Gå til innhold

Barn med lærevansker

Gjest oppgitt mor

Anbefalte innlegg

Gjest oppgitt mor

Min sønn strever mye med det å lese og skrive og går i femte klasse. Han har ikke så store problemer at han kan få noe ekstra hjelp. PPT har svært mange barn på ventelisten så vi må vente sikkert til neste år før de i det hele tatt kan inn og se på undervisningen. Læreren er så stolt av de elevene som er flinke i klassen så da gjør det jo ikke noe for henne at min sønn strever.

Jeg har nå fått tips om å la ham lære via lydbøker. Hvor kan vi få kjøpt lærebøker i lydbøker på hans alderstrinn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AneM1365380603

Min sønn har også slitt med å lese og skrive. Jeg har lest endel for han, men nå har han fått skikkelig fart på lesingen selv. Kjøp artige bøker til han. Rampete Robin gjorde stor suksess her. Han skulle få premie om han leste den på fire dager, men boka var så kjekk at han leste den ut samme dag som han fikk den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hilsen en lærer

Lærebøker er innlest på CD og det er et senter som leser inn de bøkene som evnt ikke finnes. Det er skolen som skal skaffe elever som har behov for det disse lærebøkene.

Vanlige barnebøker fins på cd - du kan jo låne på biblioteket. Hva med å låne både boka og lydboka?

Lykke til og ikke gi deg. Stå på for å få han uredet jo før jo heller. Ikke godta at dere skal vente et helt år på dette.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes lydbøker til de fleste læreverk tror jeg. På skolen vår vet jeg at slikt er innkjøpt til noen elever,slik at de kan lytte til samfunnsfagsleksa i stedet for å lese. Snakk med læreren om dette!!

Problemet han har med lesing er selvsagt ikke løst om han får lydbøker, men man ønsker jo å unngå at det at eleven er lesesvak også skal gjøre han svak i de andre fagene. Man bør ha en mulighet til å få med seg fagtekster selv om man er lesesvak!!

Parallellt med dette trenger han sikkert mye lesetrening og drill men det bør være av et mer lystbetont materiale.

Håper det ordner seg for gutten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest @krøll

du skal ikke finne deg i å vente. Det er lærerens absvar å finne tilrettelagte oppgaver tilpasset hans nivå. Gå til skolen og FORLANG lydbøker. Vil ikke læreren høre så kontakt skolens spesialpedagog, det har alle skoler. Ellers tror jeg at jeg ville ha kontaktet forlaget til lærebøkene for å høre om det finnes lydbøker i dette faget. I verste fall får du lese inn bøkene selv.

Ellers så ringer du rundt til alle i skolesystemet og kommunene to ganger i uka og kverulerer det du kan. Til slutt gir de deg det du ber om bare for å bli kvitt deg. *Flir* Det funket hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gutten din har _krav_ på tilpasset opplæring på sitt nivå! Min erfaring er at det hjelper at foreldrene er litt "vaktbikkjer" og tar opp slike problemer med kontaktlærer.

Et lite tips som er utrolig effektivt på barn som har problemer med å lese og skrive:

Klipp opp masse hvite lapper (ca. 2X5 cm store). Skriv ord han skal øve på på lappene (et ord på hver lapp). Til barn som er helt ferske lesere kan man skrive f.eks. BIL, SOL, HEI etc.. Til litt eldre barn som kanskje leser okei, men ujevnt, kan man skrive ord som BUKSE, MASKIN etc.. (skriv gjerne ned ti ord).Legg de ferdigskrevne lappene som i en kortstokk som du holder foran barnet. La barnet lese den første lappen, skift så til neste lapp kjapt osv.. Gjenta dette til alle lappene er lest og begynn på nytt. Gjør dette f.eks. en eller to ganger pr dag med de samme ordene. Kanskje må dere holde på en uke før barnet klarer å lese ordet kjapt. Når disse lappene går kjapt unna, lager du nye lapper med nye ord.

Denne metoden er veldig fin for å automatisere og få flyt i lesningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at elevene i 5.klasse er så flinke, da!? Men, du har selvsagt KRAV på å tilrettelagt undervisningen til din sønn, på hans nivå.

Ja, det er stort press på PPT, men det betyr ikke at ikke skolen skal gjøre sitt beste for din sønn!

Stå på! Om han ikke får tildelt b-timer (spes.ped-timer) før jul, så må skolen tilrettelegge, slik at det blir 2 lærere i norsktimene i klasse, og at klassen om ikke annet kan bli delt i to, slik at det blir færre elever pr. lærer. Da kan det jo være at sønnen din får litt mer utbytte av undervisningen!?

Men du skal ikke gi deg i forhold til ppt, altså! Du må henge på som en klegg, både på kontaktlærer, skole og ppt!

Synes det er merkelig at det ikke er blitt gjort noe tidligere, jeg da. For når man når 5.trinn, bør/skal jo alle lese! Og det må jo ha vært noen signaler tidligere, og!?

Lykke til, og stå på!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vansker med lesing og skriving er så vanlig at skolen egentlig bør kunne gjøre en god del selv uten å vente på utredning fra PPT eller ekstra ressurser etter en sakkyndig vurdering. PPT skriver en sakkyndig vurdering, men det følger ingen ressurser (les penger) med denne. Det gir bare eleven rett til et enkeltvedtak, men skolen/kommunen får ikke mer penger av den grunn. Det betyr altså at de meget vel kan bruke ressurser eller sette inn tiltak allerede nå. Tiltak kan være klassedeling, lesekurs for elever som sliter, leselystopplegg for hele klassen/trinnet, lekse-/lesehjelp eller annet. Skolen bør også kunne gjøren en god del utredningsarbeid med f.eks. Carlsten, Språk 6-16 eller Logos. Du bør be om et møte med lærer, skolens spes.ped.team (dessverre ikke alle skoler som har dette) eller andre, diskuter situasjonen, hva som kan gjøres, avklar forventninger til hverandre, lag en plan for tiltak og evaluering. Dere kan også gjøre mye selv hvis dere ønsker og har overskudd til det. Hvis du søker litt rundt på nettet vil du helt sikkert finne gode råd og opplegg som kan brukes. Ordkort-trening som er beskrevet av andre her er et tiltak som kan brukes hjemme, og som også brukes av mange skoler. Kombinasjon lydbok og bok er bra, også med skjønnlitteratur. Lån en bok og en lydbok på biblioteket og følg med i boka mens dere (han) hører på lydboka.

Hvis dere ønsker melding til PPT må dere holde fast på dette, uansett er det bedre å få hjelp neste år enn om 4 år... og hvis skolen ikke ønsker å sende melding har dere full rett til å gjøre dette selv.

Det kan være en god ting å gjøre seg synlig - og tilgjengelig - skolen, PPT og evt. andre involverte, selv om jeg ikke vil anbefale telefonterror akkurat. Anbefaler at du leser deg litt opp på dette og evt. får en mer konkret formening om vanskene hans (lesing og rettskriving eller bare det ene, feillesinger eller langsom lesing?, ombyttinger? o.l.). Vil også anbefale at dere får gjort en grundig sjekk av synet! Si ifra til optiker at han har lesevansker. En hørselstest er også vel anvendt tid mens dere venter på andre, mer direkte tiltak. Dette vil uansett bli etterspurt av PPT, og hvis han trenger briller er det bra at dette er korrigert før testing. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...