Gå til innhold

Når begynne med grøt?

Hope

Anbefalte innlegg

Jeg aner rett og slett ikke når tiden er inne for grøt!?! Har hørt at de små fint kan klare seg på melk frem til 6 mndr...Vår lille tupp er 4 mndr nå, hun vokser som hun skal, får kun mme, og er storfornøyd. Er det da noen grunn for å begynne med grøt?

Blir så forvrret, det er så mange som begynner med grøt allerede når de små er både 3 og 4 mndr gamle..?? Skjønner ikke helt hvorfor jeg...

kan noen forklare meg - og opplyse meg? ;)

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Aimabel

Det må vel være fordi man ønsker at de skal sove noen timer sammenhengende om natta...? Høres ikke ut som babyen din har behov for grøt, da er det ikke nødvendig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fan av morsmelk :)

Jeg har fullammet mine unger til de har vært rundt 5-6 mndr gamle. Så lenge de vokser og trives er det ingen grunn til å starte med grøt før. (Kjenner ei som har fullammet sine unger til de var 1 år, så morsmelk er fantastiske greier!)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordøyelsessystemet deres er ikke klart for noe annet enn mm/mme før 4 mnd. Men det er ikke slik at de _trenger_ grøt fra 4 mnd likevel! Mme gir mer metthetsfølelse for babyen enn morsmelk, og mi fikk bare morsmelk i 6 mnd enda hun vokste veldig mye og blei laaaaang! Så hvis din baby får mme, og i tillegg er fornøyd og blid, så kan du absolutt vente til h*n er 6 mnd! Da går jernoverskuddet i kroppen deres tomt, så det anbefales å begynne å gi litt jernberiket grøt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å gi grøt fra de var 3-4 mnd. Dette fordi jeg ikke hadde nok morsmelk og de spydde av morsmelk erstatningen.

Men har du nok melk og barnet er fornøyd og vokser normalt er det ingen grunn til å begynne med grøt så tidlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke begynne med fast føde før de er fire måneder gamle. Magen er ikke klar for det før det. De blir mette, men tar ikke opp næringsstoffene. Siden du bare gir MME er det egentlig ingen grunn til å vente til seks måneder med å gi fast føde, men det er ingen grunn til å begynne med det heller. Så lenge hun vokser fint, ville jeg spart meg for bryderiet og ventet litt til. Jeg ammer og begynte ikke med å gi fast føde før sønnen min var seks måneder. Det er heller ingen regel som sier at det første de får må være grøt. Du kan like godt gi moste grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det må vel være fordi man ønsker at de skal sove noen timer sammenhengende om natta...? Høres ikke ut som babyen din har behov for grøt, da er det ikke nødvendig :-)

Min baby begynte å sove mindre om natta da han begynte å få fast føde....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor? Når ungen er sulten og gråter og suger intenst på tomme pupper for å få ut de små dråpene som blir laget, og det er sånn dag etter dag og "økedøgn" ikke hjelper selv om ungen ligger ved puppen nesten hele dagen, da er det på tide å begynne med grøt. Noen unger klarer seg fint til de er seks måneder, andre unger trenger mer fra de er fire måneder. Det kommer an på både ungen og på mors melkeproduksjon.

Det er ikke viktig eller "riktig" å holde seg til en bestemt aldersgrense for når man skal introdusere forskjellige ting. Det viktige er å kjenne ungen sin og gjøre det akkurat DIN unge har behov for, når behovet kommer. For noen er fire måneder riktig, andre drikker bare melk helt til de er sju-åtte måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førstemann fikk grøt fra 4 mnd, fordi han sov så dårlig om natta, og dette skulle visstnok hjelpe -noe det ikke gjorde.

Andremann fikk vel fra 5 mnd, og tredjemann fra 5,5 mnd - tror jeg da.

Jeg har ikke erfaring fra MME - men du trenger sikkert ikke stresse med grøt ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...