Gå til innhold

Kan de stenge SFO i juleferien?

Gjest Sint i dag...

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

Personlig har vi aldri vært blant de tidligste i bhg og sfo - de eneste gangene vi har vært i bhg før 8, er på Lucia-dagen.;-)

Så bare tanken på at barnet på en feriedag skulle være klar for 'action' klokka halv åtte er omtrent utenkelig;-)

Vi er i barnehagen før 8 hver eneste dag, vi :/. Barnehagen er åpen fra 7, men vi er nesten bestandig de første når vi kommer ca. 7.50. Nesten pussig at de ikke gjør noe med åpningstidene, men den tilhører jo et stivbent kommunalt system. Vi er dessuten glad for fleksibiliteten - må vi en sjelden gang begge være på jobb til 8, har vi mulighet til dét.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 187
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

30

• Mrs. Wallace

9

• Snikkersen

6

• BMS!

6

Gjest Elextra

Jeg har avspaseringstimer og feriedager nok - men jeg KAN ikke ta fri de dagene.

Mannen min kunne ha satt seg opp på fri dersom vi hadde visst dette tidligere. Men nå har han ingen flere dager og andre har satt seg opp. Noen må være på jobb der også.

Ja, skjønner godt at ikke alle kan ta fri, slik er det også der jeg jobber. Det er defor sjelden jeg har fri hele romjulen, slik jeg har i år. Både mannen min og jeg har vanligvis jobbet minst en dag eller to i romjulen, så deler vi på å være hjemme. Men det er jo koselig å ha mulighet for å være hjemme begge også, da :-). Det blir sjelden, vi har jo totalt et begrenset antall dager å ta av, og feriene er mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Da hadde jeg faktisk jobbet helligdagene, altså! Hvorfor skal alle andre ta ansvar for andres valg he ri livet!? Har du valgt en jobb som er så krevende, at du må jobbe 12 timer i strekk, og attpåtil har unger, bør du faktisk vurdere noen ting, spør du meg.

Jeg har valgt å bli lærer, men det betyr ikke at jeg vil være barnepike for folk som har valgt å jobbe livet av seg, altså. Ihvertfall ikke, når vedkommende kan jobbe på helligdager, og dermed ikke trenge barnepike.

Det at jeg er lærer, kan helt sikkert brukes mot meg; Dere har jo fri hver ferie osv. Men jeg jobber rævva av meg ellers, og jeg har faktisk en UTROLIG viktig jobb, jeg også. JEg jobber faktisk med ungene deres, og prøver å lære dem en smule folkeskikk i tillegg til kunnskap, noe som faktisk er veldig viktig for Norge som nasjon, så feriene mine, er MINE feriedager. Basta.

''Har du valgt en jobb som er så krevende, at du må jobbe 12 timer i strekk, og attpåtil har unger''

Også ATTPÅ TIL har unger!? *LOL*

Ville du sagt det samme til en mann, forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest superanonymakkuratnå

''Har du valgt en jobb som er så krevende, at du må jobbe 12 timer i strekk, og attpåtil har unger''

Også ATTPÅ TIL har unger!? *LOL*

Ville du sagt det samme til en mann, forresten?

Definitivt JA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Disse kommentarene om å evt få noen lærervenner til å passe barna, har jeg forstått slik:

Trådstarter nevner at dersom de hadde hatt venner som var i samme båt, kunne de ha avtalt å passe hverandres barn noen dager - altså som gjenytelse til hverandre. Men hun sier at dette ikke går, da dem de kjenner ikke har behov for å være med på en slik ordning, fordi de likevel har fri (lærere eller folk i permisjon)

Hun vil derfor ikke bry dem med dette. Men noen svarer i tråden at hun kan spørre likevel, da dette er en spesiell situasjon, og at gjengjeldelsen kan gjelde noe annet på et annet tidspunkt, ettersom hun ikke får gjengjeldt dette i løpet av den samme romjulsuka.

Jeg har derfor ikke forstått det som at kommentarene går på at lærere genrelt skal passe andres barn fordi de likevel har fri i jula!

