle feriedagene før året var nærmest omme, da, i hvertfall ikke om jeg ikke hadde muligheter for å avspasere.

Som nevnt annet sted i tråden ville jeg forhørt meg med egne venner og barnas venner, men tror ikke jeg ville "turt" å be om mer enn én dag hos hver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om mange SFO'er som er stengt i romjulen, men da har foreldrene visst det hele året, og innretter seg deretter. Fryktelig irriterende om man får høre midt på høsten, når man som du ikke har flere feriedater igjen, at de plutselig skal stenge - enig i at det ikke går an.

Men nå ville jeg aldri brukt absolutt alle feriedagene før året var nærmest omme, da, i hvertfall ikke om jeg ikke hadde muligheter for å avspasere.

Som nevnt annet sted i tråden ville jeg forhørt meg med egne venner og barnas venner, men tror ikke jeg ville "turt" å be om mer enn én dag hos hver.

''men tror ikke jeg ville "turt" å be om mer enn én dag hos hver.''

ikke jeg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

*knis*

Jeg kjenner uansett ingen som ville ha troppet opp på døra mi halv åtte og levert barn;-) De ville enten drøyd jobbstart til 9 ellers så er vel barna såpass store nå at de kan bli igjen hjemme når foreldrene drar og så heller tusle bort til en kompis utpå dagen.

Da består min jobb stort sett i å servere lunsj...;-)

Uansett ville man jo ikke trenge å stå opp en time før for å ta imot besøkende barn, en ville vel kunne åpne i morgenkåpe. Men de som har muligheten ville vel drøyd jobbstarten den dagen, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett ville man jo ikke trenge å stå opp en time før for å ta imot besøkende barn, en ville vel kunne åpne i morgenkåpe. Men de som har muligheten ville vel drøyd jobbstarten den dagen, ja.

Personlig har vi aldri vært blant de tidligste i bhg og sfo - de eneste gangene vi har vært i bhg før 8, er på Lucia-dagen.;-)

Så bare tanken på at barnet på en feriedag skulle være klar for 'action' klokka halv åtte er omtrent utenkelig;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sint i dag

Jeg har avspaseringstimer og feriedager nok - men jeg KAN ikke ta fri de dagene.

Mannen min kunne ha satt seg opp på fri dersom vi hadde visst dette tidligere. Men nå har han ingen flere dager og andre har satt seg opp. Noen må være på jobb der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sint i dag

[quote name=Shira :o)' timestamp='1225033747' post='3996009]

Jeg skjønner at du ikke vil bry dem, men hvis du ikke har noe valg? Du forklarer jo at dette er krise, gode venner forstår slikt.

Jo - men med en ganske nyfødt baby - nei jeg gjør bare ikke det.

det ender nok opp med at mannen min prøver å flekse litt, jeg også, ungene må være alene noen timer midt på dagen og jeg må jobbe helligdager/helg i romjulen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...