Gå til innhold

Hvordan oppføre seg (mot gammel dame)?

Anbefalte innlegg

Gjest xkristinx

Hvordan oppfører jeg meg når jeg er hos min gamle mor og hun holder det gående med ustoppelig prating hele tiden? Så går hun og tar en valium, så blir hun sinna og vil ha i gang en krangel. Lager dritt ut av den minste bagatell og hamrer løs for å få en reaksjon.

Skal jeg virkelig bare svare ja og ha og være rolig (noe som er veldig vanskelig, for hun kan dette med å trykke på knapper)

Det nytter lite å avlede henne, da finner hun kjapt noe innen det nye temaet som hun kan være kranglete med.

Jeg føler at hun er en stor fugl og jeg er et lite dyr som fuglen sitter og hakker og hakker mot og på. Noen ganger sprekker det lille dyret og noen ganger må det krype unna for å slikke sårene sine.

Hvordan leve med dette - selv om det ikke er daglig, så er det like jævlig for meg hver gang jeg er der.

Ønsker meg noen kloke råd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/317068-hvordan-oppf%C3%B8re-seg-mot-gammel-dame/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest xbellax

Konfrontere og sette grenser? Liten tro på at det fungerer i dette tilfellet, men hadde dette vært meg hadde jeg sett meg nødt til å gjøre det. Jeg ville konfrontert henne og sagt at dette maker jeg bare ikke sitte å høre på, og så redusert min besøkstid om budskapet ikke nådde frem.

Beinhardt, men det kan være effektivt.

Gjest xkristinx

Konfrontere og sette grenser? Liten tro på at det fungerer i dette tilfellet, men hadde dette vært meg hadde jeg sett meg nødt til å gjøre det. Jeg ville konfrontert henne og sagt at dette maker jeg bare ikke sitte å høre på, og så redusert min besøkstid om budskapet ikke nådde frem.

Beinhardt, men det kan være effektivt.

Hun er så gammel, så det nytter ikke med konfrontasjoner og grensesetting. Hun forstår det liksom ikke. Eller vil ikke forstå.

Jeg føler at jeg er minimalt hos henne i forhold til det jeg burde være. Men det er en lidelse og jeg er helt ødelagt flere dager etterpå.

Gjest xbellax

Hun er så gammel, så det nytter ikke med konfrontasjoner og grensesetting. Hun forstår det liksom ikke. Eller vil ikke forstå.

Jeg føler at jeg er minimalt hos henne i forhold til det jeg burde være. Men det er en lidelse og jeg er helt ødelagt flere dager etterpå.

Du det skjønner jeg godt at det gjør.. Ta vare på og beskytt deg selv, skjønt.. selvsagt vanskelig når det gjelder ens egen mor. Er hun dement? Har hun alltid vært slik?

Gjest xkristinx

Du det skjønner jeg godt at det gjør.. Ta vare på og beskytt deg selv, skjønt.. selvsagt vanskelig når det gjelder ens egen mor. Er hun dement? Har hun alltid vært slik?

Nei, hun er ikke dement! Klar i hodet den dama. Hun har alltid vært vanskelig, men hun er nok blitt verre med årene.

Vi er tre søstre, vi deler på det. Men likevel.

Nils Håvard Dahl, psykiater

På slike virker kun adferdsterapi.

Når det bygger opp til krangel, reis deg og si bestemt at du går din vei om det blir krangel. Gjør alltid som du har sagt - uansett. Det vil virke etter 3-4 ganger :-)

Annonse

Det er vondt og leit og oppleve slike ting.

Hverken du eller henne har noen glede av at det blir krangel. Så da kan du like godt gå, enten det har effekt på framtidig adferd eller ikke. Da får du i det minste satt grenser du sårt trenger selv.

Det kan hjelpe å definere henne som (p)syk, og forholde deg deretter.

Det kan hjelpe å forholde seg til det hun sier omtrent som fyllerør.

Det kan også hjelpe å tenke over hvilken alder hun egentlig oppfører seg som, og gi respons deretter.

mvh

Gjest xkristinx

Det er vondt og leit og oppleve slike ting.

Hverken du eller henne har noen glede av at det blir krangel. Så da kan du like godt gå, enten det har effekt på framtidig adferd eller ikke. Da får du i det minste satt grenser du sårt trenger selv.

Det kan hjelpe å definere henne som (p)syk, og forholde deg deretter.

Det kan hjelpe å forholde seg til det hun sier omtrent som fyllerør.

Det kan også hjelpe å tenke over hvilken alder hun egentlig oppfører seg som, og gi respons deretter.

mvh

Jo, på en eller annen syk måte har hun glede av krangel.

Søsteren min og jeg har snakket om at vi må forholde oss til henne som til en syk som bare prater "tull". Men når man er i situasjonen, er det vanskelig å ikke høre det hun sier.

Men får prøve å reise meg og gå ut av rommet når hun setter i gang med krangelyppingen og se hvordan det går.

Gjest xkristinx

På slike virker kun adferdsterapi.

Når det bygger opp til krangel, reis deg og si bestemt at du går din vei om det blir krangel. Gjør alltid som du har sagt - uansett. Det vil virke etter 3-4 ganger :-)

Takk for rådet. Skal prøve det.

Jo, på en eller annen syk måte har hun glede av krangel.

Søsteren min og jeg har snakket om at vi må forholde oss til henne som til en syk som bare prater "tull". Men når man er i situasjonen, er det vanskelig å ikke høre det hun sier.

Men får prøve å reise meg og gå ut av rommet når hun setter i gang med krangelyppingen og se hvordan det går.

Bra at du og søsteren din snakker sammen og kan samarbeide i forhold til disse problemene.

Det funker best å gå ut om dere klarer å være 110% konsekvente.

Det tjener over hodet ingen hensikt at dere står å bare tar imot så mye drit, så dere kan gå ut/hjem med verdens beste samvittighet.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...