Jeg må legge til at selv om jeg ikke er lærer, så tar jeg av prinsipp alltid fri i jula, og jeg har heldigvis en jobb der det er mulig å legge ferie-/avspasseringsdager til jula.

Men akkurat som for dere lærere, så er ikke juleferien "gratisferie". Det er jo som oftest fri jeg har spart opp fra før, og jeg har dessuten også avspassert med trekk i lønn de årene jeg ikke har spart opp nok timer på forhånd.

Så jeg ville også blitt meget indignert dersom andre som jobber og ikke får trekk i lønn eller bruker av sin opptjente avspasseringstid hadde ment at jeg som er så "heldig" å ha fri burde "stille opp" for å passe deres barn!

Noe annet er at jeg gjerne kunne hatt en kompis av junior på besøk en romjulsdag - det har vi jo ofte selv om foreldrene deres har fri, så om moren til en kompis var i beit, kunne jeg trå til.

Syns du har noen gode og balanserte svar i denne tråden, morsan :-).

''Hun vil derfor ikke bry dem med dette. Men noen svarer i tråden at hun kan spørre likevel, da dette er en spesiell situasjon, og at gjengjeldelsen kan gjelde noe annet på et annet tidspunkt, ettersom hun ikke får gjengjeldt dette i løpet av den samme romjulsuka.''

Hvis jeg hadde fri i jula, og en venninne kom og fortalte meg om en slik krise som trådstarter her beskriver, da hadde jeg gladelig stilt opp. Spesielt siden det gjelder bare _to_ arbeidsdager. jeg hadde latt ungen(e) overnatte hos oss, for at jeg skulle slippe å stå opp klokka sju og ta i mot dem.

Gjengjeldelse er ikke alltid så viktig mellom venner. Jeg har passet andres unger av mange grunner, og jeg er så heldig at mine venners barn går godt sammen med mine. Jeg har også venner som har passet mine barn innimellom. På sikt jevner det seg ut.

Til trådstarter: I en krise kan man alltid spørre. Legg fram spørsmålet ditt på en åpen og ærlig måte. Syns du det er leit at du ikke får gjort gjengjeld, så kan du evt tilby deg å betale dagmammalønn, invitere med deg vennenes barn på karneval eller kino eller badeland, eller kjøpe en diger blomst. Det aller verste som kan skje, er at de sier nei, og da er du tilbake til start. Kanskje de sier ja, og problemet ditt er løst.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ofte barn på besøk - nå er det feks 5 unger her. Men foreldrene har permisjon eller er lærere :-)

Jeg er lærer og barna dine hadde fremdeles vert velkomne :-)

Har ofte mange barn her i sommerferien, før foreldrene får ferie. Synes det er kjekt jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns du har noen gode og balanserte svar i denne tråden, morsan :-).

''Hun vil derfor ikke bry dem med dette. Men noen svarer i tråden at hun kan spørre likevel, da dette er en spesiell situasjon, og at gjengjeldelsen kan gjelde noe annet på et annet tidspunkt, ettersom hun ikke får gjengjeldt dette i løpet av den samme romjulsuka.''

Hvis jeg hadde fri i jula, og en venninne kom og fortalte meg om en slik krise som trådstarter her beskriver, da hadde jeg gladelig stilt opp. Spesielt siden det gjelder bare _to_ arbeidsdager. jeg hadde latt ungen(e) overnatte hos oss, for at jeg skulle slippe å stå opp klokka sju og ta i mot dem.

Gjengjeldelse er ikke alltid så viktig mellom venner. Jeg har passet andres unger av mange grunner, og jeg er så heldig at mine venners barn går godt sammen med mine. Jeg har også venner som har passet mine barn innimellom. På sikt jevner det seg ut.

