Gå til innhold

Tannstein

Gjest tanntrolline

Anbefalte innlegg

Gjest tanntrolline
Skrevet

Har så mye tannstein! Veldig bra tenner ellers. Hva er deres beste tips for å unngå tannstein? Tanntråd bruker jeg hver kveld, men det holder ikke.

Skrevet

Tannstein kommer fortere hos enkelte, det har visst noe med spyttet å gjøre.

:0)

Gjest surikatt
Skrevet

Tannstein kommer fortere hos enkelte, det har visst noe med spyttet å gjøre.

:0)

Jeg fikk veldig mye tannstein en periode jeg brukte munnvann. Merkelig?

Skrevet

Jeg fikk veldig mye tannstein en periode jeg brukte munnvann. Merkelig?

Hmm..Rart ja, det skulle vel motvirke helst.. :0)

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

Den der aller råeste elektriske tannbørsten fra braun! Koster 1500-2000 kroner og er verdt hver krone - har aldri hatt tannstein etter at den kom i hus :-)

Gjest tannfee
Skrevet

Har du mye tannstein får gjerne ikke så lett hull. Vær nøye med puss og renhold, tanntråd og gjerne elektrisk tannbørste som blir foreslått. Tannstein er plakk som er blitt hardt pga utfellinger av mineraler fra spyttet. Men det kans være vanskelig på unngå tannstein helt og holdent, noen kan ha nytte av å gå regelmessig til tannlege/tannpleier om fjerne tannstein utenom den vanlige årlige sjekken.

Skrevet

Har du mye tannstein får gjerne ikke så lett hull. Vær nøye med puss og renhold, tanntråd og gjerne elektrisk tannbørste som blir foreslått. Tannstein er plakk som er blitt hardt pga utfellinger av mineraler fra spyttet. Men det kans være vanskelig på unngå tannstein helt og holdent, noen kan ha nytte av å gå regelmessig til tannlege/tannpleier om fjerne tannstein utenom den vanlige årlige sjekken.

Jeg trodde man fikk lettere hul hvis man hadde mye tannstein. Hvis man får færre hull, hvorfor er det da så farlig med tannstein?

Gjest tannfee
Skrevet

Jeg trodde man fikk lettere hul hvis man hadde mye tannstein. Hvis man får færre hull, hvorfor er det da så farlig med tannstein?

i tannsteinen stortrives enkelte bakterier, og nytt plakk fester seg lettere til tannstein. Bakterier kan gi tannkjøttbetennelse og medvirker muligens til utvikling av tannløsningssykdom (periodontitt.)

Foruten at tannstein lett misfarges (ser stygt ut) og kan gi dårlig lukt pga bekteriene.

Skrevet

Går du regelmessig til tannlegen?

Jeg får lett tannstein og er hos tannlegen en gang i året for å få fjerna den. Tanntråd bruker jeg minst en gang pr dag og jeg er også flink til å pusse tennene. Allikevel kommer tannsteinen. Tror ikke det er så mye annet å gjøre enn å bruke tanntråd, pusse tennene morgen og kveld _og_ gå til tannlegen!

Gjest tanntrolline
Skrevet

Går du regelmessig til tannlegen?

Jeg får lett tannstein og er hos tannlegen en gang i året for å få fjerna den. Tanntråd bruker jeg minst en gang pr dag og jeg er også flink til å pusse tennene. Allikevel kommer tannsteinen. Tror ikke det er så mye annet å gjøre enn å bruke tanntråd, pusse tennene morgen og kveld _og_ gå til tannlegen!

Jeg går en gang i året. har aldri hull. Bruker tanntråd hver kveld og pusser tennene 'manuelt' to ganger daglig. Får kanskje prøve den Braun'en som ble anbefalt under her.

Takk for svar alle sammen!

Skrevet

Jeg går en gang i året. har aldri hull. Bruker tanntråd hver kveld og pusser tennene 'manuelt' to ganger daglig. Får kanskje prøve den Braun'en som ble anbefalt under her.

Takk for svar alle sammen!

Da gjør du akkurat som meg og jeg har heller aldri hull, men må fjerne tannstein hver gang jeg er hos tannlegen... Det er ganske trangt mellom noen av tennene mine og det er typisk der tannsteinen legger seg. Faren min har det samme problemet.

Gjest tanntrolline
Skrevet

Da gjør du akkurat som meg og jeg har heller aldri hull, men må fjerne tannstein hver gang jeg er hos tannlegen... Det er ganske trangt mellom noen av tennene mine og det er typisk der tannsteinen legger seg. Faren min har det samme problemet.

Ja, samme med faren min. Er vel arvelig da. Han hadde heller aldri hull i tennene. Får bare være glad for at en har sterke tenner. Mange som sliter med tennene, og glad jeg ikke gjør det, for tannlegen er ikke min favoritt akkurat, selv om jeg ikke har hull.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...