Gjest Kone med urin blokkering. Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Min kone er 63 år og har i den senere tid ikke hatt kontroll over vannlatningen. Det er ofte vanskelig for henne å tisse når hun føler at hun skal. Hun har lenge hatt vervøse problemer og vi lurer på om dette kan være årsaken. Det virker som det er rent tilfeldig når det går bra. Er dette et kjent problem? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siri Harket, uroterapeut Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Hei. Du skriver at din kone i den senere tid ikke har hatt kontroll på vannlatingen. Hun føler tissetrang, men får det ikke ut.Du skriver ikke om denne manglende kontrollen fører til lekkasje.Det at hun, som du skriver, lenge har hatt nervøse problemer, kan ha en medvirkende årsak til vanskene med å få det ut. Det er viktig at hun prøver å slappe av når hun sitter på toelettet. Dvs at hun setter på vannkranen,evt lukker øynene og prøver å lage blåselyd, slik at hun i best mulig grad slapper av i bekkenbunnen.Det kan være hun står på medisiner som gir disse problemene? sjekk om de evt kan gi retenson, dvs vansker med å tisse. Jeg regner med at det ikke er urinveisinfeksjoner(UVI) her da du ikke sier noe om det. Uvi er ofte kjennetegnet med hyppige dobesøk og svie ved vannlating. Du sier heller ikke noe om hun har svært hastverk for å rekke toalettet når hun først kjenner at hun må. Dersom det er lekkasjeproblemer så kan det være at det utløses ved hoste, latter, bæring av varer etc, som er den vanligste lekkasjeformen for kvinner. Jeg synes dere skal ta dette opp med legen hennes. Jeg har nevnt noen alternativer her, men det er litt lite opplysninger til å si noen nøyaktig årsak. Det kan være grunn til å tro at det henger sammen med de nervøse plagene, men viktig å finne ut om det er enkle tiltak utover det jeg sier om å slappe av i bekkenbunnen som kan hjelpe henne. Lykke til. Hun bør kunne få det bedre i forhold til dette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.