Til trådstarter: I en krise kan man alltid spørre. Legg fram spørsmålet ditt på en åpen og ærlig måte. Syns du det er leit at du ikke får gjort gjengjeld, så kan du evt tilby deg å betale dagmammalønn, invitere med deg vennenes barn på karneval eller kino eller badeland, eller kjøpe en diger blomst. Det aller verste som kan skje, er at de sier nei, og da er du tilbake til start. Kanskje de sier ja, og problemet ditt er løst.

Lykke til.

Tusen takk:-) det var veldig hyggelig å høre:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jepp, det skulle bare mangle. DET skal dere iallefall kreve. Om de ikke greier å få til en løsning for dere, så skal dere iallefall ikke betale!

Mine har alltid fri i alle ferier og det irriterer meg grenseløst at det ike finnes en ording hvor man faktisk kan betale for det en faktisk bruker.

Hadde jeg kjent deg skulle ungene dine mer enn gjerne fått være hos oss i jula når du må jobbe:o) Du hadde heller ikke treng å gjøre noe i gjengjeld. (Jaja, du kunne invitert oss på middag en gang du hadde tid;o)

''Mine har alltid fri i alle ferier og det irriterer meg grenseløst at det ike finnes en ording hvor man faktisk kan betale for det en faktisk bruker. ''

Betale reell pris uten støtte fra stat og kommune også da, eller? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Mine har alltid fri i alle ferier og det irriterer meg grenseløst at det ike finnes en ording hvor man faktisk kan betale for det en faktisk bruker. ''

Staten støtter ikke SFO... Den baseres på selvkostprinsippet. Men det er mange kommuner som velger å delfinansiere tiltaket.

I henhold til forskriftene er kommunene pliktige til å legge fram kostnadsberegningen for hva det koster å drive SFO. Ved siste prisøkning på vår relativt dyre plass ved årsskiftet (økte 2300 pr mnd), så ba FAU om beregningsgrunnlag. De venter fortsatt på svar...

Til trådstarter: En løsning som praktiseres her omkring er at en av skolene har helårs SFO, og foreldre omkring kan benytte seg av denne når deres ordinære er stengt i jule- og sommerferier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei...;-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest finnerikkenickname

hei. ser du har fått mye svar. har ikke orket å lese gjennom alt. men hvis du nå bare innser at det er ikke sfo i juleferien (dårlig gjort å gi beskjed så sent), og heller bruker energien din til å finne ut en løsning. hva med å sette inn annonse i lokalavis eller på oppslagstavle i butikker eller på jobben din at du ønsker en skolejente e.l. til å passe barna dine de dagene du trenger? så har du jo nesten to måneder til å finne den rette? kanskje en stor skoleelev/ voksen person har lyst til å tjene noen kroner? eller at du biter i det sure eplet og spør venner om hjelp. det verste som kan skje er at de kan si nei. jeg hadde ikke orket å stå opp tidlig for å passe andre barn i jula, men det er meg, det. hva hvis du forklarer sjefen din hele problemet; kan du ikke da få bruke 2009 ferie de dagene? h*n kan vel ikke mene at ungene dine skal klare seg alene? er sikker på at du får forståelse. som en annen svarte her: hvis du f.eks. blir syk, så går vel ikke bedriften under? som en klok person sa: "kirkegården er full av uunværlige mennesker."

håper det ordner seg for dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Staten støtter ikke SFO... Den baseres på selvkostprinsippet. Men det er mange kommuner som velger å delfinansiere tiltaket.

I henhold til forskriftene er kommunene pliktige til å legge fram kostnadsberegningen for hva det koster å drive SFO. Ved siste prisøkning på vår relativt dyre plass ved årsskiftet (økte 2300 pr mnd), så ba FAU om beregningsgrunnlag. De venter fortsatt på svar...

Til trådstarter: En løsning som praktiseres her omkring er at en av skolene har helårs SFO, og foreldre omkring kan benytte seg av denne når deres ordinære er stengt i jule- og sommerferier.

Ok! Det var jeg faktisk ikke klar over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skolens juleferie er jo ikke bare romjula. Hos oss er det skoleferie fra og med mandag 22/12, så da kommer jo den dagen pluss lille juleaften i tillegg til mandag og tirsdag i romjula, samt fredag 2. januar.

