Gå til innhold

Tips???

Gjest Linhelen

Anbefalte innlegg

Gjest Linhelen

Hei :)))

Hva gjør deres 9 årige sønner bortsett fra å sitte å spille og spille på playstation osv???

Sliiiiter med å finne andre interesser til ham..tips til noe vi kan gjøre sammen i stedet,eller hva i all verden er det 9 åringer liker å drive med i den alderen? Får høre hverdag hvor KJEDELIG alt er,om han ikke får spille...vi har nå tatt både spill og maskin,å satt vekk,så nå er det på tide å finne på andre ting hehe...

Men hvaaaa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mor til poden.

Min har fått stor interesse for lego igjen. Lydbøker er også populært. Ute og leker mye med andre, trampoline er en god inveserting i så måte. Kjøpte også en bok på Obs som heter Jeg kan tegne av Terry Longhurst. Den bryter om tegningen til enkle deler man starter med. Poden har flere ganger satt seg ned sammen med kompiser eller alene og tegnet etter boken. Dette er jo noe voksnes og barn kan gjøre sammen også. Ellers finnes det vel en bok en bok som heter 1000 ting å gjøre sammen med barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Min 10-åring liker å spille kort og brettspill. Han elsker å bake kaker og steike vafler. Han liker også å være med på å lage pizzaen. Hvitløkdressingen klarer han helt alene. Det andre tar vi sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut på tur! Jeg har nettopp vært på tur med ungene på lekeplass, andedam og i skogen. Koselig! :o)

Brettspill, konkurrere på gymmatte; hvem klarer flest armhevinger, stå på hender etc

Male, tegne, lego.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er "bare" åtte, da. Men han liker å drive med ballspill, brettspill og ikke minst modellbygging. Flymodeller og sånt, altså. Og eksperimentene fra Ein-O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Leke: Ringenes Herre, Star Wars, Harry Potter, Eragon, Pirates eller andre leker med nøye definerte regler som for oss utenforstående ser eksakt ut som om de løper rundt og fekter etter hverandre med pinner.....

Dra på svømminga, lese, utforske skogen, ha sånn boks som man kan sette maur oppi og følge med på hva de driver med, være med å lage mat osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min 9-åring liker tennis, fotball, alpint.

Å lage hinderløype i hagen.

Å spille piano.

Lese Donald Pocket.

Spille data/nintendo/PS3.

Bygge kulebane.

Bygge lego.

Sortere lego etter farger (!).

Tegne.

Sykle.

Klatre i trær og snekre snodige byggverk som raser sammen.

Hoppe på trampolina.

Leke med venner, lange rolleleiker som jeg ikke helt skjønner opp og ned på, men de løper som Gulla skriver rundt med lange pinner og brøler mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ordet KJEDELIG er visst mantraet om dagen men det er vel bare å overse og finne på noe annet.

Tur i skogen, spille ulike brettspill, lese bøker, høre lydbok, leke ute, trene, spille fotball/annet ballspill, snakke sammen, ha quis, lage middag sammen, bake, gå på besøk, se en film, gå på biblioteket, gå tur........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor er det egentlig så ille med dataspill? Jeg har hatt mine kamper med ungene (4 stk.) ... etterhvert er jeg blitt lei av å mase på dem. Så nå spiller de to som er hjemme akkurat så mye som de vil.

Og jammen blir det folk av mine unger også - de to som er blitt voksne, har nå allsidige interesser der dataen er den de bruker minst tid på. Men for noen år siden satt foran pc:n hele tiden- - -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linhelen

Og hvorfor er det egentlig så ille med dataspill? Jeg har hatt mine kamper med ungene (4 stk.) ... etterhvert er jeg blitt lei av å mase på dem. Så nå spiller de to som er hjemme akkurat så mye som de vil.

Og jammen blir det folk av mine unger også - de to som er blitt voksne, har nå allsidige interesser der dataen er den de bruker minst tid på. Men for noen år siden satt foran pc:n hele tiden- - -

Hei.

Ikke noe i veien med playstationspill og dataspill,men synes vel ikke det blir helt sunt når han bare vil spille og eier ingen fantasi iht andre aktiviteter.

Jeg tror så gjerne det vil bli folk av sønnen min også,selv med så mye spilling,men blir jo på grensa til vanvidd når han ALDRI vil finne på noe annet som vi foreslår,vi prøver å prøver men ALT er kjedelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Og hvorfor er det egentlig så ille med dataspill? ''

Finnes svært mange grunner til at ungene også bør gjøre annet på fritiden, for meg/oss er det viktigste at vi ønsker sønnen skal bruke flere sider av seg selv OG at han skal få fysisk aktivitet, som han har stort behov for. Han blir bare sur og aggresiv om han sitter stille og spiller for lenge av gangen. Uteaktivitet blir han i godt humør av. Og han aspirerer til å bli spilleavhengig om han fikk sjansen :/.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotball, lese, musikk, bygge/konstruere ting ( av lego,planker, murstein etc gjerne med egenproduserte plantegninger først), dansekurs, jobbe ( ulike oppgaver som han får litt lønn for: alt fra bærplukking til å lø ved, vaske bil etc), matlaging, turer ute, skateboard, sykling ( med egenprodusert hinderløype), lage demninger i en liten bekk, hoderegning og laga fantasifortellinger osvosv. Han ser sjølvsagt tv og spelar spel også.

Når 9åringen sier han kjeder seg,blir jeg nesten glad. Da blir han kreativ og etter fem minutter har han ett nytt prosjekt på gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...