Så for vår del ville det vært fem "hverdager" som måtte fylles opp.

Har ikke skolebarn og problemet, så dette hadde jeg ikke sett.

Besøk lillejulaften, når vi selv skal ha fult hus dagen etter og jeg har det travelt på jobb, vil jeg nok si meg enig om at jeg ikke kunne tatt noen andre.

Takk, noen ganger skriver man før man egentlig tenker. I alle fall gjør jeg det :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er den 23 + de to dagene i romjulen det er snakk om. Ikke så mange dager nei - men det er nettopp grunnen til at jeg får det ekstra travelt denne julen. pga at det er så få arbeidsdager.

23 tenkte jeg ikke på. Ja, det er nok den vannskeligste dagen.

Hmm. vanskelig å komme med noen løsning for deg, for jeg ser absolutt problemet. MEN, om det er ett vedtak i kommunen som sier det, ville jeg absolutt stått litt på mitt, og få dem til å komme med ett forslag, altså kommunen ikke sfo.....

Hvor gamle er barna dine forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Jo - men med en ganske nyfødt baby - nei jeg gjør bare ikke det.

det ender nok opp med at mannen min prøver å flekse litt, jeg også, ungene må være alene noen timer midt på dagen og jeg må jobbe helligdager/helg i romjulen....

Hva med klassekameratene til barna da? Jeg nevnte det som løsning også. Og sa også det at jeg hadde såklart lkatt guttungen hatt en klassekamerat her hvis foreldrene hadde problemer med fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sint i dag

Tja, før skolestart, kanskje? Har ikke tenkt så mye på det, men det er klart at det har noe med _årsaken_ til stengningen også.

Kommunen hadde/burde kanskje visst om dette med byggearbeidene i litt lengre tid?

Klart de har visst det - det er en sak som har pågått i årevis. Nei det er nok den nye lederen på SFO som har kommet på en "lur" ide...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sint i dag

23 tenkte jeg ikke på. Ja, det er nok den vannskeligste dagen.

Hmm. vanskelig å komme med noen løsning for deg, for jeg ser absolutt problemet. MEN, om det er ett vedtak i kommunen som sier det, ville jeg absolutt stått litt på mitt, og få dem til å komme med ett forslag, altså kommunen ikke sfo.....

Hvor gamle er barna dine forresten?

De går i 1 og 3 klasse. Ja - jeg skal forsøke alt. Men går det ikke så får mannen min forskyve arbeidsdagen sin den ene veien og jeg den andre. Og jeg får arbeide noen helligdager for å ta igjen...

Vi må jo bare få det til. Men julen blir ENDA mer stress enn den er fra før... Jeg blir bare så irritert over at de bare kan bruke "makta" si og skalte og valte med reglene på den måten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sint i dag

Jeg er lærer og barna dine hadde fremdeles vert velkomne :-)

Har ofte mange barn her i sommerferien, før foreldrene får ferie. Synes det er kjekt jeg :-)

Så snill du er :-)

Det er nettopp i juli vi har måttet bytte litt med andre foreldre. Sfo er stengt hele juli og det er jo ikke alltid at en av oss kan ta fri i de ukene. Jeg har en jobb som er veldig "datostyrt" og mannen min sin ferie skal passe med andres.

Så dermed er det greit å bytte med noen venner på å passe ungene. Men da har det vært gjensidig. Jeg har ingen jeg kan spørre om slikt i julen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sint i dag

[quote name=Shira :o)' timestamp='1225091205' post='3996340]

Hva med klassekameratene til barna da? Jeg nevnte det som løsning også. Og sa også det at jeg hadde såklart lkatt guttungen hatt en klassekamerat her hvis foreldrene hadde problemer med fri.

Jeg kjenner ingen av foreldrene (bortsett fra de jeg allerede har nevnt som har permisjon - er lærere) så godt at jeg kan spørre om det. Da ordner vi oss heller selv selv om det blir fryktelig stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...